ΚΑΙ ΠΟΙΟΣ ΝΟΥΣ πλέον δύναται νὰ ἐννοήσῃ τὸ μεγαλεῖον τῆς χαρᾶς τῆς σημερινῆς ἑορτῆς; Ποία γλῶσσα ἠμπορεῖ νὰ διηγηθῇ τὸ ὕψος τῆς Παρθένου, ὁπόταν τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιον διὰ νὰ φανερώσῃ τὸ μέγεθος, τὴν τιμήν, τὴν καθαρότητα τῆς σήμερον τικτομένης Μαριάμ, προβάλλει ὡσὰν μὲ ἀπορίαν ἐρωτηματικῶς· «Τίς αὕτη ἡ ἐκκύπτουσα ὡσεὶ ὄρθρος;». Ποῖος νοῦς, λέγω, δύναται νὰ ἐννοήσῃ τοὺς προσήκοντας ὕμνους τῆς Παρθένου, ὁπόταν ἰλιγγιᾷ εἰς τὸ νὰ ὑμνῇ τὴν Θεοτόκον καὶ ὁ ὑπερκόσμιος καὶ Ἀγγελικὸς νοῦς; Ποία γλῶσσα ἠμπορεῖ νὰ εἴπῃ τοὺς πρέποντας τῆς Παρθένου ἐπαίνους, ὁπόταν ὁρῶμεν ὡς ἰχθύας ἀφώνους εἰς τὸ ὕψος τῆς Θεοτόκου καὶ τοὺς πολυφθόγγους ρήτορας; Φθάνει ἡ γραφικὴ αὐτὴ ἀπορία, ὁποὺ φανερὰ ἑρμηνεύει, ὅτι τοῦτο εἶναι ὑπὲρ δύναμιν· διότι τοῦτο εἶναι τὸ ἔθος τῆς Γραφῆς εἰς τὰ δυσνόητα καὶ ὑψηλά. Ὅθεν καὶ διὰ τὸν Χριστὸν ἔλεγεν ὁ Δαβίδ· «Τίς οὗτος ὁ Βασιλεὺς τῆς δόξης;». Καὶ ὁ Ἠσαΐας· «Τίς οὗτος ὁ παραγενόμενος ἐξ Ἐδώμ, καὶ ἵνα τί ἐρυθρὰ αὐτοῦ τὰ ἱμάτια;». Καὶ διὰ τὴν Μετάστασιν τῆς Θεοτόκου λέγεται εἰς τὸ Ἆσμα· «Τίς αὕτη ἡ ἀναβαίνουσα ἐκ τῆς ἐρήμου;». Καὶ εἰς τὸ Εὐαγγέλιον· «Πῶς ἔσταί μοι τοῦτο ἐπεὶ ἄνδρα οὐ γινώσκω;» καὶ ὅσα τοιαῦτα ὑπάρχουν εἰς τὴν Γραφήν. Ἀρκεῖ, λέγω, ἡ ἐρώτησις αὕτη νὰ σὲ χειραγωγήσῃ, ὅτι τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιον εἰς τὸ Ἆσμα μὲ τὴν Σολομώντειον γλῶσσαν διδάσκει διὰ τοῦ ἐρωτηματικοῦ αὐτοῦ, ὅτι οὐδεὶς ἰσχύει κατ’ ἀξίαν νὰ ἐπαινέσῃ τὴν Θεοτόκον ὡς Μητέρα Θεοῦ γενομένην.
Ἀρκετὸς ὁ ἔπαινος καὶ ὑπὲρ ἅπαντα νοῦν Ἀγγελικὸν καὶ οὐράνιον εἶναι, νὰ λέγῃς τὴν Μαριὰμ πὼς εἶναι Μητέρα Θεοῦ· ὄνομα εἶναι ἀληθῶς τὸ ὑπὲρ πᾶν ὄνομα, διὰ νὰ εἴπω οὕτω, νὰ εἰπῇς τὴν Μαριάμ, ὅτι ἐχρημάτισε Θεοτόκος· διότι μὲ τοῦτο μόνον ἔπλεξες τὸν μεγαλύτερον ἔπαινον, τίτλον τε καὶ στέφανον τῶν ἐπαίνων· μὲ τοῦτο ἔδειξες τὴν Παρθένον ὑπερτέραν, μὲ τὸ νὰ ἐστάθη Θεοτόκος καὶ Μήτηρ Θεοῦ, ὄχι μόνον τῶν ἀνθρώπων, ἀλλὰ καὶ ὅλων τῶν Ἀγγελικῶν ταγμάτων. Ἂς καταισχυνσθῶσι λοιπὸν οἱ Λούθηροι, οἵτινες μὲ ἀπύλωτον στόμα δὲν μεγαλύνουσι τὴν Θεοτόκον· ἂς αἰσχυνθῶσιν οἱ Καλβίνοι, ὅτι μὲ αὐθάδειαν κινοῦσι βλάσφημον γλῶσσαν κατὰ τῆς Μητρὸς τοῦ Θεοῦ· ἂς κατακριθῶσιν μετὰ τοῦ βλασφήμου καὶ αἱρετικοῦ Νεστορίου, καὶ τῶν ὁμοίων ἐκείνου τε καὶ αὐτῶν.