Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ἁγίου Προφήτου καὶ Θεόπτου ΜΩΫΣΕΩΣ.

Ἐκεῖ δὲ ὁ Ἀαρών, ἀναβὰς μετὰ τοῦ Μωϋσέως εἰς τὸ ὄρος Ὢρ, ἀπέθανε καὶ ὁ λαὸς τὸν ἐπένθησε τριάκοντα ἡμέρας. Ἐνῷ οἱ Ἰσραηλῖται ἐξηκολούθουν τὴν πορείαν των, οἱ βασιλεῖς τῶν Ἀμορραίων καὶ τῆς Βασὰν ἐξεστράτευσαν ἐναντίον αὐτῶν, ἀλλ’ οἱ Ἰσραηλῖται τοὺς ἐνίκησαν καὶ ἐκυρίευσαν καὶ τὰς χώρας των. Καὶ οἱ Μαδιανῖται ἀντεστάθησαν, ἀλλὰ καὶ τούτους ἐνίκησαν οἱ Ἰσραηλῖται. Εἶχον ἤδη καταλάβει οἱ Ἰσραηλῖται τὴν ἀριστερὰν ὄχθην τοῦ Ἰορδάνου καὶ τίποτε πλέον δὲν ἠμπόδιζεν αὐτοὺς νὰ εἰσέλθωσιν εἰς τὴν Γῆν τῆς Ἐπαγγελίας. Ὅταν δὲ ὁ Μωϋσῆς ἔφθασεν εἰς τὴν Γῆν τῆς Μωὰβ συνεκάλεσε τὸν λαὸν καὶ ἀπηρίθμησε τὰς εὐεργεσίας τοῦ Θεοῦ πρὸς αὐτὸν καὶ τὸν προέτρεψε νὰ μένῃ πιστὸς εἰς τὸν ἀληθινὸν Θεὸν καὶ νὰ φυλάττῃ τὰς ἐντολὰς αὐτοῦ. Ἀφοῦ δέ, κατὰ διαταγὴν τοῦ Θεοῦ, διώρισε διάδοχόν του τὸν Ἰησοῦν τὸν υἱὸν τοῦ Ναυῆ καὶ παρουσίασεν αὐτὸν εἰς τὸν λαόν, ηὐλόγησε διὰ τελευταίαν φορὰν μίαν ἑκάστην φυλὴν ἰδιαιτέρως, ἀναβὰς δὲ ἔπειτα εἰς τὴν κορυφὴν Φασγὰ τοῦ ὄρους Ναβαῦ τῆς Μωάβ· εἶδε μακρόθεν τὴν γῆν Χαναάν, τὴν ὁποίαν τοῦ ἔδειξεν Ἄγγελος Κυρίου καὶ ἐκεῖ ἀπέθανε. Καὶ ἔθαψαν αὐτὸν οἱ Ἰσραηλῖται εἰς τὴν πεδιάδα Μωάβ, καὶ τὸν ἔκλαυσαν τριάκοντα ἡμέρας.

Ὁ Μωϋσῆς ἀπέθανεν εἰς ἡλικίαν 120 ἐτῶν περὶ τὸ 1451 π.Χ. Οὔτε οἱ ὀφθαλμοί του εἶχον ἀμαυρωθῆ, οὔτε ἡ δύναμίς του εἶχεν ἐλαττωθῆ. Ὑπέμεινε πολλὰς θλίψεις καὶ δοκιμασίας, ἀλλ᾽εἰς τὰ δεινὰ εὑρισκόμενος ἤλπιζεν εἰς τὸν Θεόν, τοῦ ὁποίου τὴν βοήθειαν μετὰ πίστεως ἐπεκαλεῖτο καὶ ἐλάμβανεν. Ὁ Μωϋσῆς συνέγραψε καὶ τὰ πέντε πρῶτα βιβλία τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, τὰ ὁποῖα καὶ Πεντάτευχος καλοῦνται. Τούτου εἶναι ἐπίσης αἱ ἐκ τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης δύο πρῶται τῆς Στιχολογίας Ὠδαί: «Ἄσωμεν τῷ Κυρίῳ κτλ.» περὶ τῆς ὁποίας ἐγράψαμεν ἀνωτέρω καὶ τὸ «Πρόσεχε Οὐρανέ, καὶ λαλήσω κτλ.» ἐκ τῶν ὁποίων τὴν μὲν πρώτην ἔψαλε παρὰ τὸν αἰγιαλὸν τῆς Ἐρυθρᾶς θαλάσσης εὐθὺς μετὰ τὴν διάβασιν αὐτῆς, ὡς ἀνωτέρω εἴπομεν, τὴν δὲ δευτέραν ἐπὶ τὴν γῆν Μωάβ, πρὸ τῆς τελευτῆς αὐτοῦ ὀλίγας ἡμέρας [3].

             

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] «Ἄσωμεν τῷ Κυρίῳ, ἐνδόξως γὰρ δεδόξασται· ἵππον καὶ ἀναβάτην ἔρριψεν εἰς θάλασσαν. Βοηθὸς καὶ σκεπαστὴς ἐγένετό μοι εἰς σωτηρίαν· οὗτός μου Θεός, καὶ δοξάσω αὐτόν. Θεὸς τοῦ πατρός μου, καὶ ὑψώσω αὐτόν … Ἅρματα Φαραὼ καὶ τὴν δύναμιν αὐτοῦ ἔρριψεν εἰς θάλασσαν … Ἡ δεξιά σου, Κύριε, δεδόξασται ἐν ἰσχύϊ, ἡ δεξιά σου χείρ, Κύριε, ἔθραυσεν ἐχθρούς … Τίς ὅμοιός σοι ἐν θεοῖς, Κύριε, τίς ὅμοιός σοι … « (Ἐξόδ. ιεʹ 1-11).

[2] Αἱ δέκα ἐντολαὶ εἶναι αἱ ἑξῆς ἐν συνόψει: (αʹ) «Ἐγώ εἰμι Κύριος ὁ Θεός σου, ὅστις ἐξήγαγόν σε ἐκ γῆς Αἰγύπτου, ἐξ οἴκου δουλείας. Οὐκ ἔσονταί σοι Θεοὶ ἕτεροι πλὴν ἐμοῦ». (βʹ) «Οὐ ποιήσεις σεαυτῷ εἴδωλον οὐδὲ παντὸς ὁμοίωμα· ὅσα ἐν τῷ οὐρανῷ ἄνω, καὶ ὅσα ἐν τῇ γῇ κάτω, καὶ ὅσα ἐν τοῖς ὕδασιν ὑποκάτω τῆς γῆς. Οὐ προσκυνήσεις αὐτοῖς, οὐδὲ μὴ λατρεύσεις αὐτοῖς». (γʹ) «Οὐ λήψῃ τὸ ὄνομα Κυρίου τοῦ Θεοῦ σου ἐπὶ ματαίῳ». (δʹ) «Μνήσθητι τὴν ἡμέραν τῶν Σαββάτων ἁγιάζειν αὐτήν. Ἓξ ἡμέρας ἐργᾷ καὶ ποιήσεις πάντα τὰ ἔργα σου· τῇ δὲ ἡμέρᾳ τῇ ἑβδόμῃ σάββατα Κυρίῳ τῷ Θεῷ σου». (εʹ) «Τίμα τὸν πατέρα σου καὶ τὴν μητέρα σου, ἵνα εὖ σοι γένηται, καὶ ἵνα μακροχρόνιος γένῃ ἐπὶ τῆς γῆς». (ϛʹ) «Οὐ φονεύσεις». (ζʹ) «Οὐ μοιχεύσεις». (ηʹ) «Οὐ κλέψεις». (θʹ) «Οὐ ψευδομαρτυρήσεις κατὰ τοῦ πλησίον σου μαρτυρίαν ψευδῆ». (ιʹ) «Οὐκ ἐπιθυμήσεις ὅσα τῷ πλησίον σού ἐστι».

[3] Σημείωσαι ὅτι κατὰ τοὺς χρόνους τοῦ Μεγάλου Κωνσταντίνου ἐφέρθη ἡ θαυματουργὸς ράβδος τοῦ Προφήτου Μωϋσέως εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν καὶ ἐξῆλθεν ὁ βασιλεὺς πεζὸς καὶ προϋπήντησεν αὐτήν· κτίσας δὲ Ναὸν τῆς Θεοτόκου ἔβαλεν εἰς αὐτὸν τὴν ράβδον, εἶτα ὅμως μετέφερεν αὐτὴν εἰς τὸ παλάτιον, ὡς λέγει Γεώργιος ὁ Κωδινὸς (ὅρα σελ. 1152 τῆς Δωδεκαβίβλου).