Τῇ Δ’ (4ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμητοῦ Ἁγίου Ἱερομάρτυρος ΒΑΒΥΛΑ, Ἐπισκόπον Ἀντιοχείας, καὶ τῶν σὺν αὐτῷ ΤΡΙΩΝ ΠΑΙΔΩΝ.

ΕΙΚΟΝΑ

ΒΑΒΥΛΑΣ ὁ ἱερώτατος καὶ θαυμάσιος Μάρτυς, διαδεχθεὶς κατὰ τὸν Εὐσέβιον (βιβλ. ς’ κεφ. κθ’) τὸν Ζεβῖνον, ἀρχιεράτευεν εἰς τὸν ἁγιώτατον θρόνον τῆς Ἀντιοχείας κατὰ τὰς ἡμέρας τοῦ ἀσεβεστάτου Νουμεριανοῦ [1], ὅστις δεξάμενος τὴν βασιλείαν ἀπὸ τὸν πατέρα του Κάρον, ἐν ἔτει σπγ’ (283), διεδέχθη καὶ ὅλην τὴν ἀσέβειαν ἐκείνου. Εὐθὺς ὅθεν ὡς ἐβασίλευσεν ὁ μιαρὸς ἐκεῖνος ἐκίνησε μέγαν διωγμὸν ἐναντίον τῶν Χριστιανῶν, καὶ τοὺς ἐθανάτωνε μὲ πικρότατον θάνατον. Ἐλθὼν δὲ ὁ ἀσεβὴς οὗτος καὶ εἰς τὴν Ἀντιόχειαν, ἔκαμνε καὶ ἐκεῖ τὰς ἀκαθάρτους θυσίας του εἰς τὸν μιαρὸν ναὸν τῆς Δάφνης, ὡς ὁ πατήρ του σατανᾶς τὸν ἐδίδαξεν, ἠθέλησε δὲ νὰ μιάνῃ καὶ Ἐκκλησίαν τῶν Χριστιανῶν εἰσερχόμενος εἰς αὐτήν. Οὗτος ὁ μιαρὸς ἐκτὸς τῶν ἄλλων κακῶν ἔκαμε καὶ τοῦτο· τὸν υἱὸν τοῦ βασιλέως τῶν Περσῶν, τὸν ὁποῖον εἶχε λάβει ὡς ὅμηρον διὰ τὴν μετὰ τῶν Περσῶν εἰρήνην καὶ τὸν ὁποῖον ἔφερε μαζί του, ἀθετῶν πάντα νόμον ἀνηλεῷς κατέσφαξεν [2], οὕτω δὲ μεμολυσμένος ἀπὸ τὸν φόνον καὶ ἀπὸ τὰς θυσίας τῶν εἰδώλων ἠθέλησε νὰ ὑπάγῃ νὰ μολύνῃ καὶ τὴν Ἐκκλησίαν τῶν Χριστιανῶν, νομίζων τοῦτο μέγα κατόρθωμα πρὸς θεραπείαν τῶν δαιμόνων.

Ὁ δὲ θεῖος Βαβύλας, ἀκούσας καὶ μαθὼν τὸν μιαρὸν σκοπὸν τοῦ βασιλέως, ἐσύναξε τὸ πλῆθος τῶν εὐσεβῶν καὶ ἐνδυναμώσας αὐτὸ μὲ εὐχὰς καὶ δεήσεις πρὸς τὸν Θεόν, παρεκίνησε τοὺς πιστοὺς νὰ ἀντισταθοῦν ὁμοῦ μὲ αὐτὸν καὶ νὰ μὴ ἀφήσουν οὔτε τὸν βασιλέα οὔτε τοὺς ἀνθρώπους του νὰ ἔμβουν εἰς τὴν Ἐκκλησίαν. Τότε μὲ μίαν ὁρμὴν οἱ Χριστιανοί, ἀπωθοῦντες στρατιώτας, δορυφόρους καὶ ἀξιωματικούς, τοὺς ἔρριψαν ἀτίμως καὶ μὲ πληγὰς εἰς τὴν γῆν· καὶ αὐτὸν δὲ τὸν ἴδιον τὸν βασιλέα, ὡς ἐπλησίασεν εἰς τὴν Ἐκκλησίαν, τὸν ὠνείδισεν ὁ Ἅγιος καὶ ἁπλώσας τὴν δεξιὰν χεῖρα εἰς τὸ στῆθος του, τοῦ ἠμπόδισε τὴν εἴσοδον. Τότε ὁ τύραννος, θαυμάσας τὴν παρρησίαν τοῦ Ἁγίου καὶ εὐλαβηθεὶς τὴν μεγάλην φήμην, ἔτι δὲ φοβηθεὶς καὶ ἐκ τοῦ πλήθους μήπως γίνῃ ἀποστασία, ἐπρόσταξε μὲ ἡσυχίαν νὰ ἐπιστρέψωσιν εἰς τὸ παλάτιον.

Τὴν ἄλλην ἡμέραν, ἀποστείλας ὁ βασιλεὺς στρατιώτας, ἔφερε τὸν Ἅγιον ἐνώπιον του καὶ λέγει πρὸς αὐτὸν μετ’ ὀργῆς· «Ἀθλιώτατε πάντων ἀνθρώπων, πῶς ἐτόλμησες νὰ ἐμποδίσῃς τὴν ἐξουσίαν μου ἀπὸ τὴν εἴσοδον τῆς Ἐκκλησίας σου; Εἰς ποῖον ἐθάρρησας καὶ ὕβρισας καὶ ἠτίμασας τὸ κράτος μου; ἢ δὲν γνωρίζεις πόσον κακὸν ἀνυπόφορον εἶναι νὰ ὑβρίσῃ τις καὶ νὰ καταφρονήσῃ βασιλικὴν μεγαλειότητα;».


Ὑποσημειώσεις

[1] Κατὰ δὲ τὸ Ὡρολόγιον ἤθλησεν ἐπὶ Δεκίου τὸ 250.

[2] Ὁ θεῖος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος ἐν τῷ δευτέρῳ λόγῳ αὐτοῦ εἰς τὸν Ἅγιον τοῦτον Ἱερομάρτυρα Βαβύλαν ἀναφέρει καὶ περὶ τῆς ὑποθέσεως ταύτης, λέγων· «Λαβὼν γὰρ (ὁ Νουμεριανὸς δηλαδὴ) νόμῳ Φιλίας καὶ συνθηκῶν τὸ παιδίον ἐκεῖνο τὸ βασιλικόν, πάντα ὁμοῦ κατεπάτησε καὶ ἀνέτρεψε τοὺς ὅρκους, τὰς συνθήκας, τὴν πρὸς ἀνθρώπους αἰδῶ, τὴν πρὸς τὸ θεῖον εὐλάβειαν, τὸν ἀπὸ τῆς ἡλικίας ἔλεον … τούτων, λέγω, οὐδὲν εἰς νοῦν ὁ μιαρὸς ἐκεῖνος ἐβάλετο, ἀλλὰ πάντα ρίψας ἀθρόως ἀπὸ τῆς ψυχῆς, τὸν φόνον ἐναγέστατον ἐργάζεται». (Τόμος Εʹ, τῆς ἐν Ἐτόνῃ ἐκδόσεως καὶ τόμος 50 τῆς ἐκδόσεως Migne).

[3] Ὁ Χρυσορρήμων βεβαιοῖ τοῦτο, ὅπερ λέγει ἐνταῦθα ὁ Συναξαριστής, λέγων τὰ ἑξῆς· «Μέλλων τοίνυν ὁ μακάριος ἀποσφάττεσθαι Βαβύλας, μετὰ τοῦ σιδήρου τὸ σῶμα ταφῆναι ἐπέσκηψε, δεικνύς, ὅτι τὰ δοκοῦντα ἐπονείδιστα εἶναι, ταῦτα, ὅταν διὰ τὸν Χριστὸν γένηται, σεμνά τε ἐστὶ καὶ λαμπρά· καὶ οὐ μόνον οὐκ ἐγκαλύπτεσθαι, ἀλλὰ καὶ σεμνύνεσθαι ἐπ’ αὐτοῖς χρὴ τὸν πάσχοντα· κἂν τούτῳ τὸν μακάριον Παῦλον μιμούμενος, ὃς ἄνω καὶ κάτω τὰ στίγματα, τὰ δεσμά, τὴν ἅλυσιν ἔστρεφε, καυχώμενος καὶ μεγαλοφρονῶν ἐφ’ οἷς ᾐσχύνοντο ἕτεροι». (Λόγος βʹ εἰς τὸν Ἱερομάρτυρα Βαβύλαν). Καὶ καθὼς οἱ ἐν πολέμῳ νικήσαντες ἦτο συνήθεια καὶ ἐθάπτοντο μαζὶ μὲ τὰ ὅπλα ἐκεῖνα, μὲ τὰ ὁποῖα ἐνίκησαν τοὺς ἐχθρούς, τοιουτοτρόπως καὶ ὁ Ἱερομάρτυς οὗτος Βαβύλας ἠθέλησε νὰ ἐνταφιασθῇ μαζὶ μὲ τὰς ἁλυσίδας ἐκείνας, μὲ τὰς ὁποίας ἐνίκησε τὸν διάβολον, ἔχων πρὸς τούτοις καὶ τὸν θώρακα τῆς πίστεως καὶ τὴν περικεφαλαίαν τοῦ σωτηρίου καὶ τὰ ἄλλα νοητὰ ὅπλα· ὅθεν εἶπεν ὁ ἴδιος Χρυσορρήμων· «Ἔτι γὰρ καὶ νῦν παράκειται ταῦτα τὰ ὅπλα τοῖς τοῦ Χριστοῦ στρατιώταις· καὶ καθάπερ τοὺς ἀριστέας μετὰ τῶν ὅπλων θάπτουσιν οἱ βασιλεῖς, οὕτω καὶ ὁ Χριστὸς ἐποίησε καὶ μετὰ τῶν ὅπλων αὐτοὺς ἔθαψεν· ἵνα καὶ πρὸ τῆς ἀναστάσεως δείξῃ πᾶσαν τὴν δόξαν καὶ τὴν δύναμιν τῶν Ἁγίων». (Λόγος εἰς τὸν Μάρτυρα Βαρλαάμ).

Ὁ δὲ Θεοδώρητος ἐν βιβλίῳ γʹ, κεφ. θʹ τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Ἱστορίας προσθέτει, ὅτι ὁ παραβάτης Ἰουλιανός, μέλλων νὰ ἀπέλθῃ εἰς τὴν Περσίαν καὶ νὰ πολεμήσῃ, ἠρώτησε τὸν ἐν Δάφνῃ Ἀπόλλωνα νὰ τοῦ προείπῃ τὰ μέλλοντα· ὁ δὲ εἶπεν, ὅτι ἐμποδίζεται ἀπὸ τοὺς γετονεύοντας νεκρούς, ἐννοῶν ὁ ψευδόμαντις τὸ λείψανον τοῦ καλλινίκου τούτου Μάρτυρος Βαβύλα καὶ τῶν συναθλησάντων μετ’ αὐτῶν Παίδων· τούτου ἕνεκα ὁ Ἰουλιανός, γινώσκων τῶν Μαρτύρων τὴν δύναμιν, προσέταξε καὶ ἐσήκωσαν ἀπὸ ἐκεῖ οἱ Χριστιανοὶ τὰ ἅγια Λείψανα τοῦ θείου Βαβύλα, οἵτινες χορεύοντες καθ’ ὁδὸν καὶ τὴν Δαβιδικὴν ᾄδοντες μελῳδίαν, καθ’ ἕκαστον κῶλον ἀπεφθέγγοντο· «Αἰσχυνθήτωσαν πάντες οἱ προσκυνοῦντες τοῖς γλυπτοῖς»· διότι ἐλογίζοντο ἧτταν τοῦ δαίμονος τὴν μετάθεσιν τοῦ Μάρτυρος.