Τῇ Ζ’ (7ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τῶν Ἁγίων Μαρτύρων ΣΕΡΓΙΟΥ καὶ ΒΑΚΧΟΥ.

ἀλλὰ κατεδέχθης νὰ γίνῃς διὰ τὴν σωτηρίαν μας ἄνθρωπος, καὶ ὑπέμεινας ἑκούσιον θάνατον, παρακαλῶ τὴν εὐσπλαγχνίαν σου σήμερον νὰ συγχωρήσῃς ὅσους μοῦ ἔπταισαν, νὰ τοὺς λυτρώσῃς τοὺς ἀθλίους ἀπὸ τὴν τυραννίαν τοῦ δαίμονος καὶ νὰ τοὺς φωτίσῃς μὲ τὴν θείαν Χάριν διὰ νὰ γνωρίσουν τὸ πανάγιον Ὄνομά σου, ἡμᾶς δὲ οἱ ὁποῖοι θυσιάζομεν πρὸς Σὲ τὰς ψυχὰς καὶ τὰ σώματα, καὶ λαμβάνομεν μετὰ χαρᾶς τὴν σφαγὴν διὰ τὴν ἀγάπην Σου, πρόσδεξαι ὡς ἱερεῖα δεκτὰ καὶ θυσίαν εὐάρεστον, καὶ εἰσάγαγέ μας εὐφραινομένους εἰς τὸ οὐράνιον θυσιαστήριον». Ταῦτα εὐξάμενος ἤκουσε φωνήν, ἥτις τὸν προσεκάλει εἰς αἰώνιον ἀνάπαυσιν· ὅθεν ἔκλινε τὸν αὐχένα ἀγαλλιώμενος, καὶ δέχεται τὴν τομήν, τὴν ἑβδόμην τοῦ Ὀκτωβρίου. Καὶ οὕτως ἡ μὲν μακαρία αὐτοῦ ψυχὴ ἀπῆλθεν εἰς τὰς οὐρανίους μονάς, διὰ νὰ λάβῃ τὴν πρέπουσαν ἀπόλαυσιν, τὸ δὲ ἅγιον αὐτοῦ καὶ τίμιον λείψανον ἐνεταφίασαν οἱ εὐλαβεῖς Χριστιανοὶ λαμπρῶς καὶ ἐντίμως εἰς αὐτὸν τὸν τόπον τῆς τελειώσεως.

Μετὰ καιρὸν ἦλθον τινὲς εὐλαβεῖς ἀπὸ τὴν πόλιν Σουρῶν διὰ νὰ λάβωσι τὸ ἅγιον λείψανον, ἀλλ’ ὁ Ἅγιος δὲν ἠθέλησε· καθὼς δὲ ἐκεῖνοι ἐπῆγαν τὴν νύκτα διὰ νὰ τὸ πάρουν, ἐξῆλθε φλὸξ μεγάλη ἀπὸ τὸν τάφον καὶ τοὺς ἠμπόδισε. Τότε οἱ ἐγχώριοι τῶν Ρωσαφῶν συνήχθησαν μὲ τὰ ὅπλα νομίζοντες ὅτι ἦσαν πολέμιοι, μαθόντες δὲ τὴν ὑπόθεσιν, δὲν ἀφῆκαν αὐτοὺς νὰ πάρουν τὸ ἅγιον λείψανον, μόνον ἔμειναν ὀλίγας ἡμέρας καὶ ἔκτισαν εἰς τὸν τάφον τοῦ Ἁγίου Ναὸν μικρόν, καὶ τὸν ἀφιέρωσαν εἰς τὸν Ἅγιον, καὶ ἀκολούθως ἐπέστρεψαν ἄπρακτοι. Ὕστερον δὲ πάλιν ἀφοῦ ἐπέλαμψεν ἡ εὐσέβεια, ἦλθον ἐκεῖ εἰς τὴν πόλιν Ρωσαφῶν δεκαπέντε Ἐπίσκοποι καὶ ἔκτισαν Ναὸν περιφανῆ καὶ θαυμάσιον, τὸν ὁποῖον καθιερώσαντες ἀφιέρωσαν εἰς αὐτὸν τὰ τοῦ Μάρτυρος ἅγια λείψανα, εἰς δόξαν Πατρός, Υἱοῦ καὶ Ἁγίου Πνεύματος, τοῦ ἑνὸς Τρισυποστάτου Θεοῦ. Ἀμήν.

          

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ σχολὴ τῶν Κιντιλίων ἦτο στρατιωτικὴ σχολὴ τῆς ἐποχῆς ἐκείνης, εἰς τὴν ὁποίαν οἱ φοιτῶντες ἐξεπαιδεύοντο στρατιωτικῶς. Εἶναι δὲ ἡ λέξις Κιντιλίων λατινικὴ γινομένη ἀπὸ τῆς λέξεως quintus (κίντος), ἡ ὁποία σημαίνει πέμπτος. Λατινικῆς ἐπίσης προελεύσεως εἶναι αἱ λέξεις πριμικήριος καὶ σεκουνδικήριος καὶ σημαίνουν ἡ μὲν πρώτη ἀρχηγὸς ἢ πρῶτος ἢ κορυφαῖος, ἡ δὲ δευτέρα ὑπαρχηγὸς ἤτοι δεύτερος· ἦσαν δηλαδὴ ὁ μὲν Σέργιος ἀρχηγὸς τῆς σχολῆς αὐτῆς ὁ δὲ Βάκχος ὑπαρχηγὸς αὐτῆς.

[2] «Πάροικος ἐγώ εἰμι ἐν τῇ γῇ» (Ψαλμ. ληʹ 13 καὶ ριηʹ 19). «Οἴμοι ὅτι ἡ παροικία μου ἐμακρύνθη» (Ψαλμ. ριθʹ 5).

[3] Ἡ Βαρβαλισσὸς ἦτο πόλις τῆς Συρίας, εἰς τὴν δεξιὰν ὄχθην τοῦ Εὐφράτου ποταμοῦ, ἔχουσα φρούριον, ἀνανεωθὲν ὑπὸ τοῦ Ἰουστινιανοῦ. Ἡ θέσις καλεῖται σήμερον Βαλίς.

[4] «Ἐξ ἑτοίμου κατοικητηρίου αὐτοῦ ἐπέβλεψεν» (Ψαλμ. λβʹ 14).