Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ἁγίου Νέου Μάρτυρος ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ τοῦ Πελοποννησίου, ἀθλήσαντος ἐν ἔτει ͵αωγ’ (1803).

Καὶ εἰς τὴν ἰχθυαγοράν, ὅταν ἔφθασαν καὶ ἐκεῖ, τὸν διέταξεν ὁ δήμιος νὰ γονατίσῃ, ὁ δὲ Μάρτυς παρεκίνει τὸν δήμιον νὰ ἐκτελέσῃ τὴν ἐντολήν του μίαν ὥραν ἐνωρίτερον. Πολλοὶ δὲ τῶν Ἀγαρηνῶν, βλέποντες τὸν Μάρτυρα νὰ κλίνῃ καθ’ ἑκάστην φορὰν μετὰ τοσαύτης προθυμίας τὴν κεφαλήν, ἐθαύμαζον τὴν ἀνδρείαν του καὶ ἔλεγον· «Τοιαύτην ἀνδρείαν καὶ γενναιότητα οὐδέποτε εἴδομεν εἰς ἄνθρωπον». Τέλος ὁ δήμιος μὲ τρία κτυπήματα ἀπέτεμε τὴν ἁγίαν κεφαλὴν τοῦ Μάρτυρος, διότι τοιαύτη ἦτο ἡ ἀπόφασις τοῦ πασᾶ· νὰ θανατωθῇ μὲ τρία κτυπήματα.

Ὁ δὲ εὐλογημένος Μάρτυς τοῦ Χριστοῦ Δημήτριος, ὅταν ἐδέχθη τὸ πρῶτον κτύπημα εἰς τὸν λαιμόν, ἔψαλλε· «Μνήσθητί μου, Κύριε, ὅταν ἔλθῃς ἐν τῇ Βασιλείᾳ Σου». Ἀγανακτήσας διὰ τοῦτο ὁ δήμιος, ἔδωκεν εἰς τὸν Μάρτυρα ἓν ράπισμα. Ὅταν δὲ ὁ δήμιος ἐκτύπησε διὰ δευτέραν φοράν, πάλιν ἔψαλλεν ὁ Μάρτυς· «Μνήσθητί μου, Κύριε». Κατὰ δὲ τὸ τρίτον κτύπημα παρέδωκε τὸ πνεῦμα· ἐνῷ δὲ ἦτο γονατιστὸς πρὸς δυσμάς, μὲ μίαν στροφὴν θαυμαστὴν ἔπεσε μετὰ τὴν ἀποτομήν του κατ’ ἀνατολὰς καὶ οὕτως ἐβαπτίσθη ὅλον τὸ Μαρτυρικόν του σῶμα εἰς τοὺς ρύακας τοῦ ἁγίου του αἵματος. Ἐτελείωσε δὲ τὸν καλὸν ἀγῶνα τοῦ Μαρτυρίου ὁ καλλίνικος οὗτος Μάρτυς τοῦ Χριστοῦ Δημήτριος εἰς τοὺς χιλίους ὀκτακοσίους τρεῖς χρόνους (1803) ἀπὸ Χριστοῦ, εἰς τὰς δέκα τρεῖς (13) τοῦ Ἀπριλίου, ἡμέραν Τρίτην, ὥραν ἑβδόμην. Χάριτι δὲ Θεοῦ ὁ ζηλωτὴς ἐκεῖνος συνοδίτης τοῦ Μάρτυρος, περὶ οὗ ἀνωτέρω ὡμιλήσαμεν, ἦτο παρὼν εἰς ὅλα τὰ κριτήρια καὶ εἰς τὴν ἀπόφασιν καὶ εἰς τὴν ἀποτομὴν τοῦ Μάρτυρος καὶ ἰδὼν πάντα τὰ γενόμενα τὰ ἐξιστόρησεν εἰς ἡμᾶς [6].

Μετὰ τὴν ἀποτομὴν τῆς τιμίας κεφαλῆς τοῦ Μάρτυρος τὰ πλήθη τῶν Χριστιανῶν, ἅτινα συνέδραμον εἰς τὴν παράδοξον ταύτην θεωρίαν, παραμερίσαντες πάντα φόβον καὶ ὑπὸ θερμῆς εὐλαβείας κινούμενοι προσέτρεξαν εἰς τὸν τόπον τοῦ Μαρτυρίου καὶ συνθλιβόμενοι καὶ καταπατούμενοι συνέλεγον ἄλλοι ποσότητά τινα ἀπὸ τὸ τίμιον αἷμα του, ἄλλοι μέρη ἀπὸ τὸ ὑποκάμισόν του, ἄλλοι ἔκοπτον δάκτυλα, ἄλλοι ἄλλα μέρη ἀπὸ τὸ μαρτυρικόν του σῶμα καὶ ἄλλοι ἐλάμβανον τρίχας δι’ ἁγιασμόν των. Διὰ τούτων χριόμενοι πολλοὶ ἀσθενεῖς ἐθεραπεύθησαν. Ὁμολογῶ δέ, ἀδελφοί, τὴν ἀλήθειαν, ὅτι τοιαύτην ἐντροπὴν καὶ καταισχύνην οὐδέποτε ἄλλοτε ἔλαβον οἱ ἀσεβεῖς, ὅπως συνέβη τοῦτο εἰς αὐτοὺς μετὰ τὴν γενναίαν ὁμολογίαν καὶ τὴν σφαγὴν τοῦ Μάρτυρος Δημητρίου.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ὁ Πνευματικὸς οὗτος Πατὴρ εἶναι ὁ πρῶτος γράψας τὸ Μαρτύριον τοῦτο Ἅγιος Μακάριος ὁ Κορίνθου, ὅστις ταπεινοφρονῶν δὲν ἀναφέρει τὸ ὄνομά του.

[2] Ταῦτα λέγει ὁ Ὅσιος Νικηφόρος ὁ Χῖος.

[3] Ὁ πρῶτος Πνευματικός, ὡς ἐσημειώσαμεν ἐν τοῖς προηγουμένοις, ἦτο ὁ Ἀρχιεπίσκοπος πρῴην Κορίνθου Ἅγιος Μακάριος, ὅστις ἐπειδή, ἀφ’ ἧς ἔγινε Μεγαλόσχημος ἔπαυσεν ἐκτελῶν πᾶσαν ἱεροπραξίαν, ἀπέστειλε τὸν Δημήτριον εἰς τὸν δεύτερον τοῦτον Πνευματικόν, ὅστις ἦτο ὁ Ὅσιος Νικηφόρος ὁ Χῖος.

[4] Οὗτος ἦτο ὁ Ἱεροδιδάσκαλος Ἡσαΐας περὶ οὗ βλέπε ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῆς σελ. 228-230.

[5] Ὁ εὐλαβὴς οὗτος Ἱερεὺς ἐστάθη Πνευματικὸς καὶ σύμβουλος καὶ κατὰ πάντα βοηθὸς τοῦ Ἁγίου Μάρτυρος ἕως τέλους τῆς ἀποτομῆς του, αὐτὸς καὶ τὴν ἁγίαν αὐτοῦ κάραν παρέλαβεν, αὐτὸς καὶ ὀπτασίαν εἶδε περὶ τοῦ Μάρτυρος καὶ ἄλλα τινὰ ἀπεκάλυψεν εἰς τὸν Ἱεροδιδάσκαλον Ἡσαΐαν, τὰ ὁποῖα ἄλλος τις δὲν ἐγνώριζεν, ἐπειδὴ οὗτος ἦτο γνώστης ὅλης τῆς ὑποθέσεως ταύτης. Ταῦτα δὲ πάντα ἔγραψεν ὁ Ἡσαΐας πρὸς τὸν θεῖον Μακάριον.

[6] Ταῦτα καὶ τὰ ἐν συνεχείᾳ ἀναφερόμενα γράφει αὐτολεξεὶ εἰς τὴν ἐπιστολήν του πρὸς τὸν Ἅγιον Μακάριον, τὸν πρῴην Κορίνθου, ὁ Ἱεροδιδάσκαλος Ἡσαΐας (βλ. ὑποσ. σελ. 228-230).

[7] Οὐλεμᾶδες ἐκαλοῦντο ὑπὸ τῶν Τούρκων οἱ ἐγκρατεῖς τοῦ ἱεροῦ αὐτῶν νόμου, οἱ εἰδικῶς πρὸς τοῦτο ἐκπαιδευθέντες.