καὶ σφάγιον δι’ ἀγάπην μας, ἀλλ’ οὔτε καὶ τὸ συμφέρον του ἠννόησεν, ἵνα κατὰ τὸ ἐπάγγελμά του συγχωρήσῃ τὸν πταίσαντα, ἐφ’ ὅσον καθ’ ἑκάστην ἀνεγίνωσκε τὰ Εὐαγγελικὰ λόγια τὰ λέγοντα· «Ἐὰν γὰρ ἀφῆτε τοῖς ἀνθρώποις τὰ παραπτώματα αὐτῶν, ἀφήσει καὶ ὑμῖν ὁ πατὴρ ὑμῶν ὁ οὐράνιος» (Ματθ. ϛ’ 14). Καὶ πάλιν· «Ἐὰν οὖν προσφέρῃς τὸ δῶρον σου ἐπὶ τὸ θυσιαστήριον κἀκεῖ μνησθῇς ὅτι ὁ ἀδελφός σου ἔχει τι κατὰ σοῦ, ἄφες ἐκεῖ τὸ δῶρον σου ἔμπροσθεν τοῦ θυσιαστηρίου, καὶ ὕπαγε πρῶτον, διαλλάγηθι τῷ ἀδελφῷ σου, καὶ τότε ἐλθὼν πρόσφερε τὸ δῶρον σου» (Ματθ. ε’ 23-24).
Αὐτὰ καὶ ἄλλα παρόμοια ἀνεγίνωσκε πρὸς τὸν λαόν, καθ’ ἑκάστην, ὡς Ἱερεύς, ὁ ἀνίερος, μὲ τὸ στόμα ὅμως μόνον, εἰς δὲ τὴν καρδίαν καὶ τὴν ψυχὴν ἦτο παρήκοος ὁ ἀσύνετος καὶ δὲν ἤθελε νὰ συγχωρήσῃ τὸν φίλον του καὶ μάλιστα ἐνῷ δὲν ἦτο τὸ πταίσιμον τοῦ Νικηφόρου, ἀλλ’ αὐτὸς ὁ Σαπρίκιος ἦτο ὁ αἴτιος ὅλου τοῦ σκανδάλου. Ὁ Δεσπότης Χριστὸς λέγει· «Εἰ ἀγαπᾶτε τοὺς ἀγαπῶντας ὑμᾶς, ποία ὑμῖν χάρις ἐστίν; καὶ γὰρ οἱ ἁμαρτωλοὶ τοὺς ἀγαπῶντας αὐτοὺς ἀγαπῶσι» (Λουκ. ϛ’ 32) καὶ ὁ ἐθνικοὶ καὶ οἱ τελῶναι τοῦτο ποιοῦσιν. Τῶν ἐθνικῶν καὶ τῶν τελωνῶν ὁ μύστης καὶ μυσταγωγὸς καὶ τῶν μεγάλων καὶ φρικτῶν τοῦ Χριστοῦ μυστηρίων διάκονος ἀθλιώτερος ἦτο, ἐπειδὴ καὶ τοὺς ἀγαπῶντας ἐμίσει καὶ ἀκούων τὸν Δαυῒδ νὰ λέγῃ· «Μετὰ τῶν μισούντων τὴν εἰρήνην ἤμην εἰρηνικὸς» (Ψαλμ. ριθ’ 7), αὐτὸς τὸ ἐναντίον ἐτέλει ὁ ἄσπονδος καὶ μετὰ τῶν φιλούντων εἰρήνην ἦτο ὀργίλος, στασιώδης καὶ μάχιμος. Ἔπρεπεν, ἐὰν ἔβλεπε τὸν φίλον του πταίοντα, νὰ τὸν διορθώσῃ αὐτὸς μὲ πρᾳότητα, νὰ θεραπεύσῃ ὡς Ἱερεύς, τὴν πρόφασιν τοῦ σκανδάλου, προτοῦ νὰ βασιλεύσῃ ὁ ἥλιος. Ὁ καλὸς ὅμως καὶ ποθεινὸς Νικηφόρος, ὅστις ὄχι μόνον τὴν ἐπωνυμίαν εἶχεν, ἀλλὰ μάλιστα ἐπῆρε καὶ τὴν νίκην κατὰ ἀλήθειαν καὶ ἐφάνη ἀξιώτερος τοῦ ὀνόματος, δὲν κατεφρόνησε τὴν συνδιαλλαγήν. Δὲν ἠμέλησε. Δὲν ἐνικήθη ἀπὸ τὰς ὁρμὰς τῆς φύσεως, ἡ ὁποία βιάζει νὰ μισῇ ὁ καθεὶς τὸν μισοῦντα καὶ νὰ τὸν νομίζῃ ἐχθρόν του καὶ πολέμιον, διότι ἡ τήρησις τῶν ἐντολῶν τοῦ Χριστοῦ εἶναι δυνατωτέρα τῆς ἀνάγκης τῆς φύσεως. Ἀλλ’ ἔχων πόθον νὰ θεραπεύσῃ τὴν ψυχὴν τοῦ φίλου του καὶ νὰ τὴν φέρῃ εἰς τὴν προτέραν ἀγάπην καὶ ὁμόνοιαν, ἠθέλησε νὰ δώσῃ καὶ τὴν ζωὴν διὰ τὸν πλησίον του.