Λόγος Πρῶτος, εἰς τὸ Γενέσιον τοῦ ΤΙΜΙΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ. Νικηφόρου τοῦ Θεοτόκη.

ΔΙΚΑΙΟΣ ὁ Κύριος καὶ δικαιοσύνας ἠγάπησεν. Τοῦτο ἁρμόζει νὰ εἰποῦμεν εἰς τὴν ὑπέρλαμπρον καὶ ἐνδοξοτάτην ἑορτήν, ὅπου τὴν σήμερον ἡμέραν ὅλοι οἱ εὐσεβεῖς πανηγυρίζομεν. Δίκαιος εἶναι ὁ Κύριος, καὶ τὰς δικαιοσύνας ἀγαπᾷ διὰ τοῦτο μὲ τόσα πολλὰ μεγαλεῖα, καὶ μὲ τόσας μεγάλας δόξας, ἠθέλησε νὰ μεγαλύνῃ τὸ γενέσιον τοῦ Ἰωάννου τοῦ Βαπτιστοῦ. Ὁ Ἰωάννης ὑπερβαίνει ὅλους τοὺς Ἁγίους εἰς τὴν ἁγιότητα· δὲν ἐγεννήθη εἰς τὸν κόσμον ἄλλος ἄνθρωπος μεγαλύτερος ἀπὸ αὐτὸν εἰς τὴν χάριν, ἐξαιρετικώτερος εἰς τὴν ἀρετήν, περισσότερος εἰς τὴν τελειότητα. Τοῦτο, ὅπου λέγω, δὲν εἶναι ὑπερβολή, οὐδὲ φοβοῦμαι τίποτε, μὴν τύχῃ καὶ λανθασθῶ, ὅταν τὸν ἀνεβάζω εἰς ἕνα τοιοῦτον ὑψηλότατον ὕψος· ὁ ἄπειρος καὶ ἀλάνθαστος σοφία τοῦ πανσόφου καὶ ὑπερτελείου Θεοῦ, ὅπου καλὰ ἐγνώρισε τὴν ἀρετήν του, αὐτὴ τὸν ἀνέβασε τόσον ὑψηλά, δίδοντάς του τὰ πρωτεῖα ἀπὸ ὅλους τοὺς ἀνθρώπους. «Οὐκ ἐγήγερται ἐν γεννητοῖς γυναικῶν μείζων Ἰωάννου τοῦ Βαπτιστοῦ». Τοῦ Ἰωάννου ἡ ζωὴ ἔχει περισσοτέραν ἁγιότητα ἀπὸ τὴν πολιτείαν τῶν ἄλλων Ἁγίων· τὸ γενέσιον τοῦ Ἰωάννου πρέπει νὰ ἔχῃ περισσότερην χάριν καὶ δόξαν ἀπὸ τῶν ἄλλων Ἁγίων τὰ γενέσια.

 «Δίκαιος ὁ Κύριος καὶ δικαιοσύνας ἠγάπησεν». Τόση εἶναι ἡ χάρις καὶ ἡ δόξα, μὲ τὴν ὁποίαν ὁ Θεὸς λαμπρύνει τὸ γενέσιον τοῦ Βαπτιστοῦ, ὅπου κινεῖ εἰς μίαν ὑπέρμετρον χαρὰν καὶ ἀγαλλίασιν τὰς καρδίας τῶν ἀνθρώπων. «Καὶ πολλοὶ ἐπὶ τῇ γεννήσει αὐτοῦ χαρήσονται». Ἐχάρη πολλὰ ὁ παλαιὸς Ἰσραήλ, ὅταν εἶδε τόσα θαύματα εἰς τὴν γέννησιν τοῦ Βαπτιστοῦ· διότι ἐκατάλαβε πῶς ἐπλησίασεν ὁ καιρός, εἰς τὸν ὁποῖον ἔμελλε νὰ γεννηθῇ ὁ Μεσσίας· μὲ χαρὰν μεγάλην πανηγυρίζομεν σήμερον ἡμεῖς, βλέποντες πῶς ὁ Θεὸς ἠθέλησε νὰ δοξάσῃ τόσον πολλὰ τὴν γέννησιν ἐκείνου, ὅπου προεκήρυξε τὸν ἐρχομὸν τοῦ Σωτῆρος. Δὲν ὑπέφερεν ἡ δικαιοσύνη τοῦ Θεοῦ, ὅμοια μὲ τὰ ἄλλα βρέφη νὰ γεννηθῇ ἐκεῖνο τὸ βρέφος, ὅπου ἦτο τόσον ἐξαίρετον εἰς τὴν χάριν· δὲν ὑπέφερεν ἡ δικαιοσύνη τοῦ Θεοῦ νὰ εἶναι ἕνα γενέσιον ὅμοιον μὲ ἐκεῖνα τῶν ἄλλων ἀνθρώπων τὸ γενέσιον ἐκείνου, ὅπου ὑπερέβαινεν ὅλους τοὺς ἀνθρώπους εἰς τὴν τελειότητα. Τοιαῦτα προνόμια καὶ μεγαλεῖα ἠθέλησεν ὁ δίκαιος Θεὸς νὰ δώσῃ εἰς τοῦ Ἰωάννου τὴν γέννησιν, ὥστε βλέπων αὐτὰ ὁ κόσμος νὰ καταλάβῃ εὐθύς, πῶς ὁ γεννηθεὶς Ἰωάννης ὑπερβαίνει ὅλους τοὺς ἀνθρώπους εἰς τὴν χάριν καὶ εἰς τὴν ἀρετήν. Τοῦτο ἠθέλησε νὰ δείξῃ ὁ Θεός, ὅταν εἰς τὸν κόσμον ἐγεννήθη ὁ Ἰωάννης· τοῦτο λοιπὸν ἂς εἶναι σήμερον ἡ ἐγκωμιαστικὴ ὑπόθεσις τῆς ἱερᾶς του γεννήσεως.