Τῇ ΚΘ’ (29ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τῆς Ἁγίας Ὁσιομάρτυρος ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΣ τῆς Ρωμαίας.

ΕΙΚΟΝΑ

ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ἡ Ἁγία Ὁσιομάρτυς τοῦ Χριστοῦ ἡ σήμερον ἑορταζομένη ἦτο ἀπὸ τὴν μεγαλόδοξον Ρώμην, ἔζη δὲ κατὰ τοὺς χρόνους Δεκίου τοῦ βασιλέως καὶ τῶν διαδόχων αὐτοῦ Γάλλου καὶ Βαλεριανοῦ ἐν ἔτει σνϛ’ (256). Εἶναι δὲ καὶ ἄλλη Μάρτυς Ἀναστασία ἡ ἐπιλεγομένη Φαρμακολύτρια, καταγομένη καὶ αὐτὴ ἀπὸ τὴν Ρώμην [1], ἀκμάσασα κατὰ τοὺς χρόνους τοῦ Διοκλητιανοῦ, ἀλλὰ τὰ μὲν περὶ αὐτῆς ἂς ἴδῃ πᾶς τις εἰς τὴν κβ’ (22αν) τοῦ Δεκεμβρίου μηνός, ὅτε ἐπιτελεῖται ἡ μνήμη αὐτῆς [2]· ἐνταῦθα δὲ νὰ διηγηθῶμεν τὰ περὶ τῆς σήμερον ἑορταζομένης [3], ἥτις τὸν Χριστὸν ἐκ βρέφους ποθήσασα, ἦρε τὸν ζυγὸν αὐτοῦ τὸν χρηστὸν καὶ γλυκύτατον καὶ ἐβάστασε τὸ ἐλαφρὸν αὐτοῦ φορτίον, ἤτοι τῆς μοναδικῆς πολιτείας, ὕστερον δὲ ἠξιώθη τοῦ Μαρτυρίου καὶ ὑπέμεινε γενναίως καὶ ἀνδρειότατα ὑπὲρ τῆς ἀγάπης τοῦ οὐρανίου Νυμφίου αὐτῆς διάφορα καὶ πάνδεινα κολαστήρια· ὅθεν καὶ ὑπ’ αὐτοῦ ἐδοξάσθη μεγάλως μὲ τριπλοῦν στέφανον· ἕνα μὲν διὰ τὴν παρθενίαν αὐτῆς, ἄλλον τῆς ἀσκήσεως καὶ ἕτερον τὸν τοῦ Μαρτυρίου, περὶ τοῦ ὁποίου θὰ διηγηθῶμεν ἐπιμελῶς πρὸς ὄφελος τῶν ἀναγιγνωσκόντων.

Αὕτη ἡ ἀξιέπαινος κόρη καὶ τῆς τοῦ Θεοῦ καὶ Σωτῆρος ἡμῶν Χριστοῦ Ἀναστάσεως ἐπώνυμος ἀπηρνήθη πατέρα, μητέρα καὶ συγγενεῖς, ἐμίσησε πλοῦτον καὶ δόξαν καὶ πᾶσαν σωματικὴν ἡδυπάθειαν καὶ ἐγκατέλιπεν ἅπαντα τὰ ρευστὰ καὶ πρόσκαιρα ἀγαθά, διὰ νὰ ἀπολαύσῃ τὰ ἀεὶ καὶ πάντοτε διαμένοντα. Ἀπῆλθε λοιπὸν εἰς τὸ Μοναστήριον, ὅταν ἦτο ἐτῶν εἴκοσι, καὶ τὴν ἐκούρευσεν ἐνάρετός τις καὶ ἐγγράμματος Μοναχή, ὀνόματι Σοφία, ἥτις ἐδίδασκεν αὐτὴν καὶ ἐνουθέτει ἐπιμελῶς εἰς τὴν μοναδικὴν πολιτείαν. Ἡ δὲ νεᾶνις, συνετὴ καὶ εὔτακτος, ὠφελεῖτο διηνεκῶς ἀπὸ τὰς νουθεσίας τῆς διδασκάλου καὶ ἐδείκνυε πολλὴν ἀρετήν. Ἡ δὲ Σοφία ἐδόξαζε τὸν Κύριον, βλέπουσα τὴν πνευματικὴν αὐτῆς θυγατέρα νὰ προκόπτῃ εἰς τὸν ἔνθεον ἔρωτα. Ὁ ἐχθρὸς ὅμως ἐφθόνει τῆς κόρης τὴν γενναιότητα καὶ τῆς ἔδωκεν εἰς τὴν σάρκα μεγάλον καὶ σφοδρότατον πόλεμον, ἵνα τὴν ἀναγκάσῃ, ἐὰν δυνηθῇ, νὰ μισήσῃ τὴν μοναδικὴν πολιτείαν ἢ κἂν νὰ γίνῃ ἀμελὴς εἰς τὴν ἄσκησιν. Ἀλλ’ ἡ Ἁγία ποσῶς δὲν ὤκνει εἰς τοὺς πνευματικοὺς ἀγῶνας, μάλιστα καὶ προθυμοτέρα ἐγίνετο, ὅσον δὲ ἔβλεπε τὸν ἐχθρὸν καὶ ἐπίβουλον, ὅτι τὴν ἐπολέμει δυνατά, τοσοῦτον καὶ αὐτὴ ἀνδρείως ἀντηγωνίζετο καὶ οὕτω κατὰ κράτος ἐνίκα καὶ κατῄσχυνε τὸν πειράζοντα.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ὑπάρχει δὲ καὶ τρίτη Μάρτυς Ἀναστασία ἀπὸ τὴν Ρώμην περὶ ἧς βλέπε ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῆς σελ. 616.

[2] Βλέπε ἐν τόμῳ ΙΒʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[3] Σύγχυσις ὑφίσταται μεταξὺ τῶν διαφόρων πηγῶν περὶ τοῦ βασιλέως εἰς τοὺς χρόνους τοῦ ὁποίου ἐμαρτύρησεν ἡ Ἁγία αὕτη Ἀναστασία. Ὁ μὲν Συμεὼν ὁ Μεταφραστὴς γράφει ἐνταῦθα ὅτι βασιλεὺς ἦτο ὁ Διοκλητιανός, ἐν τῷ Συναξαρίῳ ὅμως τῆς Ἁγίας γράφεται ὅτι ἦτο ὁ Δέκιος καὶ ὁ Οὐαλεριανός· τοῦτ’ αὐτὸ λέγει καὶ ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης. Ἐν τῷ Ὡρολογίῳ γράφεται ὅτι ἡ Ἁγία ἤθλησεν ἐν ταῖς ἡμέραις Οὐαλεριανοῦ καὶ Γαλιηνοῦ ἐν ἔτει 256. Ὑπάρχει ὅμως καὶ ἕτερον Μαρτύριον τῆς Ἁγίας Ἑλληνικόν, εὑρισκόμενον καὶ αὐτὸ ἐν τῇ Μεγίστῃ Λαύρᾳ, οὗ ἡ ἀρχή· «Κατὰ τοὺς καιροὺς τοῦ παρανόμου καὶ ἀσεβοῦς Διοκλητιανοῦ τοῦ βασιλέως καὶ τοῦ συγκαθέδρου αὐτοῦ Βαλεριανοῦ». Τὴν σύγχυσιν ἐπιτείνει τὸ γεγονὸς ὅτι καὶ ἕτεραι δύο Μάρτυρες φέρουσαι τὸ ὄνομα Ἀναστασία, κατάγονται ἐκ Ρώμης, ἀθλήσασαι κατὰ τὸν αὐτὸν περίπου χρόνον. Ἡ μία ἐξ αὐτῶν εἶναι ἡ κατὰ τὴν ιβʹ (12ην) τοῦ παρόντος Ὀκτωβρίου ἑορταζομένη (βλ. σελ. 267 τοῦ ἀνὰ χεῖρας τόμου), ἀθλήσασα ἐπὶ Δεκίου, περὶ τῆς ὁποίας ὑποστηρίζουσί τινες, ὅτι εἶναι ἡ αὐτὴ μετὰ τῆς σήμερον ἑορταζομένης λόγῳ ταυτότητος τῆς ἰδιότητος ἑκάστης καὶ τῶν συνθηκῶν τοῦ Μαρτυρίου ἀμφοτέρων, καὶ ἡ ἑτέρα εἶναι ἡ κατὰ τὴν κβʹ (22αν) Δεκεμβρίου ἑορταζομένη ἡ ἐπονομαζομένη Φαρμακολύτρια (βλέπε ἐν τόμῳ ΙΒʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας») ἀθλήσασα ἐπὶ Διοκλητιανοῦ. Τινὲς μάλιστα ἐκ τῶν νεωτέρων κριτικῶν φθάνουσιν εἰς τὸ νὰ ὑποστηρίζωσιν, ὅτι καὶ αἱ τρεῖς εἶναι μία καὶ ἡ αὐτή, πλανῶνται ὅμως εἰς τοῦτο, διότι σαφῶς διαφέρουσιν αἱ συνθῆκαι τῆς Φαρμακολυτρίας ἀπὸ τὰς τῶν ἄλλων δύο. Καὶ ταῦτα μὲν οὕτως· ἡμεῖς δὲ ἀκολουθοῦμεν ἐνταῦθα τὴν ὑπὸ τῶν Συναξαριστῶν παρεχομένην πληροφορίαν.