Ὁ δὲ Κυπριανός, ὅσην ὁρμὴν εἶχε πρότερον εἰς τὰ ἄτιμα πάθη, τόσον περισσοτέραν προθυμίαν ἔδειξεν εἰς τὰς ἀρετάς, καὶ ὁμοῦ μὲ τὰ μαγικὰ βιβλία κατέκαυσε καὶ ὅσα εἴδωλα εἶχε· βαλὼν δὲ κόνιν εἰς τὴν κεφαλὴν αὐτοῦ, βαρέως ἀνεστέναζε διὰ τὴν προτέραν του ἀγνωσίαν καὶ βρεχόμενος μὲ τὰ δάκρυά μου, ἀκαταπαύστως προσηύχετο μὲ τοσαύτην ταπεινοφροσύνην, ὥστε δὲν ἐτόλμα νὰ ἐκφωνήσῃ τὸ ὄνομα τοῦ Θεοῦ. Τοιουτοτρόπως λοιπόν, μὲ στεναγμοὺς καὶ δάκρυα διατελέσας ὅλην τὴν νύκτα, μετέβη κατὰ τὴν ὥραν τοῦ ὄρθρου εἰς τὴν Ἐκκλησίαν, ἦτο δὲ τότε Μέγα Σάββατον· καὶ πρῶτον λόγον ἤκουσε τὸ τροπάριον ἐκεῖνο, ὅπερ λέγει· «Χριστὸς ἡμᾶς ἐξηγόρασεν ἐκ τῆς κατάρας τοῦ Νόμου γενόμενος ὑπὲρ ἡμῶν κατάρα» (Γαλ. γ’ 13)· τὸ τοῦ Προφητάνακτος· «Εἶδες, Κύριε, μὴ παρασιωπήσῃς, Κύριε, μὴ ἀποστῇς ἀπ’ ἐμοῦ» (Ψαλμ. λδ’ 22) καὶ τὸ τοῦ Ἡσαΐου· «Ἰδοὺ ὁ παῖς μου, ὃν ἡρέτισα, ὁ ἀγαπητός μου» (Ματθ. ιβ’ 18, Ἡσ. νβ’ 13). Ταῦτα ἀκούσας ἐγένετο βεβαιότερος εἰς τὴν πίστιν. Ὅθεν ἠξιώθη εὐθὺς καὶ τοῦ θείου Βαπτίσματος, μετὰ δὲ τριάκοντα ἡμέρας ἐχειροτονήθη βαθμηδὸν Ἀναγνώστης, Ὑποδιάκονος καὶ Διάκονος καὶ θείαν ἔλλαμψιν ἐδέχθη, καὶ δύναμιν ἐναντίον τῶν παθῶν καὶ τῶν δαιμόνων ὑψηλὴν καὶ θαυμασίαν. Μετὰ δὲ παρέλευσιν ἑνὸς ἔτους καὶ Πρεσβύτερος γίνεται, τελευταῖον δέ, διὰ τὴν ἄκραν του ἀρετήν, χειροτονεῖται καὶ τῶν Καρχηδονίων Ἐπίσκοπος. Ὄχι δὲ μόνον εἰς τὴν Καρχηδόνα, ἀλλὰ καὶ εἰς ὅλην τὴν Δύσιν καὶ τὴν Ἀνατολὴν ἐξηπλώθη ἡ φήμη του. Οὗτος καὶ τὴν ἀληθῶς εὐγενῆ παρθένον Ἰουστῖναν οὕτω μετωνόμασε, διότι πρότερον ἐκαλεῖτο Ἰούστα, καὶ συναριθμήσας αὐτὴν μὲ τὰς Διακόνους τῆς Ἐκκλησίας, κατέστησε μητέρα καὶ Ἡγουμένην εἰς τὰς ἐκεῖ εὑρισκομένας Ἀσκητρίας.
Ἀφ’ οὗ δὲ μὲ τὴν δύναμιν τῶν λόγων του, μὲ τὰς ἐπιστολάς του καὶ μὲ τὸν θεοφιλῆ καὶ ἐνάρετον βίον του ἀναριθμήτους ἀπίστους εἰς τὴν πίστιν τοῦ Χριστοῦ ὡδήγησε, μὴ ὑποφέρων ὁ διάβολος νὰ βλέπῃ ταῦτα, ἐκίνησε κατ’ αὐτοῦ τὸν Δέκιον, ὁ ὁποῖος ἐβασίλευε τότε εἰς τὴν Ρώμην. Ἐνόμισε λοιπὸν οὗτος ὅτι, ἂν ὑποτάξῃ τὸν Κυπριανόν, εὔκολα θέλει πλανήσει καὶ τοὺς λοιποὺς Χριστιανούς· ὅθεν προσέταξε καὶ παρεστάθη ἔμπροσθεν αὐτοῦ. Φανεὶς ὅμως οὗτος ἀνώτερος ἀπὸ πᾶσαν κολακείαν καὶ ἀπειλήν, ἐξωρίσθη. Ἀλλὰ καὶ εἰς τὴν ἐξορίαν εὑρισκόμενος ὁ Ἅγιος δὲν ἔπαυεν ὡς καλὸς ποιμὴν νὰ φροντίζῃ διὰ τὸ ποίμνιόν του καὶ νὰ στηρίζῃ αὐτὸ συνεχῶς μὲ τὰς ἐπιστολάς του, πρὸς τούτοις δὲ ἠγωνίζετο καὶ ἀπὸ αὐτῆς ταύτης τῆς ἐξορίας νὰ σβέσῃ καθ᾽ ὁλοκληρίαν τὴν πλάνην τῆς εἰδωλολατρίας,