Ἐκεῖ εὑρισκόμενος ὁ Ἅγιος εἰργάσθη ἔτι περισσότερον διὰ τὴν προσέλκυσιν τῆς εἰς Χριστὸν ἀληθοῦς πίστεως τῶν πεπλανημένων Ἰουδαίων, τὸ ὁποῖον καὶ ἐπέτυχε διὰ τῶν πολλῶν θαυμασίων τὰ ὁποῖα ἔκαμε καὶ διὰ τῆς σοφίας τῶν λόγων του· διότι ἦτο εἰς τὰς Γραφὰς πολὺ ἔμπειρος καὶ λόγιος καὶ ἐνίκα τοὺς γραμματεῖς τῶν Ἰουδαίων τόσον, ὥστε δὲν ἠδύνατο ἄλλος τις νὰ ἀντεπεξέλθῃ εἰς τὴν σοφίαν τῶν λόγων του καὶ εἰς τὰ ὑψηλά του νοήματα εἰ μὴ μόνον ὁ νομοδιδάσκαλος αὐτῶν, ὅστις ἦτο ὁ πλέον ἐγγράμματος καὶ ὁ πλέον πολυμήχανος, Ἑρβὰν ὀνομαζόμενος, ὅστις ἐφιλονίκει καθ’ ἡμέραν μὲ τὸν Ὅσιον καὶ τοῦ ἔδιδε πολλὴν ἐνόχλησιν μὲ τοὺς ψευδοσυλλογισμούς του ὁ μάταιος· ἀλλ’ ὁ θεόπνευστος Γρηγέντιος διέλυεν ὡς ἱστὸν ἀράχνης ὅλα του τὰ μηχανήματα καὶ σοφίσματα [4].
Ἀφοῦ λοιπὸν ἔκαμε πολλὰς ἡμέρας διάλεξιν μὲ τὸν Ἑρβὰν ὁ σοφώτατος Γρηγέντιος καὶ εἶπεν ἕκαστος εἰς βοήθειάν του διαφόρους ἐρωτήσεις καὶ ἀποκρίσεις ἀπὸ τὰς βίβλους τῶν Προφητῶν, βλέπων ὁ Ἑβραῖος ὅτι τὸν ἐνίκα ὁ Γρηγέντιος (ἐπειδὴ ἦτο σοφώτερος καὶ ἔλεγε τὴν ἀλήθειαν), εἶπε ταῦτα πρὸς τὸν Ἅγιον· «Διατί νὰ δαπανῶμεν εἰς τόσας διαλέξεις τὸν καιρὸν ματαίως καὶ ἀνωφελῶς; ἄς παύσωμεν τὴν φιλονικίαν καὶ ἄς ἔλθωμεν εἰς τὰ ἔργα· δεῖξε μου αὐτὸν τὸν Ἰησοῦν Χριστὸν ζῶντα, νὰ τὸν ἴδω αἰσθητῶς καὶ νὰ ὁμιλήσω μετ’ αὐτοῦ, καὶ τότε νὰ γίνω Χριστιανὸς ἀψευδέστατα». Ἀκούσαντες δὲ οἱ κάκιστοι Ἰουδαῖοι τοῦτον τὸν λόγον ἐσκανδαλίσθησαν καὶ ἐφώναζεν ὅλον τὸ πλῆθος πρὸς τὸν Ἑρβὰν λέγοντες· «Διδάσκαλε, παρακαλοῦμεν σε, μὴ πλανηθῇς καὶ γίνῃς Χριστιανός, ἀλλὰ μᾶλλον ἀνδρίζου καὶ ἴσχυε, στέκε ἀσάλευτος καὶ στερεὸς εἰς τὴν πίστιν μας, ἐπειδὴ ἠξεύρεις βέβαια, ὅτι ἄλλος Θεὸς δὲν εἶναι εἰμὴ ὁ Θεὸς τῶν πατέρων μας. Λέγει πρὸς αὐτοὺς ὁ Ἑρβάν· «Τί φλυαρεῖτε, ἀσύνετοι; ἐὰν ὁ Γρηγέντιος μὲ πληροφορήσῃ ὅτι ὁ Χριστὸς εἶναι κατὰ ἀλήθειαν ἐκεῖνος περὶ τοῦ ὁποίου οἱ Προφῆται ὡμίλησαν, καὶ δὲν πιστεύσω εἰς αὐτὸν ἀδιστάκτως, τότε θὰ εἶμαι μωρὸς καὶ ἀνόητος καὶ τοῦ Θεοῦ τῶν πατέρων ἡμῶν ἀλλότριος».
Βλέπων λοιπὸν ὁ Ἅγιος, ὅτι ὁ Ἑρβὰν ἐλάλει ταῦτα κατ’ ἀλήθειαν καὶ ὄχι μὲ χλεύην τινὰ ἢ ὑπόκρισιν, ἀπεκρίνατο καὶ λέγει πρὸς αὐτὸν μὲ ἱλαρότητα· «Μὲ ποῖον τρόπον θέλεις νὰ λάβῃς ταύτην τὴν πληροφορίαν τὴν ὁποίαν ἐζήτησες;».