Τῇ Ι’ (10ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ἁγίου ἐνδόξου Ἱερομάρτυρος ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ.

Ταῦτα πάλιν ἀκούσας ὁ βασιλεὺς ἐθυμώθη καὶ λέγει πρὸς τὴν Γαλήνην· «Τί ἔκαμες, μιαρωτάτη;». Ἡ δὲ μακαρία Γαλήνη ἀπεκρίθη· «Ἐπειδὴ εἶσθε ἀνόητοι καὶ νομίζετε αὐτοὺς θεούς, τοὺς ἐκρήμνισα καὶ ἄν ἔχῃς καὶ ἄλλους, πρόθυμος εἶμαι νὰ τοὺς κάμω τὰ ὅμοια, διὰ νὰ γνωρίσετε τὴν πλάνην σας καὶ νὰ μὴ ἐλπίζετε εἰς αὐτούς, οἱ ὁποῖοι δὲν δύνανται οὔτε σᾶς νὰ ὠφελήσωσιν, οὔτε τοὺς μισοῦντας αὐτοὺς νὰ βλάψωσι». Τότε θυμωθεὶς ὁ τύραννος ἐπρόσταξε πρὸς ἐξευτελισμὸν νὰ παραδώσωσι τὸν Ἅγιον εἰς χήραν τινὰ γυναῖκα, διὰ νὰ τὸν φυλάξῃ εἰς τὸν οἶκον της. Καθὼς δὲ ἐπῆγεν ἐκεῖ ὁ Ἅγιος, εὐθὺς ὡς ἀκούμβησε εἰς στῦλον τινὰ ξηρόν, ὤ τοῦ θαύματος! παρευθὺς ἐβλάστησεν ὁ στῦλος καὶ ἔκαμε τόσους κλάδους, ὥστε ὅλον τὸν οἶκον ἐσκέπασεν. Ἡ δὲ γυνή, ἰδοῦσα τοιοῦτον παράδοξον, προσεκύνησε τὸν Ἅγιον λέγουσα· «Ὕπαγε ἀπὸ τὸν οἶκον μου, κύριε, ὅτι δὲν εἶμαι ἀξία νὰ εἶσαι πλησίον μου». Ὁ δὲ Ἅγιος εἶπε πρὸς αὐτήν· «Μὴ φοβοῦ, γύναι, ἀλλὰ πίστευσον εἰς τὸν Κύριον, ὅστις εἶναι Θεὸς αἰνετὸς καὶ εὔσπλαγχνος». Κατὰ δὲ τὴν ἑπομένην ἡμέραν, ἰδόντες οἱ γείτονες τῆς γυναικὸς τοιοῦτον δένδρον μεγάλον ἐντὸς τοῦ δωματίου αὐτῆς μὲ ἄνθη καὶ καρπούς, ἐθαύμασαν καὶ εἰσελθόντες εἰς τὸν οἶκον εὗρον τὸν Ἅγιον διδάσκοντα καὶ τὸν ἠρώτων, ἐὰν ἦτο αὐτὸς ὁ Χριστός. Ὁ δὲ ἀπεκρίθη· «Δοῦλος εἶμαι τοῦ Δεσπότου Χριστοῦ, τοῦ ἀληθινοῦ Θεοῦ καὶ μὲ τὴν Χάριν αὐτοῦ ποιῶ τὰ θαυμάσια».

Τότε ἡ γυνὴ ἐκείνη εἶπε πρὸς αὐτοὺς τὴν ὑπόθεσιν, ἐγκωμιάζουσα τὸν Ἅγιον καὶ πάντες τὸν ἐπροσκύνησαν, πιστεύσαντες δὲ εἰς τὸν Χριστὸν ἐβαπτίσθησαν. Κατὰ δὲ τὴν ἄλλην ἡμέραν ἀνήγγειλάν τινες εἰς τὸν βασιλέα τὸ τεράστιον αὐτὸ γεγονὸς καὶ ἐνῷ πάντες ἐθαύμαζον εἶπεν ὁ ἔπαρχος· «Πρόσταξε, βασιλεῦ, νὰ ἀποκεφαλίσωσιν αὐτὸν τὸν πλάνον μήπως κάμῃ καὶ ἄλλα τοιαῦτα τέρατα καὶ πιστεύσωσιν εἰς τὸν Χριστὸν περισσότεροι». Ὅθεν ἔδωκεν ὁ βασιλεὺς κατ’ αὐτοῦ τὴν τελευταίαν ἀπόφασιν, τὴν ὁποίαν λαβόντες οἱ δήμιοι ἐπῆραν τὸν Ἅγιον καὶ τὸν ὡδήγησαν εἰς τὸν τόπον τῆς καταδίκης, αὐτὸς δὲ ὁ μακάριος πορευόμενος ἔψαλλε τὸ «Ἔλεος καὶ κρίσιν ἄσομαί σοι, Κύριε» (Ψαλμ. ρ’ 1). Φθάσας δὲ ἐκεῖ ὁ Ἅγιος καὶ ὑψώσας πρὸς οὐρανὸν τὰς χεῖρας καὶ τοὺς ὀφθαλμούς, οὕτω προσηύξατο· «Εὐχαριστῶ σοι, Κύριε ὁ Θεός μου, πάντοτε, ὅτι ἐλεήμων ὑπάρχεις καὶ φιλάνθρωπος· Σύ, παντοδύναμε, ἐπάταξας τὸν ἐχθρόν μας διάβολον καὶ πατάξας τὸν ᾍδην ἐλύτρωσας ἀπὸ τὸν θάνατον τὸ ἀνθρώπινον γένος· μνήσθητί μου, Κύριε, ἐν τῇ Βασιλείᾳ σου». Ταῦτα προσευχομένου τοῦ Μάρτυρος οἱ οὐρανοὶ ἠνεῴχθησαν καὶ ἐλθὼν ὁ Κύριος μετὰ πλήθους Ἀγγέλων λέγει πρὸς αὐτόν· «Ἐλθέ, προσφιλέστατε καὶ ἠγαπημένε μου Χαράλαμπες, ὅστις διὰ τὸ ὄνομά μου τοσοῦτον ἐκακοπάθησας. Ζήτησόν μου ὁποίαν χάριν θέλεις καὶ θὰ ἐπακούσω τὴν δέησίν σου».


Ὑποσημειώσεις

[1] Μαγνησία· τὸ ὄνομα τοῦτο ἔφερον ἀπὸ τῆς ἀρχαιότητος περιοχὴ τῆς Θεσσαλίας καὶ δύο πόλεις ἐν Μικρᾷ Ἀσίᾳ. Μαγνησία ἐν Θεσσαλίᾳ ἐκαλεῖτο τὸ πάλαι τὸ νοτιοανατολικὸν τμῆμα αὐτῆς τὸ περιλαμβάνον τὴν μεταξὺ Αἰγαίου πελάγους καὶ Παγασητικοῦ κόλπου χερσόνησον καὶ ἔτι περαιτέρω, χωρὶς νὰ εἶναι ἐπακριβῶς καθωρισμένα τὰ ὅρια αὐτῆς. Ὡς ἡ ἀρχαία Μαγνησία δύναται νὰ θεωρηθῇ ὁλόκληρος ἡ περιφέρεια τοῦ σημερινοῦ νομοῦ Μαγνησίας. Ἐπὶ Τουρκοκρατίας καὶ ἰδίᾳ κατὰ τοὺς μετὰ τὴν Ἐπανάστασιν χρόνους ἔλαβε τὸ ὄνομα Θετταλομαγνησία, πρὸς διάκρισιν ἀπὸ τῆς ἐν Μικρᾷ Ἀσίᾳ Μαγνησίας, ὅπερ ὅμως δὲν ἐπεκράτησεν. Αἱ ἐν Μικρᾷ Ἀσίᾳ ἐκαλοῦντο, πρὸς διάκρισιν, ἡ μὲν μία Μαγνησία ἡ πρὸς Μαιάνδρῳ, ἡ δὲ ἑτέρα Μαγνησία ἡ πρὸς Σιπύλῳ. Καὶ ἡ μέν, ἧς ἐρείπια μόνον σῴζονται, ἔκειτο μεταξὺ Ἀϊδινίου πρὸς ἀνατολὰς καὶ τῶν ἔναντι τῆς Σάμου Μικρασιατικῶν παραλίων πρὸς δυσμὰς ἐπὶ τοῦ Μαιάνδρου ποταμοῦ, ἡ δὲ παρὰ τοὺς πρόποδας τοῦ Σιπύλου ὄρους καὶ περὶ τὰ 50 χ.λ.μ. βορειονατολικῶς τῆς Σμύρνης. Αὕτη ὀνομάζεται νῦν ὑπὸ τῶν Τούρκων Μάνισσα.

Περὶ τοῦ ποία ἐκ τῶν τριῶν τούτων ὑπῆρξεν ἡ πατρὶς τοῦ Ἁγίου Ἱερομάρτυρος Χαραλάμπους δὲν εἶναι ἀπολύτως ἐξηκριβωμένον, διότι ἐν τῷ Χειρογράφῳ Βίῳ δὲν διασαφίζεται περὶ ποίας ἐκ τῶν τριῶν πρόκειται. Ἐρίζουν περὶ τούτου καὶ αἱ τρεῖς, κυρίως δὲ ἡ Θεσσαλικὴ καὶ ἡ πρὸς Σιπύλῳ, δὲν ἀποκλείεται ὅμως καὶ ἡ πρὸς Μαιάνδρῳ, ἂν κρίνωμεν ἀπὸ τὴν ἀναφερομένην κατωτέρω Ἀντιόχειαν (βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 258). Ἡ Θεσσαλικὴ Μαγνησία εὐνοεῖται ἀπὸ τὸ γεγονὸς ὅτι ἐν αὐτῇ διατηρεῖται ἀκμαία ἡ πρὸς τὸν Ἅγιον εὐλάβεια καὶ διασῴζονται ἀρκετὰ τεμάχια τοῦ ἱεροῦ τούτου λειψάνου, ὧν σπουδαιότερον τυγχάνει ἡ Ἁγία αὐτοῦ Κάρα, ἥτις εἶναι ἀποτεθησαυρισμένη ἐν τῇ Ἱερᾷ Μονῇ τοῦ Ἁγίου Στεφάνου τῶν Μετεώρων, τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Τρίκκης καὶ Σταγῶν.

Ἐπίσης σεβαστὰ ἄλλα τεμάχια τοῦ ἱεροῦ λειψάνου εὑρίσκονται καὶ ἐν ταῖς λοιπαῖς Ἱεραῖς Μοναῖς τῶν Μετεώρων Βαρλαάμ, Μεταμορφώσεως, Ἁγίου Στεφάνου καὶ ἐν πολλαῖς ἄλλαις Μοναῖς καὶ Ναοῖς. Ἀλλὰ καὶ ἐκ τῆς Ἱερᾶς Ἀκολουθίας τοῦ Ἁγίου διαφαίνεται τρανῶς ἡ πρὸς τοῦτον ἰδιαιτέρα εὐλάβεια τῶν τέκνων τῆς Ἑλλάδος, ἐπανειλημμένως ταύτης ἀναφερομένης, ὡς ἐπὶ παραδείγματι· «Σύμπασα ἡ Ελλὰς…», «τῆς Ἑλλάδος παῖδες», «Εὐφραίνεσθε ἐν Κυρίῳ πόλεις τῆς Ἑλλάδος», «Ἁβρύνεται σήμερον Ἑλλάς», «τὴν καθαρότητα Μάρτυς τοῦ Βίου σου, καὶ τὸ ὑπέρλαμπρον τοῦ Μαρτυρίου σου, καταπλαγεῖσα ἡ Ελλάς», «Οἱ τῆς Ἑλλάδος νῦν παῖδες», «Λαμπροφανὴς καὶ πανένδοξος ἀνατέταλκεν ἐν τῇ Ἑλλάδι πάσῃ ἡ πανέορτος μνήμη τοῦ θείου Χαραλάμπους» κ.τ.λ.

[2] Ἄγνωστον περὶ ποίας Ἀντιοχείας γίνεται ἐνταῦθα λόγος, δεδομένου ὅτι 28 πόλεις ἔφερον κατὰ τὴν ἀρχαιότητα τὸ ὄνομα τοῦτο. Ἐὰν πατρὶς τοῦ Ἁγίου Χαραλάμπους ὑπῆρξεν ἡ Μαγνησία ἡ πρὸς Μαιάνδρῳ, τότε πλησίον αὐτῆς ἔκειτο Ἀντιόχεια ἡ πρὸς Μαιάνδρῳ καθὼς ἐπίσης καὶ αἱ Τράλλεις, αἵτινες εἶχον πρὸς καιρὸν λάβει τὸ ὄνομα Ἀντιόχεια (βλέπε σχετικὴν ὑποσημείωσιν τῆς σελίδος 243 τοῦ αὐτοῦ τόμου). Πλησίον τῶν ἑτέρων δύο διεδικητριῶν πόλεων δὲν ὑπάρχει γνωστὴ πόλις φέρουσα τὸ ὄνομα Ἀντιόχεια.

[3] Ἕκαστον στάδιον ἀντιστοιχεῖ πρὸς 185 μέτρα περίπου, ἤτοι ἐν συνόλῳ 2.775 μέτρα.