«Ἐὰν ἴδητε ἐκεῖ βιβλίον, μὴ ἀνοίξητε αὐτὸ ἄνευ ἀδείας τοῦ οἰκοδεσπότου· ἀλλὰ πρότερον εἴπετε εἰς αὐτὸν καὶ ἐὰν προστάξῃ ἐκεῖνος, τότε ἀνοίξατε· ἐὰν δὲ μὴ εἴπῃ, μὴ ἀνοίξητε σεῖς ἀφ’ ἑαυτῶν.
«Ἐὰν ἐμπιστευθῇ καὶ δώσῃ εἰς ὑμᾶς φίλος βαλάντιον χρυσίου ἢ ἀργυρίου πρὸς φυλακήν, μὴ θελήσητε νὰ ἀνοίξητε καὶ νὰ ἰδῆτε τί περιέχει· εἰ δὲ καὶ ἄλλο τι οἱονδήποτε σκεῦος εἶναι, μὴ βάλητε τὰς χεῖρας ὑμῶν ἔνδον καὶ ψηλαφήσητε τὰ ἔσωθεν κείμενα· διότι τοῦτο εἶναι ἀπαιδευσία, ὡς εἶπον, καὶ πνεῦμα περιεργείας καὶ βλάβη τῆς ψυχῆς, ἐκ τοῦ ὁποίου ἐρχόμεθα καὶ εἰς τὸ νὰ κλέπτωμεν.
«Ἐὰν εὕρετε σκεῦός τι πλησίον ὑμῶν ἢ ἔνδον τοῦ Μοναστηρίου κείμενον, ἢ ἐρριμμένον εἰς τὴν ὁδόν, ἢ τυχὸν καὶ εἰς ἔρημον τόπον, μὴ κρατήσητε αὐτὸ εἰς ὑπηρεσίαν ὑμῶν, ἀλλ’ εὐθέως, δότε τοῦτο εἰς τὸν κύριον αὐτοῦ, εἰ δὲ μή, ὡς κλοπὴ θέλει τοῦτο λογισθῆ ἐν τῇ ἡμέρᾳ τοῦ θανάτου».
Ταῦτα καὶ τὰ τοιαῦτα ἐδίδασκε τοὺς πρὸς αὐτὸν προσερχομένους ὁ Ὅσιος Ρωμύλος, οἵτινες καὶ ὠφελούμενοι ἀνεχώρουν ἐπιστρέφοντες· ἐπειδὴ δὲ ἐκ τῶν πολλῶν προσερχομένων διεκόπτετο ἡ φιλτάτη εἰς αὐτὸν ἡσυχία, διὰ τοῦτο προσέταξε τὸν μαθητήν του Γρηγόριον, ἵνα μεταβῇ εἰς τοὺς πρόποδας τοῦ Ἄθωνος, κατὰ τὰ βορειότερα μέρη, καὶ εὕρῃ ἐκεῖ τόπον ἔρημον, ἀπομεμονωμένον καὶ κατάλληλον πρὸς κατοικίαν, διὰ νὰ μετοικήσωσιν ἐκεῖ χάριν ἡσυχίας· ὅπερ καὶ ἐγένετο, εὑρεθέντος τόπου καταλλήλου ἔχοντος καὶ πλησίον πηγὴν ὕδατος διαυγεστάτου, ἔνθα καὶ κτίσαντες μικρὸν κελλίον μετεφέρθησαν πλὴν ἐπ’ ὀλίγον μόνον διάστημα· διότι καθὼς εἶπεν ὁ Κύριος· «Οὐ δύναται πόλις κρυβῆναι ἐπάνω ὄρους κειμένη», διότι ὄρος πράγματι εἶναι τὸ ὕψος τῶν ἀρετῶν, εἰς τὸ ὁποῖον ἀναβαίνοντες οἱ ἐνάρετοι, λάμπουσιν ὡς φῶς· ὅθεν καὶ ἔτρεχον πάλιν πρὸς αὐτὸν οἱ ἄνθρωποι ὠφελείας ἕνεκα, καὶ ἐπληροῦτο τὸ λόγιον τὸ λέγον· «Ὅσον φεύγει τις τὴν δόξαν τῶν ἀνθρώπων, τοσοῦτον αὕτη καταλαμβάνει αὐτόν».
Δὲν παρῆλθεν ὅμως πολὺς καιρὸς καὶ ἐκινήθη ὁ ὑπὸ τῶν Τούρκων κατὰ τῶν Βουλγάρων καὶ Σέρβων πόλεμος, ὁπότε καὶ ὁ χριστιανικώτατος ἐκεῖνος Οὐγκλέσης ἐφονεύθη· διὸ καὶ πολλοὶ Μοναχοὶ τοῦ Ἁγίου Ὄρους, καὶ μάλιστα οἱ ἐκτὸς τῶν Μονῶν εὑρισκόμενοι, φοβηθέντες τὴν σύγχυσιν, ἀνωμαλίαν καὶ ἀκαταστασίαν τῶν πραγμάτων, ἀνεχώρησαν ἐκεῖθεν κατευθυνθέντες εἰς διάφορα μέρη.