Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ἁγίου Προφήτου καὶ Θεόπτου ΜΩΫΣΕΩΣ.

Διῃρεῖτο δὲ ἡ σκηνὴ εἰς δύο μέρη, καὶ τὸ μὲν ἐνδότατον ἐκαλεῖτο Ἅγια Ἁγίων ἢ ἄδυτον, τὸ δὲ ἔμπροσθεν ἱερόν. Ἐντὸς τῆς σκηνῆς ἐφυλάττετο ἡ Κιβωτὸς τῆς Διαθήκης, ἡ ὁποία περιεῖχε τὰς δύο λιθίνας πλάκας καὶ ἐπὶ τῆς ὁποίας ἐκρέματο χρυσῆ λυχνία ἑπτάφωτος. Ἵστατο ἐπίσης ἐντὸς τῆς σκηνῆς καὶ τράπεζα χρυσῆ, ἐπὶ τῆς ὁποίας ἦσαν οἱ ἄρτοι τῆς προθέσεως καὶ χρυσοῦν θυμιατήριον. Ἐνώπιον δὲ τῆς Κιβωτοῦ τῆς Διαθήκης ἐστήθη τὸ θυσιαστήριον, ἐπὶ τοῦ ὁποίου προσεφέροντο αἱ θυσίαι, ἦσαν δὲ αὗται ἢ ἐκ ζῴων ἔναιμοι, δι’ ἐκχύσεως δηλαδὴ τοῦ αἵματος τῶν ἐπὶ τοῦ θυσιαστηρίου σφαζομένων ζῴων, ἢ ἀναίμακτοι ἐκ διαφόρων προϊόντων τῆς γῆς. Τὰ τῆς λατρείας ἀνέθεσεν ὁ Μωϋσῆς εἰς τὴν φυλὴν τοῦ Λευί. Ὁ Ἀαρὼν καὶ οἱ ἀπόγονοι αὐτοῦ ἦσαν ἱερεῖς, εἷς δὲ ἐξ αὐτῶν ἀρχιερεύς. Οἱ ἱερεῖς προσέφερον τὰς θυσίας, οἱ δὲ Λευῖται διηκόνουν αὐτούς.

Ὁ Μωϋσῆς ὥρισε καὶ διαφόρους ἑορτάς, διὰ τῶν ὁποίων ὁ ἰσραηλιτικὸς λαὸς ἔμελλε νὰ φυλάττῃ ζωηρὰν τὴν λατρείαν τοῦ ἀληθινοῦ Θεοῦ. Πλὴν τοῦ Σαββάτου, ἤτοι τῆς ἑβδόμης ἡμέρας τῆς ἑβδομάδος, ἡ ὁποία ἑωρτάζετο εἰς ἀνάμνησιν τῆς καταπαύσεως τοῦ Θεοῦ ἀπὸ τῶν ἔργων τῆς δημιουργίας, ὁ Μωϋσῆς ὥρισε καὶ τὰς ἑξῆς ἑορτάς: Τὸ Πάσχα, ἢ ἑορτὴν τῶν ἀζύμων, εἰς ἀνάμνησιν τῆς ἐξόδου τῶν Ἰσραηλιτῶν ἐκ τῆς Αἰγύπτου καὶ τὴν διάβασιν τῆς Ἐρυθρᾶς θαλάσσης. Τὴν Πεντηκοστήν, ἑορταζομένην πεντήκοντα ἡμέρας μετὰ τὸ Πάσχα, εἰς ἀνάμνησιν τῆς παραδόσεως τοῦ Νόμου. Τὴν Σκηνοπηγίαν ἑορταζομένην ὀκτὼ ἡμέρας εἰς ἀνάμνησιν τῆς ἐν τῇ ἐρήμῳ διαμονῆς τῶν Ἰουδαίων ὑπὸ σκηνάς. Τὴν ἑορτὴν τοῦ Ἐξιλασμοῦ, κατὰ τὴν ὁποίαν εἰσήρχετο ὁ ἀρχιερεὺς εἰς τὰ Ἅγια τῶν Ἁγίων καὶ προσέφερε θυσίαν ὑπὲρ τοῦ λαοῦ. Τὴν ἑορτὴν τοῦ Ἰωβιλαίου ἑορταζομένην καθ’ ἕκαστον τεσσαρακοστὸν δεύτερον ἔτος, τὸ ὁποῖον ὠνομάζετο ἔτος ἀφέσεως. Ὥρισεν ἐπίσης ὁ Μωϋσῆς νὰ ἀναγινώσκηται εἰς τὸν λαὸν ὁ Νόμος ἀνὰ πᾶν ἕβδομον ἔτος. Ὥρισε τὰ καθήκοντα τῶν γονέων καὶ τῶν τέκνων, τὰ καθήκοντα πρὸς τὰς χήρας καὶ τὰ ὀρφανά, πρὸς τοὺς πτωχοὺς καὶ δυστυχεῖς· καὶ πολλὰ ἄλλα καλὰ καὶ ὠφέλιμα διέταξε. Δι’ ὅλων τούτων ὁ Μωϋσῆς ἐζήτει πρὸ πάντων νὰ ὁδηγήσῃ τοὺς Ἰσραηλίτας εἰς τὴν ἀγάπην πρὸς τὸν Θεὸν καὶ τὸν πλησίον καὶ νὰ καταστήσῃ αὐτοὺς ἱκανοὺς νὰ γίνωσιν ἅγιοι, καθὼς Ἅγιος εἶναι ὁ Θεός.


Ὑποσημειώσεις

[1] «Ἄσωμεν τῷ Κυρίῳ, ἐνδόξως γὰρ δεδόξασται· ἵππον καὶ ἀναβάτην ἔρριψεν εἰς θάλασσαν. Βοηθὸς καὶ σκεπαστὴς ἐγένετό μοι εἰς σωτηρίαν· οὗτός μου Θεός, καὶ δοξάσω αὐτόν. Θεὸς τοῦ πατρός μου, καὶ ὑψώσω αὐτόν … Ἅρματα Φαραὼ καὶ τὴν δύναμιν αὐτοῦ ἔρριψεν εἰς θάλασσαν … Ἡ δεξιά σου, Κύριε, δεδόξασται ἐν ἰσχύϊ, ἡ δεξιά σου χείρ, Κύριε, ἔθραυσεν ἐχθρούς … Τίς ὅμοιός σοι ἐν θεοῖς, Κύριε, τίς ὅμοιός σοι … « (Ἐξόδ. ιεʹ 1-11).

[2] Αἱ δέκα ἐντολαὶ εἶναι αἱ ἑξῆς ἐν συνόψει: (αʹ) «Ἐγώ εἰμι Κύριος ὁ Θεός σου, ὅστις ἐξήγαγόν σε ἐκ γῆς Αἰγύπτου, ἐξ οἴκου δουλείας. Οὐκ ἔσονταί σοι Θεοὶ ἕτεροι πλὴν ἐμοῦ». (βʹ) «Οὐ ποιήσεις σεαυτῷ εἴδωλον οὐδὲ παντὸς ὁμοίωμα· ὅσα ἐν τῷ οὐρανῷ ἄνω, καὶ ὅσα ἐν τῇ γῇ κάτω, καὶ ὅσα ἐν τοῖς ὕδασιν ὑποκάτω τῆς γῆς. Οὐ προσκυνήσεις αὐτοῖς, οὐδὲ μὴ λατρεύσεις αὐτοῖς». (γʹ) «Οὐ λήψῃ τὸ ὄνομα Κυρίου τοῦ Θεοῦ σου ἐπὶ ματαίῳ». (δʹ) «Μνήσθητι τὴν ἡμέραν τῶν Σαββάτων ἁγιάζειν αὐτήν. Ἓξ ἡμέρας ἐργᾷ καὶ ποιήσεις πάντα τὰ ἔργα σου· τῇ δὲ ἡμέρᾳ τῇ ἑβδόμῃ σάββατα Κυρίῳ τῷ Θεῷ σου». (εʹ) «Τίμα τὸν πατέρα σου καὶ τὴν μητέρα σου, ἵνα εὖ σοι γένηται, καὶ ἵνα μακροχρόνιος γένῃ ἐπὶ τῆς γῆς». (ϛʹ) «Οὐ φονεύσεις». (ζʹ) «Οὐ μοιχεύσεις». (ηʹ) «Οὐ κλέψεις». (θʹ) «Οὐ ψευδομαρτυρήσεις κατὰ τοῦ πλησίον σου μαρτυρίαν ψευδῆ». (ιʹ) «Οὐκ ἐπιθυμήσεις ὅσα τῷ πλησίον σού ἐστι».

[3] Σημείωσαι ὅτι κατὰ τοὺς χρόνους τοῦ Μεγάλου Κωνσταντίνου ἐφέρθη ἡ θαυματουργὸς ράβδος τοῦ Προφήτου Μωϋσέως εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν καὶ ἐξῆλθεν ὁ βασιλεὺς πεζὸς καὶ προϋπήντησεν αὐτήν· κτίσας δὲ Ναὸν τῆς Θεοτόκου ἔβαλεν εἰς αὐτὸν τὴν ράβδον, εἶτα ὅμως μετέφερεν αὐτὴν εἰς τὸ παλάτιον, ὡς λέγει Γεώργιος ὁ Κωδινὸς (ὅρα σελ. 1152 τῆς Δωδεκαβίβλου).