Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ὁ Ὅσιος Πατὴρ ἡμῶν καὶ Ὁμολογητὴς ΘΕΟΦΑΝΗΣ ὁ Γραπτὸς ὁ Ἐπίσκοπος Νικαίας ὁ ποιητὴς πολλῶν Κανόνων καὶ ἀδελφὸς τοῦ Ἁγίου ΘΕΟΔΩΡΟΥ τοῦ Γραπτοῦ, ἐν εἰρήνῃ τελειοῦται.

Ἀφ’ οὗ δὲ ἔλαβε τὸ τῆς ἱερωσύτης ἀξίωμα, ἐπλεόναζε τὰς ἀρετὰς ἔτι περισσότερον καὶ ἠγωνίζετο νὰ μὴ τὸν ὑπερβῇ ἄλλος εἰς τὴν ἀγάπην καὶ χρηστότητα, εἰς δὲ τὸν ἔνθεον ζῆλον ἦτο θερμότατος τόσον, ὥστε ἐκινδύνευσε διὰ τὴν Εἰκόνα τοῦ Δεσπότου Χριστοῦ καὶ πολλὰς βασάνους καὶ κολαστήρια ὑπέμεινεν ὁ ἀοίδιμος. Ἀλλ’ ἂς εἴπωμεν ἐξ’ ἀρχῆς τὴν διήγησιν.

Πολλοὺς πολέμους πολλάκις ὡς φθονερὸς ἤγειρε καθ’ ἡμῶν ὁ μισόκαλος, διὰ νὰ μᾶς ὑστερήσῃ τῆς οὐρανίου μακαριότητος, καὶ πολλοὺς βασιλεῖς εἰς εἰδωλολατρίαν ἐκρήμνισεν, ἄλλους δὲ πάλιν εἰς εἰκονομαχίαν παρώξυνε, παρερμηνείων τοὺς θείους Νόμους ὁ μιαρὸς καὶ διαστρέφων τὰς Γραφὰς δολίως ὡς ἀνθρωποκτόνος καὶ πονηρότατος· διότι βλέπων ὅτι δὲν ἠδύνατο πλέον νὰ φέρῃ τοὺς ἀνθρώπους εἰς τὴν τελείαν τῆς πίστεως ἄρνησιν, ἔρριψε τὸν δόλον ὁ ἐπίβουλος εἰς ὅσους εὗρεν ἐπιτηδείους εἰς τὴν κακίαν του, καὶ οὐχὶ μόνον τοὺς ἁπλουστέρους, ἀλλὰ καὶ αὐτοὺς τοὺς βασιλεῖς (φεῦ!) δεινῶς ὁ δεινὸς ἐπλάνησεν. Ἦτο δὲ τότε αὐτοκράτωρ Ρωμαίων Λέων ὁ Ἀρμένιος [1], ὅστις εἶχε λύσσαν μεγάλην κατὰ τῶν ἁγίων Εἰκόνων ὁ ἀλιτήριος· καὶ πρῶτον μὲν ἐξώρισεν ἀπὸ τοὺς θρόνους των τοὺς Ὀρθοδόξους Ἀρχιερεῖς καὶ ἀνεβίβασεν ἄλλους ὁμόφρονάς του καὶ ἄφρονας· τὰς δὲ ἱερὰς Εἰκόνας τελείως ἠφάνισε, διὰ τὴν ὁποίαν ἀσέβειαν παρεχώρησεν ὁ Θεὸς καὶ ἐξεστράτευσαν κατὰ τῶν Ρωμαίων οἱ Ἄραβες, καὶ ἠχμαλώτευσαν πολλὰς πόλεις καὶ Μοναστήρια, καθὼς καὶ τὸ τοῦ Ἁγίου Σάββα τὸ μέγα καὶ περιβόητον.

Ταῦτα βλέπων ὁ Πατριάρχης Ἱεροσολύμων ἐγνώρισεν ὅτι διὰ τὰς ἁμαρτίας τῶν Χριστιανῶν τοὺς ἦλθε καὶ δικαίως παρὰ Θεοῦ ἐκείνη ἡ μάστιξ, διότι κατεφρόνουν τὴν σεβασμίαν Εἰκόνα του. Ὅθεν ζήλῳ θείῳ κινούμενος ἐμελέτησε νὰ στείλῃ ἕνα ἢ δύο Πατέρας ἐναρέτους καὶ μαθηματικοὺς εἰς τὰ γράμματα, νὰ ἐλέγξουν τὸν βασιλέα, νὰ τοῦ ἀποδείξουν μὲ μαρτυρίας τῆς θείας Γραφῆς σφαλερὰν τὴν γνώμην του, καὶ νὰ τὸν νουθετήσουν, διὰ νὰ παύσουν τὰ σκάνδαλα. Εὑρίσκει ὅθεν ἕτοιμον καὶ ἐπιτήδειον διὰ τοιαύτην ὑπηρεσίαν τὸν μέγαν Θεόδωρον, τὸν ζηλωτὴν τοῦ Θεοῦ, τὸν πεπαιδευμένον εἰς τὰ γράμματα καὶ εἰς τὴν ἀρετὴν περιβόητον. Ἔστειλε λοιπὸν αὐτὸν ὁ Πατριάρχης [2], ποιήσας εὐχὴν μὲ ὅλους τοὺς ἀδελφοὺς καὶ κοινὴν παράκλησιν νὰ τὸν κατευοδώσῃ ὁ Κύριος· ἐπῆρε δὲ μεθ’ ἑαυτοῦ ὁ Θεόδωρος καὶ τὸν Θεοφάνην ὡς ἀδελφὸν αὐτοῦ καὶ ὁμόφρονα.


Ὑποσημειώσεις

[1] Λέων Εʹ ὁ Ἀρμένιος· αὐτοκράτωρ τοῦ Βυζαντίου 813-820.

[2] Ἐκ τοῦ Συναξαρίου τοῦ Ὁσίου Μιχαὴλ τοῦ Συγκέλλου (περὶ οὗ βλέπε ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῆς σελ. 243), πληροφορούμεθα ὅτι ὁ Πατριάρχης Ἱεροσολύμων ὁμοῦ μετὰ τῶν Ἁγίων Θεοδώρου καὶ Θεοφάνους ἀπέστειλε καὶ τὸν Ὅσιον Μιχαὴλ πρῶτον εἰς τὴν Ρώμην καὶ εἶτα εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν, ἵνα ἀγωνισθῶσιν ὑπὲρ τῆς ἀναστηλώσεως τῶν ἁγίων Εἰκόνων καὶ ἐλέγξωσι τοὺς εἰκονομάχους, ὅπερ καὶ ἐγένετο. Ἐξωρίσθη δὲ καὶ ὁ θεῖος Μιχαὴλ εἰς Πλουσιάδα.

[3] Πατριάρχαι Κωνσταντινουπόλεως κατ’ ἐκείνην τὴν ἐποχήν, εἰκονομάχοι, ἦσαν οἱ ἑξῆς: αʹ) Θεόδοτος ὁ Μελισσηνὸς 815-821, βʹ) Ἀντώνιος Αʹ ὁ Βυρσοδέψης 821-832, γʹ) Ἰωάννης Ζʹ ὁ καὶ Ἰαννῆς καὶ Μάγος καλούμενος 832-842.

[4] Στόμα τοῦ Πόντου ὀνομάζεται ἐδῶ τὸ πρὸς τὴν Μαύρην θάλασσαν στόμιον τοῦ Βοσπόρου.

[5] Μιχαὴλ Βʹ ὁ Τραυλός· αὐτοκράτωρ τοῦ Βυζαντίου 820-829.

[6] Θεόφιλος· αὐτοκράτωρ τοῦ Βυζαντίου 829-842.

[7] Ἀφουσία· μικρὰ νῆσος τῆς Προποντίδος, καλουμένη σήμερον ὑπὸ τῶν Τούρκων Ἀραμπλάρ.

[8] Ἀμάσεια· ἀρχαία πόλις τῆς Καππαδοκίας τοῦ Πόντου κειμένη ἐπὶ τοῦ Ἴριος ποταμοῦ (Γεσὶλ Ἰρμάκ). Ἡ Μητρόπολις Ἀμασείας ἐπὶ Τουρκοκρατίας καὶ μέχρι τῆς Μικρασιατικῆς καταστροφῆς ἦτο ἡ μεγαλυτέρα εἰς ἔκτασιν Μητρόπολις τοῦ Οἰκουμενικοῦ θρόνου, ἔχουσα τὴν ἕδραν της ἐν Ἀμισῷ. Ἡ Ἀμάσεια συγκαταλέγει μεταξὺ τῶν πρώτων πόλεων, αἵτινες ἐδέχθησαν τὸν Χριστιανισμὸν διὰ τοῦ ἐν αὐτῇ κηρύγματος τῶν Ἀποστόλων Ἀνδρέου καὶ Πέτρου. Ἐν αὐτῇ ἐμαρτύρησεν ὁ κατὰ τὴν ιϛʹ (16ην) Ἰουλίου ἑορταζόμενος Ἅγιος Ἱερομάρτυς Βασιλεὺς Ἐπίσκοπος Ἀμασείας. Βλέπε περὶ τούτου εἰς Τόμον Ζʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[9] Ὁ Ἅγιος οὗτος Θεοφάνης, εὑρισκόμενος ἐξόριστος εἰς Θεσσαλονίκην, ἐμελούργησε τὰ Τροπάρια τῶν αἴνων τοῦ Ἁγίου Δημητρίου, ὧν πρῶτον εἶναι τὸ «Δεῦρο Μάρτυς Χριστοῦ πρὸς ἡμᾶς σοῦ δεομένους συμπαθοῦς ἐπισκέψεως· καὶ ρῦσαι κεκακωμένους τυραννικαῖς ἀπειλαῖς, καὶ δεινῇ μανίᾳ τῆς αἱρέσεως», τῆς εἰκονομαχίας δηλαδή. Ὁ αὐτὸς Θεοφάνης ἐμελούργησε καὶ τὸν ἐν τῷ Μηναίῳ πρῶτον Κανόνα τοῦ Ἁγίου Δημητρίου, τὸν ὁποῖον ψάλλομεν εἰς τὸν Ὄρθρον. Ἄλλοι λέγουσιν ὅτι τὰ Τροπάρια συνέγραψεν ὁ Ὅσιος Θεόδωρος ὁ Στουδίτης, ὅτε εἶχε καὶ αὐτὸς ἐξορισθῆ εἰς Θεσσαλονίκην. Ὅμως τοῦτο δὲν φαίνεται ὀρθόν, διότι ὁ Ὅσιος Θεόδωρος ὁ Στουδίτης ἐξωρίσθη εἰς Θεσσαλονίκην δι’ ἄλλην αἰτίαν. Βλέπε καὶ σχετικὴν ἐν τῷ Συναξαρίῳ τοῦ Ὁσίου Θεοδώρου τοῦ Στουδίτου ὑποσημείωσιν εἰς τὴν ιαʹ (11ην) Νοεμβρίου, ἐν τόμῳ ΙΑʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας». Ἐπίσης οὐχὶ ὀρθῶς γράφεται ἐν τῷ δευτέρῳ τόμῳ τῆς «Ἐκκλησιαστικῆς Ἱστορίας» τοῦ Μελετίου, ὅτι ἄλλος εἶναι Θεοφάνης ὁ Γραπτός, καὶ ἄλλος Θεοφάνης ὁ Νικαίας, διότι εἶναι εἷς καὶ ὁ αὐτός.