Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμην ἐπιτελοῦμεν τοῦ ἐξαισίου θαύματος τῆς ὑπερευλογημένης Δεσποίνης ἡμῶν ΘΕΟΤΟΚΟΥ καὶ ΑΕΙΠΑΡΘΕΝΟΥ ΜΑΡΙΑΣ, γεγονότος ἐν τῷ πανσέπτῳ αὐτῆς Ναῷ τῶν Μυρτιδίων ἐν τῇ νήσῳ τῶν Κυθήρων, ὅτε τὸν παράλυτον ἤγειρεν.

Πολλάκις ἐγένετο εἰς τὴν νῆσον ταύτην τῶν Κυθήρων πεῖνα μεγάλη, ἕνεκα τῆς ἀφορίας τῆς γῆς καὶ τῆς ἀστοχίας τῶν καρπῶν, καὶ διὰ τῆς προμηθείας τῆς Κυρίας Θεοτόκου, τῆς ὁποίας τὴν βοήθειαν καὶ ἀντίληψιν ἐπικαλοῦνται πάντες, ἤρχοντο καρποὶ ἐκ μακρινῶν μερῶν καὶ ἐκυβερνᾶτο ὁ λαός. Διὰ τὰς πολλὰς εὐεργεσίας καὶ χάριτας, τὰς ὁποίας ἐλάμβανον καὶ λαμβάνουσιν οἱ Χριστιανοὶ προστρέχοντες εἰς τὴν θαυματουργὸν Εἰκόνα τῆς Μυρτιδιωτίσσης, ἐξ εὐγνωμοσύνης πρὸς τὴν Χάριν Αὐτῆς, ἄλλοι ἔκτισαν κελλία, ἄλλοι ἀφιέρωσαν κτήματα καὶ ἄλλα πράγματα εἰς μνημόσυνον αὐτῶν καὶ τοιουτοτρόπως ἔφθασε τὸ Μοναστήριον εἰς τὴν ὁποίαν κατάστασιν καὶ εὐπρέπειαν φαίνεται σήμερον. Βλέπων δὲ ὁ λαὸς τὰ ἄπειρα θαύματα τὰ γινόμενα ὑπὸ τῆς ἁγίας ταύτης Εἰκόνος, ἐξ εὐλαβείας πρὸς αὐτὴν καὶ δι’ εὐχαριστίαν πρὸς τὴν Θεοτόκον, ἀπεφάσισαν ἵνα ἐνδύσωσι τὴν Εἰκόνα δι᾽ ἀργυροῦ ἐπενδύματος· ὅθεν ἔστειλαν εἰς τὴν Κρήτην τὴν ἀπαιτουμένην ὕλην πρὸς κατασκευὴν τοῦ ἐπενδύματος· ὅτε δὲ ἡτοιμάσθη τοῦτο, τὸ πλοῖον τὸ ὁποῖον ἔφερεν αὐτὸ πρὸς τὰ Κύθηοα, ἔξω τοῦ λιμένος τῆς νήσου, τοῦ λεγομένου «Καψάλη», ὑπέστη ἐπίθεσιν ἐκ μέρους Τουρκικῶν πλοίων ἐχόντων σκοπὸν ἵνα αἰχμαλωτίσωσιν αὐτό.

Τοῦτο ἔβλεπον οἱ Χριστιανοὶ ἱστάμενοι ἐπὶ τῆς ξηρᾶς, χωρὶς βεβαίως νὰ γνωρίζωσιν, ὅτι ἐντὸς τοῦ κινδυνεύοντος πλοίου ὑπῆρχε τὸ ἐπένδυμα τῆς ἁγίας Εἰκόνος, καὶ ὁ διοικητὴς τῆς νήσου, ὅστις φωτισθεὶς ἀσφαλῶς ὑπὸ τῆς Κυρίας Θεοτόκου, διὰ νὰ δώσῃ ὀλίγον θάρρος, διέταξεν ἵνα πυροβολήσωσιν ἐκ τοῦ φρουρίου διὰ μιᾶς μικρᾶς λουμπάρδας (εἴδους μικροῦ πυροβόλου τῆς ἐποχῆς ἐκείνης). Ἡ σφαῖρα τῆς μικρᾶς λουμπάρδας ἐκείνης κατευθυνθεῖσα ὑπὸ ἀοράτου δυνάμεως ἔφθασε πλησίον τῶν Τουρκικῶν πλοίων, τὰ ὁποῖα φοβηθέντα ὑπεχώρησαν, ἀφήσαντα τὸ καταδιωκόμενον πλοῖον ἀνενόχλητον διὰ νὰ εἰσέλθῃ εἰς τὸν λιμένα· ἰδὼν δὲ ὁ διοικητὴς καὶ οἱ λοιποὶ τὸ διάστημα ὅπερ διήνυσεν ἡ σφαῖρα χωρὶς τὸ ἐκπέμψαν αὐτὴν πυροβόλον ὅπλον νὰ ἔχῃ τὴν πρὸς τοῦτο ἀπαιτουμένην δύναμιν, ἠννόησαν ὅτι συμβαίνει τι τὸ θαυμαστὸν καὶ παράδοξον· διὸ κατελθόντες εἰς τὸν λιμένα καὶ μαθόντες, ὅτι ἐντὸς τοῦ πλοίου ἐκείνου ὑπῆρχε τὸ ἐπένδυμα τῆς ἁγίας Εἰκόνος, ἐχάρησαν χαρὰν μεγάλην διὰ τὴν Χάριν Της καὶ τὸ θαῦμα ὅπερ ἔκαμε, διαφυλάξασα ἐκ τῶν χειρῶν τῶν Ἀγαρηνῶν τὸ ὑπὸ τῶν πιστῶν προσφερόμενον εἰς αὐτὴν δῶρον. Καὶ οὕτω μετ’ εὐχαριστιῶν μεγάλων ἐπενέδυσαν τὴν θαυματουργὸν Εἰκόνα τῆς Κυρίας Θεοτόκου Μυρτιδιωτίσσης.


Ὑποσημειώσεις

[1] Τὸ ὄνομα τούτου παραμένει ἄγνωστον, συγκαλυφθὲν ὑπὸ τοῦ πανδαμάτορος χρόνου, καθότι τεκμαίρεται ὅτι ὑπὲρ τὰ διακόσια ἔτη παρῆλθον ἀπὸ τῆς ὑπὸ τούτου εὑρέσεως τῆς ἁγίας Εἰκόνος μέχρις τῆς ἐποχῆς καθ’ ἣν ἐγένετο παγκοίνως γνωστὴ ἐν Κυθήροις ἡ χάρις τῆς ἁγίας ταύτης Εἰκόνος.

[2] Ὁ χρόνος τῆς εὑρέσεως τῆς ἁγίας ταύτης Εἰκόνος δὲν εἶναι ἐξηκριβωμένος, τεκμαίρεται ὅμως ὅτι αὕτη ἔλαβε χώραν πιθανῶς διαρκοῦντος τοῦ ΙΔʹ (14ου) αἰῶνος. Εἰς αὐτὴν τὴν ἐποχὴν τάττει τὴν εὕρεσιν αὐτῆς ὁ προρρηθεὶς Κυθήριος λόγιος κ. Σοφοκλῆς Καλούτσης ἐν σελίδι 60 τῆς ὑπ’ αὐτοῦ συγγραφείσης Ἀκολουθίας τῆς Παναγίας Μυρτιδιωτίσσης. Ἐνῷ ἐν παλαιοτέρᾳ ἐκδόσει τῆς ἐφημερίδος «Κυθηραϊκὴ» (ἔτος Δʹ, περίοδος βʹ, ἀριθ. φύλλου 39 τῆς 1-10-1928) ἐν ᾗ δημοσιεύεται χρονολογικὸς πίναξ τῶν σπουδαιοτέρων γεγονότων τῶν ἀφορώντων τὴν νῆσον Κύθηρα, ὑπὸ τὸν τίτλον «Τὰ Κύθηρα ἀνὰ τοὺς αἰῶνας», ἀναγράφεται ὡς ἔτος εὑρέσεως τῆς ἁγίας ταύτης Εἰκόνος τὸ ἔτος 1160.

[3] Ἐν τῇ προρρηθείσῃ Ἀκολουθίᾳ τῆς Παναγίας Μυρτιδιωτίσσης τοῦ κ. Σ. Καλούτση ἀναγράφεται ὅτι ὁ εὑρὼν τὴν ἁγίαν Εἰκόνα βοσκὸς ἐκόμισε ταύτην εἰς τὸν οἶκον του, ἀλλ’ αὕτη κατὰ τὴν ἰδίαν ἐκείνην ἑσπέραν ἐπανέκαμψεν ἀοράτως εἰς τὴν ἰδίαν ἐκείνην μυρσίνην, ἐν ᾗ εὑρέθη. Ὁ βοσκὸς κατάπληκτος ἀνεῦρε καὶ πάλιν τὴν ἁγίαν Εἰκόνα εἰς τὸν τόπον ἐκεῖνον καὶ ἐπανέφερε ταύτην εἰς τὸν οἶκόν του, ἀλλὰ καὶ πάλιν ἡ ἁγία Εἰκὼν ἐπανέκαμψεν εἰς τὸν τόπον της, τοῦτο δὲ ἐπανελήφθη τρεῖς, ὁπότε πεισθεὶς ὁ βοσκὸς ὅτι θέλημα τῆς Θεοτόκου εἶναι νὰ παραμείνῃ εἰς τὸν τόπον εἰς τὸν ὁποῖον εὑρέθη, ἀνήγειρεν εἰς αὐτὸν τὸν πρῶτον μικρὸν Ναόν, εἰς τὸν ὁποῖον ἐναπέθεσε τὴν ἁγίαν Εἰκόνα. Τὴν προρρηθεῖσαν Ἀκολουθίαν τῆς Παναγίας Μυρτιδιωτίσσης τοῦ κ. Σ. Καλούτση περιέχουσαν ἐν πλάτει καὶ ἐπιστημονικῇ διασαφήσει ἅπαντα τὰ ἀφορῶντα τὴν ἱερὰν Εἰκόνα, τὰ θαύματα αὐτῆς καὶ τὰ περὶ τοῦ Ἱεροῦ Αὐτῆς Καθιδρύματος, δύναται πᾶς τις νὰ προμηθευθῇ παρὰ τῆς διαχειριστικῆς ἐπιτροπῆς τοῦ ἐν Κυθήροις Ἱεροῦ Καθιδρύματος τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Μυρτιδίων.

[4] Τὸ θαῦμα τοῦτο κατὰ τὸν κ. Σ. Καλούτσην (Ἀκολουθία Μυρτιδιωτίσσης, σελ. 61) ἔλαβε χώραν περὶ τὰ τέλη τοῦ ΙϚʹ αἰῶνος ἢ ἀρχὰς τοῦ ΙΖʹ.