Τῇ Ι’ (10ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ἁγίου ἐνδόξου Ἱερομάρτυρος ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ.

«Ἀφοῦ τόσους χρόνους ἔζησας, πῶς δὲν ἔχεις τόσην γνῶσιν νὰ γνωρίσῃς τοὺς ἀθανάτους θεούς, ἀλλὰ προσκυνεῖς τὸν Χριστὸν ὡς ἄγνωστος;». Ἀπεκρίθη ὁ Ἅγιος· «Ἐπειδὴ τόσους χρόνους ἔζησα, ἐγνώρισα τὴν ἀλήθειαν καὶ προσκυνῶ τὸν ὄντως Θεόν, τὸν παντοδύναμον καὶ οἰκτίρμονα». Λέγει ὁ βασιλεύς· «Σὺ καὶ νεκροὺς ἠμπορεῖς νὰ ἀναστήσῃς, ὡς ἤκουσα». Εἰς τοῦτο ἀπήντησεν ὁ Ἅγιος λέγων· «Αὐτὸ μόνον ὁ Δεσπότης Χριστὸς δύναται νὰ τὸ κάμῃ, καὶ ὄχι ἄνθρωπος».

Τότε ὁ βασιλεὺς Σεβῆρος ἐπρόσταξε καὶ ἦλθεν ἐκεῖ εἰς τὸ μέσον δαιμονιζόμενός τις, ὅστις ἦτο ἀπὸ τὸν μισόκαλον ἐχθρὸν τριάκοντα ἓξ χρόνους βασανιζόμενος. Ὅταν δὲ οὗτος ἔφθασε πλησίον τοῦ Ἁγίου, ἐφώναζεν ὁ δαίμων, ὡς ὑπὸ πυρὸς φλογιζόμενος καὶ δεινῶς ὀδυνώμενος· «Σὲ παρακαλῶ, δοῦλε τοῦ Χριστοῦ, μὴ μὲ βασανίσῃς πρὸ καιροῦ, ἀλλ’ εἰπὲ λόγον καὶ ἐξέρχομαι· καὶ ἂν προστάζῃς, θέλω εἴπει καὶ τὸν τρόπον καὶ τὴν αἰτίαν διὰ τὴν ὁποίαν εἰσῆλθον εἰς τοῦτον τὸν ἄνθρωπον». Λέγει ὁ Ἅγιος· «Εἰπέ, πνεῦμα ἀκάθαρτον». Τότε τὸ πονηρὸν δαιμόνιον εἶπεν· «Οὗτος ἔκλεψε τὰ πράγματα τοῦ γείτονός του καὶ ἐφόνευσε τὸν κληρονόμον του· ὅθεν εὑρὼν αὐτὸν εἰς τοιαύτην ἀνομίαν ἀσχολούμενον εἰσῆλθον εἰς αὐτὸν καὶ τὸν βασανίζω τώρα τριάκοντα καὶ ἓξ χρόνους». Τότε τὸν ἐπετίμησεν ὁ Ἅγιος καὶ ἐξῆλθεν ὁ δαίμων. Ὁ δὲ βασιλεὺς ἐθαύμασε λέγων· «Μέγας εἶναι ὁ Θεὸς τῶν Χριστιανῶν, κατ’ ἀλήθειαν». Καὶ μεθ’ ἡμέρας τρεῖς ἀπέθανε νέος τις καὶ λέγει ὁ βασιλεὺς πρὸς τὸν Ἅγιον· «Ἀνάστησον τὸν νεκρὸν τοῦτον, ἐὰν δύνασαι». Ποιήσας τότε προσευχὴν ὁ Ἅγιος ὥραν πολλήν, ἀνέστη ὁ νεκρός· ὅθεν πολλοὶ ἀπὸ τὸν ὄχλον ἐπίστευσαν· ὁ δὲ ἔπαρχος Κρῖσπος εἶπε πρὸς τὸν βασιλέα· «Θανάτωσον τοῦτον τὸν ἄνθρωπον, διότι μὲ μαντείας κάμνει τοιαῦτα τερατουργήματα».

Εὐθὺς τότε ὁ Σεβῆρος μεταβαλὼν γνώμην λέγει πρὸς τὸν Μάρτυρα· «Θυσίασον εἰς τοὺς θεούς, Χαράλαμπες, νὰ ἀπαλλαγῇς τῶν κολαστηρίων». Λέγει πρὸς αὐτὸν ὁ Ἅγιος· «Ὅσον μὲ βασανίσῃς περισσότερον, τόσον μᾶλλον ἡ ψυχή μου εὐφραίνεται». Τότε, ὀργισθεὶς ὁ βασιλεύς, ἐπρόσταξε νὰ συντρίψουν μὲ λίθους τὰς σιαγόνας του καὶ νὰ καύσουν μὲ λαμπάδας τὸ πρόσωπον αὐτοῦ καὶ τὸ γένειον. Τὸ πῦρ ὅμως, ὡς νὰ εἶχε λογικὴν δύναμιν, πηδῆσαν ἔκαυσε τοὺς περιεστῶτας ὑπηρέτας. Θαυμάζων εἰς ταῦτα ὁ βασιλεὺς ἠρώτα τοὺς ἄρχοντας τὶς εἶναι ὁ Χριστός, ὅστις κάμνει τοιαῦτα τερατουργήματα· λέγει ὁ Κρῖσπος ὅστις ἦτο ἕπαρχος· «Ἀπὸ ἁμαρτίαν ἐγεννήθη


Ὑποσημειώσεις

[1] Μαγνησία· τὸ ὄνομα τοῦτο ἔφερον ἀπὸ τῆς ἀρχαιότητος περιοχὴ τῆς Θεσσαλίας καὶ δύο πόλεις ἐν Μικρᾷ Ἀσίᾳ. Μαγνησία ἐν Θεσσαλίᾳ ἐκαλεῖτο τὸ πάλαι τὸ νοτιοανατολικὸν τμῆμα αὐτῆς τὸ περιλαμβάνον τὴν μεταξὺ Αἰγαίου πελάγους καὶ Παγασητικοῦ κόλπου χερσόνησον καὶ ἔτι περαιτέρω, χωρὶς νὰ εἶναι ἐπακριβῶς καθωρισμένα τὰ ὅρια αὐτῆς. Ὡς ἡ ἀρχαία Μαγνησία δύναται νὰ θεωρηθῇ ὁλόκληρος ἡ περιφέρεια τοῦ σημερινοῦ νομοῦ Μαγνησίας. Ἐπὶ Τουρκοκρατίας καὶ ἰδίᾳ κατὰ τοὺς μετὰ τὴν Ἐπανάστασιν χρόνους ἔλαβε τὸ ὄνομα Θετταλομαγνησία, πρὸς διάκρισιν ἀπὸ τῆς ἐν Μικρᾷ Ἀσίᾳ Μαγνησίας, ὅπερ ὅμως δὲν ἐπεκράτησεν. Αἱ ἐν Μικρᾷ Ἀσίᾳ ἐκαλοῦντο, πρὸς διάκρισιν, ἡ μὲν μία Μαγνησία ἡ πρὸς Μαιάνδρῳ, ἡ δὲ ἑτέρα Μαγνησία ἡ πρὸς Σιπύλῳ. Καὶ ἡ μέν, ἧς ἐρείπια μόνον σῴζονται, ἔκειτο μεταξὺ Ἀϊδινίου πρὸς ἀνατολὰς καὶ τῶν ἔναντι τῆς Σάμου Μικρασιατικῶν παραλίων πρὸς δυσμὰς ἐπὶ τοῦ Μαιάνδρου ποταμοῦ, ἡ δὲ παρὰ τοὺς πρόποδας τοῦ Σιπύλου ὄρους καὶ περὶ τὰ 50 χ.λ.μ. βορειονατολικῶς τῆς Σμύρνης. Αὕτη ὀνομάζεται νῦν ὑπὸ τῶν Τούρκων Μάνισσα.

Περὶ τοῦ ποία ἐκ τῶν τριῶν τούτων ὑπῆρξεν ἡ πατρὶς τοῦ Ἁγίου Ἱερομάρτυρος Χαραλάμπους δὲν εἶναι ἀπολύτως ἐξηκριβωμένον, διότι ἐν τῷ Χειρογράφῳ Βίῳ δὲν διασαφίζεται περὶ ποίας ἐκ τῶν τριῶν πρόκειται. Ἐρίζουν περὶ τούτου καὶ αἱ τρεῖς, κυρίως δὲ ἡ Θεσσαλικὴ καὶ ἡ πρὸς Σιπύλῳ, δὲν ἀποκλείεται ὅμως καὶ ἡ πρὸς Μαιάνδρῳ, ἂν κρίνωμεν ἀπὸ τὴν ἀναφερομένην κατωτέρω Ἀντιόχειαν (βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 258). Ἡ Θεσσαλικὴ Μαγνησία εὐνοεῖται ἀπὸ τὸ γεγονὸς ὅτι ἐν αὐτῇ διατηρεῖται ἀκμαία ἡ πρὸς τὸν Ἅγιον εὐλάβεια καὶ διασῴζονται ἀρκετὰ τεμάχια τοῦ ἱεροῦ τούτου λειψάνου, ὧν σπουδαιότερον τυγχάνει ἡ Ἁγία αὐτοῦ Κάρα, ἥτις εἶναι ἀποτεθησαυρισμένη ἐν τῇ Ἱερᾷ Μονῇ τοῦ Ἁγίου Στεφάνου τῶν Μετεώρων, τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Τρίκκης καὶ Σταγῶν.

Ἐπίσης σεβαστὰ ἄλλα τεμάχια τοῦ ἱεροῦ λειψάνου εὑρίσκονται καὶ ἐν ταῖς λοιπαῖς Ἱεραῖς Μοναῖς τῶν Μετεώρων Βαρλαάμ, Μεταμορφώσεως, Ἁγίου Στεφάνου καὶ ἐν πολλαῖς ἄλλαις Μοναῖς καὶ Ναοῖς. Ἀλλὰ καὶ ἐκ τῆς Ἱερᾶς Ἀκολουθίας τοῦ Ἁγίου διαφαίνεται τρανῶς ἡ πρὸς τοῦτον ἰδιαιτέρα εὐλάβεια τῶν τέκνων τῆς Ἑλλάδος, ἐπανειλημμένως ταύτης ἀναφερομένης, ὡς ἐπὶ παραδείγματι· «Σύμπασα ἡ Ελλὰς…», «τῆς Ἑλλάδος παῖδες», «Εὐφραίνεσθε ἐν Κυρίῳ πόλεις τῆς Ἑλλάδος», «Ἁβρύνεται σήμερον Ἑλλάς», «τὴν καθαρότητα Μάρτυς τοῦ Βίου σου, καὶ τὸ ὑπέρλαμπρον τοῦ Μαρτυρίου σου, καταπλαγεῖσα ἡ Ελλάς», «Οἱ τῆς Ἑλλάδος νῦν παῖδες», «Λαμπροφανὴς καὶ πανένδοξος ἀνατέταλκεν ἐν τῇ Ἑλλάδι πάσῃ ἡ πανέορτος μνήμη τοῦ θείου Χαραλάμπους» κ.τ.λ.

[2] Ἄγνωστον περὶ ποίας Ἀντιοχείας γίνεται ἐνταῦθα λόγος, δεδομένου ὅτι 28 πόλεις ἔφερον κατὰ τὴν ἀρχαιότητα τὸ ὄνομα τοῦτο. Ἐὰν πατρὶς τοῦ Ἁγίου Χαραλάμπους ὑπῆρξεν ἡ Μαγνησία ἡ πρὸς Μαιάνδρῳ, τότε πλησίον αὐτῆς ἔκειτο Ἀντιόχεια ἡ πρὸς Μαιάνδρῳ καθὼς ἐπίσης καὶ αἱ Τράλλεις, αἵτινες εἶχον πρὸς καιρὸν λάβει τὸ ὄνομα Ἀντιόχεια (βλέπε σχετικὴν ὑποσημείωσιν τῆς σελίδος 243 τοῦ αὐτοῦ τόμου). Πλησίον τῶν ἑτέρων δύο διεδικητριῶν πόλεων δὲν ὑπάρχει γνωστὴ πόλις φέρουσα τὸ ὄνομα Ἀντιόχεια.

[3] Ἕκαστον στάδιον ἀντιστοιχεῖ πρὸς 185 μέτρα περίπου, ἤτοι ἐν συνόλῳ 2.775 μέτρα.