Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΜΑΡΚΟΥ τοῦ Ἀθηναίου, τοῦ ἀσκήσαντος ἐν τῷ ὄρει τῆς Θρᾴκης τῆς πέραν τῆς χώρας τῶν Χετταίων.

Ὅταν δὲ ἐπλησίαζεν ἡ ἑσπέρα, μοῦ εἶπεν ὁ Ὅσιος· «Ἀδελφὲ Σεραπίων, δὲν εἶναι καιρὸς νὰ τελέσωμεν ἀγάπην καὶ εὐχαριστίαν;». Ἐγὼ ὅμως δὲν ἀπήντησα. Ἐγερθεὶς δὲ ἀμέσως ὁ Ὅσιος καὶ ἐκτείνας τὰς χεῖρας πρὸς τὸν οὐρανὸν ἀπήγγειλε τὸν ψαλμὸν «Κύριος ποιμαίνει με καὶ οὐδέν με ὑστερήσει» (Ψαλμ. κβ’ 1) καὶ τὴν συνέχειαν τοῦ ψαλμοῦ τούτου καὶ ἄλλα πολλά».

«Στραφεὶς κατόπιν πρὸς τὸ ἐσωτερικὸν τοῦ σπηλαίου ὁ Ὅσιος εἶπεν· «Ἑτοίμασον τέκνον τράπεζαν». Λέγει δὲ καὶ πρὸς ἐμέ· «Ἂς εἰσέλθωμεν, τέκνον μου, καὶ ἂς φάγωμεν τροφήν, τὴν ὁποίαν ὁ Θεὸς ἀπέστειλεν εἰς ἡμᾶς». Ἐγὼ τότε ἐθαύμαζον καὶ ἠπόρουν, ἔκθαμβος γενόμενος, διότι δὲν ἔβλεπον οὐδένα ἄλλον εἰμὴ μόνον τὸν Ὅσιον. Αἴφνης ὅμως βλέπω καὶ τράπεζαν ἡτοιμασμένην γέμουσαν εὐωδίας καὶ δύο σκαμνία καὶ ἄρτον πρόσφατον μαλακὸν καὶ λευκὸν ὡς χιόνα καὶ δύο ἰχθῦς ἐψημένους καὶ ὡραιότατα λάχανα καὶ φοίνικας καὶ ἅλας καὶ ἀγγεῖον πλῆρες ὕδατος γλυκυτέρου τοῦ μέλιτος· ὡς δὲ ἐκαθίσαμεν, μοῦ εἶπεν ὁ Ὅσιος· «Εὐλόγησον, ἀδελφὲ Σεραπίων». Ἀπεκρίθην ἐγώ· «Συγχώρησόν μοι, Πάτερ». Εὐθὺς τότε λέγει ὁ Ὅσιος· «Κύριε, ἐλέησον». Καὶ ἰδοὺ βλέπω παρευθὺς ὡσὰν δεξιὰν χεῖρα ἐκταθεῖσαν ἐκ τοῦ οὐρανοῦ καὶ τυπώσασαν ἐπὶ τῆς τραπέζης τὸ σημεῖον τοῦ Σταυροῦ. Ἀφοῦ δὲ ἐφάγομεν, εἶπε πάλιν ὁ Ὅσιος· «Σήκωσον, τέκνον, τὴν τράπεζαν». Παρευθὺς τότε ἐσηκώθη ἡ τράπεζα καὶ ἐγένετο ἀφανής. Ἔμενον δὲ ἐγὼ θαυμάζων, πλὴν τῶν ἄλλων καὶ διότι καθ’ ὅλας τὰς ἡμέρας τῆς ζωῆς μου δὲν ἐγεύθην ποτὲ τοιαύτην γλυκυτάτην τροφὴν οὔτε ὕδωρ ἔπιον ὅπως ἐκεῖνο τὸ ὕδωρ».

«Ὁμιλήσας τότε πρὸς ἐμὲ ὁ Ὅσιος εἶπεν· «Εἶδες, ἀδελφέ, πόσον ἀγαπᾷ ὁ Θεὸς τοὺς δούλους του; Μέχρι τώρα ἐφέρετο εἰς ἐμὲ καθ’ ἑκάστην ἡμέραν εἷς ἰχθύς· σήμερον δέ, πρὸς χάριν σου, ὁ Θεὸς μοῦ ἀπέστειλε δύο. Τοιουτοτρόπως ὁ Θεὸς μοῦ ἀποστέλλει καὶ πνευματικὴν τροφὴν καὶ πνευματικὸν πόμα. Ἐπὶ τριάκοντα ἔτη εὑρίσκομαι εἰς τὸν τόπον τοῦτον καὶ δὲν εὗρον ποτὲ οὔτε μίαν ρίζαν χόρτου, ἀπὸ τὴν ὑπερβολικὴν δὲ πεῖναν ἔφαγον χῶμα ἐκ τῆς γῆς καὶ ἀπὸ τὴν πολλὴν δίψαν ἔπιον ὕδωρ πικρὸν ἐκ τῆς θαλάσσης· καὶ ἤμην γυμνὸς καὶ ἀνυπόδητος μέχρι σημείου, ὥστε ἀπεσπάσθη τὸ δέρμα ἀπὸ τὰ μέλη τοῦ σώματός μου, ἐξ αἰτίας τοῦ ψύχους τῆς νυκτὸς καὶ τοῦ καύσωνος τῆς ἡμέρας. Εὑρισκόμην δὲ ἐξηπλωμένος ὡς νεκρός, καὶ οἱ δαίμονες μὲ ἐπολέμουν ἀκαταπαύστως ἡμέραν καὶ νύκτα σύροντές με ἐδῶ καὶ ἐκεῖ εἰς τὸ ὄρος καὶ μὲ ἐγκατέλειψεν ὁ Θεὸς ἐπὶ τριάκοντα ἔτη ἐν πείνῃ καὶ δίψῃ κατατυραννούμενον ἐκ τοῦ ψύχους καὶ τοῦ καύσωνος καὶ οὔτε θηρίον εἶδον οὔτε ὄρνεον εἰς τὸ ὄρος τοῦτο».


Ὑποσημειώσεις

[1] Εἰς τὸ βιβλίον του, περί οὗ ἀναφέρομεν ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῆς σελ. 96, ὁ Φώτιος Κόντογλου ὡς ἑξῆς περιγράφει τὰ τῆς πορείας τοῦ Ὁσίου Μάρκου ἀπὸ Ἀθηνῶν μέχρι τοῦ σπηλαίου, εἰς τὸ ὁποῖον τὸν ἀσκητικὸν αὐτοῦ διῆλθε δίαυλον, ἅτινα ἠρύσθη, ὡς φαίνεται, ἐξ ἑτέρας τινὸς πηγῆς, τὴν ὁποίαν δὲν σημειώνει·

«Κι’ ἀποθάνανε οἱ γονεῖς μου κ’ εἶπα, θνητὸς ἄνθρωπος εἶμαι καὶ ἐγὼ σὰν τοὺς πατεράδες μου, τί ὄφελος θὰ ἀπολαύσω ἀπὸ τοῦτον τὸν μάταιο τὸν κόσμο; Σηκώθηκα κι ἀπαράτησα τὸν κόσμο σὲ κείνους ποὺ τὸν ἀγαπᾶνε, κ’ ἐγὼ ἦρθα μὲ τὴν δύναμη τοῦ Θεοῦ στὴν Ἀλεξάνδρεια. Κι’ ἀπὸ τὴν Ἀλεξάνδρεια βγῆκα στὸν ἄμμο καὶ περπάτηξα πολλὲς μέρες καὶ πολλὲς νύκτες, κ’ ἔφτασα σὲ μίαν ἄλλη μεγάλη κι’ ἁμαρτωλὴ πολιτεία. Ἀπὸ κεῖ μίσεψα καὶ πέρασα πολὺν ἄμμο κ’ ἔφταξα σ’ ἕνα κτίριο μεγαλώτατο γεμᾶτο εἴδωλα ποὺ τὸ λέγανε Ἀμαντᾶ. Ὕστερα περιπάτηξα κάμποσες μέρες ἀπάνου σὲ γῆς κατάξερη ποὺ δὲν ἔνοιωσε ποτὲς μυρουδιὰ ἀπὸ νερό, κ’ ἔφταξα σ’ ἕνα μέρος ἀπὸ κεῖνα ποὺ τὰ λένε οἱ ντόπιοι οὐαχὲ κ’ οἱ Ἕλληνες τὰ λένε ὄαση, μὲ νερὸ καὶ μὲ δένδρα πολλὰ καὶ κεῖ ζούσανε ἄνθρωποι ἄγριοι. Εἶδα πὼς ἤμουνα ἀκόμα κοντὰ στοὺς ἀνθρώπους ὅσο ἤμουνα καὶ τότες ποὺ ζοῦσα στὸν κόσμο, καὶ περπάτηξα μερόνυχτα πολλά, μὲ πόθο νὰ φτάξω σὲ μέρος ποὺ δὲν εἶναι ἄνθρωπος, περπάτηξα σ’ ἔνα λάκκωμα μεγάλο κ’ εἶδα δέντρα πετρωμένα, πλὴν ἄνθρωπον δὲν εἶδα, ὡς ποὺ ἔφταξα στὰ βουνὰ Ζαμπαρὰχ κοντὰ στὴ θάλασσα. Ἀπὸ κεῖ περπάτηξα σαράντα μέρες ὁδηγημένος ἀπὸ τὸ Θεό, κ’ ἔφταξα πιὰ σὲ τοῦτο τὸ μέρος, καὶ τὰ ποδάρια μου μὲ φέρανε ἴσια σὲ τοῦτο τὸ σπήλαιο, δίχως νὰ κυβερνῶ ἐγώ».