Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμην ἐπιτελοῦμεν τοῦ ἐξαισίου θαύματος τῆς ὑπερευλογημένης Δεσποίνης ἡμῶν ΘΕΟΤΟΚΟΥ καὶ ΑΕΙΠΑΡΘΕΝΟΥ ΜΑΡΙΑΣ, γεγονότος ἐν τῷ πανσέπτῳ αὐτῆς Ναῷ τῶν Μυρτιδίων ἐν τῇ νήσῳ τῶν Κυθήρων, ὅτε τὸν παράλυτον ἤγειρεν.

Ὄχι μόνον ταῦτα τὰ θαύματα, ἀλλὰ καὶ ἄλλα πλεῖστα ἐτέλεσεν ἡ Κυρία Θεοτόκος, μεταξὺ τῶν ὁποίων εἶναι καὶ ἡ κατὰ τὸ ἔτος ͵αψλβ’ (1732) θεραπεία τοῦ ἐκ τῆς νήσου ταύτης πλουσίου ἑτοιμοθανάτου ἀσθενοῦς Ἰωάννου Καλούτση. Ἔτι δὲ καὶ μέχρι σήμερον καθ’ ἑκάστην τελεῖ ἡ πανάμωμος Δέσποινα διὰ τῆς ἱερᾶς Της ταύτης Εἰκόνος τῆς Μυρτιδιωτίσσης, τῆς ὁποίας καὶ ἡ θεωρία μόνη φανερώνει τὴν ἣν ἔχει μεγάλην χάριν. Καὶ τόση εἶναι ἡ εὐλάβεια τῶν Χριστιανῶν πρὸς αὐτήν, ὥστε ἐκ τῶν πολλῶν ἀφιερωμάτων ἔχει καταστῆ ὁλόχρυσος· καὶ κρέμανται ἔμπροσθέν της διάφορα χρυσᾶ καὶ ἀργυρᾶ ἀφιερώματα ὑπὸ διαφόρων θεραπευθέντων ἢ ἄλλο τι αἴτημα λαβόντων ἀπὸ τὴν θεομητορικὴν μεγαλειότητα· καὶ παρ’ ὅλον ὅτι ἡ νῆσος αὕτη εἶναι πτωχή, ἡ εὐλάβεια ὅμως τῶν κατοίκων αὐτῆς πρὸς τὴν Θεοτόκον εἶναι πολλὴ καὶ μεγάλη· διὰ τοῦτο καὶ τὸ Μοναστήριον ἔχουσι πεπροικισμένον διὰ πολλῶν καὶ διαφόρων κτημάτων, εὑρισκόμενον καὶ τοῦτο εἰς τόπον ἔρημον καὶ ἥσυχον καὶ ψυχικῆς χαρᾶς καὶ ἀγαλλιάσεως γέμοντα· ἐκεῖθεν δὲ ὥσπερ ἄλλος ἥλιος ἡ Πάναγνος Δέσποινα ἐφαπλοῖ τὰς ἀκτῖνας τῶν θαυμάτων Της διὰ τῆς χαριτοβρύτου αὐτῆς Εἰκόνος τῆς Μυρτιδιωτίσσης· ἧς ταῖς ἁγίαις πρεσβείαις σωθείημεν ἅπαντες. Ἀμήν.

   

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Τὸ ὄνομα τούτου παραμένει ἄγνωστον, συγκαλυφθὲν ὑπὸ τοῦ πανδαμάτορος χρόνου, καθότι τεκμαίρεται ὅτι ὑπὲρ τὰ διακόσια ἔτη παρῆλθον ἀπὸ τῆς ὑπὸ τούτου εὑρέσεως τῆς ἁγίας Εἰκόνος μέχρις τῆς ἐποχῆς καθ’ ἣν ἐγένετο παγκοίνως γνωστὴ ἐν Κυθήροις ἡ χάρις τῆς ἁγίας ταύτης Εἰκόνος.

[2] Ὁ χρόνος τῆς εὑρέσεως τῆς ἁγίας ταύτης Εἰκόνος δὲν εἶναι ἐξηκριβωμένος, τεκμαίρεται ὅμως ὅτι αὕτη ἔλαβε χώραν πιθανῶς διαρκοῦντος τοῦ ΙΔʹ (14ου) αἰῶνος. Εἰς αὐτὴν τὴν ἐποχὴν τάττει τὴν εὕρεσιν αὐτῆς ὁ προρρηθεὶς Κυθήριος λόγιος κ. Σοφοκλῆς Καλούτσης ἐν σελίδι 60 τῆς ὑπ’ αὐτοῦ συγγραφείσης Ἀκολουθίας τῆς Παναγίας Μυρτιδιωτίσσης. Ἐνῷ ἐν παλαιοτέρᾳ ἐκδόσει τῆς ἐφημερίδος «Κυθηραϊκὴ» (ἔτος Δʹ, περίοδος βʹ, ἀριθ. φύλλου 39 τῆς 1-10-1928) ἐν ᾗ δημοσιεύεται χρονολογικὸς πίναξ τῶν σπουδαιοτέρων γεγονότων τῶν ἀφορώντων τὴν νῆσον Κύθηρα, ὑπὸ τὸν τίτλον «Τὰ Κύθηρα ἀνὰ τοὺς αἰῶνας», ἀναγράφεται ὡς ἔτος εὑρέσεως τῆς ἁγίας ταύτης Εἰκόνος τὸ ἔτος 1160.

[3] Ἐν τῇ προρρηθείσῃ Ἀκολουθίᾳ τῆς Παναγίας Μυρτιδιωτίσσης τοῦ κ. Σ. Καλούτση ἀναγράφεται ὅτι ὁ εὑρὼν τὴν ἁγίαν Εἰκόνα βοσκὸς ἐκόμισε ταύτην εἰς τὸν οἶκον του, ἀλλ’ αὕτη κατὰ τὴν ἰδίαν ἐκείνην ἑσπέραν ἐπανέκαμψεν ἀοράτως εἰς τὴν ἰδίαν ἐκείνην μυρσίνην, ἐν ᾗ εὑρέθη. Ὁ βοσκὸς κατάπληκτος ἀνεῦρε καὶ πάλιν τὴν ἁγίαν Εἰκόνα εἰς τὸν τόπον ἐκεῖνον καὶ ἐπανέφερε ταύτην εἰς τὸν οἶκόν του, ἀλλὰ καὶ πάλιν ἡ ἁγία Εἰκὼν ἐπανέκαμψεν εἰς τὸν τόπον της, τοῦτο δὲ ἐπανελήφθη τρεῖς, ὁπότε πεισθεὶς ὁ βοσκὸς ὅτι θέλημα τῆς Θεοτόκου εἶναι νὰ παραμείνῃ εἰς τὸν τόπον εἰς τὸν ὁποῖον εὑρέθη, ἀνήγειρεν εἰς αὐτὸν τὸν πρῶτον μικρὸν Ναόν, εἰς τὸν ὁποῖον ἐναπέθεσε τὴν ἁγίαν Εἰκόνα. Τὴν προρρηθεῖσαν Ἀκολουθίαν τῆς Παναγίας Μυρτιδιωτίσσης τοῦ κ. Σ. Καλούτση περιέχουσαν ἐν πλάτει καὶ ἐπιστημονικῇ διασαφήσει ἅπαντα τὰ ἀφορῶντα τὴν ἱερὰν Εἰκόνα, τὰ θαύματα αὐτῆς καὶ τὰ περὶ τοῦ Ἱεροῦ Αὐτῆς Καθιδρύματος, δύναται πᾶς τις νὰ προμηθευθῇ παρὰ τῆς διαχειριστικῆς ἐπιτροπῆς τοῦ ἐν Κυθήροις Ἱεροῦ Καθιδρύματος τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Μυρτιδίων.

[4] Τὸ θαῦμα τοῦτο κατὰ τὸν κ. Σ. Καλούτσην (Ἀκολουθία Μυρτιδιωτίσσης, σελ. 61) ἔλαβε χώραν περὶ τὰ τέλη τοῦ ΙϚʹ αἰῶνος ἢ ἀρχὰς τοῦ ΙΖʹ.