Τῇ Δ’ (4ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμητοῦ Ἁγίου Ἱερομάρτυρος ΒΑΒΥΛΑ, Ἐπισκόπον Ἀντιοχείας, καὶ τῶν σὺν αὐτῷ ΤΡΙΩΝ ΠΑΙΔΩΝ.

Καθίσας κατόπιν ὁ τύραννος εἰς τὸ θέατρον καὶ ἐκβαλὼν ἐκεῖθεν τὴν μητέρα καὶ τὰ παιδία, ἔφερεν ἐκ τῆς φυλακῆς τὸν Ἅγιον Βαβύλαν, πρὸς τὸν ὁποῖον εἶπε ταῦτα ὁ ἀνόητος· «Ἰδοὺ τώρα, Βαβύλα, ἠφανίσθη ἡ καύχησίς σου, ἐχάθη ἡ ἔπαρσίς σου, τὴν ὁποίαν εἶχες εἰς τὴν γενναιότητα τῶν παιδίων, εἶναι δὲ ἕτοιμα ταῦτα νὰ θυσιάσουν εἰς τοὺς θεούς». Ἐγνώριζεν ὅμως ὁ Ἅγιος ἀπὸ Πνεῦμα Ἅγιον, ὅτι ψεύδεται ὁ μάταιος βασιλέυς· ὅθεν τοῦ ἀπεκρίθη λέγων· «Ψεύδεσαι, βασιλεῦ, εἰς τὸν ἑαυτόν σου καὶ ματαίως παρηγορεῖς τὴν καρδίαν σου· διότι τὰ πρόβατα τῆς ἰδικῆς μου ποίμνης, τὰ ἀρνία τοῦ Χριστοῦ μου, δὲν θέλουν ἀκολουθήσει ποτὲ ξένον ποιμένα, ἀλλ’ οὔτε γνωρίζουν ἄλλην φωνήν, παρὰ μόνον ἐκείνου τοῦ ποιμένος, ὅστις ἐξ ἀρχῆς τὰ ἔθρεψε γνησίως εἰς νομὴν σωτήριον, καὶ εὐκολώτερα ἴσως ἤθελε καταπείσει τις νὰ ἀφήσῃ τὸ ἀρνίον τὴν μητέρα του καὶ νὰ ἀκολουθήσῃ λύκους, παρὰ τὰ ἰδικά μου πρόβατα καὶ ἀρνία νὰ ἀφήσουν τὴν ἰδικήν μου μάνδραν καὶ νὰ ὑπάγουν εἰς ἄλλην».

Τοὺς πλήρεις παρρησίας λόγους τούτους τοῦ Μάρτυρος μὴ ὑποφέρων ὁ μιαρώτατος, προσέταξεν εὐθὺς καὶ ἐκρέμασαν τὸν Ἅγιον εἰς ἕνα ξύλον, καὶ ἄντικρυ εἰς αὐτὸν ἐκρέμασαν εἰς ἄλλο ξύλον καὶ τὰ παιδία, καὶ ἐξέσχιζον μὲ σιδηροῦς ὄνυχας τὰς σάρκας αὐτῶν. Ξεόμενοι ὅθεν οἱ Ἅγιοι ἐπὶ ὥραν πολλήν, θεία δύναμις τοὺς ἐνίσχυε καὶ τοὺς ἔδιδε μάλιστα περισσοτέραν προθυμίαν εἰς τὸ μαρτύριον. Ὅθεν ἐφαίνοντο οἱ τρισμακάριοι ὡσὰν νὰ ἦσαν πέτρινοι ἀνδριάντες καὶ ὄχι σαρκικοὶ ἄνθρωποι. Τινὲς δὲ ἀπὸ τοὺς παρεστῶτας Ἕλληνας, ὑποκινούμενοι ὑπὸ τοῦ σατανᾶ, ἤρχοντο πλησίον τοῦ Ἁγίου καὶ τοῦ ἔλεγον· «Ἕως πότε θὰ εἶσαι ἀνόητος, ἕως πότε θὰ γίνεσαι ἐχθρὸς τοῦ ἑαυτοῦ σου, καὶ τοὐλάχιστον ἡ ἁπαλὴ καὶ τρυφερὰ ἡλικία τούτων τῶν παίδων δὲν ἁπαλύνει τὴν σκληρότητα τῆς καρδίας σου, νὰ τὰ λυπηθῇς ποὺ μέλλουν νὰ ἀφανισθοῦν τόσον πρόωρα ἐξ αἰτίας σου;».

Ἀκούων ὁ Ἅγιος τοιούτους ψυχοβλαβεῖς, λόγους καὶ στενάξας ἀπὸ ψυχῆς, λέγει πρὸς αὐτούς· «Ποῖον σκοτεινότατον νέφος ἐσκότισε τὸν νοῦν σας, ταλαίπωροι; ποῖον εἶναι ἐκεῖνο τὸ ὁποῖον σᾶς ἐμάγευσε καὶ ἐπλανήθητε τόσον, ὥστε ἐκάματε τὴν λογικήν σας ψυχὴν ἐντελῶς ἄλογον; ἐγίνατε σκώληκες βρωμεροὶ συρόμενοι εἰς τὸν βόρβορον τῆς γῆς, καὶ δὲν δύνασθε πλέον μὲ τὸ λογικὸν τὸ ὁποῖον σᾶς ἐχάρισεν ὁ Θεὸς νὰ ἐνατενίσητε εἰς τὸν οὐρανόν· ἐδέθητε χεῖρας καὶ πόδας, καὶ δὲν δύνασθε νὰ κινηθῆτε εἰς τὸν δρόμον τῆς σωτηρίας, ἀλλὰ σᾶς σύρουσιν οἱ δαίμονες εἰς τὸν βόρβορον τῆς ἀπωλείας.


Ὑποσημειώσεις

[1] Κατὰ δὲ τὸ Ὡρολόγιον ἤθλησεν ἐπὶ Δεκίου τὸ 250.

[2] Ὁ θεῖος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος ἐν τῷ δευτέρῳ λόγῳ αὐτοῦ εἰς τὸν Ἅγιον τοῦτον Ἱερομάρτυρα Βαβύλαν ἀναφέρει καὶ περὶ τῆς ὑποθέσεως ταύτης, λέγων· «Λαβὼν γὰρ (ὁ Νουμεριανὸς δηλαδὴ) νόμῳ Φιλίας καὶ συνθηκῶν τὸ παιδίον ἐκεῖνο τὸ βασιλικόν, πάντα ὁμοῦ κατεπάτησε καὶ ἀνέτρεψε τοὺς ὅρκους, τὰς συνθήκας, τὴν πρὸς ἀνθρώπους αἰδῶ, τὴν πρὸς τὸ θεῖον εὐλάβειαν, τὸν ἀπὸ τῆς ἡλικίας ἔλεον … τούτων, λέγω, οὐδὲν εἰς νοῦν ὁ μιαρὸς ἐκεῖνος ἐβάλετο, ἀλλὰ πάντα ρίψας ἀθρόως ἀπὸ τῆς ψυχῆς, τὸν φόνον ἐναγέστατον ἐργάζεται». (Τόμος Εʹ, τῆς ἐν Ἐτόνῃ ἐκδόσεως καὶ τόμος 50 τῆς ἐκδόσεως Migne).

[3] Ὁ Χρυσορρήμων βεβαιοῖ τοῦτο, ὅπερ λέγει ἐνταῦθα ὁ Συναξαριστής, λέγων τὰ ἑξῆς· «Μέλλων τοίνυν ὁ μακάριος ἀποσφάττεσθαι Βαβύλας, μετὰ τοῦ σιδήρου τὸ σῶμα ταφῆναι ἐπέσκηψε, δεικνύς, ὅτι τὰ δοκοῦντα ἐπονείδιστα εἶναι, ταῦτα, ὅταν διὰ τὸν Χριστὸν γένηται, σεμνά τε ἐστὶ καὶ λαμπρά· καὶ οὐ μόνον οὐκ ἐγκαλύπτεσθαι, ἀλλὰ καὶ σεμνύνεσθαι ἐπ’ αὐτοῖς χρὴ τὸν πάσχοντα· κἂν τούτῳ τὸν μακάριον Παῦλον μιμούμενος, ὃς ἄνω καὶ κάτω τὰ στίγματα, τὰ δεσμά, τὴν ἅλυσιν ἔστρεφε, καυχώμενος καὶ μεγαλοφρονῶν ἐφ’ οἷς ᾐσχύνοντο ἕτεροι». (Λόγος βʹ εἰς τὸν Ἱερομάρτυρα Βαβύλαν). Καὶ καθὼς οἱ ἐν πολέμῳ νικήσαντες ἦτο συνήθεια καὶ ἐθάπτοντο μαζὶ μὲ τὰ ὅπλα ἐκεῖνα, μὲ τὰ ὁποῖα ἐνίκησαν τοὺς ἐχθρούς, τοιουτοτρόπως καὶ ὁ Ἱερομάρτυς οὗτος Βαβύλας ἠθέλησε νὰ ἐνταφιασθῇ μαζὶ μὲ τὰς ἁλυσίδας ἐκείνας, μὲ τὰς ὁποίας ἐνίκησε τὸν διάβολον, ἔχων πρὸς τούτοις καὶ τὸν θώρακα τῆς πίστεως καὶ τὴν περικεφαλαίαν τοῦ σωτηρίου καὶ τὰ ἄλλα νοητὰ ὅπλα· ὅθεν εἶπεν ὁ ἴδιος Χρυσορρήμων· «Ἔτι γὰρ καὶ νῦν παράκειται ταῦτα τὰ ὅπλα τοῖς τοῦ Χριστοῦ στρατιώταις· καὶ καθάπερ τοὺς ἀριστέας μετὰ τῶν ὅπλων θάπτουσιν οἱ βασιλεῖς, οὕτω καὶ ὁ Χριστὸς ἐποίησε καὶ μετὰ τῶν ὅπλων αὐτοὺς ἔθαψεν· ἵνα καὶ πρὸ τῆς ἀναστάσεως δείξῃ πᾶσαν τὴν δόξαν καὶ τὴν δύναμιν τῶν Ἁγίων». (Λόγος εἰς τὸν Μάρτυρα Βαρλαάμ).

Ὁ δὲ Θεοδώρητος ἐν βιβλίῳ γʹ, κεφ. θʹ τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Ἱστορίας προσθέτει, ὅτι ὁ παραβάτης Ἰουλιανός, μέλλων νὰ ἀπέλθῃ εἰς τὴν Περσίαν καὶ νὰ πολεμήσῃ, ἠρώτησε τὸν ἐν Δάφνῃ Ἀπόλλωνα νὰ τοῦ προείπῃ τὰ μέλλοντα· ὁ δὲ εἶπεν, ὅτι ἐμποδίζεται ἀπὸ τοὺς γετονεύοντας νεκρούς, ἐννοῶν ὁ ψευδόμαντις τὸ λείψανον τοῦ καλλινίκου τούτου Μάρτυρος Βαβύλα καὶ τῶν συναθλησάντων μετ’ αὐτῶν Παίδων· τούτου ἕνεκα ὁ Ἰουλιανός, γινώσκων τῶν Μαρτύρων τὴν δύναμιν, προσέταξε καὶ ἐσήκωσαν ἀπὸ ἐκεῖ οἱ Χριστιανοὶ τὰ ἅγια Λείψανα τοῦ θείου Βαβύλα, οἵτινες χορεύοντες καθ’ ὁδὸν καὶ τὴν Δαβιδικὴν ᾄδοντες μελῳδίαν, καθ’ ἕκαστον κῶλον ἀπεφθέγγοντο· «Αἰσχυνθήτωσαν πάντες οἱ προσκυνοῦντες τοῖς γλυπτοῖς»· διότι ἐλογίζοντο ἧτταν τοῦ δαίμονος τὴν μετάθεσιν τοῦ Μάρτυρος.