Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὶς ἡμῶν ΓΡΗΓΕΝΤΙΟΥ Ἐπισκόπου Αἰθιοπίας.

Ἐπὶ πᾶσι δὲ τούτοις ἔγραψε διαφόρους νόμους καὶ δόγματα καὶ οἱ ταῦτα παραβαίνοντες (τὰ τοῦ βασιλέως προστάγματα) ξίφει ἐφονεύοντο ἢ ἐβυθίζοντο εἰς τὴν θάλασσαν. Εἰς οὐδένα δὲ ἐχαρίζετο οὔτε εἰς πτωχὸν οὔτε εἰς ἄρχοντα ἵνα φυλάξῃ τὸν Νόμον τοῦ Κυρίου ἀπαρασάλευτα· οὐδέποτε δὲ ἐποίησέ τι εἰς οὐδεμίαν ὑπόθεσιν χωρὶς νὰ ἐπικαλεσθῇ τὴν μεσιτείαν τοῦ Ἁγίου, νὰ ἐρωτήσῃ τὸν Κύριον· τὸ δὲ παρὰ τοῦ Κυρίου προσταττόμενον ἐποίει κατὰ γράμμα. Ὅθεν ὅλα τὰ τῆς βασιλείας ἔβαινον κατ’ εὐχὴν καὶ οὐδὲν ἀπέβαινεν ἐναντίον, ἐπειδὴ οὗτος ἐποίει τὰ εἰς τὸν Θεὸν ἀρέσκοντα.

Βασιλεύσας λοιπὸν ὁ ἀξιομακάριστος ἐκεῖνος βασιλεὺς ἔτη τριάκοντα ἀπεδήμησεν εἰς οὐρανους ἐν καλῇ μετανοίᾳ. Διότι ὁ Ἅγιος προεφήτευσε τὴν ἡμέραν τῆς μεταστάσεώς του καὶ ἡτοιμάσθη ὡς ἔπρεπε, τελευτήσας ὁσιώτατα καὶ ἐνταφιασθεὶς ἐν τιμῇ καὶ εὐλαβείᾳ. Μετὰ ταῦτα παρέλαβε τὸ βασίλειον ὁ υἱὸς αὐτοῦ ὀνόματι Ἔρδιδος, ὅστις ὑπετάσσετο καὶ αὐτὸς ὁμοίως, ὡς ὁ πατήρ του, εἰς τὸν Ἅγιον Γρηγέντιον, ὅστις ἐποίμανε τὸ ποίμνιον τοῦ Χριστοῦ καλῶς καὶ θεαρέστως πολλὰ ποιήσας θαυμάσιά τε καὶ τεράστια ὄχι μόνον ὅταν εὑρίσκετο εἰς τὴν ζωὴν ταύτην, ἀλλὰ καὶ μετὰ τὴν ὁσίαν αὐτοῦ κοίμησιν γενομένην τῇ ιθ’ (19ῃ) τοῦ μηνὸς Δεκεμβρίου τοῦ ἔτους 552 μ.Χ. ὄχι πολὺ ὕστερον ἀπὸ τὴν τοῦ βασιλέως κοίμησιν, ἐνταφιασθεὶς εἰς τὸ κοιμητήριον τῆς μεγάλης Ἐκκλησίας. Τοσοῦτοι δὲ Ἀρχιερεῖς, Ἱερεῖς, Διάκονοι καὶ Μοναχοὶ συνήχθησαν κατὰ τὸν ἐνταφιασμὸν αὐτοῦ, ὥστε δὲν ἐχώρεσεν αὐτοὺς ἡ Μητρόπολις, ἐθρήνουν δὲ ἅπαντες πικρῶς καὶ ὠδύροντο τοιούτου φιλανθρώπου Ποιμένος τὴν στέρησιν, διότι εἰς ὅλους ἦτο πατὴρ φιλόστοργος καὶ φιλότεκνος μεσιτεύων εἰς τὸν φιλάνθρωπον Θεόν, παρακαλῶν καὶ δεόμενος συμπαθέστατα διὰ τὸ ποίμνιον καὶ διὰ τῆς θεαρέστου ἱκεσίας αὐτοῦ συνεχώρει τὰ πταίσματα αὐτῶν, ὡς ἐλεήμων καὶ φιλάνθρωπος ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ τῷ Κυρίῳ ἡμῶν. ᾯ ἡ δόξα καὶ τὸ κράτος, ἡ τιμὴ καὶ ἡ προσκύνησις, νῦν καὶ ἀεὶ καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων. Ἀμήν.

      

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Περὶ τοῦ εὐσεβεστάτου βασιλέως Ἐλεσβαὰν βλέπε πλατύτερον ἐν τῷ Βίῳ τοῦ Ἁγίου Μεγαλομάρτυρος Ἀρέθα τοῦ ἑορταζομένου τῇ καʹ (21ῃ) Ὀκτωβρίου, ἐν τόμῳ Ιʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»). Ἡ δὲ Αἰθιοπία ἧς ἐβασίλευεν ὁ Ἐλεσβαὰν εἶναι κράτος τῆς Ἀφρικῆς. Ἐν τῇ Π. Διαθήκῃ ἀναφέρεται ἐν Γεν. βʹ 13, Ψαλμ. ξζʹ 32, Ἰὼβ κηʹ 19, Ἡσ. ιαʹ 11, ιηʹ 1, μγʹ 3, Ἰεζ. κθʹ 10, λʹ 4, 9. Αὕτη κεῖται νοτίως τῆς Αἰγύπτου καὶ πρὸς δυσμὰς τῆς Ἐρυθρᾶς θαλάσσης, περιελάμβανε δὲ τότε τὸ σημερινὸν Ἀνατολικὸν Σουδάν, τὴν Νουβίαν καὶ τὴν Ἀβησσυνίαν.

[2] Ἀραβία κατὰ γενικὴν ὀνομασίαν ὀνομάζεται ἡ χώρα ἡ ἐκτεινομένη κατὰ τὸ νοτιοδυτικὸν μέρος τῆς Ἀσίας καὶ ὁριζομένη πρὸς Ἀνατολὰς ὑπὸ τοῦ ποταμοῦ Εὐφράτου καὶ τοῦ Περσικοῦ κόλπου, πρὸς νότον ὑπὸ τῆς Ἀραβικῆς θαλάσσης, πρὸς δυσμὰς ὑπὸ τῆς Ἐρυθρᾶς θαλάσσης καὶ τῆς Αἰγύπτου καὶ πρὸς βορρᾶν ὑπὸ τῆς Παλαιστίνης καὶ τῆς Συρίας. Αὕτη διακρίνεται εἰς τρία μέρη· 1ον εἰς τὴν ἔρημον, ἡ ὁποία κατὰ τὸ μέγιστον μέρος ἁπλοῦται πρὸς τὰ ἀνατολικὰ της χώρας καὶ κατὰ μικρότερα τμήματα εἰς τὸ βόρειον καὶ τὰ λοιπὰ τοιαῦτα· 2ον εἰς τὴν Πετραίαν Ἀραβίαν, κειμένην πρὸς νότον τῆς Παλαιστίνης καὶ περιέχουσαν καὶ τὸ ὄρος Σινᾶ· 3ον εἰς τὴν Εὐδαίμονα Ἀραβίαν, περὶ ἧς ἐνταῦθα ὁ λόγος, κειμένην εἰς τὸ νοτιώτατον μέρος τῆς ὅλης Ἀραβίας καὶ περιβαλλομένην πρὸς ἀνατολὰς ὑπὸ τοῦ Περσικοῦ κόλπου, πρὸς νότον ὑπὸ τῆς Ἀραβικῆς θαλάσσης καὶ πρὸς δυσμὰς ὑπὸ τῆς Ἐρυθρᾶς θαλάσσης. Ἐν τῇ Εὐδαίμονι ταύτῃ Ἀραβίᾳ, ἥτις ἐλέγετο τότε καὶ Αἰθιοπίᾳ ὁμωνύμως τῆς ἐν Ἀφρικῇ τοιαύτης, νῦν δὲ καλουμένῃ Ὑεμένῃ, ὑπῆρχε καὶ ἡ περιοχὴ Σαβᾶ, τῆς ὁποίας ἡ βασίλισσα ἐπεσκέφθη τὸν βασιλέα Σολομῶντα (Γʹ Βασιλ. ιʹ 1). Αὕτη ὠνομάζετο τότε ὑπὸ τῶν ἐντοπίων χώρα τῶν Χιμιαριτῶν ἢ Ἰμιαριτῶν, καλουμένη οὕτως ἀπὸ τὸν Χιμιὰρ υἱὸν τοῦ Σαβᾶ, ὑπὸ δὲ τῶν Ἑλλήνων ἐκαλεῖτο Χώρα τῶν Ὁμηριτῶν ἢ Ὁμηρίτης, ἐξελληνισθέντος τοῦ τοπικοῦ ὀνόματος. Βλέπε περὶ τούτου ὑποσημείωσιν ἐν τόμῳ Ιʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», εἰς τὸν βίον τοῦ Ἁγίου μεγαλομάρτυρος Άρέθα, τῇ κδʹ (24ῃ) τοῦ μηνὸς Ὀκτωβρίου.

[3] Περὶ τῶν Νόμων τούτων βλέπε ἐν τῷ 86ῳ τόμῳ τῆς Ἑλλ. Πατρολογίας.

[4] Τὰς κατὰ πλάτος διεξαχθείσας συζητήσεις τοῦ Ἁγίου Γρηγεντίου μετὰ τοῦ Ἐρβὰν ἐξέδωκεν εἰς βιβλίον ὁ ἐν Θεσσαλονίκῃ γνωστὸς ἐκδότης θρησκευτικῶν βιβλίων κ. Βασίλειος Σ. Ρηγόπουλος. Τὸ ἐν λόγῳ βιβλίον μετεφράσθη ἐκ τοῦ πρωτοτύπου ὑπὸ τοῦ κ. Θεοδοσίου Δ. Σακελλαρίου, ὑπὸ τοῦ ὁποίου ἐγράφη καὶ ἡ εἰσαγωγὴ καὶ ἐπλουτίσθη διὰ πλείστων σχολίων, σημειώσεων καὶ παρατηρήσεων, φέρει δὲ τὸν τίτλον «Διάλογος τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν Γρηγεντίου Ἀρχιεπισκόπου Αἰθιοπίας μετὰ τοῦ Ἑβραίου Νομοδιδασκάλου Ἑρβὰν περὶ τῆς ἀληθοῦς πίστεως τοῦ Χριστοῦ». Τοῦτο, ἐκτυπωθὲν μετὰ πλείστης ὅσης ἐπιμελείας, ὡς ἄκρως δὲ διδακτικὸν καὶ ἀπολογητικὸν κατὰ τῶν Ἑβραίων ἀξίζει νὰ γίνῃ κτῆμα παντὸς ἐνδιαφερομένου νὰ πλουτίσῃ ἐν προκειμένῳ τὰς γνώσεις του.