Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ὁ Ὅσιος Πατὴρ ἡμῶν καὶ Ὁμολογητὴς ΘΕΟΦΑΝΗΣ ὁ Γραπτὸς ὁ Ἐπίσκοπος Νικαίας ὁ ποιητὴς πολλῶν Κανόνων καὶ ἀδελφὸς τοῦ Ἁγίου ΘΕΟΔΩΡΟΥ τοῦ Γραπτοῦ, ἐν εἰρήνῃ τελειοῦται.

Τούτου γενομένου ἔλαβον ὀλίγην ἄνεσιν ἐκ τῆς κακουχίας αὐτῶν οἱ ἐξόριστοι. Ἀλλὰ πάλιν εἰς ὀλίγον καιρὸν ἐτελεύτησε καὶ ο ἀσεβὴς Μιχαήλ, ἐπειδὴ συνεκοινώνησε καὶ αὐτὸς εἰς τὴν εἰκονομαχίαν ὁ ἀσυνείδητος, ἔμεινε δὲ βασιλεὺς ὁ υἱὸς αὐτοῦ, ὁ θεομισὴς μᾶλλον εἰπεῖν ἢ Θεόφιλος [6], ἐν ἔτει ωκθ’ (829), ὁ ὁποῖος ἐπροξένησε πολλὰ κακὰ εἰς τοὺς εὐσεβεῖς, πολλοὺς ἐφυλάκισε, καὶ διαφόρους ἐπαίδευσεν ὁ ἀσεβὴς διὰ τὴν εὐσέβειαν, καὶ μάλιστα τοὺς αὐταδέλφους Θεόδωρον καὶ Θεοφάνην, τοὺς ὁποίους ἐβασάνισε πολύ, ἐμαστίγωσεν, ἐρράπισεν, ἐξέσχισε καὶ διαφόρως ἐπαίδευσεν. Ἀλλ’ οὗτοι ὑπέμειναν πᾶσαν δοκιμὴν κολάσεως διὰ τὴν ἀγάπην τοῦ Χριστοῦ, γενόμενοι κατὰ τὸν θεῖον Παῦλον «θέατρον … καὶ Ἀγγέλοις καὶ ἀνθρώποις» (Α’ Κορ. δ’ 9). Μετὰ δὲ ταῦτα βλέπων τὴν τοσαύτην ὑπομονὴν καὶ καρτερίαν ὁ ἔπαρχος, τοὺς ἐξώρισεν εἰς τὴν νῆσον Ἀφουσίαν [7].

Τίς δὲ δύναται νὰ διηγηθῇ τὰς θλίψεις, ὅσας ἔπαθον οἱ Ἅγιοι εἰς ἐκείνην τὴν δεινὴν ἐξορίαν, τὰ πικρότατα βάσανα, τὰς φυλακάς, τὰ ναυάγια, τὸν λιμόν, τὰς ἡλιακὰς ἐκκαύσεις, τὰς νυκτερινὰς ψύξεις, τὰς ἐπιβουλὰς καὶ ἐπαναστάσεις, τοὺς καθ’ ἡμέραν θανάτους, τοὺς ραβδισμούς, καὶ τὰ κατὰ πρόσωπον ραπίσματα; Ἀλλὰ καὶ πάλιν μετὰ τὴν πικρὰν ἐκείνην ἐξορίαν καὶ τὴν κακοπάθειαν, προσέταξεν ὁ τύραννος νὰ φέρουν εἰς τὰ βασίλεια ἐκείνους μόνον τοὺς δύο ἀπὸ ὅλους τοὺς ἄλλους ἐξωρισμένους, διότι εἶχε μεγάλην δίψαν ὁ μάταιος νὰ τοὺς κάμῃ νὰ συγκοινωνήσουν εἰς τὴν γνώμην αὐτοῦ τὴν μιαρὰν καὶ ψυχώλεθρον. Ἀλλὰ ἂς ἱστορήσωμεν ἐνταῦθα καὶ μίαν ἐπιστολήν, τὴν ὁποίαν ἔστειλε ὁ μακάριος Θεόδωρος πρὸς τὸν Ἀρχιεπίσκοπον Κυζίκου Ἰωάννην καὶ πρὸς τοὺς ἐπιλοίπους Χριστιανούς, εἰς τὴν ὁποίαν γράφει μόνος του ὅλας τὰς τιμωρίας, τὰς ὁποίας ἔπαθον ὁμοῦ μὲ τὸν ἀδελφόν του Θεοφάνην διὰ τὰς ἁγίας Εἰκόνας ἀπὸ τὸν θεομισῆ Θεόφιλον, μετὰ τὴν μεταφοράν των ἀπὸ τὴν Ἀφουσίαν εἰς τὸ Βυζάντιον κατὰ τὴν ὁποίαν ἐχάραξαν ἐλεεινότατα τὰς ἁγίας των ὄψεις. Εἶναι δὲ ἑρμηνευόμενον τὸ περιεχόμενον τῆς ἐπιστολῆς του τὸ ἑξῆς:

«Ἐὰν σιωπήσω τὰ βάσανα, τὰ ὁποῖα μᾶς ἔκαμαν οἱ μισόχριστοι, ζημιοῦνται οἱ φιλόχριστοι. Λοιπὸν ἂς τὰ εἴπω μὲ βραχύτητα εἰς δόξαν Θεοῦ καὶ πολλῶν ὠφέλειαν, μάλιστα διὰ νὰ φαίνεται τὸ σαθρὸν καὶ ἀραχνῶδες δόγμα τῶν ἀσεβῶν. Ὅταν ἔφθασαν εἰς τὴν Ἀφουσίαν οἱ ὑπηρέται τοῦ βασιλέως μᾶς ἥρπασαν μὲ βίαν πολλὴν καὶ ταχύτητα ἐρωτῶμεν τὴν αἰτίαν τούτου.


Ὑποσημειώσεις

[1] Λέων Εʹ ὁ Ἀρμένιος· αὐτοκράτωρ τοῦ Βυζαντίου 813-820.

[2] Ἐκ τοῦ Συναξαρίου τοῦ Ὁσίου Μιχαὴλ τοῦ Συγκέλλου (περὶ οὗ βλέπε ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῆς σελ. 243), πληροφορούμεθα ὅτι ὁ Πατριάρχης Ἱεροσολύμων ὁμοῦ μετὰ τῶν Ἁγίων Θεοδώρου καὶ Θεοφάνους ἀπέστειλε καὶ τὸν Ὅσιον Μιχαὴλ πρῶτον εἰς τὴν Ρώμην καὶ εἶτα εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν, ἵνα ἀγωνισθῶσιν ὑπὲρ τῆς ἀναστηλώσεως τῶν ἁγίων Εἰκόνων καὶ ἐλέγξωσι τοὺς εἰκονομάχους, ὅπερ καὶ ἐγένετο. Ἐξωρίσθη δὲ καὶ ὁ θεῖος Μιχαὴλ εἰς Πλουσιάδα.

[3] Πατριάρχαι Κωνσταντινουπόλεως κατ’ ἐκείνην τὴν ἐποχήν, εἰκονομάχοι, ἦσαν οἱ ἑξῆς: αʹ) Θεόδοτος ὁ Μελισσηνὸς 815-821, βʹ) Ἀντώνιος Αʹ ὁ Βυρσοδέψης 821-832, γʹ) Ἰωάννης Ζʹ ὁ καὶ Ἰαννῆς καὶ Μάγος καλούμενος 832-842.

[4] Στόμα τοῦ Πόντου ὀνομάζεται ἐδῶ τὸ πρὸς τὴν Μαύρην θάλασσαν στόμιον τοῦ Βοσπόρου.

[5] Μιχαὴλ Βʹ ὁ Τραυλός· αὐτοκράτωρ τοῦ Βυζαντίου 820-829.

[6] Θεόφιλος· αὐτοκράτωρ τοῦ Βυζαντίου 829-842.

[7] Ἀφουσία· μικρὰ νῆσος τῆς Προποντίδος, καλουμένη σήμερον ὑπὸ τῶν Τούρκων Ἀραμπλάρ.

[8] Ἀμάσεια· ἀρχαία πόλις τῆς Καππαδοκίας τοῦ Πόντου κειμένη ἐπὶ τοῦ Ἴριος ποταμοῦ (Γεσὶλ Ἰρμάκ). Ἡ Μητρόπολις Ἀμασείας ἐπὶ Τουρκοκρατίας καὶ μέχρι τῆς Μικρασιατικῆς καταστροφῆς ἦτο ἡ μεγαλυτέρα εἰς ἔκτασιν Μητρόπολις τοῦ Οἰκουμενικοῦ θρόνου, ἔχουσα τὴν ἕδραν της ἐν Ἀμισῷ. Ἡ Ἀμάσεια συγκαταλέγει μεταξὺ τῶν πρώτων πόλεων, αἵτινες ἐδέχθησαν τὸν Χριστιανισμὸν διὰ τοῦ ἐν αὐτῇ κηρύγματος τῶν Ἀποστόλων Ἀνδρέου καὶ Πέτρου. Ἐν αὐτῇ ἐμαρτύρησεν ὁ κατὰ τὴν ιϛʹ (16ην) Ἰουλίου ἑορταζόμενος Ἅγιος Ἱερομάρτυς Βασιλεὺς Ἐπίσκοπος Ἀμασείας. Βλέπε περὶ τούτου εἰς Τόμον Ζʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[9] Ὁ Ἅγιος οὗτος Θεοφάνης, εὑρισκόμενος ἐξόριστος εἰς Θεσσαλονίκην, ἐμελούργησε τὰ Τροπάρια τῶν αἴνων τοῦ Ἁγίου Δημητρίου, ὧν πρῶτον εἶναι τὸ «Δεῦρο Μάρτυς Χριστοῦ πρὸς ἡμᾶς σοῦ δεομένους συμπαθοῦς ἐπισκέψεως· καὶ ρῦσαι κεκακωμένους τυραννικαῖς ἀπειλαῖς, καὶ δεινῇ μανίᾳ τῆς αἱρέσεως», τῆς εἰκονομαχίας δηλαδή. Ὁ αὐτὸς Θεοφάνης ἐμελούργησε καὶ τὸν ἐν τῷ Μηναίῳ πρῶτον Κανόνα τοῦ Ἁγίου Δημητρίου, τὸν ὁποῖον ψάλλομεν εἰς τὸν Ὄρθρον. Ἄλλοι λέγουσιν ὅτι τὰ Τροπάρια συνέγραψεν ὁ Ὅσιος Θεόδωρος ὁ Στουδίτης, ὅτε εἶχε καὶ αὐτὸς ἐξορισθῆ εἰς Θεσσαλονίκην. Ὅμως τοῦτο δὲν φαίνεται ὀρθόν, διότι ὁ Ὅσιος Θεόδωρος ὁ Στουδίτης ἐξωρίσθη εἰς Θεσσαλονίκην δι’ ἄλλην αἰτίαν. Βλέπε καὶ σχετικὴν ἐν τῷ Συναξαρίῳ τοῦ Ὁσίου Θεοδώρου τοῦ Στουδίτου ὑποσημείωσιν εἰς τὴν ιαʹ (11ην) Νοεμβρίου, ἐν τόμῳ ΙΑʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας». Ἐπίσης οὐχὶ ὀρθῶς γράφεται ἐν τῷ δευτέρῳ τόμῳ τῆς «Ἐκκλησιαστικῆς Ἱστορίας» τοῦ Μελετίου, ὅτι ἄλλος εἶναι Θεοφάνης ὁ Γραπτός, καὶ ἄλλος Θεοφάνης ὁ Νικαίας, διότι εἶναι εἷς καὶ ὁ αὐτός.