Ἀπὸ ὅλας τὰς ἁμαρτίας τοῦ κόσμου νὰ εἴμεθα νεκρωμένοι, ὡς ὁρίζει καὶ ὁ θεῖος Ἀπόστολος Παῦλος· «Ἐμοὶ κόσμος ἐσταύρωται, κἀγὼ τῷ κόσμῳ» (Γαλ. ϛ’ 14). Οὕτω νὰ ἀποθνῄσκωμεν καὶ ἡμεῖς καθ’ ἑκάστην ἡμέραν, καθὼς ἔλεγε πάλιν ὁ αὐτὸς Ἀπόστολος· «Καθ’ ἡμέραν ἀποθνῄσκω» (Α’ Κορ. ιε’ 31). Ὄχι δὲ νὰ ἀποθῄσκωμεν τὸν φυσικὸν θάνατον, ἀλλὰ τὸν προαιρετικόν. Ποῖος εἶναι ὁ προαιρετικὸς θάνατος; Ὅταν νεκρώσωμεν τὰ πάθη, ὅταν καταφρονήσωμεν τὰς ὀρέξεις τοῦ σώματος, ὅταν θανατώσωμεν τὰ ἀπρεπῆ θελήματα, τότε λέγεται, ὅτι ἀποθάνομεν προαιρετικὸν θάνατον· τότε τὸ μὲν σῶμά μας θανατώνεται, ἡ δὲ ψυχή μας ζωοποιεῖται· αὐτὸ θέλει νὰ εἴπῃ τὸ «Ἀράτω τὸν σταυρὸν αὐτοῦ».
Πάλιν δὲ κατωτέρω ὁρίζει· «καὶ ἀκολουθείτω μοι»· ἐπειδὴ εἶναι καὶ ἄλλοι ἄθρωποι, οἵτινες συλλογίζονται καθ’ ἑκάστην ἡμέραν τὸν θάνατόν των, ὅπως οἱ κατάδικοι, οἱ φονεῖς, οἱ κλέπται καὶ οἱ λοιποὶ κακοποιοί, οἵτινες κάμνουν κρυφίως πράξεις ἐγκληματικάς, αἵτινες εἶναι ἄξιαι θανάτου, διὰ τοῦτο ὁρίζει, ἂς μὲ ἀκολουθήσῃ. Δηλαδὴ δὲν θέλω ἀνδρεῖον ἄνθρωπον, ὅστις μόνον νὰ μὴ φοβῆται τὸν θάνατον τοῦτον τὸν πρόσκαιρον, ἀλλὰ ζητῶ ἄνθρωπον, ὅστις νὰ εἶναι ἄξιος νὰ μὲ ἀκολουθήσῃ, νὰ κάμῃ ὅσα ἔκαμα καὶ ἐγώ. Τοιοῦτος ἦτο ὁ Ἀπόστολος καὶ Πρωτοκορυφαῖος Πέτρος, ὅστις ἐσταυρώθη ἀνάποδα διὰ τὴν ἀγάπην τοῦ Χριστοῦ· τοιοῦτος ἦτο ὁ Ἀπόστολος Παῦλος, ὅστις ἔλεγε· «Τίς ἡμᾶς χωρίσει ἀπὸ τῆς ἀγάπης τοῦ Χριστοῦ; Θλῖψις, ἢ στενοχωρία, ἢ διωγμός, ἢ λιμός, ἢ γυμνότης, ἢ κίνδυνος, ἢ μάχαιρα;» (Ρωμ. η’ 35). Τοιοῦτος ἦτο ὁ Προφήτης Δαβίδ, ὅστις ἔλεγεν· «Ἕνεκά σου θανατούμεθα ὅλην τὴν ἡμέραν, ἐλογίσθημεν ὡς πρόβατα σφαγῆς» (Ψαλμ. μγ’ 23). Τοιοῦτοι ἦσαν καὶ οἱ Ἀσκηταί, οἵτινες ἠσκήτευσαν καὶ ἐνέκρωσαν τὸ σῶμά των ἀπὸ ἐγκράτειαν διὰ τὴν Βασιλείαν τῶν Οὐρανῶν. Τοιούτους ὁρίζει καὶ θέλει καὶ ἡμᾶς ὁ Χριστὸς νὰ εἴμεθα.
Διὰ τοῦτο, εὐλογημένοι Χριστιανοί, ἂς ἐνδυναμωθῶμεν καὶ ἡμεῖς μὲ τὸν Τίμιον καὶ Ἅγιον Σταυρόν, καὶ ἂς γίνωμεν πρόθυμοι πρὸς τὸ ἐπίλοιπον τῆς ἁγίας Τεσσαρακοστῆς. Ἂς μὴ ἀγαπῶμεν τὴν καλοπάθειαν τοῦ σώματος, ἀλλὰ ἂς ἐπιθυμοῦμεν τὴν ὡραιότητα τῆς ψυχῆς καὶ ἂς καταφρονοῦμεν τὰς ἀπολαύσεις τοῦ κόσμου τούτου.