Λόγος Β’. Εἰς τὴν ἀποτομὴν τῆς Τιμίας Κεφαλῆς τοῦ Προδρόμου. Ἐκ τῆς Εὐαγγελικῆς Σάλπιγγος, Μακαρίου Νοταρᾶ.

Καὶ κατὰ μὲν τὸ φαινόμενον, ἕνας φαίνεται ὁ φόνος, κατὰ δὲ τὸ πρᾶγμα πολλοί· ὅπως ἓν καὶ τὸ αὐτὸ ἁμάρτημα, κατ’ ἄλλον καὶ ἄλλον τρόπον γινόμενον, βαρύτερον γίνεται καὶ κρίνεται. Λοιπὸν ὅσα ἀξιώματα, ὅσας ἐπιγραφὰς ἐδέχετο ἐκείνη ἡ κεφαλὴ τοῦ Προδρόμου, τόσους φόνους ἔκαμεν ὁ Ἡρώδης. Καὶ λέγε μοι, μέτρησε τώρα, ποῖα στέφανα, ποῖοι τίτλοι τῶν ἀξιωμάτων δὲν ἁρμόζουσιν εἰς αὐτὴν τὴν ἱερὰν κεφαλήν; ἄφησε ὅτι ἦτο Πρόδρομος τοῦ Κυρίου· ἄφησε πῶς εἶχεν ἐπαινετὴν αὐτὴν τὴν ἀλήθειαν, μὲ τὸ προνόμιον, ὅτι ὑπῆρχε μείζων ἐν γεννητοῖς γυναικῶν· ἄφησε πῶς ἦτο ἡγιασμένος ἐκ κοιλίας μητρός. Νὰ τὸν εἴπῃς διδάσκαλον τῆς οἰκουμένης, τάχα δὲν τοῦ πρέπει; καὶ ποῖος ἄλλος λόγος ἐβγῆκε ποτὲ ἀπὸ τὸ στόμα του, παρὰ διδασκαλίαι καὶ νουθεσίαι; Τάχα ἂν τοῦ δώσῃς τὸν στέφανον τῆς παρθενίας, δὲν τοῦ ἁρμόζει; καὶ ἐφύλαξεν ἄλλος τὴν παρθενίαν του τόσον καθαράν, τόσον ἀμόλυντον κατὰ πάσας τὰς αἰσθήσεις; Μὲ τὴν ὅρασιν; πρὶν νὰ τὸν ἴδῃ ὁ κόσμος ἔφυγε τὸν κόσμον· μὲ τὴν γεῦσιν; ἐκ νεότητος τὴν ἐχαλιναγώγει μὲ τὴν πικρότητα ἐκείνου τοῦ μέλιτος, καὶ μὲ τὴν ἄλλην ἀπαραίτητον νηστείαν· μὲ τὴν ἀφήν; πρὸς τί ἄλλο ἡ τόση γυμνότης, πρὸς τί αἱ τρίχες τῆς καμήλου, καὶ ἡ δερματίνη ζώνη; χαλινοὶ ταῦτα πάντα τῆς παρθενίας.

Ποῖον στέφανον νὰ θέσῃς ἐπάνω εἰς αὐτὴν τὴν Ἁγίαν Κεφαλήν, καὶ νὰ μὴ ἁρμόζῃ; Τάχα τῆς προφητικῆς ἀξίας; καὶ πῶς ὄχι; ὅτι ἐστάθη ὄχι μόνον τῶν Προφητῶν ὁ ὑπέρτατος, ἀλλὰ καὶ ἡ σφραγίς. Ἐπειδὴ ἐκεῖνον ὅπου οἱ ἄλλοι Προφῆται ἐν σκιαῖς καὶ αἰνίγμασιν ἐκήρυξαν, αὐτὸς καὶ μὲ τοὺς αἰσθητοὺς ὀφθαλμοὺς τὸν εἶδε, καὶ μέσα ἀπὸ τὴν κοιλίαν τῆς μητρὸς τὸν ἐπροσκύνησε, καὶ δακτύλῳ τὸν ἔδειξε, καὶ τὸ φοβερώτατον καὶ τὸ πλέον ἄξιον φρίκης, τὸν ἐβάπτισεν ἐν Ἰορδάνῃ, καὶ μαρτυρούμενον ὑπὸ τοῦ Πατρὸς ἤκουσε, καὶ τὴν κεφαλήν του οὐ μόνον ἐφίλησεν, ἀλλὰ καὶ ἤγγισεν. Ἂς τὸ εἴπῃ ὅποιος θέλει, ἂν ἴσως καὶ δὲν πρέπει εἰς ταύτην τὴν κεφαλὴν καὶ ὁ τῆς ἀποστολικῆς ἀξίας στέφανος καὶ μάλιστα πρὸ τῶν ἄλλων εἰς τοῦτον ἁρμόζει, ἐπειδὴ οἱ ἄλλοι μετὰ τὰ θαύματα, ὕστερον ἀπὸ τὰς θεοσημείας τοῦ Ἰησοῦ ἤρχισαν νὰ κηρύττωσι τὸν Ἰησοῦν. Οὗτος καὶ πρὸ τῶν σημείων καὶ πρὸ τῆς ἐπιφοιτήσεως τοῦ Παναγίου Πνεύματος. Βλέπεις πόσοι στέφανοι ἀξιωμάτων, πόσοι τίτλοι ἀρετῶν εὑρίσκονται ἐπάνω εἰς ταύτην τὴν Κεφαλὴν τοῦ Προδρόμου;