
Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Θεολόγου. Ἔργον ΙΒʹ αἰῶνος.
ΚΥΠΡΙΑΝΟΣ καὶ ΙΟΥΣΤΙΝΑ οἱ ἔνδοξοι τοῦ Χριστοῦ Ἅγιοι Μάρτυρες ἔλαβον τὸν στέφανον τοῦ μαρτυρίου κατὰ τὰς ἡμέρας τῆς βασιλείας τοῦ ἀσεβεστάτου Καίσαρος Κλαυδίου ἐν ἔτει σξη’ (268). Καὶ ὁ μὲν Κυπριανὸς κατήγετο ἀπὸ τὴν Καρχηδόνα ἢ Καρθαγένην [1] τῆς Λιβύης, διέτριβεν εἰς τὴν Ἀντιόχειαν τῆς Συρίας καὶ ἦτο εὐγενὴς καὶ πλούσιος· ἡ δὲ Ἰουστῖνα κατήγετο ἀπὸ τὴν Ἀντιόχειαν καὶ ἦτο θυγάτηρ Αἰδεσίου καὶ Κληδονίας. Ἀμφότεροι οἱ Ἅγιοι οὗτοι Μάρτυρες ἦσαν πρότερον εἰδωλολάτραι καὶ μάλιστα ὁ Κυπριανός, ὅστις ἐπερίσσευεν εἰς τὴν λατρείαν τῶν εἰδώλων, διότι ἦτο φιλόσοφος καὶ κατὰ τὴν μαγικὴν τέχνην ἄκρος. Προσῆλθε δὲ εἰς τὴν πίστιν τοῦ Χριστοῦ κατὰ τὸν ἀκόλουθον τρόπον. Ἡ Ἰουστῖνα, τὸ καλὸν τοῦτο φυτόν, ἦτο μὲν πρότερον εἰδωλολάτρις, ὡς εἴπομεν ἄνωθεν, καὶ πολλὰς εἶχεν ἀκάνθας ὡς ἀκολουθοῦσα καὶ σεβομένη τὴν ἀσέβειαν τῶν γονέων της, μὲ τὸν καιρὸν ὅμως, αὐξανομένης αὐτῆς κατὰ τὴν ἡλικίαν, προέκοπτε καὶ ἐπερίσσευε καὶ ἡ γνῶσις. Ἐπειδὴ λοιπὸν ἦτο κατοικητήριον ἄξιον φωτισμοῦ καὶ χάριτος, ἔλαβε φῶς θεογνωσίας, καὶ τὴν μὲν λατρείαν τῶν εἰδώλων ἤρχισε νὰ καταφρονῇ, νὰ γινώσκῃ δὲ τὸν ἀληθῆ καὶ μόνον Θεόν. Μὲ τοιούτους λογισμοὺς ἡ παρθένος προκαθαρίζουσα τὴν ψυχὴν καὶ ταῦτα συχνῶς διαλογιζομένη, ἐζήτει ἀπὸ τὸν Θεὸν τὸν θεῖον φωτισμὸν καὶ τὴν ἀληθῆ γνῶσιν.
Ταῦτα τῆς Ἁγίας διαλογιζομένης, Διάκονός τις Ἀντιοχεύς, ὀνόματι Πραΰλιος, διηγεῖτο ποτὲ περὶ τῆς ἐνανθρωπήσεως τοῦ Κυρίου καὶ Θεοῦ καὶ Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, ἑρμηνεύων τὸ τῆς ἐνσάρκου οἰκονομίας μυστήριον, πῶς δηλαδὴ ἐλυπήθη τὸ πλάσμα του αὐτὸς ὁ τῶν ὅλων Θεός, καὶ πῶς ὁ Ἀρχάγγελος Γαβριὴλ εὐηγγελίσατο τὴν Ἁγίαν Παρθένον καὶ Θεοτόκον, καὶ πῶς αὕτη συνέλαβεν ἐν γαστρὶ καὶ ἐγέννησε τὸν Κύριον καὶ περὶ ὅλων ἐν γένει τῶν ἀφορώντων τὴν ζωὴν καὶ τὴν διδασκαλίαν τοῦ Σωτῆρος καὶ Θεοῦ ἡμῶν, περὶ τῶν σωτηρίων αὐτοῦ διδαγμάτων, τῶν θαυμάτων, περὶ τοῦ φθόνου τῶν Ἰουδαίων δι’ αὐτά, περὶ τοῦ Σταυροῦ, τῆς Ταφῆς καὶ τέλος περὶ αὐτῆς τῆς θείας Ἀναστάσεως. Ἡ δὲ Ἰουστῖνα, ἀκούσασα ταῦτα, ἐστερεώνετο ἔτι περισσότερον καὶ ταχύτερον εἰς τὴν πίστιν τοῦ Χριστοῦ, καὶ ἐπεθύμει νὰ διδαχθῇ φανερὰ ἀπὸ τὸν Διάκονον τὴν εὐσέβειαν. Ἀλλ’ ἐπειδὴ ἦτο νέα καὶ παρθένος συνεστέλλετο, καὶ διὰ τοῦτο ἐπήγαινε κρυφίως εἰς τὴν Ἐκκλησίαν, διὰ νὰ ἀκούῃ τὰ θεῖα λόγια.