Τῇ Ι’ (10ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ἁγίου ἐνδόξου Ἱερομάρτυρος ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ.

καὶ ἔλεγον πρὸς τοὺς ἄρχοντας· «Τὴν ἀτιμίαν νομίζει τιμὴν οὗτος ὁ ἄνθρωπος καὶ τὴν βάσανον ἄνεσιν· μήπως καὶ εἶναι αὐτὸς ὁ Χριστὸς καὶ ἦλθε νὰ μᾶς δοκιμάσῃ καὶ διὰ τοῦτο αἱ χειράγραι ἀποστομώνονται καὶ δὲν ξεσχίζουσι πλέον τὰς σάρκας του;».

Ταῦτα ἀκούσας ὁ παριστάμενος ἐκεῖ δοὺξ ἐθυμώθη καὶ ὑβρίζων τοὺς ὑπηρέτας, ὅτι ἦσαν ἀμελεῖς καὶ ἀδύνατοι, ἥρπασε τὰς χειράγρας ἀπὸ τὰς χεῖρας αὐτῶν καὶ ἤρχισε νὰ ξεσχίζῃ τὸ σῶμα τοῦ Ἁγίου μὲ πολλὴν ὀργήν, ὁ θεόργιστος· ἀλλά, παρευθύς, ἔφθασεν ἡ θεία δίκη τὸν ἄδικον καὶ ἐκόπησαν, ὢ τοῦ θαύματος, ἀπὸ τοὺς ἀγκῶνας αἱ χεῖρες του, κρεμασθεῖσαι εἰς τὸ σῶμα τοῦ Μάρτυρος, αὐτὸς δὲ ὁ δείλαιος ἔπεσε κατὰ γῆς ὀρυόμενος καὶ κραυγάζων· «Βοήθει μοι, ἡγεμών, διότι μάγος εἶναι οὗτος ὁ ἄνθρωπος». Πλησιάσας τότε ὁ ἡγεμὼν καὶ ἰδὼν τὰς χεῖρας τοῦ δουκὸς κρεμαμένας ἀπὸ τὸ σῶμα τοῦ Μάρτυρος, ἔπτυσεν εἰς τὸ πρόσωπον τοῦ Ἁγίου καὶ παρευθὺς ἐστράφη τὸ πρόσωπόν του εἰς τὸν τράχηλον καὶ ἔμεινεν ἐλεεινὸν θέαμα. Τότε ὁ λαὸς ὅλος τῆς πόλεως τῆς Μαγνησίας φοβηθέντες παρεκάλουν τὸν δίκαιον λέγοντες· «Ἀπόστρεψον ἀφ’ ἡμῶν τὴν ὀργὴν τοῦ Κυρίου, Ὅσιε· οὕτω σὲ προστάζει ὁ Χριστός, νὰ μὴ ἀποδίδῃς κακὸν ἀντὶ κακοῦ, ἀλλὰ νὰ εὐεργετῇς τοὺς μισοῦντάς σε». Λέγει πρὸς αὐτοὺς ὁ Ἅγιος· «Ζῇ Κύριος ὁ Θεός μου· δὲν εἶναι δόλος εἰς τὴν γλῶσσαν μου, ἀλλὰ ὁ Κύριος ἐπαίδευσεν αὐτοὺς ὡς κακούς, διὰ νὰ δώσῃ εἰς σᾶς ζωὴν αἰώνιον».

Τότε τὸ πλῆθος ὅλον ἐβόησε πρὸς Κύριον, λέγοντες· «Μὴ μᾶς ἀπολέσῃς, Δέσποτα, ἀλλὰ συγχώρησόν μας εἰς ὅσα ἐπταίσαμεν». Οὕτω δὲ πολλοὶ ἐπίστευσαν. Ὁ δὲ δοὺξ παρεκάλει τὸν Ἅγιον, λέγων· «Ἄγγελε τοῦ Θεοῦ καὶ οὐράνιε ἄνθρωπε, βοήθησόν μοι τὸν ταλαίπωρον. Ἰδοὺ ἔχεις τὸ βάρος τῶν χειρῶν μου ἐπάνω σου καὶ ἐγὼ ὑποφέρω πόνους καὶ βάσανον· λοιπὸν ἰάτρευσόν με νὰ λυτρωθῶ ἀπὸ τὰς ὀδύνας μου καὶ σὺ ἀπὸ βάρος καὶ μέριμναν καὶ ἐὰν λάβω τὴν ἴασιν νὰ πιστεύσω εἰς τὸν Θεόν σου βέβαια». Τότε προσηυχήθη ὁ Ἅγιος λέγων πρὸς Κύριον· «Εὐχαριστοῦμέν σοι, Δέσποτα, ὅτι φυλάττεις ἡμᾶς πάντοτε ἐπίβλεψον καὶ νῦν ἐπὶ τὴν ταπείνωσιν τῶν πεπεδημένων δούλων σου καὶ λῦσον αὐτοὺς ἀπὸ τὰ δεσμὰ εἰς δόξαν τοῦ Ἁγίου σου Ὀνόματος». Τότε ἦλθε φωνὴ ἐκ τοῦ οὐρανοῦ λέγουσα· «Χαίροις, Ἀθλητὰ Χαράλαμπες, Ἀγγέλων συνόμιλε καὶ Ἀποστόλων ὁμότροπε· ἐπήκουσα τὴν δέησίν σου καὶ δίδω εἰς τοὺς ἀσεβεῖς τὴν ἴασιν». Παρευθὺς τότε ἰατρεύθησαν οἱ τιμωρηθέντες καὶ πιστεύσας ὁ δοὺξ ἐβαπτίσθη εἰς τὸ ὄνομα τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος· ὁ δὲ ἡγεμὼν ἔπαυσε τὸν διωγμὸν κατὰ τῶν Χριστιανῶν, ἕως ὅτου ἀναφέρῃ εἰς τὸν βασιλέα τὰ γενόμενα.


Ὑποσημειώσεις

[1] Μαγνησία· τὸ ὄνομα τοῦτο ἔφερον ἀπὸ τῆς ἀρχαιότητος περιοχὴ τῆς Θεσσαλίας καὶ δύο πόλεις ἐν Μικρᾷ Ἀσίᾳ. Μαγνησία ἐν Θεσσαλίᾳ ἐκαλεῖτο τὸ πάλαι τὸ νοτιοανατολικὸν τμῆμα αὐτῆς τὸ περιλαμβάνον τὴν μεταξὺ Αἰγαίου πελάγους καὶ Παγασητικοῦ κόλπου χερσόνησον καὶ ἔτι περαιτέρω, χωρὶς νὰ εἶναι ἐπακριβῶς καθωρισμένα τὰ ὅρια αὐτῆς. Ὡς ἡ ἀρχαία Μαγνησία δύναται νὰ θεωρηθῇ ὁλόκληρος ἡ περιφέρεια τοῦ σημερινοῦ νομοῦ Μαγνησίας. Ἐπὶ Τουρκοκρατίας καὶ ἰδίᾳ κατὰ τοὺς μετὰ τὴν Ἐπανάστασιν χρόνους ἔλαβε τὸ ὄνομα Θετταλομαγνησία, πρὸς διάκρισιν ἀπὸ τῆς ἐν Μικρᾷ Ἀσίᾳ Μαγνησίας, ὅπερ ὅμως δὲν ἐπεκράτησεν. Αἱ ἐν Μικρᾷ Ἀσίᾳ ἐκαλοῦντο, πρὸς διάκρισιν, ἡ μὲν μία Μαγνησία ἡ πρὸς Μαιάνδρῳ, ἡ δὲ ἑτέρα Μαγνησία ἡ πρὸς Σιπύλῳ. Καὶ ἡ μέν, ἧς ἐρείπια μόνον σῴζονται, ἔκειτο μεταξὺ Ἀϊδινίου πρὸς ἀνατολὰς καὶ τῶν ἔναντι τῆς Σάμου Μικρασιατικῶν παραλίων πρὸς δυσμὰς ἐπὶ τοῦ Μαιάνδρου ποταμοῦ, ἡ δὲ παρὰ τοὺς πρόποδας τοῦ Σιπύλου ὄρους καὶ περὶ τὰ 50 χ.λ.μ. βορειονατολικῶς τῆς Σμύρνης. Αὕτη ὀνομάζεται νῦν ὑπὸ τῶν Τούρκων Μάνισσα.

Περὶ τοῦ ποία ἐκ τῶν τριῶν τούτων ὑπῆρξεν ἡ πατρὶς τοῦ Ἁγίου Ἱερομάρτυρος Χαραλάμπους δὲν εἶναι ἀπολύτως ἐξηκριβωμένον, διότι ἐν τῷ Χειρογράφῳ Βίῳ δὲν διασαφίζεται περὶ ποίας ἐκ τῶν τριῶν πρόκειται. Ἐρίζουν περὶ τούτου καὶ αἱ τρεῖς, κυρίως δὲ ἡ Θεσσαλικὴ καὶ ἡ πρὸς Σιπύλῳ, δὲν ἀποκλείεται ὅμως καὶ ἡ πρὸς Μαιάνδρῳ, ἂν κρίνωμεν ἀπὸ τὴν ἀναφερομένην κατωτέρω Ἀντιόχειαν (βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 258). Ἡ Θεσσαλικὴ Μαγνησία εὐνοεῖται ἀπὸ τὸ γεγονὸς ὅτι ἐν αὐτῇ διατηρεῖται ἀκμαία ἡ πρὸς τὸν Ἅγιον εὐλάβεια καὶ διασῴζονται ἀρκετὰ τεμάχια τοῦ ἱεροῦ τούτου λειψάνου, ὧν σπουδαιότερον τυγχάνει ἡ Ἁγία αὐτοῦ Κάρα, ἥτις εἶναι ἀποτεθησαυρισμένη ἐν τῇ Ἱερᾷ Μονῇ τοῦ Ἁγίου Στεφάνου τῶν Μετεώρων, τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Τρίκκης καὶ Σταγῶν.

Ἐπίσης σεβαστὰ ἄλλα τεμάχια τοῦ ἱεροῦ λειψάνου εὑρίσκονται καὶ ἐν ταῖς λοιπαῖς Ἱεραῖς Μοναῖς τῶν Μετεώρων Βαρλαάμ, Μεταμορφώσεως, Ἁγίου Στεφάνου καὶ ἐν πολλαῖς ἄλλαις Μοναῖς καὶ Ναοῖς. Ἀλλὰ καὶ ἐκ τῆς Ἱερᾶς Ἀκολουθίας τοῦ Ἁγίου διαφαίνεται τρανῶς ἡ πρὸς τοῦτον ἰδιαιτέρα εὐλάβεια τῶν τέκνων τῆς Ἑλλάδος, ἐπανειλημμένως ταύτης ἀναφερομένης, ὡς ἐπὶ παραδείγματι· «Σύμπασα ἡ Ελλὰς…», «τῆς Ἑλλάδος παῖδες», «Εὐφραίνεσθε ἐν Κυρίῳ πόλεις τῆς Ἑλλάδος», «Ἁβρύνεται σήμερον Ἑλλάς», «τὴν καθαρότητα Μάρτυς τοῦ Βίου σου, καὶ τὸ ὑπέρλαμπρον τοῦ Μαρτυρίου σου, καταπλαγεῖσα ἡ Ελλάς», «Οἱ τῆς Ἑλλάδος νῦν παῖδες», «Λαμπροφανὴς καὶ πανένδοξος ἀνατέταλκεν ἐν τῇ Ἑλλάδι πάσῃ ἡ πανέορτος μνήμη τοῦ θείου Χαραλάμπους» κ.τ.λ.

[2] Ἄγνωστον περὶ ποίας Ἀντιοχείας γίνεται ἐνταῦθα λόγος, δεδομένου ὅτι 28 πόλεις ἔφερον κατὰ τὴν ἀρχαιότητα τὸ ὄνομα τοῦτο. Ἐὰν πατρὶς τοῦ Ἁγίου Χαραλάμπους ὑπῆρξεν ἡ Μαγνησία ἡ πρὸς Μαιάνδρῳ, τότε πλησίον αὐτῆς ἔκειτο Ἀντιόχεια ἡ πρὸς Μαιάνδρῳ καθὼς ἐπίσης καὶ αἱ Τράλλεις, αἵτινες εἶχον πρὸς καιρὸν λάβει τὸ ὄνομα Ἀντιόχεια (βλέπε σχετικὴν ὑποσημείωσιν τῆς σελίδος 243 τοῦ αὐτοῦ τόμου). Πλησίον τῶν ἑτέρων δύο διεδικητριῶν πόλεων δὲν ὑπάρχει γνωστὴ πόλις φέρουσα τὸ ὄνομα Ἀντιόχεια.

[3] Ἕκαστον στάδιον ἀντιστοιχεῖ πρὸς 185 μέτρα περίπου, ἤτοι ἐν συνόλῳ 2.775 μέτρα.