Ἐκλογὴ ἐκ τοῦ εἰς τὸν ἐν Ἁγίοις Πατέρα ἡμῶν καὶ Ἰσαπόστολον πρῶτον Ἱεράρχην Ἀθηνῶν μέγαν ΙΕΡΟΘΕΟΝ ἐγκωμίου τοῦ σοφωτάτου Εὐθυμίου Ζυγαδινοῦ συντεθεῖσα ὑπὸ Ἀγάθωνος Μοναχοῦ.

ΙΕΡΟΘΕΟΝ θέλω ἐγκωμιάσει τὸν ἱερὸν τοῦ Θεοῦ ἄνθρωπον, εἶναι δὲ πρέπον τῷ ὄντι εἰς αὐτὸν καὶ δίκαιον τὸ ἐγκώμιον, πρῶτον μὲν, ἐπειδὴ καθὼς εἶχε τὸ θεῖον καὶ ἱερὸν ὄνομα Ἱερόθεος, τὸ ὁποῖον σημαίνει ἀφιερωμένον τῷ Θεῷ ἄνθρωπον, οὕτως εἶχε καὶ ἔργα θεῖα καὶ τοῦ Θεοῦ ἄξια, διὰ τῶν ὁποίων ἡγιάσθη καὶ καθιερώθη εἰς τὸν Θεὸν καὶ προσφυέστατα συνεφώνησαν μετὰ τοῦ ὀνόματός του τὰ ἔργα του· δεύτερον δὲ ἐπειδὴ συνέζησε καὶ συνανεστράφη μετὰ τῶν ἀφιερωμένων εἰς τὸν Θεὸν Ἁγίων Ἀποστόλων καὶ ἴσα μὲ ἐκείνους ἠξιώθη χαρίσματα, ἀποστολικὴν λαβὼν διακονίαν, ἀποστολικὴν δόξαν, ἀποστολικὴν προεδρίαν, ἄλλος Ἀπόστολος καὶ ὢν καὶ φαινόμενος· τούτου ἓνεκεν δίκαιον εἶναι μετὰ τῶν Ἀποστόλων καὶ αὐτὸν νὰ τιμῶμεν καὶ νὰ ἐγκωμιάζωμεν· ἐπειδὴ καθὼς ἀναντιρρήτως ἀποστολικῶς πᾶσαν τὴν ζωὴν αὐτοῦ διήνυσεν, οὕτω δικαίως καὶ σέβας ἀποστολικὸν καὶ ἔπαινοι ἀποστολικοὶ εἰς αὐτὸν ὀφείλονται καὶ ἐγκώμια, καθότι τὸ πρέπον ἀπαιτεῖ τῶν ἴσων πόνων νὰ εἶναι ἴσοι καὶ οἱ μισθοὶ καὶ τὰ στέφανα ὅμοια.

Ὅστις δὲ τὸ ἱερὸν τοῦτο χρέος ἐκπληροῖ καὶ σεβασμίως τιμᾷ καὶ γεραίρει τὸν ἱερὸν τοῦτον ἄνθρωπον τοῦ Θεοῦ Ἱερόθεον, ἠξεύρετε ποῖον ἔχει μισθὸν καὶ τίνα λαμβάνει τὴν ἀνταπόδοσιν; τὸ νὰ γίνῃ καὶ οὗτος ἀξιόμισθος καὶ ἀξιοσέβαστος ὡς ὁ εὐφημούμενος Ἅγιος καὶ παρὰ πάντων σεβασμίως νὰ τιμᾶται καὶ νὰ ἐγκωμιάζεται. Τούτου ἕνεκα προθύμως πρέπει ἅπαντες οἱ φιλόθεοι καὶ φιλέορτοι νὰ συντρέξωσι καὶ γηθοσύνως τὰς εὐκλεεῖς αὐτοῦ πράξεις νὰ ἀναμνήσωσι, καὶ ἐκ τῶν καλῶν αὐτοῦ κατακόρως νὰ ἀπολαύσωσι καὶ χορτάσωσιν, εἰς τὸ ὁποῖον πάντοτε μέν, ἐξαιρέτως δὲ σήμερον κατὰ τὴν ἡμέραν τῆς αὐτοῦ πανηγύρεως ἅπαντας πανταχόθεν τοὺς φιλοθέους προσκαλεῖ νὰ συνέλθωσιν.

Ἐκ τίνων γονέων ἐγεννήθη καὶ κατήγετο ὁ ἱερὸς πατὴρ ἡμῶν Ἱερόθεος καὶ πῶς καλῶς καὶ εὐγενῶς ἀνατραφεὶς καὶ ἐκπαιδευθεὶς καὶ εἰς μέτρον ἡλικίας φθάσας κατέστη τοσοῦτον ἐπίσημος, ὥστ’ ἐξεπέρασε καὶ αὐτοὺς τοὺς εὐκλεεστάτους καὶ ὑπερενδόξους ἄνδρας κατὰ τὴν φήμην καὶ τὴν ὑπόληψιν, οὐδεὶς μὲν τῶν ἱστορικῶν μᾶς τὸ ἐξιστόρησεν, ἐκ τῶν συγγραμμάτων ὅμως αὐτοῦ καὶ ἐκ τῆς ὑψηλῆς σοφίας του ἀπταίστως δυνάμεθα νὰ κρίνωμεν καὶ περὶ τῆς εὐγενοῦς ἀνατροφῆς καὶ νομίμου αὐτοῦ ἐκπαιδεύσεως.