Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ἁγίου Προφήτου καὶ Θεόπτου ΜΩΫΣΕΩΣ.

Ὁ Θεὸς ὡδήγει τοὺς Ἰσραηλίτας εἰς τὸν δρόμον των, τὴν μὲν ἡμέραν ὡς στύλος νεφέλης, τὴν δὲ νύκτα ὡς στύλος πυρός. Ἀλλ’ ὁ Φαραὼ μετανοήσας ἐδίωξεν αὐτοὺς δι’ ἑξήκοντα ἐκλεκτῶν ἁρμάτων καὶ ἵππων καὶ στρατοῦ πολυαρίθμου. Οἱ Ἰσραηλῖται εἶχον φθάσει εἰς τὴν Ἐρυθρὰν θάλασσαν, ὅτε οἱ Αἰγύπτιοι ἐπλησίασαν. Φόβος μέγας καὶ ἀπελπισία κατέλαβε τοὺς Ἰσραηλίτας, διότι εὑρίσκοντο μεταξὺ τῶν ἐχθρῶν καὶ τῆς θαλάσσης. Ἀλλὰ διὰ τῆς θείας βοηθείας, τοῦ Μωϋσέως πατάξαντος διὰ τῆς ράβδου του τὴν θάλασσαν, τὰ ὕδατα τῆς Ἐρυθρᾶς θαλάσσης ἐσχίσθησαν εἰς δύο καὶ οἱ Ἰσραηλῖται διέβησαν αὐτὴν ἀβλαβῶς ὡς διὰ ξηρᾶς. Οἱ δὲ Αἰγύπτιοι καταδιώκοντες αὐτοὺς κατεποντίσθησαν, διότι, ὅταν διέβησαν οἱ Ἑβραῖοι, ἐκλείσθη καὶ πάλιν ἡ θάλασσα. Τότε ὁ Μωϋσῆς καὶ οἱ Ἰσραηλῖται ἐδόξασαν ἀπὸ καρδίας τὸν Θεὸν καὶ ἔψαλλον τὴν ἐπινίκιον ᾠδὴν τοῦ Μωϋσέως· «Ἄσωμεν τῷ Κυρίῳ…» [1], τὴν ὁποίαν καὶ μέχρι σήμερον ἡ Ἐκκλησία ἡμῶν ψάλλει.

Ἀπὸ τῆς Αἰγύπτου εἰς τὴν γῆν Χαναὰν φέρει μακρὰ καὶ κατάξηρος ἔρημος. Ἐπὶ τρεῖς ἡμερας οἱ Ἰσραηλῖται ὡδοιπόρουν χωρὶς νὰ εὕρωσι πουθενὰ ὕδωρ. Ὅτε δὲ ἔφθασαν εἰς Μερράν, εὗρον μὲν ἐκεῖ ὕδωρ, ἀλλ’ ἦτο πικρὸν καὶ δὲν ἠδύναντο νὰ πίωσι. Τότε ὁ λαὸς ἀχαριστῶν ἐγόγγυζε κατὰ τοῦ Μωϋσέως· ὁ Θεὸς ὅμως ἔδειξεν εἰς τὸν Μωϋσῆν ξύλον (προεικόνισμα τοῦ Σταυροῦ), τὸ ὁποῖον ἔβαλεν εἰς τὸ πικρὸν ὕδωρ καὶ μετεβλήθη τοῦτο εἰς γλυκύ. Ἔπειτα ἤρχισαν καὶ πάλιν οἱ Ἰσραηλῖται νὰ γογγύζωσι κατὰ τοῦ Μωϋσέως καὶ τοῦ Ἀαρών, διότι δὲν εἶχον ἄρτον καὶ κρέας, καὶ ἔλεγον· «Εἴθε νὰ ἀπεθνῄσκομεν εἰς τὴν Αἴγυπτον, ὅπου εἴχομεν τὰ πάντα ἐν ἀφθονίᾳ μάλιστα δὲ τὰ κρέατα καὶ τὰ σκόροδα καὶ τὰ κρόμμυα· μᾶς ἐφέρατε εἰς τὴν ἔρημον ταύτην διὰ νὰ ἀποθάνωμεν τῆς πείνης». Ἀλλὰ καὶ πάλιν ἤκουσεν ὁ Θεὸς τὰς δεήσεις τοῦ Μωϋσέως καὶ ἔπεμπεν εἰς τοὺς Ἰσραηλίτας ὄρτυγας καὶ μάννα, τὸ ὁποῖον ἦτο λευκόν τι φαγητὸν μικρὸν καὶ στρογγύλον καὶ εἶχε γεῦσιν πίττας σεμιγδαλίνου ζυμωμένης μετὰ μέλιτος. Ἐπειδὴ δὲ ὅταν ἐπροχώρησαν βαθύτερον ἔλειψε πάλιν τὸ ὕδωρ καὶ οἱ Ἰσραηλῖται ἐγόγγυζον πάλιν, ὁ Μωϋσῆς ἐπεκαλέσθη τὴν βοήθειαν τοῦ Θεοῦ, ὁ δὲ Θεὸς τοῦ εἶπε νὰ κτυπήσῃ μὲ τὴν ράβδον του μίαν πέτραν· ἀφοῦ δὲ ἔκαμε τοῦτο ὁ Μωϋσῆς, ἐξῆλθεν ὕδωρ ἄφθονον. Οἱ Ἰσραηλῖται εἶχον καὶ νὰ πολεμήσωσιν ἐναντίον τῶν μαχίμων καὶ ἀλλοφύλων Ἀμαληκιτῶν, οἱ ὁποῖοι προσέβαλον αὐτούς· ἀλλ’ ὁ Μωϋσῆς ἔπεμψε κατ᾽ αὐτῶν τὸν Ἰησοῦν, τὸν υἱὸν τοῦ Ναυῆ, μὲ ἐκλεκτοὺς ἄνδρας, αὐτὸς δὲ προσηύχετο μὲ ἐκτεταμένας τὰς χεῖρας, εἰς σχῆμα σταυροῦ, τὰς ὁποίας ἐστήριζον ὁ Ἀαρὼν καὶ ὁ Ὤρ καὶ οὕτω κατετρόπωσαν αὐτούς.


Ὑποσημειώσεις

[1] «Ἄσωμεν τῷ Κυρίῳ, ἐνδόξως γὰρ δεδόξασται· ἵππον καὶ ἀναβάτην ἔρριψεν εἰς θάλασσαν. Βοηθὸς καὶ σκεπαστὴς ἐγένετό μοι εἰς σωτηρίαν· οὗτός μου Θεός, καὶ δοξάσω αὐτόν. Θεὸς τοῦ πατρός μου, καὶ ὑψώσω αὐτόν … Ἅρματα Φαραὼ καὶ τὴν δύναμιν αὐτοῦ ἔρριψεν εἰς θάλασσαν … Ἡ δεξιά σου, Κύριε, δεδόξασται ἐν ἰσχύϊ, ἡ δεξιά σου χείρ, Κύριε, ἔθραυσεν ἐχθρούς … Τίς ὅμοιός σοι ἐν θεοῖς, Κύριε, τίς ὅμοιός σοι … « (Ἐξόδ. ιεʹ 1-11).

[2] Αἱ δέκα ἐντολαὶ εἶναι αἱ ἑξῆς ἐν συνόψει: (αʹ) «Ἐγώ εἰμι Κύριος ὁ Θεός σου, ὅστις ἐξήγαγόν σε ἐκ γῆς Αἰγύπτου, ἐξ οἴκου δουλείας. Οὐκ ἔσονταί σοι Θεοὶ ἕτεροι πλὴν ἐμοῦ». (βʹ) «Οὐ ποιήσεις σεαυτῷ εἴδωλον οὐδὲ παντὸς ὁμοίωμα· ὅσα ἐν τῷ οὐρανῷ ἄνω, καὶ ὅσα ἐν τῇ γῇ κάτω, καὶ ὅσα ἐν τοῖς ὕδασιν ὑποκάτω τῆς γῆς. Οὐ προσκυνήσεις αὐτοῖς, οὐδὲ μὴ λατρεύσεις αὐτοῖς». (γʹ) «Οὐ λήψῃ τὸ ὄνομα Κυρίου τοῦ Θεοῦ σου ἐπὶ ματαίῳ». (δʹ) «Μνήσθητι τὴν ἡμέραν τῶν Σαββάτων ἁγιάζειν αὐτήν. Ἓξ ἡμέρας ἐργᾷ καὶ ποιήσεις πάντα τὰ ἔργα σου· τῇ δὲ ἡμέρᾳ τῇ ἑβδόμῃ σάββατα Κυρίῳ τῷ Θεῷ σου». (εʹ) «Τίμα τὸν πατέρα σου καὶ τὴν μητέρα σου, ἵνα εὖ σοι γένηται, καὶ ἵνα μακροχρόνιος γένῃ ἐπὶ τῆς γῆς». (ϛʹ) «Οὐ φονεύσεις». (ζʹ) «Οὐ μοιχεύσεις». (ηʹ) «Οὐ κλέψεις». (θʹ) «Οὐ ψευδομαρτυρήσεις κατὰ τοῦ πλησίον σου μαρτυρίαν ψευδῆ». (ιʹ) «Οὐκ ἐπιθυμήσεις ὅσα τῷ πλησίον σού ἐστι».

[3] Σημείωσαι ὅτι κατὰ τοὺς χρόνους τοῦ Μεγάλου Κωνσταντίνου ἐφέρθη ἡ θαυματουργὸς ράβδος τοῦ Προφήτου Μωϋσέως εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν καὶ ἐξῆλθεν ὁ βασιλεὺς πεζὸς καὶ προϋπήντησεν αὐτήν· κτίσας δὲ Ναὸν τῆς Θεοτόκου ἔβαλεν εἰς αὐτὸν τὴν ράβδον, εἶτα ὅμως μετέφερεν αὐτὴν εἰς τὸ παλάτιον, ὡς λέγει Γεώργιος ὁ Κωδινὸς (ὅρα σελ. 1152 τῆς Δωδεκαβίβλου).