Τῇ Δ’ (4ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμητοῦ Ἁγίου Ἱερομάρτυρος ΒΑΒΥΛΑ, Ἐπισκόπον Ἀντιοχείας, καὶ τῶν σὺν αὐτῷ ΤΡΙΩΝ ΠΑΙΔΩΝ.

Ἀφήνω κατὰ μέρος τὸν Νουμεριανόν, τὸν ὁποῖον καὶ μυριάκις μεγαλύτερος βασιλεὺς ἀπὸ ὅ,τι εἶναι σήμερον ἐὰν ἦτο δὲν ἤθελε τὸν ὠφελήσει τίποτε· διότι εἶναι ἄνθρωπος σκωληκόβρωτος καὶ ὡσεὶ χόρτος αἱ ἡμέραι αὐτοῦ καὶ μόνον διὰ τὴν ἀπώλειαν τῆς ψυχῆς σας θρηνῶ καὶ ὀδύρομαι. Ὁ Θεὸς σᾶς ἐτίμησεν, ἄθλιοι, μὲ τὸ λογικόν, καὶ σεῖς ἐγίνατε ἀπὸ τὰ ἄλογα ζῷα ἀλογώτεροι, ἀφήσατε τὸν Θεόν, τὸν ποιητὴν τοῦ οὐρανοῦ καὶ τῆς γῆς, τὸν Βασιλέα πάσης τῆς κτίσεως, καὶ ἀφιερώσατε τὸν ἑαυτόν σας εἰς τὴν ματαίαν καὶ ψευδῆ σκιὰν τοῦ Νουμεριανοῦ, ὁ ὁποῖος σήμερον ὡς ἄνθος τοῦ ἀγροῦ ἐξανθεῖ, αὔριον δὲ θέλει πέσει ἐξ ἅπαντος εἰς τὰς χεῖρας τοῦ ἀθανάτου καὶ φοβεροῦ Βασιλέως Θεοῦ, μὲ τοῦ ὁποίου τὴν δύναμιν ἐλαφρύνομαι καὶ ἐγὼ ἀπὸ τὰς τιμωρίας ταύτας καὶ γίνομαι μάλιστα προθυμότερος εἰς τὸ νὰ λάβω μὲ μεγάλον πόθον καὶ ἄλλα βασανιστήρια περισσότερα διὰ τὴν ἀγάπην του».

Καὶ ταῦτα μὲν ἔλεγεν ὁ Ἅγιος πρὸς τοὺς παρόντας τὰ δὲ εὐλογημένα ἐκεῖνα παιδία, κρεμάμενα εἰς τὸ ξύλον καὶ κατεξεόμενα, εἶχον τοὺς ὀφθαλμοὺς προσηλωμένους μὲ χαρούμενον πρόσωπον πρὸς τὸν διδάσκαλόν των Βαβύλαν. Ἐνῷ δὲ ἔπιπτον τὰ μέλη των εἰς τὴν γῆν, αὐτὰ παρέμενον τελείως ἀτάραχα, ὡς νὰ ἔπασχεν ἄλλος τις καὶ οὐχὶ αὐτά. Μάλιστα δὲ καὶ μὲ ἀνδρικὸν καὶ γενναῖον φρόνημα, ἐλέγχοντα τὸν τύραννον, ἔλεγον πρὸς αὐτὸν ὑπὲρ τοῦ διδασκάλου αὐτῶν ταῦτα· «Δὲν ἐντρέπεσαι, ταλαίπωρε, νὰ ἀτιμάζῃς τοιαύτην ἱερὰν καὶ αἰδέσιμον κεφαλήν; ὑπάρχων σὺ υἱὸς τοῦ σκότους, πῶς ἀποτολμᾷς νὰ ὑβρίζῃς τὸν κήρυκα τοῦ φωτός; δὲν ἐντρέπεσαι, ἀνάξιε τῆς βασιλείας, νὰ γίνεσαι παίγνιον ἀπὸ ἀνήλικα παιδία καθὼς εἴμεθα ἡμεῖς; Σὺ μέν, ἀσύνετε, ταράττεσαι, δαιμονίζεσαι καὶ κατακαίονται τὰ σπλάγχνα σου ἀπὸ τὸν παράλογον θυμόν, ἡμεῖς δὲ χαίρομεν καὶ ἀγαλλόμεθα καὶ τὰς πληγάς, τὰς ὁποίας μᾶς δίδεις, τὰς νομίζομεν εἰς τὸ σῶμα μας ὡς τὰ ὡραιότερα καὶ τρυφερώτερα ἄνθη τῆς ἀνοίξεως».

Τότε ὁ παράνομος βασιλεὺς ἐπρόσταξε καὶ κατεβίβασαν τὸν Ἅγιον καὶ τὰ παιδία ἀπὸ τὸ ξύλον· καὶ τὸν μὲν Ἅγιον ἀπέστειλε δέσμιον εἰς τὴν φυλακήν, τὰ δὲ παιδία, νομίζων ὁ μάταιος ὅτι διὰ τὸ τρυφερὸν τῆς ἡλικίας των θὰ τὰ φέρῃ εἰς τὸ θέλημά του, τὰ παρέστησεν ἐνώπιόν του καὶ ἤρχισε μὲ κολακευτικὸν τρόπον νὰ τὰ ὀνομάζῃ τέκνα ἀγαπητὰ καὶ πῶς ἔχουν γνῶσιν καὶ γνώμην γενναίαν καὶ ἀνδρικὴν καὶ ὑπέσχετο νὰ δώσῃ εἰς αὐτὰ χρήματα ἄπειρα, δῶρα βασιλικὰ καὶ χαρίσματα μεγαλοπρεπῆ.


Ὑποσημειώσεις

[1] Κατὰ δὲ τὸ Ὡρολόγιον ἤθλησεν ἐπὶ Δεκίου τὸ 250.

[2] Ὁ θεῖος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος ἐν τῷ δευτέρῳ λόγῳ αὐτοῦ εἰς τὸν Ἅγιον τοῦτον Ἱερομάρτυρα Βαβύλαν ἀναφέρει καὶ περὶ τῆς ὑποθέσεως ταύτης, λέγων· «Λαβὼν γὰρ (ὁ Νουμεριανὸς δηλαδὴ) νόμῳ Φιλίας καὶ συνθηκῶν τὸ παιδίον ἐκεῖνο τὸ βασιλικόν, πάντα ὁμοῦ κατεπάτησε καὶ ἀνέτρεψε τοὺς ὅρκους, τὰς συνθήκας, τὴν πρὸς ἀνθρώπους αἰδῶ, τὴν πρὸς τὸ θεῖον εὐλάβειαν, τὸν ἀπὸ τῆς ἡλικίας ἔλεον … τούτων, λέγω, οὐδὲν εἰς νοῦν ὁ μιαρὸς ἐκεῖνος ἐβάλετο, ἀλλὰ πάντα ρίψας ἀθρόως ἀπὸ τῆς ψυχῆς, τὸν φόνον ἐναγέστατον ἐργάζεται». (Τόμος Εʹ, τῆς ἐν Ἐτόνῃ ἐκδόσεως καὶ τόμος 50 τῆς ἐκδόσεως Migne).

[3] Ὁ Χρυσορρήμων βεβαιοῖ τοῦτο, ὅπερ λέγει ἐνταῦθα ὁ Συναξαριστής, λέγων τὰ ἑξῆς· «Μέλλων τοίνυν ὁ μακάριος ἀποσφάττεσθαι Βαβύλας, μετὰ τοῦ σιδήρου τὸ σῶμα ταφῆναι ἐπέσκηψε, δεικνύς, ὅτι τὰ δοκοῦντα ἐπονείδιστα εἶναι, ταῦτα, ὅταν διὰ τὸν Χριστὸν γένηται, σεμνά τε ἐστὶ καὶ λαμπρά· καὶ οὐ μόνον οὐκ ἐγκαλύπτεσθαι, ἀλλὰ καὶ σεμνύνεσθαι ἐπ’ αὐτοῖς χρὴ τὸν πάσχοντα· κἂν τούτῳ τὸν μακάριον Παῦλον μιμούμενος, ὃς ἄνω καὶ κάτω τὰ στίγματα, τὰ δεσμά, τὴν ἅλυσιν ἔστρεφε, καυχώμενος καὶ μεγαλοφρονῶν ἐφ’ οἷς ᾐσχύνοντο ἕτεροι». (Λόγος βʹ εἰς τὸν Ἱερομάρτυρα Βαβύλαν). Καὶ καθὼς οἱ ἐν πολέμῳ νικήσαντες ἦτο συνήθεια καὶ ἐθάπτοντο μαζὶ μὲ τὰ ὅπλα ἐκεῖνα, μὲ τὰ ὁποῖα ἐνίκησαν τοὺς ἐχθρούς, τοιουτοτρόπως καὶ ὁ Ἱερομάρτυς οὗτος Βαβύλας ἠθέλησε νὰ ἐνταφιασθῇ μαζὶ μὲ τὰς ἁλυσίδας ἐκείνας, μὲ τὰς ὁποίας ἐνίκησε τὸν διάβολον, ἔχων πρὸς τούτοις καὶ τὸν θώρακα τῆς πίστεως καὶ τὴν περικεφαλαίαν τοῦ σωτηρίου καὶ τὰ ἄλλα νοητὰ ὅπλα· ὅθεν εἶπεν ὁ ἴδιος Χρυσορρήμων· «Ἔτι γὰρ καὶ νῦν παράκειται ταῦτα τὰ ὅπλα τοῖς τοῦ Χριστοῦ στρατιώταις· καὶ καθάπερ τοὺς ἀριστέας μετὰ τῶν ὅπλων θάπτουσιν οἱ βασιλεῖς, οὕτω καὶ ὁ Χριστὸς ἐποίησε καὶ μετὰ τῶν ὅπλων αὐτοὺς ἔθαψεν· ἵνα καὶ πρὸ τῆς ἀναστάσεως δείξῃ πᾶσαν τὴν δόξαν καὶ τὴν δύναμιν τῶν Ἁγίων». (Λόγος εἰς τὸν Μάρτυρα Βαρλαάμ).

Ὁ δὲ Θεοδώρητος ἐν βιβλίῳ γʹ, κεφ. θʹ τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Ἱστορίας προσθέτει, ὅτι ὁ παραβάτης Ἰουλιανός, μέλλων νὰ ἀπέλθῃ εἰς τὴν Περσίαν καὶ νὰ πολεμήσῃ, ἠρώτησε τὸν ἐν Δάφνῃ Ἀπόλλωνα νὰ τοῦ προείπῃ τὰ μέλλοντα· ὁ δὲ εἶπεν, ὅτι ἐμποδίζεται ἀπὸ τοὺς γετονεύοντας νεκρούς, ἐννοῶν ὁ ψευδόμαντις τὸ λείψανον τοῦ καλλινίκου τούτου Μάρτυρος Βαβύλα καὶ τῶν συναθλησάντων μετ’ αὐτῶν Παίδων· τούτου ἕνεκα ὁ Ἰουλιανός, γινώσκων τῶν Μαρτύρων τὴν δύναμιν, προσέταξε καὶ ἐσήκωσαν ἀπὸ ἐκεῖ οἱ Χριστιανοὶ τὰ ἅγια Λείψανα τοῦ θείου Βαβύλα, οἵτινες χορεύοντες καθ’ ὁδὸν καὶ τὴν Δαβιδικὴν ᾄδοντες μελῳδίαν, καθ’ ἕκαστον κῶλον ἀπεφθέγγοντο· «Αἰσχυνθήτωσαν πάντες οἱ προσκυνοῦντες τοῖς γλυπτοῖς»· διότι ἐλογίζοντο ἧτταν τοῦ δαίμονος τὴν μετάθεσιν τοῦ Μάρτυρος.