Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ὁ Ὅσιος Πατὴρ ἡμῶν καὶ Ὁμολογητὴς ΘΕΟΦΑΝΗΣ ὁ Γραπτὸς ὁ Ἐπίσκοπος Νικαίας ὁ ποιητὴς πολλῶν Κανόνων καὶ ἀδελφὸς τοῦ Ἁγίου ΘΕΟΔΩΡΟΥ τοῦ Γραπτοῦ, ἐν εἰρήνῃ τελειοῦται.

ΕΙΚΟΝΑ
Τοιχογραφία ἐκ τοῦ παρεκκλησίου τῆς Ἱ. Μονῆς τῆς
Χώρας, ἐν Κωνσταντινουπόλει. Ἔργον ΙΔʹ αἰῶνος.

ΘΕΟΦΑΝΗΣ καὶ ΘΕΟΔΩΡΟΣ οἱ Ὅσιοι Πατέρες ἡμῶν, οἱ ἐπιλεγόμενοι Γραπτοί, ἦσαν υἱοὶ γονέων εὐσεβῶν, οἱ ὁποῖοι κατῴκουν ἐν ἔτει ωη’ (808) εἰς τὴν Παλαιστίνην καὶ ἐπεμελοῦντο τὴν ἀρετὴν τῆς φιλοξενίας, ἀπὸ δὲ τὴν φιλομαθῆ καὶ σπουδαίαν γνώμην τῶν γονέων των ἔμαθον καὶ οἱ υἱοί των οὗτοι ὅλην τὴν σοφίαν τὴν ἐσωτερικὴν τὴν ἱερὰν καὶ ἐξωτερικὴν τῶν Ἑλλήνων.

Ἐκ τῶν δύο τούτων θεοπνεύστων ἀδελφῶν, πρῶτος εἰς τοὺς χρόνους ἦτο ὁ Θεόδωρος, ὁ ὁποῖος εἶχε τόσην γνῶσιν παιδιόθεν, ὥστε πάντες τὸν ἐθαύμαζον, ἐπειδὴ τὸν ἔβλεπαν καθ’ ἑκάστην εἰς τὰς Ἱερὰς Ἐκκλησίας καὶ δὲν ἔλειπεν ἀπὸ τὰς ἑορτάς, οὔτε ποτέ του ἐπῆγεν εἰς παιγνίδια καὶ περιδιαβάσεις, καθὼς κάμνουν οἱ λοιποὶ παῖδες, ἀλλ᾽ ἦτο συνετὸς καὶ φρόνιμος. Βλέποντες ὅθεν οἱ γονεῖς του εἰς αὐτὸν τόσην σύνεσιν καὶ εὐταξίαν ἐξίσταντο καὶ τὸν ἔβαλαν εἰς τὴν Μονὴν τοῦ Ἁγίου Σάββα, διὰ νὰ μανθάνῃ τὰ γράμματα ἀπό τινα Ἱερομόναχον, ὅστις ἦτο σοφώτερος τῶν λοιπῶν ἀδελφῶν τῆς Μονῆς καὶ ἐναρετώτερος. Ὅταν δὲ ἦλθεν εἰς ἡλικίαν καὶ ὁ Θεοφάνης, ἔβαλον καὶ αὐτὸν εἰς τὸ αὐτὸ Μοναστήριον, διὰ νὰ μανθάνῃ καὶ οὗτος τὰ ἱερὰ γράμματα, ὁ ὁποῖος εἰς μὲν τὴν ἡλικίαν ἦτο μικρότερος, ὡς ἄνωθεν εἴπομεν, τοῦ Θεοδώρου, εἰς δὲ τὴν ἀρετὴν ἦτο ὅμοιος ἐκείνου, δεικνύων μᾶλλον εἰς τὴν ψυχὴν ἢ εἰς τὴν σάρκα τὴν ἀδελφότητα καὶ συγγένειαν· διότι καθὼς ὁ σοφὸς ζωγράφος βλέπει ἐπιμελῶς εἰς τὸ πρωτότυπον διὰ νὰ μὴ σφάλλῃ τι, οὕτω καὶ ὁ Θεοφάνης ἔβλεπεν ἀκριβῶς τὸν ἀδελφὸν ὡς πρωτότυπον διὰ νὰ μιμῆται ὅλας τὰς πράξεις του.

Μετ’ ὀλίγον ὁ μέγας Θεόδωρος, ὡς πολλὰ εὐφυὴς εἰς τὸν νοῦν καὶ ὀξυτάτης φύσεως, ἔγινε τέλειος τῆς μαθήσεως. Ἐπειδὴ δὲ ἐπόθει νὰ μάθῃ ὑψηλότερα μαθήματα, ἐξῆλθε τοῦ Μοναστηρίου καὶ ἐπῆγεν εἰς ἕνα ἐνάρετον καὶ σοφώτατον διδάσκαλον, μὲ τὸν ὁποῖον ἔκαμεν ὀλίγον καιρόν, ἀλλ’ ὡς ἀγχίνους ἐπῆρεν ὅλην σχεδὸν τὴν ἀρετὴν ἐκείνου καὶ μάθησιν, καθὼς ἀπὸ τοὺς λόγους τοὺς ὁποίους ἔγραψε διὰ τὴν εὐσέβειαν φαίνεται. Ἀφοῦ δὲ ἔμαθεν ὅσα τὸν ἕφθαναν, ἐπέστρεψε πάλιν εἰς τὴν ὑπακοὴν τοῦ Μοναστηρίου, καὶ τόσον ἐσπούδαζε νὰ ὑπερβῇ εἰς τὴν ἔνθεον πολιτείαν τοὺς ἄλλους, ὥστε ὑπερέβη πάντας. Ἦτο δὲ ὁ πάνσοφος ταπεινὸς εἰς τὸ φρόνημα, ἐχαλιναγώγει τὴν γλῶσσαν καὶ τὸν θυμόν, ὡς καὶ πάσας τὰς ἐπιθυμίας καὶ τὰς αἰσθήσεις τοῦ σώματός. Ὅθεν διὰ τὴν ἐνάρετον αὐτοῦ πολιτείαν τὸν ἐχειροτόνησαν μὲ θείαν νεῦσιν Πρεσβύτερον.


Ὑποσημειώσεις

[1] Λέων Εʹ ὁ Ἀρμένιος· αὐτοκράτωρ τοῦ Βυζαντίου 813-820.

[2] Ἐκ τοῦ Συναξαρίου τοῦ Ὁσίου Μιχαὴλ τοῦ Συγκέλλου (περὶ οὗ βλέπε ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῆς σελ. 243), πληροφορούμεθα ὅτι ὁ Πατριάρχης Ἱεροσολύμων ὁμοῦ μετὰ τῶν Ἁγίων Θεοδώρου καὶ Θεοφάνους ἀπέστειλε καὶ τὸν Ὅσιον Μιχαὴλ πρῶτον εἰς τὴν Ρώμην καὶ εἶτα εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν, ἵνα ἀγωνισθῶσιν ὑπὲρ τῆς ἀναστηλώσεως τῶν ἁγίων Εἰκόνων καὶ ἐλέγξωσι τοὺς εἰκονομάχους, ὅπερ καὶ ἐγένετο. Ἐξωρίσθη δὲ καὶ ὁ θεῖος Μιχαὴλ εἰς Πλουσιάδα.

[3] Πατριάρχαι Κωνσταντινουπόλεως κατ’ ἐκείνην τὴν ἐποχήν, εἰκονομάχοι, ἦσαν οἱ ἑξῆς: αʹ) Θεόδοτος ὁ Μελισσηνὸς 815-821, βʹ) Ἀντώνιος Αʹ ὁ Βυρσοδέψης 821-832, γʹ) Ἰωάννης Ζʹ ὁ καὶ Ἰαννῆς καὶ Μάγος καλούμενος 832-842.

[4] Στόμα τοῦ Πόντου ὀνομάζεται ἐδῶ τὸ πρὸς τὴν Μαύρην θάλασσαν στόμιον τοῦ Βοσπόρου.

[5] Μιχαὴλ Βʹ ὁ Τραυλός· αὐτοκράτωρ τοῦ Βυζαντίου 820-829.

[6] Θεόφιλος· αὐτοκράτωρ τοῦ Βυζαντίου 829-842.

[7] Ἀφουσία· μικρὰ νῆσος τῆς Προποντίδος, καλουμένη σήμερον ὑπὸ τῶν Τούρκων Ἀραμπλάρ.

[8] Ἀμάσεια· ἀρχαία πόλις τῆς Καππαδοκίας τοῦ Πόντου κειμένη ἐπὶ τοῦ Ἴριος ποταμοῦ (Γεσὶλ Ἰρμάκ). Ἡ Μητρόπολις Ἀμασείας ἐπὶ Τουρκοκρατίας καὶ μέχρι τῆς Μικρασιατικῆς καταστροφῆς ἦτο ἡ μεγαλυτέρα εἰς ἔκτασιν Μητρόπολις τοῦ Οἰκουμενικοῦ θρόνου, ἔχουσα τὴν ἕδραν της ἐν Ἀμισῷ. Ἡ Ἀμάσεια συγκαταλέγει μεταξὺ τῶν πρώτων πόλεων, αἵτινες ἐδέχθησαν τὸν Χριστιανισμὸν διὰ τοῦ ἐν αὐτῇ κηρύγματος τῶν Ἀποστόλων Ἀνδρέου καὶ Πέτρου. Ἐν αὐτῇ ἐμαρτύρησεν ὁ κατὰ τὴν ιϛʹ (16ην) Ἰουλίου ἑορταζόμενος Ἅγιος Ἱερομάρτυς Βασιλεὺς Ἐπίσκοπος Ἀμασείας. Βλέπε περὶ τούτου εἰς Τόμον Ζʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[9] Ὁ Ἅγιος οὗτος Θεοφάνης, εὑρισκόμενος ἐξόριστος εἰς Θεσσαλονίκην, ἐμελούργησε τὰ Τροπάρια τῶν αἴνων τοῦ Ἁγίου Δημητρίου, ὧν πρῶτον εἶναι τὸ «Δεῦρο Μάρτυς Χριστοῦ πρὸς ἡμᾶς σοῦ δεομένους συμπαθοῦς ἐπισκέψεως· καὶ ρῦσαι κεκακωμένους τυραννικαῖς ἀπειλαῖς, καὶ δεινῇ μανίᾳ τῆς αἱρέσεως», τῆς εἰκονομαχίας δηλαδή. Ὁ αὐτὸς Θεοφάνης ἐμελούργησε καὶ τὸν ἐν τῷ Μηναίῳ πρῶτον Κανόνα τοῦ Ἁγίου Δημητρίου, τὸν ὁποῖον ψάλλομεν εἰς τὸν Ὄρθρον. Ἄλλοι λέγουσιν ὅτι τὰ Τροπάρια συνέγραψεν ὁ Ὅσιος Θεόδωρος ὁ Στουδίτης, ὅτε εἶχε καὶ αὐτὸς ἐξορισθῆ εἰς Θεσσαλονίκην. Ὅμως τοῦτο δὲν φαίνεται ὀρθόν, διότι ὁ Ὅσιος Θεόδωρος ὁ Στουδίτης ἐξωρίσθη εἰς Θεσσαλονίκην δι’ ἄλλην αἰτίαν. Βλέπε καὶ σχετικὴν ἐν τῷ Συναξαρίῳ τοῦ Ὁσίου Θεοδώρου τοῦ Στουδίτου ὑποσημείωσιν εἰς τὴν ιαʹ (11ην) Νοεμβρίου, ἐν τόμῳ ΙΑʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας». Ἐπίσης οὐχὶ ὀρθῶς γράφεται ἐν τῷ δευτέρῳ τόμῳ τῆς «Ἐκκλησιαστικῆς Ἱστορίας» τοῦ Μελετίου, ὅτι ἄλλος εἶναι Θεοφάνης ὁ Γραπτός, καὶ ἄλλος Θεοφάνης ὁ Νικαίας, διότι εἶναι εἷς καὶ ὁ αὐτός.