Τῇ Ι’ (10ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ἁγίου ἐνδόξου Ἱερομάρτυρος ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ.

ἐκ γυναικός τινος Μαρίας ὀνόματι». Ὁ δὲ Ἀρίσταρχος ἀπεκρίνατο· «Μὴ βλασφημεῖς, ἔπαρχε, διότι σὺ δὲν γνωρίζεις τοιαῦτα μυστήρια». Τότε ὁ βασιλεὺς θυμωθεὶς ὑπερμέτρως ὥρμησε νὰ πολεμήσῃ τὸν οὐρανὸν ὁ ἀνόητος καὶ ρίπτων βέλη εἰς τὸν ἀέρα ἐβόησε· «Κατάβα, Χριστέ, εἰς τὴν γῆν νὰ πολεμήσωμεν, ἄλλως θέλω ἀνέβει ἐγὼ νὰ σὲ εὕρω νὰ χαλάσω τὸ στερέωμα, νὰ σβύσω τὸν ἥλιον». Τότε γίνεται σεισμὸς μέγας καὶ φόβος πολὺς κατέλαβε πάντας, διότι ὁ Κύριος ὠργίσθη, ὁ οὐρανὸς ὡς δένδρον ἐσείετο καὶ αἱ ἄνω Δυνάμεις δυνατῶς ἐσαλεύθησαν, ἀστραπαὶ δὲ καὶ βρονταὶ μεγάλαι ἠκούοντο. Εὐθὺς τότε ἐκρεμάσθησαν εἰς τὸν ἀέρα ὅ τε βασιλεὺς Σεβῆρος καὶ ὁ ἔπαρχος Κρῖσπος. Ἐφώναζε δὲ ὁ βασιλεὺς πρὸς τὸν Ἅγιον, λέγων· «Κύριέ μου Χαράλαμπες, δικαίως ἔπαθον, δεήθητι τοῦ Κυρίου καὶ Θεοῦ σου νὰ μὲ λυτρώσῃ ἀπὸ τὴν παίδευσιν καὶ νὰ γράψω εἰς ὅλας τὰς πόλεις νὰ δοξάζωσι τὸ ὄνομά του».

Τότε ἦλθεν ἐκεῖ καὶ ἡ θυγάτηρ τοῦ βασιλέως, Γαλήνη ὀνόματι, καὶ λέγει πρὸς αὐτόν· «Πίστευσον εἰς τὸν Κύριον, νὰ σὲ λυτρώσῃ ἀπὸ τὰ δεσμὰ ὡς Οἰκτίρμων καὶ Πανάγαθος, ὅτι αὐτὸς ὁ Χριστὸς εἶναι μόνος Θεὸς ἀδιάδοχος». Ταῦτα εἰποῦσα προσεκύνησε τὸν Ἅγιον λέγουσα· «Παρακάλεσον τὸν Κύριον νὰ λυτρώσῃ τὸν πατέρα μου ἀπὸ τὰς ὀδύνας καὶ ἐὰν μὲν πιστεύσῃ μέγα θὰ εἶναι τὸ καλόν, ἐὰν ὄχι θὰ ἔχῃς τοὐλάχιστον σὺ τὸν μισθόν σου καὶ θέλει σὲ κάμει ὁ Κύριος τέλειον μετὰ θάνατον». Προσευξαμένου λοιπὸν τοῦ Ἁγίου ἔπαυσεν ἡ ἀγανάκτησις τοῦ Θεοῦ· κατέβησαν δὲ εἰς τὴν γῆν ὁ βασιλεὺς μὲ τὸν ἔπαρχον καὶ ἀπελθόντες εἰς τὸ παλάτιον ἔκαμαν τρεῖς ἡμέρας ἔχοντες κατὰ νοῦν τὸν φόβον τοῦ Θεοῦ καὶ τὴν ἀγανάκτησιν αὐτοῦ. Ἡ δὲ θυγάτηρ τοῦ βασιλέως εἶδεν ὅραμα καὶ τὸ ἀνέφερε πρὸς τὸν Ἅγιον, λέγουσα· «Ἐφάνη μοι πὼς εὑρέθην εἰς περιβόλιον ὡραιότατον μὲ δένδρα εὐωδέστατα καὶ πηγὴν διαυγεστάτην· ἦσαν δὲ ἐκεῖ πλησίον ὁ πατήρ μου καὶ ὁ ἔπαρχος· ὁ δὲ φύλαξ τοῦ Παραδείσου ἐδίωξεν αὐτοὺς μὲ πυρίνην ράβδον, ἐμὲ δὲ ἐγείρας ἔβαλε μετὰ τιμῆς ἐντὸς αὐτοῦ καὶ μοῦ λέγει· «Εἰς σὲ ἐδόθη ἡ κατοικία αὐτὴ καὶ εἰς τοὺς ὁμοίους σου, νὰ συνευφραίνεσθε πάντοτε». Αὐτὰ εἶδον καὶ σὲ παρακαλῶ, διδάσκαλε, νὰ μοῦ εἰπῇς τὴν ἐξήγησιν». Ὁ δὲ Ἅγιος ἀπεκρίθη· «Ὁ κῆπος, τὸν ὁποῖον εἶδες, εἶναι ὁ Παράδεισος τῶν Δικαίων, εἰς τὸν ὁποῖον σὲ ἔβαλεν ὁ Δεσπότης Χριστός, διότι ἐπίστευσας εἰς αὐτόν, τὸν δὲ πατέρα σου καὶ τὸν ἔπαρχον ἐδίωξε, διότι μέλλουν νὰ ἀποστατήσουν καὶ πάλιν ἀπ’ αὐτοῦ καὶ νὰ μᾶς κακοποιήσουν, οἱ ἀχάριστοι».


Ὑποσημειώσεις

[1] Μαγνησία· τὸ ὄνομα τοῦτο ἔφερον ἀπὸ τῆς ἀρχαιότητος περιοχὴ τῆς Θεσσαλίας καὶ δύο πόλεις ἐν Μικρᾷ Ἀσίᾳ. Μαγνησία ἐν Θεσσαλίᾳ ἐκαλεῖτο τὸ πάλαι τὸ νοτιοανατολικὸν τμῆμα αὐτῆς τὸ περιλαμβάνον τὴν μεταξὺ Αἰγαίου πελάγους καὶ Παγασητικοῦ κόλπου χερσόνησον καὶ ἔτι περαιτέρω, χωρὶς νὰ εἶναι ἐπακριβῶς καθωρισμένα τὰ ὅρια αὐτῆς. Ὡς ἡ ἀρχαία Μαγνησία δύναται νὰ θεωρηθῇ ὁλόκληρος ἡ περιφέρεια τοῦ σημερινοῦ νομοῦ Μαγνησίας. Ἐπὶ Τουρκοκρατίας καὶ ἰδίᾳ κατὰ τοὺς μετὰ τὴν Ἐπανάστασιν χρόνους ἔλαβε τὸ ὄνομα Θετταλομαγνησία, πρὸς διάκρισιν ἀπὸ τῆς ἐν Μικρᾷ Ἀσίᾳ Μαγνησίας, ὅπερ ὅμως δὲν ἐπεκράτησεν. Αἱ ἐν Μικρᾷ Ἀσίᾳ ἐκαλοῦντο, πρὸς διάκρισιν, ἡ μὲν μία Μαγνησία ἡ πρὸς Μαιάνδρῳ, ἡ δὲ ἑτέρα Μαγνησία ἡ πρὸς Σιπύλῳ. Καὶ ἡ μέν, ἧς ἐρείπια μόνον σῴζονται, ἔκειτο μεταξὺ Ἀϊδινίου πρὸς ἀνατολὰς καὶ τῶν ἔναντι τῆς Σάμου Μικρασιατικῶν παραλίων πρὸς δυσμὰς ἐπὶ τοῦ Μαιάνδρου ποταμοῦ, ἡ δὲ παρὰ τοὺς πρόποδας τοῦ Σιπύλου ὄρους καὶ περὶ τὰ 50 χ.λ.μ. βορειονατολικῶς τῆς Σμύρνης. Αὕτη ὀνομάζεται νῦν ὑπὸ τῶν Τούρκων Μάνισσα.

Περὶ τοῦ ποία ἐκ τῶν τριῶν τούτων ὑπῆρξεν ἡ πατρὶς τοῦ Ἁγίου Ἱερομάρτυρος Χαραλάμπους δὲν εἶναι ἀπολύτως ἐξηκριβωμένον, διότι ἐν τῷ Χειρογράφῳ Βίῳ δὲν διασαφίζεται περὶ ποίας ἐκ τῶν τριῶν πρόκειται. Ἐρίζουν περὶ τούτου καὶ αἱ τρεῖς, κυρίως δὲ ἡ Θεσσαλικὴ καὶ ἡ πρὸς Σιπύλῳ, δὲν ἀποκλείεται ὅμως καὶ ἡ πρὸς Μαιάνδρῳ, ἂν κρίνωμεν ἀπὸ τὴν ἀναφερομένην κατωτέρω Ἀντιόχειαν (βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 258). Ἡ Θεσσαλικὴ Μαγνησία εὐνοεῖται ἀπὸ τὸ γεγονὸς ὅτι ἐν αὐτῇ διατηρεῖται ἀκμαία ἡ πρὸς τὸν Ἅγιον εὐλάβεια καὶ διασῴζονται ἀρκετὰ τεμάχια τοῦ ἱεροῦ τούτου λειψάνου, ὧν σπουδαιότερον τυγχάνει ἡ Ἁγία αὐτοῦ Κάρα, ἥτις εἶναι ἀποτεθησαυρισμένη ἐν τῇ Ἱερᾷ Μονῇ τοῦ Ἁγίου Στεφάνου τῶν Μετεώρων, τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Τρίκκης καὶ Σταγῶν.

Ἐπίσης σεβαστὰ ἄλλα τεμάχια τοῦ ἱεροῦ λειψάνου εὑρίσκονται καὶ ἐν ταῖς λοιπαῖς Ἱεραῖς Μοναῖς τῶν Μετεώρων Βαρλαάμ, Μεταμορφώσεως, Ἁγίου Στεφάνου καὶ ἐν πολλαῖς ἄλλαις Μοναῖς καὶ Ναοῖς. Ἀλλὰ καὶ ἐκ τῆς Ἱερᾶς Ἀκολουθίας τοῦ Ἁγίου διαφαίνεται τρανῶς ἡ πρὸς τοῦτον ἰδιαιτέρα εὐλάβεια τῶν τέκνων τῆς Ἑλλάδος, ἐπανειλημμένως ταύτης ἀναφερομένης, ὡς ἐπὶ παραδείγματι· «Σύμπασα ἡ Ελλὰς…», «τῆς Ἑλλάδος παῖδες», «Εὐφραίνεσθε ἐν Κυρίῳ πόλεις τῆς Ἑλλάδος», «Ἁβρύνεται σήμερον Ἑλλάς», «τὴν καθαρότητα Μάρτυς τοῦ Βίου σου, καὶ τὸ ὑπέρλαμπρον τοῦ Μαρτυρίου σου, καταπλαγεῖσα ἡ Ελλάς», «Οἱ τῆς Ἑλλάδος νῦν παῖδες», «Λαμπροφανὴς καὶ πανένδοξος ἀνατέταλκεν ἐν τῇ Ἑλλάδι πάσῃ ἡ πανέορτος μνήμη τοῦ θείου Χαραλάμπους» κ.τ.λ.

[2] Ἄγνωστον περὶ ποίας Ἀντιοχείας γίνεται ἐνταῦθα λόγος, δεδομένου ὅτι 28 πόλεις ἔφερον κατὰ τὴν ἀρχαιότητα τὸ ὄνομα τοῦτο. Ἐὰν πατρὶς τοῦ Ἁγίου Χαραλάμπους ὑπῆρξεν ἡ Μαγνησία ἡ πρὸς Μαιάνδρῳ, τότε πλησίον αὐτῆς ἔκειτο Ἀντιόχεια ἡ πρὸς Μαιάνδρῳ καθὼς ἐπίσης καὶ αἱ Τράλλεις, αἵτινες εἶχον πρὸς καιρὸν λάβει τὸ ὄνομα Ἀντιόχεια (βλέπε σχετικὴν ὑποσημείωσιν τῆς σελίδος 243 τοῦ αὐτοῦ τόμου). Πλησίον τῶν ἑτέρων δύο διεδικητριῶν πόλεων δὲν ὑπάρχει γνωστὴ πόλις φέρουσα τὸ ὄνομα Ἀντιόχεια.

[3] Ἕκαστον στάδιον ἀντιστοιχεῖ πρὸς 185 μέτρα περίπου, ἤτοι ἐν συνόλῳ 2.775 μέτρα.