Λόγος Πρῶτος, εἰς τὸ Γενέσιον τοῦ ΤΙΜΙΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ. Νικηφόρου τοῦ Θεοτόκη.

Οἱ Ἰσραηλῖται ὅλοι εἶχον ἔμπροσθεν εἰς τοὺς ὀφθαλμούς των τοῦτο τὸ ἀδύνατον, ἤξευραν ὅμως πολλὰ καλὰ καὶ τὴν μεγάλην ἀρετὴν τοῦ Ζαχαρίου καὶ τῆς Ἐλισάβετ. «Ἦσαν δὲ δίκαιοι ἀμφότεροι ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ, πορευόμενοι ἐν πάσαις ταῖς ἐντολαῖς καὶ δικαιώμασι τοῦ Κυρίου ἄμεμπτοι» καὶ ἐπίστευαν ἀκόμη, πῶς ὅλα εἶναι δυνατὰ εἰς τὸν Θεόν, κανένα πρᾶγμα δὲν εἶναι ἀδύνατον. Ὅθεν εὐθὺς ὅπου ἐκατάλαβαν τὴν σύλληψιν, καὶ εἶδον τοῦ παιδίου τὴν γέννησιν, ἐγνώρισαν πῶς τὸ βρέφος δὲν εἶναι καρπὸς τῆς φύσεως, ἀλλὰ ἀποτέλεσμα τῆς παντοδυνάμου χάριτος· καὶ ἐπειδὴ πληροφορημένοι ἦσαν, πῶς ὅσα κατασκευάζει ἡ χάρις τοῦ Θεοῦ, εἶναι ὅλα ἐξαίρετα καὶ ὑπερτέλεια, διὰ τοῦτο εὐθὺς ἄρχισεν ὁ ἕνας τοῦ ἄλλου νὰ λέγῃ· τὸ βρέφος εἶναι ἕνας βλαστός, τὸν ὁποῖον ὁ Θεὸς ἐφύτευσεν, αὐτὸς λοιπὸν πρέπει νὰ εἶναι γεμᾶτος οὐράνιον καρπόν· τὸ βρέφος εἶναι ἕνα ἄνθος, ὅπου ἡ χάρις τοῦ Θεοῦ τὸ ἐξήνθησεν, αὐτὸ λοιπὸν εὐωδιάζει τὰς εὐωδίας τῆς θείας χάριτος· αὐτὸ εἶναι ἕνα σκεῦος, ὅπου ὁ Θεὸς τὸ κατεσκεύασε, λοιπὸν περιέχει ὅλων τῶν ἀρετῶν τὰ ἀρώματα.

Δὲν ἐγνώριζαν, ὅμως ὅλοι οἱ υἱοὶ τῶν Ἰσραηλιτῶν, πῶς καὶ ὁ Σαμψὼν καὶ ὁ Ἰωσὴφ καὶ ὁ Σαμουὴλ ἐγεννήθησαν ἀπὸ γυναῖκας στείρας, καὶ ὁ Ἰσαὰκ ἀπὸ στεῖραν καὶ γηραλέαν μητέρα καὶ ἀπὸ ἑκατονταετῆ καὶ ἅγιον πατέρα; διατί λοιπὸν τόσον θαυμαστὸν καὶ τέλειον ἔπρεπε νὰ νομίσουν τὸν Ἰωάννην τὸν Βαπτιστήν; Διότι ἐκεῖνα ὅπου εἶδαν αὐτοὶ εἰς τὸ γενέσιον τοῦ Βαπτιστοῦ, δὲν εἶχαν ἀκούσει νὰ ἔγιναν ποτὲ εἰς ἄλλο κανέν γενέσιον. Ἐγέννησε καὶ ἡ Ἄννα τὸν Σαμουήλ, καὶ ἡ Ραχὴλ τὸν Ἰωσήφ, χωρὶς ὅμως νὰ ἰδοῦν ὀπτασίας, χωρὶς νὰ ἀκούσουν προφητείας καὶ χρησμοὺς διὰ τὰ γεννηθέντα βρέφη των· ἐφάνη Ἄγγελος εἰς τὸν Μανωέ, ἀλλὰ εἰς καιρὸν ὅπου ἦτο εἰς τὸν ἀγρόν του· ἐφάνησαν τρεῖς Ἄγγελοι εἰς τὸν Ἀβραάμ, μὰ εἰς καιρὸν ὅπου ἐκάθητο ἐν τῇ δρυῒ Μαμβρῆ. Ὁ Ἄγγελος καμμίαν ἄλλην προφητείαν δὲν εἶπε τῆς γυναικὸς τοῦ Μανωὲ διὰ τὸν υἱόν της τὸν Σαμψών, παρὰ ὅτι αὐτὸς θέλει ἐλευθερώσει τοὺς Ἰσραηλίτας ἀπὸ τὴν αἰχμαλωσίαν τῶν Φιλισταίων. «Καὶ αὐτὸς ἄρξεται σῶσαι τὸν Ἰσραὴλ ἐκ χειρὸς Φιλιστιείμ»· οἱ τρεῖς Ἄγγελοι τίποτε ἄλλο δὲν εἶπον τοῦ Ἀβραάμ, παρὰ πῶς ἡ Σάρρα θέλει γεννήσει υἱόν. «Καὶ ἕξει υἱὸν Σάρρα ἡ γυνή σου».