Τῇ αὐτῇ ἡμέρα μνήμη τοῦ Ὁσίου πατρὸς ἡμῶν ΠΑΥΛΟΥ τοῦ Ξηροποταμηνοῦ τοῦ κτίσαντος τὰς δύο Μονάς, τὴν τοῦ Ξηροποτάμου καὶ τὴν τοῦ Ἁγίου Παύλου, ἤτοι τὴν τοῦ Ἁγίου Γεωργίου, τοῦ ἀκμάσαντος ἐν ἔτει ωκ’ καὶ ἐν εἰρήνῃ τελειωθέντος.

Τὴν πρότασιν ταύτην τοῦ Ὁσίου ἐδέχθη ὁ βασιλεὺς μὲ μεγάλην χαράν, καὶ ἔστειλεν εὐθὺς ἀνθρώπους βασιλικοὺς μὲ ἔξοδα ἰδικά του καὶ ἔκτισεν ἐκ θεμελίων τὴν ἱερὰν Μονὴν εἰς κάλλος ἀσύγκριτον· κατόπιν ἔστειλε καὶ τὸν ἴδιόν του υἱὸν Θεοφύλακτον, ὅστις ἦτο τότε Πατριάρχης, καὶ ἐνεκαινίασε τὸν Ναόν.

Ὅταν δὲ ὁ Ὅσιος Παῦλος ἐπρόκειτο νὰ ἀναχωρήσῃ ἀπὸ τὴν Κωνσταντινούπολιν, τὸν ἔφερεν ὁ βασιλεὺς μέσα εἰς τὸ θησαυροφυλάκιον καὶ τοῦ προσέφερε τὸ τίμιον ξύλον τοῦ Τιμίου καὶ ζωοποιοῦ Σταυροῦ, ὡς φαίνεται γεγραμμένον εἰς τὸ χρυσόβουλλον τοῦ βασιλέως Ρωμανοῦ μὲ τὰς ἰδίας αὐτοῦ λέξεις λεγούσας· «Εἰσῆλθον μετά τινων τῆς Συγκλήτου ἐν τῷ θησαυροφυλακίῳ τῆς βασιλείας μου, καὶ τῶν Τιμίων ξύλων τοῦ ζωοποιοῦ Σταυροῦ τὸ μέγιστον πάντων καὶ θαύματος ἄξιον εὑρών, (φέρει γὰρ εἰσέτι ἐν ἑαυτῷ τὰ τοῦ δεσποτικοῦ πάθους μνημόσυνα, μίαν τῶν ἥλων ὀπήν, ἀφ’ ὧν ἡ τεθεωμένη σὰρξ τοῦ Κυρίου μου περιεπάρη, καὶ τὸ καθάρσιον τῶν ἁμαρτιῶν ἡμῶν, ἤτοι ἡ λιβὰς τοῦ Παναγίου κατεκενώθη αἵματος, ὕψος ἔχον μετὰ τῶν ἐγκαρσίων καὶ τοῦ ἱστοῦ, ὡσεὶ ἑνὸς πήχεως, καὶ μιᾶς παλαιστῆς· πλάτος δὲ ὡσεὶ δύο δακτύλων, καὶ βάθος ὡσεὶ ἑνὸς δακτύλου, ὁλκὴ δὲ τὸ πᾶν αὐτοῦ ὡσεὶ δραχμὰς ἑκατόν)· καὶ ἀνὰ χεῖρας λαβὼν τοῦτον τὸν Ἅγιον θησαυρόν, τὴν φρικτὴν σημαίαν τοῦ οὐρανίου Βασιλέως, τὸ ἐν οὐρανῷ φανησόμενον σημεῖον τοῦ Υἱοῦ τοῦ ἀνθρώπου, τοῦ μέλλοντος κρῖναι ζῶντας καὶ νεκρούς, τοῦτο δὴ τὸ θειότατον ὄργανον τῆς σωτηρίας ἡμῶν, εὐλαβῶς ἐπέθηκα ταῖς τοῦ ὁσιωτάτου Παύλου τοῦ Ξηροποταμηνοῦ ἁγίαις χερσίν, ὅπως, ἕως ἂν ἔλθῃ ὁ Κύριος, ἀναφαίρετον ἀνάθημα ᾖ τῇ ρηθείσῃ σεβασμιωτάτῃ Μονῇ τῆς βασιλείας μου, ἐφοδιάσαντες αὐτὸ μετὰ ἐκκλησιαστικῆς καὶ στρατιωτικῆς προπομπῆς, ἵνα ἀποθέσωσι τοῦτο ἐν τῷ τῆς Μονῆς ἁγίῳ Βήματι, πρὸς ἁγιασμὸν καὶ στηριγμὸν τῆς αὐτοκρατορικῆς ἡμῶν Μονῆς». Λαβὼν τὸ τίμιον ξύλον ὁ μακάριος Παῦλος ἦλθεν εἰς τὸ Ἅγιον Ὄρος, ἔνθα μετὰ τὴν τελείαν ἀνακαίνισιν τῆς Μονῆς καὶ τὸν ἐγκαινιασμὸν τοῦ Πατριάρχου ἐναπέθεσε τὸ τίμιον ξύλον εἰς τὸ ἅγιον Βῆμα, κατὰ τὴν βασιλικὴν προσταγήν.

Ἐπειδὴ ὅμως ἡ φήμη τοῦ Ὁσίου ἐξῆλθεν εἰς πᾶσαν τὴν γῆν καὶ ἐσυνάχθησαν πλήθη Μοναχῶν, ἐργαζομένων τὴν ἀρετήν, φεύγων ὁ Ὅσιος τὴν ταραχήν, ἀφῆκε τὴν Μονὴν νὰ ἐπιστατῆται ἀπὸ ἄλλον ἐνάρετον ἀδελφόν, αὐτὸς δὲ ἀναχωρήσας ἐγκατεστάθη εἰς τοὺς πρόποδας τοῦ Ἄθωνος, διάγων ἡσυχαστικῶς τὴν ζωήν του.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἐν δὲ τῷ Συναξαριστῇ τοῦ Κ. Δουκάκη ἀναφέρεται ὅτι οὗτος ὁ Ἅγιος ἦτο υἱὸς τοῦ Αὐτοκράτορος Θεοφυλάκτου υἱοῦ τοῦ Αὐτοκράτορος Μιχαὴλ τοῦ Ραγκαβὲ καὶ τῆς συζύγου τοῦ Θεοφυλάκτου, ἥτις ἦτο θυγάτηρ τοῦ Αὐτοκράτορος τῆς Δύσεως Καρόλου τοῦ Μεγάλου, κατ’ ἀκολουθίαν ἡ σύζυγος τοῦ Μιχαὴλ αὐτοκράτειρα Προκοπία ἀναφέρεται ἐκεῖ ὡς μάμμη τοῦ Ἁγίου.

[2] Ἐν δὲ τῷ Κ. Δουκάκῃ ἀναγράφεται Μυριλάκου.

[3] Ἐν τῷ Κ. Δουκάκῃ λέγεται ὅτι ὠνομάσθη Νικήτας.

[4] Ἐν τῷ Συναξαριστῇ τοῦ Κ. Δουκάκη ἀναφέρεται ὅτι ὁ Ἅγιος ἀπέκτησε δύο τέκνα, τὴν Σοφίαν, ἥτις συνεζεύχθη μετὰ τοῦ Αὐτοκράτορος Χριστοφόρου υἱοῦ τοῦ Ρωμανοῦ τοῦ Λεκαπηνοῦ καὶ τὸν Θεοφύλακτον τὸν μάγιστρον, ἐπιφέρει δὲ πρὸς μαρτυρίαν καὶ τὸ τοῦ ἱστορικοῦ Κ. Κεδρηνοῦ: «Νικήτας δὲ ὁ μάγιστρος καὶ πενθερὸς τοῦ Χριστοφόρου τοῦ βασιλέως, κατηγορηθεὶς ὡς ὑποτιθέμενος τῷ Χριστοφόρῳ κατὰ τοῦ ἰδίου γενέσθαι πατρὸς καὶ τοῦτον ἐξῶσαι τῆς βασιλείας, ἐξεβλήθη τῆς Πόλεως καὶ ἀπεκάρη Μοναχός».