Τῇ Δ’ (4ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμητοῦ Ἁγίου Ἱερομάρτυρος ΒΑΒΥΛΑ, Ἐπισκόπον Ἀντιοχείας, καὶ τῶν σὺν αὐτῷ ΤΡΙΩΝ ΠΑΙΔΩΝ.

Πρὸς ταῦτα ὁ μακάριος Βαβύλας ἀποκριθείς, εἶπε πρὸς τὸν τύραννον· «Φαίνεται, ὦ βασιλεῦ, πῶς ἄφησες τοὺς πολέμους τῶν βαρβάρων καὶ τῶν λοιπῶν πολεμίων, οἵτινες ἀγωνίζονται νὰ ἀφανίσουν καὶ σὲ καὶ τὸ βασίλειόν σου· ἄφησες ἀκόμη κάθε εἴδους φροντῖδα, τὴν ὁποίαν πρέπει νὰ ἔχουν οἱ βασιλεῖς διὰ τὸ ὑπήκοον καὶ ἐδόθης ὅλως διόλου ἐναντίον τῶν Χριστιανῶν, καὶ ὅλος ὁ σκοπός σου εἶναι διὰ νὰ εὑρίσκῃς ἀφορμὴν νὰ βασανίζῃς ἀνθρώπους διὰ νὰ ἱκανοποιῇς τὸν παράλογον θυμόν σου καὶ νὰ θεραπεύῃς τὴν φυσικὴν ἀπανθρωπίαν σου καὶ ἀγριότητα». Εἰς ταῦτα τὰ ἀληθῆ λόγια τοῦ Ἁγίου ἐφλογίσθη ἡ ἀσύνετος καρδία τοῦ μιαροῦ βασιλέως ἀπὸ ἀσυλλόγιστον θυμὸν καὶ εὐθὺς ἐπρόσταξε νὰ θανατώσουν τοὺς Μάρτυρας· οἱ ὁποῖοι φερόμενοι εἰς τὸν θάνατον ἔχαιρον καὶ ἠγάλλοντο, ὡσὰν νὰ μετέβαινον εἰς χαρμόσυνον πανήγυριν, καθ’ ὅλον δὲ τὸ μῆκος τῆς διαδρομῆς ἐδοξολόγουν τὸν Θεὸν ψάλλοντες· «Εὐλογητὸς ὁ Θεὸς ὁ καὶ πρότερον ἀπὸ στόματα νηπίων καὶ θηλαζόντων ἀποδεχθεὶς ὕμνον καὶ δοξολογίαν· ἰδοὺ ὅτι καὶ τώρα πάλιν θέλεις ἀποδεχθῆ ἀπὸ νήπια, ἂν καὶ μὴ θηλάζοντα, καὶ ἀπὸ γέροντα πολιὸν θυσίαν ἐκ τῶν ἰδίων των αἱμάτων».

Διὰ τοιούτων καὶ ἄλλων ᾀσμάτων δοξολογοῦντες οἱ Ἅγιοι χαρμονικῶς ἔφθασαν εἰς τὸν τόπον τῆς καταδίκης· καὶ πρῶτον μὲν βλέπων ὁ μακάριος Βαβύλας τὴν προθυμίαν, τὴν ὁποίαν εἶχον τὰ παιδία εἰς τὴν τελευτήν, τὰ παρέστησεν εἰς τοὺς δημίους καὶ τὰ ἀπεκεφάλισαν χαίροντα· καὶ ἰδὼν αὐτὰ κατεσφαγμένα διὰ Χριστόν, ἐλάλησε μετ’ εὐφροσύνης· «Ἰδοὺ ἐγὼ καὶ τὰ παιδία ἅ μοι ἔδωκεν ὁ Θεός»· εἶτα μετὰ χαρᾶς καὶ εὐχαριστίας πρὸς τὸν Θεὸν ἔκλινε τὴν μακαρίαν κεφαλήν του καὶ ἀπεκεφαλίσθη καὶ αὐτὸς ἐν ἔτει σπγ’ (283), ἐτάφη δὲ ἀπὸ τοὺς Χριστιανοὺς καθὼς ἦτο μὲ τὰς ἁλυσίδας εἰς τὸν λαιμὸν καὶ εἰς τοὺς πόδας, ὅπως εἰς αὐτοὺς παρήγγειλεν ἔτι ζῶν ὁ Ἅγιος [3], οὕτω δὲ ἀπέλαβε τὸν στέφανον τοῦ μαρτυρίου εἰς δόξαν Πατρός, Υἱοῦ καὶ Ἁγίου Πνεύματος. Ἀμήν.

          

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Κατὰ δὲ τὸ Ὡρολόγιον ἤθλησεν ἐπὶ Δεκίου τὸ 250.

[2] Ὁ θεῖος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος ἐν τῷ δευτέρῳ λόγῳ αὐτοῦ εἰς τὸν Ἅγιον τοῦτον Ἱερομάρτυρα Βαβύλαν ἀναφέρει καὶ περὶ τῆς ὑποθέσεως ταύτης, λέγων· «Λαβὼν γὰρ (ὁ Νουμεριανὸς δηλαδὴ) νόμῳ Φιλίας καὶ συνθηκῶν τὸ παιδίον ἐκεῖνο τὸ βασιλικόν, πάντα ὁμοῦ κατεπάτησε καὶ ἀνέτρεψε τοὺς ὅρκους, τὰς συνθήκας, τὴν πρὸς ἀνθρώπους αἰδῶ, τὴν πρὸς τὸ θεῖον εὐλάβειαν, τὸν ἀπὸ τῆς ἡλικίας ἔλεον … τούτων, λέγω, οὐδὲν εἰς νοῦν ὁ μιαρὸς ἐκεῖνος ἐβάλετο, ἀλλὰ πάντα ρίψας ἀθρόως ἀπὸ τῆς ψυχῆς, τὸν φόνον ἐναγέστατον ἐργάζεται». (Τόμος Εʹ, τῆς ἐν Ἐτόνῃ ἐκδόσεως καὶ τόμος 50 τῆς ἐκδόσεως Migne).

[3] Ὁ Χρυσορρήμων βεβαιοῖ τοῦτο, ὅπερ λέγει ἐνταῦθα ὁ Συναξαριστής, λέγων τὰ ἑξῆς· «Μέλλων τοίνυν ὁ μακάριος ἀποσφάττεσθαι Βαβύλας, μετὰ τοῦ σιδήρου τὸ σῶμα ταφῆναι ἐπέσκηψε, δεικνύς, ὅτι τὰ δοκοῦντα ἐπονείδιστα εἶναι, ταῦτα, ὅταν διὰ τὸν Χριστὸν γένηται, σεμνά τε ἐστὶ καὶ λαμπρά· καὶ οὐ μόνον οὐκ ἐγκαλύπτεσθαι, ἀλλὰ καὶ σεμνύνεσθαι ἐπ’ αὐτοῖς χρὴ τὸν πάσχοντα· κἂν τούτῳ τὸν μακάριον Παῦλον μιμούμενος, ὃς ἄνω καὶ κάτω τὰ στίγματα, τὰ δεσμά, τὴν ἅλυσιν ἔστρεφε, καυχώμενος καὶ μεγαλοφρονῶν ἐφ’ οἷς ᾐσχύνοντο ἕτεροι». (Λόγος βʹ εἰς τὸν Ἱερομάρτυρα Βαβύλαν). Καὶ καθὼς οἱ ἐν πολέμῳ νικήσαντες ἦτο συνήθεια καὶ ἐθάπτοντο μαζὶ μὲ τὰ ὅπλα ἐκεῖνα, μὲ τὰ ὁποῖα ἐνίκησαν τοὺς ἐχθρούς, τοιουτοτρόπως καὶ ὁ Ἱερομάρτυς οὗτος Βαβύλας ἠθέλησε νὰ ἐνταφιασθῇ μαζὶ μὲ τὰς ἁλυσίδας ἐκείνας, μὲ τὰς ὁποίας ἐνίκησε τὸν διάβολον, ἔχων πρὸς τούτοις καὶ τὸν θώρακα τῆς πίστεως καὶ τὴν περικεφαλαίαν τοῦ σωτηρίου καὶ τὰ ἄλλα νοητὰ ὅπλα· ὅθεν εἶπεν ὁ ἴδιος Χρυσορρήμων· «Ἔτι γὰρ καὶ νῦν παράκειται ταῦτα τὰ ὅπλα τοῖς τοῦ Χριστοῦ στρατιώταις· καὶ καθάπερ τοὺς ἀριστέας μετὰ τῶν ὅπλων θάπτουσιν οἱ βασιλεῖς, οὕτω καὶ ὁ Χριστὸς ἐποίησε καὶ μετὰ τῶν ὅπλων αὐτοὺς ἔθαψεν· ἵνα καὶ πρὸ τῆς ἀναστάσεως δείξῃ πᾶσαν τὴν δόξαν καὶ τὴν δύναμιν τῶν Ἁγίων». (Λόγος εἰς τὸν Μάρτυρα Βαρλαάμ).

Ὁ δὲ Θεοδώρητος ἐν βιβλίῳ γʹ, κεφ. θʹ τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Ἱστορίας προσθέτει, ὅτι ὁ παραβάτης Ἰουλιανός, μέλλων νὰ ἀπέλθῃ εἰς τὴν Περσίαν καὶ νὰ πολεμήσῃ, ἠρώτησε τὸν ἐν Δάφνῃ Ἀπόλλωνα νὰ τοῦ προείπῃ τὰ μέλλοντα· ὁ δὲ εἶπεν, ὅτι ἐμποδίζεται ἀπὸ τοὺς γετονεύοντας νεκρούς, ἐννοῶν ὁ ψευδόμαντις τὸ λείψανον τοῦ καλλινίκου τούτου Μάρτυρος Βαβύλα καὶ τῶν συναθλησάντων μετ’ αὐτῶν Παίδων· τούτου ἕνεκα ὁ Ἰουλιανός, γινώσκων τῶν Μαρτύρων τὴν δύναμιν, προσέταξε καὶ ἐσήκωσαν ἀπὸ ἐκεῖ οἱ Χριστιανοὶ τὰ ἅγια Λείψανα τοῦ θείου Βαβύλα, οἵτινες χορεύοντες καθ’ ὁδὸν καὶ τὴν Δαβιδικὴν ᾄδοντες μελῳδίαν, καθ’ ἕκαστον κῶλον ἀπεφθέγγοντο· «Αἰσχυνθήτωσαν πάντες οἱ προσκυνοῦντες τοῖς γλυπτοῖς»· διότι ἐλογίζοντο ἧτταν τοῦ δαίμονος τὴν μετάθεσιν τοῦ Μάρτυρος.