Τῇ Δ’ (4ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμητοῦ Ἁγίου Ἱερομάρτυρος ΒΑΒΥΛΑ, Ἐπισκόπον Ἀντιοχείας, καὶ τῶν σὺν αὐτῷ ΤΡΙΩΝ ΠΑΙΔΩΝ.

Λέγει πάλιν ὁ τύραννος· «Θυσίασε, ταλαίπωρε, νὰ λυτρωθῇς ἀπὸ τὰ βάσανα καὶ ν’ ἀπαλλάξῃς καὶ ἡμᾶς ἀπὸ τὰς φροντίδας· ἀλλ’ ὡς φαίνεται, αὐτὰ τὰ παιδία, τὰ ὁποῖα σὲ ἀκολουθοῦσι, σὲ φέρουσιν εἰς ὑπερηφάνειαν καὶ δὲν ἠμπορεῖς νὰ ἐννοήσῃς ποῖον εἶναι τὸ συμφέρον σου».

Ἠκολούθουν δὲ τότε τὸν Ἅγιον καὶ ἐδιδάσκοντο ὑπ’ αὐτοῦ τὴν εὐσέβειαν τρία παιδία, ἀδελφοὶ κατὰ σάρκα, παιδία κατὰ τὴν ἡλικίαν, ἀλλ’ ἔχοντα φρόνημα γεροντικόν· διότι ἐξεπαιδεύοντο ὁμοῦ μὲ τὴν εὐσέβειαν καὶ εἰς πᾶσαν ἀρετήν, τὰ ὁποῖα, ἂν καὶ εὑρισκομένου τοῦ διδασκάλου των εἰς τὰ δεσμὰ καὶ εἰς κίνδυνον θανάτου, αὐτὰ τὰ εὐλογημένα δὲν ἀπεμακρύνοντο ἀπ’ αὐτοῦ. Εἶπεν ὅθεν ὁ Ἅγιος πρὸς τὸν τύραννον νὰ δοκιμάσῃ τὴν γνώμην τῶν παιδίων καὶ νὰ γνωρίσῃ τὴν γενναιότητα καὶ τὴν ἔνθεον κλίσιν τὴν ὁποίαν ἔχουν εἰς αὐτόν. Ἐπρόσταξε τότε ὁ ἀσεβὴς καὶ ἔφεραν τὰ παιδία ἐντὸς τοῦ θεάτρου καὶ πρῶτον τὰ ἠρώτησεν ἐὰν ἔχουν μητέρα, ἐκεῖνα δὲ ἀπεκρίθησαν· «Ἔχομεν μητέρα, ἔχομεν καὶ τὸν διδάσκαλόν μας Βαβύλαν, τὸν ὁποῖον εὐλαβούμεθα καὶ ἀγαπῶμεν καὶ ἀπὸ τὴν μητέρα μας περισσότερον. Διότι ἡ μὲν μήτηρ μας μᾶς ἐγέννησε κατὰ σάρκα, ἀλλ’ ὁ διδάσκαλός μας Βαβύλας μᾶς ἀνεγέννησε πνευματικῶς, διότι καὶ πρὸς μάθησιν τῶν καλῶν μᾶς παρακινεῖ καὶ πρὸς εὐσέβειαν μᾶς ἐκπαιδεύει καὶ πρὸς ψυχικὴν ὅλων σωτηρίαν μᾶς ὁδηγεῖ».

Ὁ δὲ παράνομος βασιλεὺς ἔστειλεν εὐθὺς καὶ ἔφεραν ἔμπροσθέν του τὴν μητέρα τῶν παιδίων καὶ τὴν ἠρώτησε πῶς ὀνομάζεται, καὶ ἐὰν εἶναι μήτηρ ἐκείνων τῶν παιδίων. Ἡ δὲ ἀπεκρίνατο, ὅτι ὀνομάζεται Χριστοδούλη καὶ ὅτι ταῦτα τὰ παιδία εἶναι καρπὸς τῆς κοιλίας της, τὰ ὁποῖα ἀφιέρωσεν ὡς δῶρα εἰς τὸν Θεόν, διὰ μέσου τοῦ ἁγίου διδασκάλου Βαβύλα καὶ εἶμαι βεβαία, εἶπεν, ὅτι θέλει παρασταθῆ ὁμοῦ μὲ αὐτὰ εἰς τὰ βασίλεια τοῦ οὐρανοῦ. Ταῦτα ἀκούσας ὁ ἀχρεῖος Νουμεριανὸς ἤναψεν ὅλος ἀπὸ τὸν θυμὸν καὶ προστάσσει τοὺς ὑπηρέτας νὰ τὴν κτυποῦν σκληρότατα εἰς τὸ πρόσωπον καὶ νὰ λέγουν πρὸς αὐτήν· «Μάνθανε νὰ μὴ ὁμιλῇς ἐμπρὸς εἰς τὸν βασιλέα μὲ αὐθάδειαν». Τὰ δὲ παιδία, βλέποντα μαστιγουμένην τὴν μητέρα των, ἔκραζον· «Ὄντως ἀπώλεσε τὸν νοῦν του ὁ βασιλεὺς καὶ διεφθάρη τὰς φρένας, ἐπειδὴ μὲ τὸ νὰ εἶπεν ἡ μήτηρ μας τὴν ἀλήθειαν, ἀδίκως μαστιγοῦται». Ταῦτα ἀκούων ὁ ἀσύνετος βασιλεὺς καὶ ἀνακαινίσας τὸν θυμόν, προστάσσει νὰ δώσουν εἰς τὸν πρῶτον παῖδα ραβδισμοὺς δώδεκα, καὶ εἰς τὸν δεύτερον ἐννέα, καὶ εἰς τὸν τρίτον ἑπτά, κατὰ τοὺς χρόνους τῆς ἡλικίας των δερόμενα δὲ τὰ παιδία ἐδόξαζον τὸν Θεὸν καὶ ἐπεθύμουν νὰ εἶναι εἰς τὴν φυλακὴν ὁμοῦ μὲ τὸν διδάσκαλόν των Βαβύλαν.


Ὑποσημειώσεις

[1] Κατὰ δὲ τὸ Ὡρολόγιον ἤθλησεν ἐπὶ Δεκίου τὸ 250.

[2] Ὁ θεῖος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος ἐν τῷ δευτέρῳ λόγῳ αὐτοῦ εἰς τὸν Ἅγιον τοῦτον Ἱερομάρτυρα Βαβύλαν ἀναφέρει καὶ περὶ τῆς ὑποθέσεως ταύτης, λέγων· «Λαβὼν γὰρ (ὁ Νουμεριανὸς δηλαδὴ) νόμῳ Φιλίας καὶ συνθηκῶν τὸ παιδίον ἐκεῖνο τὸ βασιλικόν, πάντα ὁμοῦ κατεπάτησε καὶ ἀνέτρεψε τοὺς ὅρκους, τὰς συνθήκας, τὴν πρὸς ἀνθρώπους αἰδῶ, τὴν πρὸς τὸ θεῖον εὐλάβειαν, τὸν ἀπὸ τῆς ἡλικίας ἔλεον … τούτων, λέγω, οὐδὲν εἰς νοῦν ὁ μιαρὸς ἐκεῖνος ἐβάλετο, ἀλλὰ πάντα ρίψας ἀθρόως ἀπὸ τῆς ψυχῆς, τὸν φόνον ἐναγέστατον ἐργάζεται». (Τόμος Εʹ, τῆς ἐν Ἐτόνῃ ἐκδόσεως καὶ τόμος 50 τῆς ἐκδόσεως Migne).

[3] Ὁ Χρυσορρήμων βεβαιοῖ τοῦτο, ὅπερ λέγει ἐνταῦθα ὁ Συναξαριστής, λέγων τὰ ἑξῆς· «Μέλλων τοίνυν ὁ μακάριος ἀποσφάττεσθαι Βαβύλας, μετὰ τοῦ σιδήρου τὸ σῶμα ταφῆναι ἐπέσκηψε, δεικνύς, ὅτι τὰ δοκοῦντα ἐπονείδιστα εἶναι, ταῦτα, ὅταν διὰ τὸν Χριστὸν γένηται, σεμνά τε ἐστὶ καὶ λαμπρά· καὶ οὐ μόνον οὐκ ἐγκαλύπτεσθαι, ἀλλὰ καὶ σεμνύνεσθαι ἐπ’ αὐτοῖς χρὴ τὸν πάσχοντα· κἂν τούτῳ τὸν μακάριον Παῦλον μιμούμενος, ὃς ἄνω καὶ κάτω τὰ στίγματα, τὰ δεσμά, τὴν ἅλυσιν ἔστρεφε, καυχώμενος καὶ μεγαλοφρονῶν ἐφ’ οἷς ᾐσχύνοντο ἕτεροι». (Λόγος βʹ εἰς τὸν Ἱερομάρτυρα Βαβύλαν). Καὶ καθὼς οἱ ἐν πολέμῳ νικήσαντες ἦτο συνήθεια καὶ ἐθάπτοντο μαζὶ μὲ τὰ ὅπλα ἐκεῖνα, μὲ τὰ ὁποῖα ἐνίκησαν τοὺς ἐχθρούς, τοιουτοτρόπως καὶ ὁ Ἱερομάρτυς οὗτος Βαβύλας ἠθέλησε νὰ ἐνταφιασθῇ μαζὶ μὲ τὰς ἁλυσίδας ἐκείνας, μὲ τὰς ὁποίας ἐνίκησε τὸν διάβολον, ἔχων πρὸς τούτοις καὶ τὸν θώρακα τῆς πίστεως καὶ τὴν περικεφαλαίαν τοῦ σωτηρίου καὶ τὰ ἄλλα νοητὰ ὅπλα· ὅθεν εἶπεν ὁ ἴδιος Χρυσορρήμων· «Ἔτι γὰρ καὶ νῦν παράκειται ταῦτα τὰ ὅπλα τοῖς τοῦ Χριστοῦ στρατιώταις· καὶ καθάπερ τοὺς ἀριστέας μετὰ τῶν ὅπλων θάπτουσιν οἱ βασιλεῖς, οὕτω καὶ ὁ Χριστὸς ἐποίησε καὶ μετὰ τῶν ὅπλων αὐτοὺς ἔθαψεν· ἵνα καὶ πρὸ τῆς ἀναστάσεως δείξῃ πᾶσαν τὴν δόξαν καὶ τὴν δύναμιν τῶν Ἁγίων». (Λόγος εἰς τὸν Μάρτυρα Βαρλαάμ).

Ὁ δὲ Θεοδώρητος ἐν βιβλίῳ γʹ, κεφ. θʹ τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Ἱστορίας προσθέτει, ὅτι ὁ παραβάτης Ἰουλιανός, μέλλων νὰ ἀπέλθῃ εἰς τὴν Περσίαν καὶ νὰ πολεμήσῃ, ἠρώτησε τὸν ἐν Δάφνῃ Ἀπόλλωνα νὰ τοῦ προείπῃ τὰ μέλλοντα· ὁ δὲ εἶπεν, ὅτι ἐμποδίζεται ἀπὸ τοὺς γετονεύοντας νεκρούς, ἐννοῶν ὁ ψευδόμαντις τὸ λείψανον τοῦ καλλινίκου τούτου Μάρτυρος Βαβύλα καὶ τῶν συναθλησάντων μετ’ αὐτῶν Παίδων· τούτου ἕνεκα ὁ Ἰουλιανός, γινώσκων τῶν Μαρτύρων τὴν δύναμιν, προσέταξε καὶ ἐσήκωσαν ἀπὸ ἐκεῖ οἱ Χριστιανοὶ τὰ ἅγια Λείψανα τοῦ θείου Βαβύλα, οἵτινες χορεύοντες καθ’ ὁδὸν καὶ τὴν Δαβιδικὴν ᾄδοντες μελῳδίαν, καθ’ ἕκαστον κῶλον ἀπεφθέγγοντο· «Αἰσχυνθήτωσαν πάντες οἱ προσκυνοῦντες τοῖς γλυπτοῖς»· διότι ἐλογίζοντο ἧτταν τοῦ δαίμονος τὴν μετάθεσιν τοῦ Μάρτυρος.