Ἐκεῖνος δὲ ἀγνώμων ὢν καὶ ἄσπλαγχνος, ἐξελθὼν ἐκ τοῦ παλατίου του εὗρε σύνδουλόν του τινά, ὅστις τοῦ ἐχρεώστει μόνον ἑκατὸν δηνάρια καὶ τὸν ἐστενοχώρησε τόσον, ὥστε ἔβαλεν αὐτὸν εἰς τὴν φυλακὴν καὶ δὲν τὸν ἄφηνεν ἕως ὅτου πληρώσῃ τὸ χρέος του. Ταῦτα ἀκούσας ὁ βασιλεὺς ἐπρόσταξε καὶ ἔφεραν τὸν δοῦλον καὶ τοῦ λέγει· «Δοῦλε πονηρέ, ἐγὼ σοῦ ἐχάρισα τόσον χρέος καὶ σὺ δὲν εὐσπλαγχνίσθης τὸν σύνδουλόν σου, ἀχάριστε, καθὼς καὶ ἐγὼ σὲ ἠλέησα;». Καὶ οὕτως ὀργισθείς, τὸν παρέδωσεν εἰς τοὺς βασανιστάς, ἕως οὗ ἐπλήρωσεν ὅλον τὸ χρέος του.
Αὐτὴν τὴν θαυμασίαν καὶ ἀληθεστάτην παραβολὴν μᾶς εἶπεν ὁ Δεσπότης Χριστός, διὰ νὰ φοβηθῶμεν καὶ νὰ συγχωρῶμεν ὅσους μᾶς πταίσουν ἐξ ὅλης τῆς καρδίας μας, διὰ νὰ μὴ πάθωμεν τὰ ὅμοια, ὡς ἐκεῖνος ὁ ἄδικος καὶ ἄσπλαγχνος δικαίως ἔπαθε, καθὼς ὁ Δεσπότης μόνος ἐξήγησε τὴν παραβολήν, λέγων· «οὕτω καὶ ὁ Πατήρ μου ὁ οὐράνιος θέλει κάμει εἰς σᾶς τὸ ὅμοιον, ἐὰν δὲν συγχωρῆτε ἐξ ὅλης καρδίας τὸ πταίσιμον τοῦ ἀδελφοῦ σας». Λοιπόν, τίνα ἄλλην ἀξιοπιστοτέραν μαρτυρίαν θέλετε, ἄνθρωποι; Ἀλλὰ διὰ βεβαιοτέραν τῆς ἀληθείας ταύτης ἀπόδειξιν, ἀκούσατε ὅσοι εἶσθε μνησίκακοι καὶ δὲν συγχωρεῖτε ὅσους σᾶς ἔπταισαν, ἕνα φοβερὸν καὶ ἀξιόπιστον παράδειγμα, τὸ ὁποῖον γράφει ὁ Μεταφραστὴς Συμεὼν νὰ τρομάξετε ἅπαντες καὶ νὰ κλαύσῃ πᾶσα σκληρὰ καρδία, νὰ συντριβῇ ἀπὸ τὸν φόβον καὶ νὰ συγχωρήσῃ ὁ καθεὶς τὸν ἐχθρόν του, ἂν τοῦ ἔκαμε καὶ τὰ μεγαλύτερα κακὰ ἢ ζημίας, αἱ ὁποῖαι ἠκούσθησαν εἰς τὸν κόσμον. Προσέχετε λοιπὸν ἀκριβῶς εἰς τὴν φοβερὰν ταύτην διήγησιν, τὴν ὁποίαν ὁ Ὅσιος Συμεὼν ἔγραψε καὶ ἡ ὁποία ἔχει ὡς ἑξῆς.
Ἄλλο δὲν εἶναι καλύτερον καὶ μακαριώτερον, ὡς τὴν κατὰ Θεὸν ἀγάπην. Ὁμοίως πάλιν καὶ τὸ μῖσος εἶναι ἀπὸ ὅλα τὰ κακὰ χειρότερον καὶ ὀλεθριώτερον. Διότι τοσοῦτον ἠγάπησεν ὁ Θεὸς τὴν ἀρετὴν ταύτην, ὥστε τὴν ἐτίμησε μὲ τὴν προσηγορίαν αὐτοῦ καὶ ἠθέλησε νὰ ὀνομάζεται διὰ τὴν ἀγάπην αὐτῆς Ἀγάπη, καθὼς εἶπεν ὁ ἀγαπῶν καὶ ἀγαπώμενος Μαθητής· «Ὁ Θεὸς ἀγάπη ἐστί, καὶ ὁ μένων ἐν τῇ ἀγάπῃ ἐν τῷ Θεῷ μένει καὶ ὁ Θεὸς ἐν αὐτῷ» (Α’ Ἰωάν. δ’ 16). Τὸ δὲ μῖσος τόσον ἀγαπᾷ ὁ πονηρὸς καὶ ἀποστάτης διάβολος, ὥστε ἔλαβεν ἀπ’ αὐτὸ τὴν ἐπωνυμίαν καὶ καλεῖται ἀνθρωποκτόνος καὶ μισόκαλος. Περὶ τούτων τῶν δύο ἐναντίων ἔχομεν πολλὰς ἐνεργείας καὶ διηγήματα τῆς Παλαιᾶς καὶ Νέας Γραφῆς, ἀπὸ τὰ ὁποῖα νὰ γράψωμεν ἕνα κοινὸν καὶ θαυμασιώτατον ὑπόδειγμα δύο ἀνθρώπων, οἵτινες εἶχον μῖσος μεταξύ των. Καὶ οὕτως, ὁ μὲν Σαπρίκιος μὲ ὅλον τὸ ἀξίωμα τῆς Ἱερωσύνης καὶ τὰ μαρτύρια