Τῇ Δ’ (4ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμητοῦ Ἁγίου Ἱερομάρτυρος ΒΑΒΥΛΑ, Ἐπισκόπον Ἀντιοχείας, καὶ τῶν σὺν αὐτῷ ΤΡΙΩΝ ΠΑΙΔΩΝ.

Ἀκούων ταῦτα ὁ ἀσύνετος Νουμεριανός, ἀφ’ ἑνὸς μὲν ἀπὸ φυσικὴν παχύτητα τοῦ νοός, ἐξ ἑτέρου δὲ ἀπὸ προαίρεσιν πονηράν, καὶ τρίτον ἀπὸ κακὴν καὶ ὀλέθριον συνήθειαν, δεν ἤκουσε κἂν ὀλίγον τὰ λεγόμενα. Ἐντραπεὶς ὅμως τοὺς παρεστῶτας, προσεποιήθη ὅτι ἠννόησε τὰ ὅσα ἤκουσεν ἀπὸ τὸν Ἅγιον, καὶ τὸν ἠρώτησε πάλιν λέγων· «Τί πρᾶγμα εἶναι ὁ ἄνθρωπος;». Ὁ δὲ Ἅγιος ἀπεκρίθη· «Ὁ ἄνθρωπος, καθὼς καὶ πρότερον εἶπον, εἶναι ἀπὸ ὅλα τὰ πράγματα καὶ ζῷα τοῦ κόσμου τούτου τὸ τιμιώτατον, εἶναι ζῷον ἡμερώτατον, μεταδοτικὸν καὶ ἠγαπημένον τὸ ἓν μετὰ τοῦ ἄλλου, παρ’ ὅλον ὅτι τινὲς ἄνθρωποι ἀπὸ κακὴν προαίρεσιν γίνονται ἀγριώτεροι καὶ τῶν θηρίων». Εἰς τούτους πάλιν τοὺς λόγους τοῦ Ἁγίου, ὁ ἀσύνετος βασιλεὺς ἀπεκρίθη λέγων· «Μὰ τοὺς μεγάλους θεούς, ὁ Βαβύλας εἶναι σοφώτατος καὶ ἀληθεύει ἡ μεγάλη του φήμη· ὅμως ἐὰν ἤθελε θυσιάσει εἰς τοὺς θεούς, ἤθελε γίνει τέλειος κατὰ πάντα καὶ ἤθελε τιμηθῆ διὰ πολλῶν καὶ μεγάλων ἀξιωμάτων».

Ἀκούσας ταῦτα ὁ Ἅγιος ἠγανάκτησε μετὰ μεγάλης λύπης, ἐπειδὴ ἀφοῦ ἤκουσεν ὁ μιαρώτατος καὶ ἀνάξιος βασιλεὺς τοσούτους ἀληθεῖς καὶ ἱεροὺς λόγους, ἐξακολουθεῖ νὰ ἀναγκάζῃ τὸν Ἅγιον εἰς τὸ νὰ προσφέρῃ θυσίαν εἰς τοὺς δαίμονας. Ὅθεν λέγει πρὸς τὸν βασιλέα· «Ποῖα εἶναι τὰ ταξίματά σου καὶ τί ἀξίζουν τὰ ψευδῆ ἀγαθά σου ἐνώπιον τῆς εὐσεβείας, τῆς ὁποίας δὲν εἶναι κἂν εἰς τὸ ὀλίγον ἀντάξιος ὁ κόσμος ὅλος καὶ ὅστις ὑστερεῖται ἀπὸ τὴ εὐσέβειαν εἶναι πτωχὸς καὶ δυστυχής, καὶ ἐδῶ καὶ εἰς τὴν ἄλλην ζωήν;». Ταῦτα ἀκούσας ὁ ἀσεβὴς Νουμεριανὸς ἐδαιμονίσθη ἀπὸ τὸν μεγάλον θυμὸν καὶ εὐθὺς ἐπρόσταξεν ἕνα μέγαν ἄρχοντα, ὀνόματι Οὐϊκτωρῖνον, ὅμοιόν του εἰς τὴν ἀσέβειαν, καὶ ἔβαλε σίδηρα εἰς τὸν λαιμὸν τοῦ Ἁγίου καὶ τὸν περιέφερεν εἰς ὅλην τὴν χώραν, διὰ νὰ ἐντραπῇ δῆθεν καὶ νὰ ὑποταχθῇ εἰς τὸν βασιλέα. Ὅμως ὁ γενναῖος τοῦ Χριστοῦ ἀθλητής, φορῶν τὴν ἅλυσιν καὶ περιφερόμενος εἰς τὴν χώραν, εἶχεν ἄμετρον χαρὰν εἰς τὴν καρδίαν του, διότι διὰ τὸν γλυκύτατον Χριστὸν θεατρίζεται εἰς τοὺς ἀνθρώπους διὰ νὰ θριαμβεύσῃ ἐνώπιον τῶν Ἀγγέλων.

Βλέπων ὁ μιαρὸς βασιλεὺς τὸν Ἅγιον εἰς τὰ δεσμά, τὸν ἐχλεύαζε λέγων· «Μὰ τοὺς θεούς, Βαβύλα, πρέπουν εἰς τοῦ λόγου σου τὰ σίδηρα, τὰ δεσμὰ καὶ ἡ περιφορὰ σου ἀνὰ τὴν χώραν». Λέγει εἰς αὐτὸν ὁ Ἅγιος· «Σὺ μὲν νομίζεις ταῦτα τὰ δεσμὰ περίγελων καὶ χλεύην, ἐγὼ ὅμως τὰ ἔχω τιμιώτερα καὶ ἐνδοξότερα ἀπὸ ὅ,τι ἔχεις σὺ τὰ βασιλικά σου ἐνδύματα καὶ ἀπ’ αὐτὸ τὸ διάδημα, τὸ ὁποῖον φορεῖς εἰς τὴν κεφαλήν σου».


Ὑποσημειώσεις

[1] Κατὰ δὲ τὸ Ὡρολόγιον ἤθλησεν ἐπὶ Δεκίου τὸ 250.

[2] Ὁ θεῖος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος ἐν τῷ δευτέρῳ λόγῳ αὐτοῦ εἰς τὸν Ἅγιον τοῦτον Ἱερομάρτυρα Βαβύλαν ἀναφέρει καὶ περὶ τῆς ὑποθέσεως ταύτης, λέγων· «Λαβὼν γὰρ (ὁ Νουμεριανὸς δηλαδὴ) νόμῳ Φιλίας καὶ συνθηκῶν τὸ παιδίον ἐκεῖνο τὸ βασιλικόν, πάντα ὁμοῦ κατεπάτησε καὶ ἀνέτρεψε τοὺς ὅρκους, τὰς συνθήκας, τὴν πρὸς ἀνθρώπους αἰδῶ, τὴν πρὸς τὸ θεῖον εὐλάβειαν, τὸν ἀπὸ τῆς ἡλικίας ἔλεον … τούτων, λέγω, οὐδὲν εἰς νοῦν ὁ μιαρὸς ἐκεῖνος ἐβάλετο, ἀλλὰ πάντα ρίψας ἀθρόως ἀπὸ τῆς ψυχῆς, τὸν φόνον ἐναγέστατον ἐργάζεται». (Τόμος Εʹ, τῆς ἐν Ἐτόνῃ ἐκδόσεως καὶ τόμος 50 τῆς ἐκδόσεως Migne).

[3] Ὁ Χρυσορρήμων βεβαιοῖ τοῦτο, ὅπερ λέγει ἐνταῦθα ὁ Συναξαριστής, λέγων τὰ ἑξῆς· «Μέλλων τοίνυν ὁ μακάριος ἀποσφάττεσθαι Βαβύλας, μετὰ τοῦ σιδήρου τὸ σῶμα ταφῆναι ἐπέσκηψε, δεικνύς, ὅτι τὰ δοκοῦντα ἐπονείδιστα εἶναι, ταῦτα, ὅταν διὰ τὸν Χριστὸν γένηται, σεμνά τε ἐστὶ καὶ λαμπρά· καὶ οὐ μόνον οὐκ ἐγκαλύπτεσθαι, ἀλλὰ καὶ σεμνύνεσθαι ἐπ’ αὐτοῖς χρὴ τὸν πάσχοντα· κἂν τούτῳ τὸν μακάριον Παῦλον μιμούμενος, ὃς ἄνω καὶ κάτω τὰ στίγματα, τὰ δεσμά, τὴν ἅλυσιν ἔστρεφε, καυχώμενος καὶ μεγαλοφρονῶν ἐφ’ οἷς ᾐσχύνοντο ἕτεροι». (Λόγος βʹ εἰς τὸν Ἱερομάρτυρα Βαβύλαν). Καὶ καθὼς οἱ ἐν πολέμῳ νικήσαντες ἦτο συνήθεια καὶ ἐθάπτοντο μαζὶ μὲ τὰ ὅπλα ἐκεῖνα, μὲ τὰ ὁποῖα ἐνίκησαν τοὺς ἐχθρούς, τοιουτοτρόπως καὶ ὁ Ἱερομάρτυς οὗτος Βαβύλας ἠθέλησε νὰ ἐνταφιασθῇ μαζὶ μὲ τὰς ἁλυσίδας ἐκείνας, μὲ τὰς ὁποίας ἐνίκησε τὸν διάβολον, ἔχων πρὸς τούτοις καὶ τὸν θώρακα τῆς πίστεως καὶ τὴν περικεφαλαίαν τοῦ σωτηρίου καὶ τὰ ἄλλα νοητὰ ὅπλα· ὅθεν εἶπεν ὁ ἴδιος Χρυσορρήμων· «Ἔτι γὰρ καὶ νῦν παράκειται ταῦτα τὰ ὅπλα τοῖς τοῦ Χριστοῦ στρατιώταις· καὶ καθάπερ τοὺς ἀριστέας μετὰ τῶν ὅπλων θάπτουσιν οἱ βασιλεῖς, οὕτω καὶ ὁ Χριστὸς ἐποίησε καὶ μετὰ τῶν ὅπλων αὐτοὺς ἔθαψεν· ἵνα καὶ πρὸ τῆς ἀναστάσεως δείξῃ πᾶσαν τὴν δόξαν καὶ τὴν δύναμιν τῶν Ἁγίων». (Λόγος εἰς τὸν Μάρτυρα Βαρλαάμ).

Ὁ δὲ Θεοδώρητος ἐν βιβλίῳ γʹ, κεφ. θʹ τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Ἱστορίας προσθέτει, ὅτι ὁ παραβάτης Ἰουλιανός, μέλλων νὰ ἀπέλθῃ εἰς τὴν Περσίαν καὶ νὰ πολεμήσῃ, ἠρώτησε τὸν ἐν Δάφνῃ Ἀπόλλωνα νὰ τοῦ προείπῃ τὰ μέλλοντα· ὁ δὲ εἶπεν, ὅτι ἐμποδίζεται ἀπὸ τοὺς γετονεύοντας νεκρούς, ἐννοῶν ὁ ψευδόμαντις τὸ λείψανον τοῦ καλλινίκου τούτου Μάρτυρος Βαβύλα καὶ τῶν συναθλησάντων μετ’ αὐτῶν Παίδων· τούτου ἕνεκα ὁ Ἰουλιανός, γινώσκων τῶν Μαρτύρων τὴν δύναμιν, προσέταξε καὶ ἐσήκωσαν ἀπὸ ἐκεῖ οἱ Χριστιανοὶ τὰ ἅγια Λείψανα τοῦ θείου Βαβύλα, οἵτινες χορεύοντες καθ’ ὁδὸν καὶ τὴν Δαβιδικὴν ᾄδοντες μελῳδίαν, καθ’ ἕκαστον κῶλον ἀπεφθέγγοντο· «Αἰσχυνθήτωσαν πάντες οἱ προσκυνοῦντες τοῖς γλυπτοῖς»· διότι ἐλογίζοντο ἧτταν τοῦ δαίμονος τὴν μετάθεσιν τοῦ Μάρτυρος.