Λόγος εἰς τὴν ΚΥΡΙΑΚΗΝ τῶν ΒΑΪΩΝ περὶ τῶν Ἀχράντων Μυστηρίων. Μὲ ποίαν προετοιμασίαν πρέπει νὰ μεταλαμβάνωμεν τὰ ἄχραντα Μυστήρια. Μακαρίου Σκορδίλη τοῦ Κρητός, ἐλαφρῶς διασκευασθείς, ἐκ τῆς ἐκδόσεως Βενετίας 1787.

ΕΥΦΡΑΝΘΗΤΙ σήμερον ἡ θυγάτηρ Σιών, διὰ τὴν λαμπρὰν ταύτην εἴσοδον τοῦ Βασιλέως σου καὶ Θεοῦ. Ἀγάλλου καὶ κατατέρπου ἐξ ὅλης τῆς καρδίας Σου, θύγατερ Ἱερουσαλήμ, διὰ τὴν χαρμόσυνον ἐπέλευσιν τοῦ Δεσπότου σου. Κήρυξον μὲ μίαν οὐράνιον θεολογίας ἐναρμόνιον σάλπιγγα, τὴν πανήγυριν ταύτην καὶ τὸν ἐρχομὸν τοῦ μεγάλου Ἀρχιερέως καὶ Θεοῦ. Αὐτὸς ἔρχεται μὲ δικαιοσύνην, μὲ πραότητα καὶ μὲ ἄκραν ταπείνωσιν, διὰ νὰ σὲ σώσῃ ἀπὸ τὰς ἀδικίας σου καὶ τὰς παρανομίας σου. «Ἰδοὺ ὁ βασιλεὺς ἔρχεταί σοι, δίκαιος καὶ σῴζων» (Ζαχ. θ’ 9). Ἔρχεται διὰ νὰ σὲ λυτρώσῃ ἀπὸ τὰς χεῖρας τῶν ἐπιβούλων, ἀπὸ ὅλους τοὺς ἐναντίους ἐχθρούς σου. Ἔρχεται διὰ νὰ σοῦ ἀφαιρέσῃ κάθε αἴτιον λύπης καὶ κακίας· «περιεῖλε Κύριος τὰ ἀδικήματά σου, λελύτρωταί σε ἐκ χειρὸς ἐχθρῶν σου Βασιλεὺς Ἰσραὴλ Κύριος ἐν μέσῳ σου, οὐκ ὄψῃ κακὰ οὐκέτι» (Σοφον. γ’ 15). Χαῖρε σφόδρα, θύγατερ Σιών· κήρυσσε, θύγατερ Ἱερουσαλήμ· ἀλλὰ χαῖρε καὶ σύ, θύγατερ Σιών, ἡ νέα Ἱερουσαλήμ, ὁ λαὸς τῶν Χριστιανῶν, οἱ στρατιῶται τοῦ οὐρανίου Βασιλέως, διότι ἐγὼ βλέπω καὶ ἀρματώθητε σήμερον μὲ ἕνα ἀνίκητον ἄρμα, τὸν τίμιον καὶ ζωοποιὸν Σταυρόν, τὸν ὁποῖον κρατοῦντες μὲ τὰ βαΐα εἰς τὰς χεῖράς σας, κατασφάζετε, ὅλους τοὺς ὁρατοὺς καὶ ἀοράτους ἐχθρούς σας.

Χαίρετε, χαίρετε λοιπόν, ὦ ἀνεξίκακοι παῖδες τῶν Χριστιανῶν, διότι σεῖς ἀρματώθητε σήμερον μὲ τοιοῦτον ὅπλον, μὲ τὸ ὁποῖον ἀφοῦ κατατροπώσετε τοὺς ἐχθρούς σας καὶ τοὺς φονεύσετε, θέλετε βασιλεύσει μαζὶ μὲ τὸν Χριστὸν καὶ Θεόν σας. Χαίρετε, διότι ἠκολουθήσατε τοιοῦτον δυνατὸν Βασιλέα, διότι ἐπεποθήσατε τοιαύτην αἰώνιον Βασιλείαν, διότι δοξάζετε τοιαύτην οὐράνιον θεολογίαν καὶ διότι μελῳδεῖτε τοιαύτην ἀγγελικὴν ὑμνολογίαν· «Ὡσαννά εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος ἐν ὀνόματι Κυρίου ὁ Βασιλεὺς τοῦ Ἰσραήλ» (Ἰωάν. ιβ’ 13). Χαίρετε, διότι σεῖς ἐγνωρίσατε Αὐτόν, ὅστις ἔρχεται σήμερον εἰς τὴν ἁγίαν Πόλιν ταπεινὸς καὶ πραΰς, φερόμενος ἐπάνω εἰς ἕνα πῶλον, ὅτι εἶναι ὁ προαιώνιος Λόγος τοῦ Πατρός, ὁ ὁμοούσιος Αὐτῷ καὶ ὁμόδοξος, ὅστις ἐπαναπαύεται ἐπὶ τὰ Χερουβὶμ καὶ ἐπὶ τὰ Σεραφὶμ καὶ διὰ τοῦτο κρατοῦντες ἐλαίας καὶ βαΐα, σύμβολα νίκης, ψάλλετε ὅλοι συμφώνως τὸ ὡσαννά.