Εἰσαγωγὴ

καὶ ταῦτα ἵνα οἱ εὐσεβεῖς ἀναγνῶσται κατατοπίζωνται πληρέστερον καὶ διὰ τὸν χρόνον καὶ διὰ τὸν τόπον καθ’ ὃν καὶ ἐν ᾧ ἔδρασαν τὰ βιογραφούμενα ἱερὰ πρόσωπα. Διὰ τὰς ἀναγκαίας δὲ ταύτας συμπληρώσεις ἐστηρίχθημεν εἰς τὰ σοβαρώτερα καὶ σπουδαιότερα συγγράμματα ἱστορικῶν καὶ ἁγιολογικῶν ἐρευνῶν, τὰ ὁποῖα εἶδον τὸ φῶς τῆς δημοσιότητος κατὰ τὰ τελευταῖα ἔτη.

Οὕτω δὲ μοχθοῦντες πλὴν μὲ γλίσχρα καὶ ἀτελῆ μέσα, ἐφέραμεν εἰς φῶς μέχρι τοῦ ἔτους 1950 τοὺς ἓξ πρώτους τόμους τῆς πρώτης ἐκδόσεως ἡμῶν. Διαφλεγόμενοι ὅμως ὑπὸ τοῦ πόθου, ἵνα πραγματοποιήσωμεν ἀκόμη τελειότερον ἔργον τοῦ μέχρι τότε ἐπιτελεσθέντος, προέβημεν κατὰ τὸ ἔτος 1950 εἰς πᾶσαν δυνατὴν βελτίωσιν καὶ καλλιτεχνικὴν ἀνακαίνισιν αὐτοῦ, θέσαντες εἰς κυκλοφορίαν τὴν δευτέραν σειρὰν τῆς πρώτης ἐκδόσεως τῶν ἓξ πρώτων τόμων, φερούσης πρὸς διάκρισιν ἀπὸ τῆς προηγουμένης τὴν χρονολογίαν 1950, ἐπὶ τὰ πρόσω δὲ προβαίνοντες, τοῦ Θεοῦ συνεργοῦντος, ὡλοκληρώσαμεν τὴν πρώτην ἔκδοσιν τοῦ ὅλου ἔργου ἀπαρτισθέντος ἐκ τόμων δεκατεσσάρων.

Τὸ εὐσεβὲς καὶ φιλόχριστον κοινόν, ἐκτιμῆσαν τὴν καταβληθεῖσαν προσπάθειαν, περιέβαλε τὸν «Μέγαν Συναξαριστὴν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» διὰ στοργῆς καὶ ἀγάπης. Ὅθεν λίαν συντόμως, ἐξαντληθείσης τῆς πρώτης ἐκδόσεως, προέβημεν καὶ εἰς δευτέραν αὐτοῦ ἔκδοσιν ἀρτιωτέραν, πληρεστέραν καὶ τελειοτέραν τῆς πρώτης, ἀλλὰ καὶ ταύτης ἀκολούθως ἐξαντληθείσης καὶ τρίτην ὁμοίαν ἔτι πληρεστέραν καὶ καλλιτεχνικωτέραν τῶν προηγηθεισῶν ἐπεχειρήσαμεν, Χάριτι τοῦ Παναγάθου Σωτῆρος ἡμῶν καὶ Κυρίου Ἰησοῦ Χριστοῦ. Συμπεριελήφθησαν ἐπίσης ἐν αὐτῇ Ἀπολυτίκια, Κοντάκια καὶ Μεγαλυνάρια εἰς τοὺς καθ’ ἡμέραν ἑορταζομένους Ἁγίους συμπεπληρωμένα ὑπὸ τοῦ γνωστοῦ Ὑμνογράφου τῆς Μεγάλης τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίας πατρὸς Γερασίμου Μικραγιαννανίτου, κατεκοσμήθη δὲ μὲ πλουσίαν βυζαντινὴν εἰκονογράφησιν δι’ εἰκόνων φιλοτεχνηθεισῶν ὑπὸ τῶν διαπρεπῶν ἁγιογράφων κ.κ. Φωτίου Κόντογλου, Ράλλη Κοψίδη καὶ ἄλλων.

Οὕτω δὲ δι’ εἰλικρινοῦς μετανοίας βαδίζοντες καὶ ἵνα τῷ Θεῷ εὐαρεστήσωμεν, ἂς μιμηθῶμεν τὰς ἐνθέους πράξεις τῶν ἐν τῷ «Μεγάλῳ Συναξαριστῇ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» ἐγκωμιαζομένων Ἁγίων, οἵτινες καταλείψαντες τὰ τερπνὰ καὶ ἡδέα τῆς προσκαίρου ταύτης ζωῆς τὰ αἰώνια καὶ ἀεὶ διαμένοντα ἀπέλαβον,