Τῇ ΚΔ’ (24ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ἁγίου Ἱερομάρτυρος ΚΛΗΜΕΝΤΟΣ Ἐπισκόπου Ρώμης.

Ἄνθρωπός τις θεοσεβής, ἔχων εὐλάβειαν πρὸς τὸν Ἅγιον, ἐπῆγε νὰ τὸν προσκυνήσῃ μὲ την γυναῖκα του, ἔχοντες καὶ ἓν παιδίον μικρὸν εἰς τὴν συνοδείαν των. Οὗτοι ἐσταμάτησαν εἰς τὸν Ναὸν τοῦ Ἁγίου εὐχόμενοι νὰ πολυχρονίσῃ τὸ τέκνον των καὶ ἄλλα τοιαῦτα. Ἔπειτα, ὅταν ἔμελλε νὰ στρέψῃ πάλιν ἡ θάλασσα εἰς τὸν τόπον της, ἔφυγαν οἱ γονεῖς τοῦ παιδίου μὲ τοὺς ἄλλους Χριστιανοὺς βιαστικοὶ διὰ νὰ μὴ τοὺς σκεπάσῃ ἡ θάλασσα καὶ ἀπὸ τὴν σύγχυσιν τὴν πολλὴν ἄφησαν ἐκεῖ τὸ παιδίον καὶ δὲν ἐστοχάσθησαν ὅτι ἔλειπεν, ἕως οὗ ἐσκέπασαν τὸν τάφον τὰ ὕδατα καὶ τότε ζητοῦντες αὐτὸ ἀντελήφθησαν ὅτι ἔμεινεν εἰς τὸν Ναὸν τοῦ Ἁγίου. Ὅθεν μεγάλως καὶ πολὺ κλαύσαντες, ἐπέστρεψαν εἰς τὴν οἰκίαν των· καὶ τότε ἰδόντες τὰ ἱμάτια τοῦ φιλτάτου παιδὸς παντέρημα, ηὔξησαν μᾶλλον τὸν θρῆνον καὶ ἐκόπτοντο ἀπαραμύθητα. Ὅταν δὲ ἦλθε πάλιν τὸν ἄλλον χρόνον ἡ πανήγυρις τοῦ Ἁγίου, ἐπῆγαν καὶ αὐτοὶ νὰ ἐρευνήσουν, μήπως καὶ εὕρουν τὰ ὀστᾶ τοῦ ἀγαπημένου τέκνου των. Ὑπεχώρησαν λοιπὸν πάλιν τὰ ὕδατα κατὰ τὸ σύνηθες καὶ ἔδραμον πρότερον ἀπὸ ὅλους εἰς τὸν θεόκτιστον Ναὸν ἐκεῖνον τοῦ Ἱερομάρτυρος καὶ φθάσαντες ἐκεῖ βλέπουσι τὸ παιδίον (μέγας εἶ, Κύριε, καὶ θαυμαστὰ τὰ ἔργα σου καὶ οὐδεὶς λόγος ἐξαρκέσει πρὸς ὕμνον τῶν θαυμασίων σου!) ὅπερ ἵστατο πλησίον τοῦ Ἁγίου ἀγαλλόμενον.

Ταῦτα βλέποντες οἱ γονεῖς τοῦ παιδίου πρῶτον μὲν εἶχον ἀμφιβολίαν, μήπως καὶ ἦτο φάντασμα τὸ φαινόμενον. Ἔπειτα κυττάζοντες ἐπιμελέστερα, ἐγνώρισαν ὅτι ἐκεῖνο ἦτο κατὰ ἀλήθειαν. Ἐνηγκαλίσθησαν λοιπὸν αὐτὸ καὶ κατεφίλουν γλυκύτατα, ἀπὸ δὲ τὴν πολλήν των χαρὰν ἐδάκρυζον. Ἔπειτα τὸ ἠρώτησαν ἀκριβῶς τίς τὸ ἔτρεφε τόσον καιρὸν καὶ τὸ ἐφύλαττεν εἰς τὴν θάλασσαν ἀπὸ τοὺς ἰχθεῖς ἀβλαβές. Τὸ δὲ παιδίον ἔδειξε δακτυλοειδῶς τὸν Ἅγιον λέγον· «Οὗτος μὲ ἔτρεφεν ἐπιμελῶς καὶ ἀβλαβῆ διεφύλαττε». Τότε οἱ γονεῖς, μεταβάλλοντες τὴν προτέραν λύπην εἰς ἀγαλλίασιν, ηὐχαρίστουν τὸν Κύριον λέγοντες· «Θαυμαστὸς ὁ Θεὸς ἐν τοῖς Ἁγίοις αὐτοῦ», καὶ ἄλλα τοιαῦτα. Ἔπειτα, ἀφοῦ ἐτέλεσαν τὴν ἑορτὴν χαρμοσύνως, ἐπέστρεψαν εἰς τὴν οἰνίαν των, ἔχοντες συνοδοιποροῦντα ἐκεῖνον ὅπερ ἐνόμιζον ἰχθύων καὶ ἄλλων ζῴων θαλασσίων βρῶμα γενόμενον καὶ οὔτε κἂν τεμάχιον ὀστοῦ εἶχον ἐλπίδα νὰ εὕρωσι. Τοιουτοτρόπως ὁ Βασιλεὺς τῶν βασιλευόντων Χριστός, ὁ κοινὸς ἁπάντων Δεσπότης, τιμᾷ τοὺς δούλους του, ὅσοι δηλονότι ἐκακοπάθησαν δι’ ἀγάπην του καὶ τοὺς δοξάζει εἰς τοῦτον τὸν κόσμον μὲ τοιαῦτα φρικτὰ θαυμάσια καὶ εἰς τὸν μέλλοντα πάλιν τοὺς κάμνει συγκληρονόμους τῆς αἰωνίου Βασιλείας του. Ἧς γένοιτο ἐπιτυχεῖν καὶ ἡμᾶς τῇ αὐτοῦ φιλανθρωπίᾳ καὶ Χάριτι. Μεθ’ οὗ τῷ Πατρὶ δόξα ἅμα τῷ Ἁγίῳ Πνεύματι, νῦν καὶ ἀεί, καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων. Ἀμήν.

                            

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Περὶ τοῦ τόπου καταγωγῆς τοῦ Ἁγίου Κλήμεντος ὁ Ἱερὸς Νικηφόρος ὁ Θεοτόκης ἐν ταῖς σημειώσεσιν αὐτοῦ (σελ. 448) σημειώνει τὰ ἑξῆς· «Ὁ Κλήμης οὗτος ἂν εἶναι Ρωμαῖος πάντῃ ἐστὶν ἀμφίβολον (καθ’ ὅτι ὁ νεώτερος Καβαῖος μαρτυρεῖ, ὅτι λέγεται πῶς οὗτος εἶναι Ρωμαῖος ἐν τῷ περὶ Ἐκκλησιαστικῶν Συγγραφέων πονήματι) διότι τὸ ὄνομα αὐτοῦ Ἑλληνικὸν μᾶλλον εἶναι ἢ λατινικόν, καθότι κλῆμα εἶναι λέξις Ἑλληνική, ἐκ τοῦ κλῆμα δὲ παράγεται τὸ Κλήμης, διὸ καὶ Ἕλληνες τοῦτο ἔσχον τὸ ὄνομα. Ἐὰν δὲ ἦτο Ρωμαῖος ὁ Κλήμης, διατὶ οὐ Ρωμαϊστὶ ἀλλὰ Ἑλληνιστὶ συνέγραψεν;».

[2] Ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης ὑπεραμυνόμενος τῆς γνησιότητος τῶν Ἀποστολικῶν Διαταγῶν, τῶν Ἀποστολικῶν Κανόνων καὶ τῶν Ἐπιστολῶν τοῦ Ἁγίου Κλήμεντος, σημειώνει ἐνταῦθα καὶ τὰ ἑξῆς: «Οὐ μόνον αἱ Διατάξεις τῶν Ἀποστόλων, ἀλλὰ καὶ οἱ Ἀποστολικοὶ Κανόνες ὑπὸ τῶν Ἀποστόλων διὰ Κλήμεντος συνεγράφησαν, καὶ δύο ἐπιστολαὶ πρὸς Κορινθίους ἐπιστελλόμεναι ὡς ἐκπροσώπου τῆς Ρωμαίων Ἐκκλησίας καὶ ἄλλα συγγράμματα. Σημείωσαι καὶ τοῦτο, ὅτι αἱ δύο ἐπιστολαὶ τοῦ Κλήμεντος τούτου αἱ πρὸς Κορινθίους ἐπικυροῦνται ὅτι γνήσιαί εἰσι (σελ. 4 τοῦ Κανονικοῦ Κλήμεντος). Ὁμοίως σημείωσαι, ὅτι ὑπὸ τῶν Ἀποστόλων διὰ τοῦ Ἁγίου Κλήμεντος τούτου συνεγράφησαν οἱ ΠΕʹ (85) Κανόνες τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων καὶ αἱ Διατάξεις αὐτῶν, ὡς εἴρηται ἀνωτέρω οὐχὶ δὲ ὑπὸ τοῦ Κλήμεντος τοῦ Ἀλεξανδρέως (ἤτοι τοῦ Στρωματέως), ἢ συνεγράφησαν, ἢ συνηθροίσθησαν, καθὼς οὐχὶ ὀρθῶς γράφεται ἐν τῇ Ἑκατονταετηρίδι. Διότι, ἐὰν τοῦτο ἦτο ἀληθές, ἔπρεπεν οἱ Κανόνες αὐτοὶ νὰ εὑρίσκωνται εἰς τὰ ἅπαντα τοῦ αὐτοῦ Ἀλεξανδρέως. Ἐπειδὴ δὲ αὐτοὶ δὲν ἐμφέρονται εἰς τὰ ἐκείνου συγγράμματα, ἄρα ψευδέστατον εἶναι τοῦτο, ὅπερ λέγει ὁ τῆς Ἑκατονταετηρίδος Συγγραφεύς». Βλέπε καὶ εἰς τὴν σχετικὴν ὑποσημείωσιν τοῦ Συναξαρίου τῶν Δώδεκα Ἀποστόλων κατὰ τὴν τριακοστὴν τοῦ Ἰουνίου (βλέπε τόμον Ϛʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»). Περὶ τοῦ Κλήμεντος τούτου βλέπε καὶ εἰς τὴν πέμπτην τοῦ παρόντος Νοεμβρίου, ἐν τῇ σχετικῇ ὑποσημειώσει τοῦ Συναξαρίου τῶν Ἀποστόλων Ἑρμᾶ, Πατρόβα, Λίνου, Γαΐου καὶ Φιλολόγου (σελ. 160 τοῦ ἀνὰ χεῖρας τόμου).

[3] Τὸν Δομετιανὸν ἀποβιώσαντα διεδέχθη ἐν ἔτει 96 ὁ Νερούας ἢ Νέρβας καὶ τούτου μετὰ διετίαν ἐκμετρήσαντος τὸ ζῆν ἀνῆλθεν ἐπὶ τοῦ θρόνου ὁ Τραϊανὸς (98-117).

[4] Οὕτω γράφεται ἐν τῇ «Βιβλιοθήκῃ Ἑλλήνων Πατέρων καὶ Ἐκκλησιαστικῶν Συγγραφέων», Τόμ. Αʹ «Κλήμης ὁ Ρώμης» (Μέρος πρῶτον), σελ. 289 CLXVI. Ὁ χειρόγραφος Συναξαριστὴς Ἐρήπολιν ταύτην γράφει, ὁ δὲ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης ἔρημον πόλιν. Ποία δὲ ἀκριβῶς εἶναι αὕτη καὶ πῶς λέγεται τώρα, οὐδὲν εἶναι γνωστόν.