Τῇ Ι’ (10ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ἁγίου ἐνδόξου Ἱερομάρτυρος ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ.

Οὕτως εἶπεν ὁ Ἅγιος, καὶ μετὰ ἡμέρας τριάκοντα προσεκάλεσεν αὐτὸν ὁ βασιλεὺς καὶ τοῦ λέγει· «Θυσίασον εἰς τοὺς θεούς, ὑπακούων εἰς τὴν ἐντολήν μου καὶ τιμῶν τὸν ἑαυτόν σου». Ὁ δὲ Ἅγιος ἀπεκρίθη· «Τὰ λόγια σου εἶναι πικρὰ καὶ ἀσύνετα καὶ δὲν πρέπει νὰ ὑποταχθῶ εἰς αὐτά, ὡς δοῦλος Θεοῦ καὶ ὑπήκοος». Ὀργισθεὶς τότε ὁ βασιλεὺς ἐπρόσταξε νὰ βάλουν εἰς τὸ στόμα τοῦ Ἁγίου χαλινὸν ὡς νὰ ἦτο ζῷον ἄλογον καὶ νὰ τὸν διαπομπεύσουν εἰς ὅλην τὴν πόλιν μὲ πολλὴν καταφρόνησιν. Τούτου δὲ γενομένου ηὔχετο ὁ Ἅγιος λέγων· «Δέσποτα Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ, ὁ πλάσας τὸν ἄνθρωπον καὶ τιμήσας αὐτὸν κατὰ τὴν θείαν σου εἰκόνα καὶ ὁμοίωσιν, ἐπίβλεψον καὶ ἴδε τὴν μανίαν καὶ τὰς ἀπειλὰς τοῦ τυράννου, ὅτι ταῦτα πάσχω διὰ τὸ ὄνομά σου τὸ Ἅγιον». Ἡ δὲ Γαλήνη συνεβούλευσεν ὥραν πολλὴν τὸν πατέρα της νὰ ἀπέχῃ ἀπὸ τὴν ἁμαρτίαν ταύτην καὶ νὰ πιστεύσῃ εἰς τὸν Θεὸν αὐτόν, τὸν ὁποῖον ὡμολόγησε, διὰ νὰ μὴ κολασθῇ αἰώνια. Ἀλλ’ αὐτὸς ὁ ἀσύνετος οὐδὲν ὠφελήθη, ἀλλὰ μᾶλλον ἐτράπη εἰς τὸ χειρότερον καὶ τὴν ἐπρόσταξε νὰ θυσιάσῃ εἰς τὰ εἴδωλα· αὐτὴ δὲ ἡ πάνσοφος, διὰ νὰ τὸν ἐμπαίξῃ, τοῦ ὑπεσχέθη ὅτι θὰ τὰ προσκυνήσῃ.

Ἀπελθοῦσα λοιπὸν ἡ μακαρία Γαλήνη εἰς τὸν ναὸν τοῦ Διὸς καὶ τοῦ Ἀπόλλωνος εἶπεν εἰς τοὺς ἱερεῖς· «Παρακαλέσατε τοὺς θεοὺς νὰ δεχθῶσι τὴν προσευχήν μου, διότι τοὺς ὕβρισα». Οἱ δὲ ἐβόησαν· «Ὁ μέγας θεὸς Ζεὺς καὶ ὁ κραταιὸς Ἀπόλλων, οἱ ποιηταὶ τοῦ οὐρανοῦ καὶ τῆς γῆς, συγχωρήσατε τὴν δέσποιναν Γαλήνην διὰ τὴν ἀγάπην τοῦ πατρός της». Ἡ δὲ μακαρία ἐκάλεσε τὸν Δία λέγουσα· «Ἐὰν εἶσαι θεός, πῶς δὲν γνωρίζεις τὴν γνώμην μου;». Καὶ παρευθὺς ἔρριψεν αὐτὸν κάτω καὶ συνετρίβη. Τότε ἥρπασε καὶ τὸν Ἀπόλλωνα καὶ τοῦ λέγει· «Ἔλα κάτω, καμπούρη, σαπρόγηρε, ἡ ἀπώλεια τῶν ἀνθρώπων». Ἀφοῦ λοιπὸν ἐκρήμνισεν αὐτὸν καὶ ἄλλα τριάκοντα τέσσαρα εἴδωλα, ἀπῆλθον οἱ ἱερεῖς εἰς τὸν βασιλέα λέγοντες· «Τώρα μέλλει νὰ χαθῇ ὁ κόσμος καὶ νὰ σβύσῃ ὁ ἥλιος, ὅτι οἱ θεοί μας διερράγησαν καὶ ἀπέθανον, διότι ἡ θυγάτηρ σου τοὺς ἐκρήμνισε». Λέγει πρὸς αὐτοὺς ὁ Σεβῆρος· «Εὕρετε πεντήκοντα τεχνίτας νὰ τοὺς ἀποκαταστήσουν τὴν νύκτα καὶ νὰ τοὺς στήσουν εἰς τὸν τόπον των, διὰ νὰ μὴ μᾶς ἐμπαίζουν οἱ Γαλιλαῖοι, ὅτι οἱ θεοί μας συνετρίβησαν». Οὕτως ἐποίησαν καὶ τὸ πρωῒ εἶπον εἰς τὴν Γαλήνην· «Ἐλθέ, δέσποινα, νὰ ἰδῇς πὼς οἱ θεοὶ ἀνεστήθησαν». Ἡ δὲ ἀπελθοῦσα καὶ ἰδοῦσα τὴν ἀναχώνευσιν ἐγνώρισε τὴν πονηρίαν καὶ λέγει· «Ἂς μὴ ἀμελήσω νὰ συντρίψω νεωτέρους θεούς». Εἶτα λέγει πρὸς τὰ ξόανα· «Ἀπὸ νεκρῶν ἀναστάντες, ὡς νεκροὶ πάλιν καταποντίσθητε». Ταῦτα εἰποῦσα ἐκρημνίσθησαν ἅπαντα.


Ὑποσημειώσεις

[1] Μαγνησία· τὸ ὄνομα τοῦτο ἔφερον ἀπὸ τῆς ἀρχαιότητος περιοχὴ τῆς Θεσσαλίας καὶ δύο πόλεις ἐν Μικρᾷ Ἀσίᾳ. Μαγνησία ἐν Θεσσαλίᾳ ἐκαλεῖτο τὸ πάλαι τὸ νοτιοανατολικὸν τμῆμα αὐτῆς τὸ περιλαμβάνον τὴν μεταξὺ Αἰγαίου πελάγους καὶ Παγασητικοῦ κόλπου χερσόνησον καὶ ἔτι περαιτέρω, χωρὶς νὰ εἶναι ἐπακριβῶς καθωρισμένα τὰ ὅρια αὐτῆς. Ὡς ἡ ἀρχαία Μαγνησία δύναται νὰ θεωρηθῇ ὁλόκληρος ἡ περιφέρεια τοῦ σημερινοῦ νομοῦ Μαγνησίας. Ἐπὶ Τουρκοκρατίας καὶ ἰδίᾳ κατὰ τοὺς μετὰ τὴν Ἐπανάστασιν χρόνους ἔλαβε τὸ ὄνομα Θετταλομαγνησία, πρὸς διάκρισιν ἀπὸ τῆς ἐν Μικρᾷ Ἀσίᾳ Μαγνησίας, ὅπερ ὅμως δὲν ἐπεκράτησεν. Αἱ ἐν Μικρᾷ Ἀσίᾳ ἐκαλοῦντο, πρὸς διάκρισιν, ἡ μὲν μία Μαγνησία ἡ πρὸς Μαιάνδρῳ, ἡ δὲ ἑτέρα Μαγνησία ἡ πρὸς Σιπύλῳ. Καὶ ἡ μέν, ἧς ἐρείπια μόνον σῴζονται, ἔκειτο μεταξὺ Ἀϊδινίου πρὸς ἀνατολὰς καὶ τῶν ἔναντι τῆς Σάμου Μικρασιατικῶν παραλίων πρὸς δυσμὰς ἐπὶ τοῦ Μαιάνδρου ποταμοῦ, ἡ δὲ παρὰ τοὺς πρόποδας τοῦ Σιπύλου ὄρους καὶ περὶ τὰ 50 χ.λ.μ. βορειονατολικῶς τῆς Σμύρνης. Αὕτη ὀνομάζεται νῦν ὑπὸ τῶν Τούρκων Μάνισσα.

Περὶ τοῦ ποία ἐκ τῶν τριῶν τούτων ὑπῆρξεν ἡ πατρὶς τοῦ Ἁγίου Ἱερομάρτυρος Χαραλάμπους δὲν εἶναι ἀπολύτως ἐξηκριβωμένον, διότι ἐν τῷ Χειρογράφῳ Βίῳ δὲν διασαφίζεται περὶ ποίας ἐκ τῶν τριῶν πρόκειται. Ἐρίζουν περὶ τούτου καὶ αἱ τρεῖς, κυρίως δὲ ἡ Θεσσαλικὴ καὶ ἡ πρὸς Σιπύλῳ, δὲν ἀποκλείεται ὅμως καὶ ἡ πρὸς Μαιάνδρῳ, ἂν κρίνωμεν ἀπὸ τὴν ἀναφερομένην κατωτέρω Ἀντιόχειαν (βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 258). Ἡ Θεσσαλικὴ Μαγνησία εὐνοεῖται ἀπὸ τὸ γεγονὸς ὅτι ἐν αὐτῇ διατηρεῖται ἀκμαία ἡ πρὸς τὸν Ἅγιον εὐλάβεια καὶ διασῴζονται ἀρκετὰ τεμάχια τοῦ ἱεροῦ τούτου λειψάνου, ὧν σπουδαιότερον τυγχάνει ἡ Ἁγία αὐτοῦ Κάρα, ἥτις εἶναι ἀποτεθησαυρισμένη ἐν τῇ Ἱερᾷ Μονῇ τοῦ Ἁγίου Στεφάνου τῶν Μετεώρων, τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Τρίκκης καὶ Σταγῶν.

Ἐπίσης σεβαστὰ ἄλλα τεμάχια τοῦ ἱεροῦ λειψάνου εὑρίσκονται καὶ ἐν ταῖς λοιπαῖς Ἱεραῖς Μοναῖς τῶν Μετεώρων Βαρλαάμ, Μεταμορφώσεως, Ἁγίου Στεφάνου καὶ ἐν πολλαῖς ἄλλαις Μοναῖς καὶ Ναοῖς. Ἀλλὰ καὶ ἐκ τῆς Ἱερᾶς Ἀκολουθίας τοῦ Ἁγίου διαφαίνεται τρανῶς ἡ πρὸς τοῦτον ἰδιαιτέρα εὐλάβεια τῶν τέκνων τῆς Ἑλλάδος, ἐπανειλημμένως ταύτης ἀναφερομένης, ὡς ἐπὶ παραδείγματι· «Σύμπασα ἡ Ελλὰς…», «τῆς Ἑλλάδος παῖδες», «Εὐφραίνεσθε ἐν Κυρίῳ πόλεις τῆς Ἑλλάδος», «Ἁβρύνεται σήμερον Ἑλλάς», «τὴν καθαρότητα Μάρτυς τοῦ Βίου σου, καὶ τὸ ὑπέρλαμπρον τοῦ Μαρτυρίου σου, καταπλαγεῖσα ἡ Ελλάς», «Οἱ τῆς Ἑλλάδος νῦν παῖδες», «Λαμπροφανὴς καὶ πανένδοξος ἀνατέταλκεν ἐν τῇ Ἑλλάδι πάσῃ ἡ πανέορτος μνήμη τοῦ θείου Χαραλάμπους» κ.τ.λ.

[2] Ἄγνωστον περὶ ποίας Ἀντιοχείας γίνεται ἐνταῦθα λόγος, δεδομένου ὅτι 28 πόλεις ἔφερον κατὰ τὴν ἀρχαιότητα τὸ ὄνομα τοῦτο. Ἐὰν πατρὶς τοῦ Ἁγίου Χαραλάμπους ὑπῆρξεν ἡ Μαγνησία ἡ πρὸς Μαιάνδρῳ, τότε πλησίον αὐτῆς ἔκειτο Ἀντιόχεια ἡ πρὸς Μαιάνδρῳ καθὼς ἐπίσης καὶ αἱ Τράλλεις, αἵτινες εἶχον πρὸς καιρὸν λάβει τὸ ὄνομα Ἀντιόχεια (βλέπε σχετικὴν ὑποσημείωσιν τῆς σελίδος 243 τοῦ αὐτοῦ τόμου). Πλησίον τῶν ἑτέρων δύο διεδικητριῶν πόλεων δὲν ὑπάρχει γνωστὴ πόλις φέρουσα τὸ ὄνομα Ἀντιόχεια.

[3] Ἕκαστον στάδιον ἀντιστοιχεῖ πρὸς 185 μέτρα περίπου, ἤτοι ἐν συνόλῳ 2.775 μέτρα.