Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΜΑΡΚΟΥ τοῦ Ἀθηναίου, τοῦ ἀσκήσαντος ἐν τῷ ὄρει τῆς Θρᾴκης τῆς πέραν τῆς χώρας τῶν Χετταίων.

«Παραμείνας τότε μέχρι πρωΐας προσευχόμενος καὶ τελέσας τὴν ὑμνῳδίαν ἐπὶ τοῦ Ἱεροῦ Λειψάνου τοῦ Ἁγίου, ἄφησα αὐτὸ ἐκεῖ εἰς τὸ σπήλαιον, καθὼς εἶχον διαταχθῆ παρ’ ἐκείνου. Ἀφοῦ δὲ ἔκλεισα τοῦτο διὰ λίθων κατηρχόμην ἀπὸ τὸ ὄρος ἱκετεύων καὶ δεόμενος, ἵνα γίνῃ εἰς ἐμὲ ὁ Θεὸς βοηθὸς εἰς τὸ νὰ διαβῶ τὴν φοβερὰν ἐκείνην ἔρημον. Καὶ περὶ τὴν δύσιν τοῦ ἡλίου, ἰδοὺ οἱ δύο ἐκεῖνοι τοὺς ὁποίους εἶδον, ὅτε ἐκαθήμην μετὰ τοῦ Ἀββᾶ Ἰωάννου, παρουσιάσθησαν πάλιν καὶ πλησιάσαντές μοι μοὶ εἶπον· «Ἀληθῶς, ἀδελφέ, ἐκήδευσας σήμερον σῶμα τοῦ ὁποίου ὁ κόσμος ὁλόκληρος δὲν εἶναι ἀντάξιος. Ἀλλ’ ἐγέρθητι καὶ ὁδοιπόρησον μεθ’ ἡμῶν κατὰ τὴν νύκτα, ὅτε δροσίζει, διότι τὴν ἡμέραν δὲν θὰ δυνηθῇς νὰ περιπατήσῃς ἐκ τῆς ὑπερβολικῆς τοῦ ἡλίου θερμότητος». Ἐγερθεὶς δὲ συνεβάδισα μετ’ αὐτῶν μέχρι τῆς πρωΐας. Ἔπειτα μοὶ εἶπον· «Πορεύου ἐν εἰρήνῃ καὶ νὰ εὔχεσαι ὑπὲρ ἡμῶν».

«Ὅταν δὲ ἔφθασα εἰς μικρὰν ἀπὸ αὐτῶν ἀπόστασιν, παρατηρήσας ἀντελήφθην, ὅτι εὑρισκόμην εἰς τὴν θύραν τοῦ Ἀββᾶ Ἰωάννου καὶ γενόμενος ἔκθαμβος ἐδόξαζον τὸν Θεὸν μεγαλοφώνως, ἐνθυμούμενος τοὺς λόγους τοῦ Ἁγίου Μάρκου, ὅστις μοὶ εἶχεν εἴπει, ὅτι «οὐκ ἐν τρίβῳ τῆς ἐνταῦθα ἐλεύσεώς σου ἔσται ἡ ἐπιστροφή σου». Ὅθεν ἐπίστευσα εἰς τὴν ἀόρατον προστασίαν, τὴν ὁποίαν διὰ τῶν εὐχῶν τοῦ Ἁγίου ἔλαβον. Οὕτω μετεφέρθην ἐκεῖ ὅπου ἤμην πρότερον καὶ ἐμεγάλυνον τὰ ἐλέη τοῦ ἀγαθοῦ καὶ μεγάλου Θεοῦ ἡμῶν, δι’ ἐκεῖνα τὰ ὁποῖα ἐποίησεν εἰς ἐμὲ τὸν ἀνάξιον διὰ τῶν πρεσβειῶν τοῦ Ἁγίου Μάρκου τοῦ πιστοῦ δούλου Αὐτοῦ».

Ταύτας τὰς φωνὰς ἀκούσας ὁ Ἀββᾶς Ἰωάννης ἐξῆλθε καὶ μοὶ εἶπεν· «Ἐν εἰρήνῃ μετὰ τοῦ Θεοῦ εὑρέθης ἐδῶ, Ἀββᾶ Σεραπίων». Εἰσελθὼν δὲ μετ’ αὐτοῦ εἰς τὴν Ἐκκλησίαν διηγήθην εἰς αὐτὸν καὶ εἰς τοὺς συναθροισθέντας ἅπαντα λεπτομερῶς τὰ γενόμενα καὶ πάντες ἐδόξασαν τὸν ποιοῦντα μεγάλα καὶ ἐξαίσια, ὧν οὐκ ἔστιν ἀριθμός. Ὁ δὲ Ἀββᾶς Ἰωάννης ἐγερθεὶς εἰς τὸ μέσον ἡμῶν εἶπεν· «Ἀληθῶς, ἀδελφοί, ἐκεῖνος ἦτο τέλειος Χριστιανός, ἡμεῖς δὲ κατ’ ὄνομα μόνον εἴμεθα τοιοῦτοι. Ὁ δὲ φιλάνθρωπος Θεός, ὁ παραλαβὼν τὸν Ἅγιον Μᾶρκον, τὸν δοῦλον Αὐτοῦ καὶ γνήσιον φίλον Του, εἰς τὰς αἰωνίους αὐλὰς τῆς Βασιλείας τῶν οὐρανῶν, Αὐτὸς ἂς σκέπῃ καὶ ἡμᾶς ὑπὸ τὰς πτέρυγας τῆς Χάριτος Αὐτοῦ καὶ ἂς ὁδηγῇ ἡμᾶς εἰς τὸ νὰ κάμνωμεν τὸ θέλημά Του, διὰ τῶν εὐχῶν καὶ πρεσβειῶν τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν Μάρκου καὶ πάντων τῶν Ἁγίων». Ἀμήν.

      

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Εἰς τὸ βιβλίον του, περί οὗ ἀναφέρομεν ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῆς σελ. 96, ὁ Φώτιος Κόντογλου ὡς ἑξῆς περιγράφει τὰ τῆς πορείας τοῦ Ὁσίου Μάρκου ἀπὸ Ἀθηνῶν μέχρι τοῦ σπηλαίου, εἰς τὸ ὁποῖον τὸν ἀσκητικὸν αὐτοῦ διῆλθε δίαυλον, ἅτινα ἠρύσθη, ὡς φαίνεται, ἐξ ἑτέρας τινὸς πηγῆς, τὴν ὁποίαν δὲν σημειώνει·

«Κι’ ἀποθάνανε οἱ γονεῖς μου κ’ εἶπα, θνητὸς ἄνθρωπος εἶμαι καὶ ἐγὼ σὰν τοὺς πατεράδες μου, τί ὄφελος θὰ ἀπολαύσω ἀπὸ τοῦτον τὸν μάταιο τὸν κόσμο; Σηκώθηκα κι ἀπαράτησα τὸν κόσμο σὲ κείνους ποὺ τὸν ἀγαπᾶνε, κ’ ἐγὼ ἦρθα μὲ τὴν δύναμη τοῦ Θεοῦ στὴν Ἀλεξάνδρεια. Κι’ ἀπὸ τὴν Ἀλεξάνδρεια βγῆκα στὸν ἄμμο καὶ περπάτηξα πολλὲς μέρες καὶ πολλὲς νύκτες, κ’ ἔφτασα σὲ μίαν ἄλλη μεγάλη κι’ ἁμαρτωλὴ πολιτεία. Ἀπὸ κεῖ μίσεψα καὶ πέρασα πολὺν ἄμμο κ’ ἔφταξα σ’ ἕνα κτίριο μεγαλώτατο γεμᾶτο εἴδωλα ποὺ τὸ λέγανε Ἀμαντᾶ. Ὕστερα περιπάτηξα κάμποσες μέρες ἀπάνου σὲ γῆς κατάξερη ποὺ δὲν ἔνοιωσε ποτὲς μυρουδιὰ ἀπὸ νερό, κ’ ἔφταξα σ’ ἕνα μέρος ἀπὸ κεῖνα ποὺ τὰ λένε οἱ ντόπιοι οὐαχὲ κ’ οἱ Ἕλληνες τὰ λένε ὄαση, μὲ νερὸ καὶ μὲ δένδρα πολλὰ καὶ κεῖ ζούσανε ἄνθρωποι ἄγριοι. Εἶδα πὼς ἤμουνα ἀκόμα κοντὰ στοὺς ἀνθρώπους ὅσο ἤμουνα καὶ τότες ποὺ ζοῦσα στὸν κόσμο, καὶ περπάτηξα μερόνυχτα πολλά, μὲ πόθο νὰ φτάξω σὲ μέρος ποὺ δὲν εἶναι ἄνθρωπος, περπάτηξα σ’ ἔνα λάκκωμα μεγάλο κ’ εἶδα δέντρα πετρωμένα, πλὴν ἄνθρωπον δὲν εἶδα, ὡς ποὺ ἔφταξα στὰ βουνὰ Ζαμπαρὰχ κοντὰ στὴ θάλασσα. Ἀπὸ κεῖ περπάτηξα σαράντα μέρες ὁδηγημένος ἀπὸ τὸ Θεό, κ’ ἔφταξα πιὰ σὲ τοῦτο τὸ μέρος, καὶ τὰ ποδάρια μου μὲ φέρανε ἴσια σὲ τοῦτο τὸ σπήλαιο, δίχως νὰ κυβερνῶ ἐγώ».