Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις πατρὸς ἡμῶν ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΥ Ἐπισκόπου Ἱππῶνος.

Συχνότατα δὲ πτωχοί, καταδυναστευόμενοι ἀπανθρώπως ὑπὸ πλουσίων, δοῦλοι ταλαιπωρούμενοι ὑπὸ σκληρῶν καὶ τυράννων κυρίων, ἐνίοτε δὲ καὶ ὁλόκληροι κοινότητες καταθλιβόμεναι ὑπὸ ἰσχυρῶν, ἀνέμενον καθ’ ὁδὸν τὸν ἱερὸν ρήτορα, ὅπως τὸν παρακαλέσωσι νὰ ὁμιλήσῃ ὑπὲρ αὐτῶν, βέβαιοι ὄντες, ὅτι εἷς λόγος του ἤρκει νὰ βελτιώσῃ τὴν τύχην των. Εἰς παράδειγμα δὲ τῆς δυνάμεως τῶν λόγων του ἀναφέρομεν ἐνταῦθα μόνον τὸ ἑξῆς γεγραμμένον.

Ἐν Καισαρείᾳ τῆς Μαυριτανίας ἐπεκράτει παλαιόθεν συνήθεια νὰ ἐξέρχωνται κατ’ ἔτος οἱ πολῖται πάντες ἔξω τῆς πόλεως, νὰ διαιρῶνται εἰς δύο ἀντίπαλα στρατόπεδα καὶ ἀδελφοὶ κατ’ ἀδελφῶν, πατέρες κατὰ τέκνων ν’ ἀρχίζωσι κατ’ ἀλλήλων δεινὸν καὶ πεισματώδη πετροπόλεμον, ὅπως γυμνάζωνται εἰς τὰς μάχας. Τὰ γυμνάσια δὲ ταῦτα ἔληγον διὰ τῆς ἐντελοῦς καὶ ἀληθοῦς ἥττης καὶ τροπῆς τοῦ ἑνὸς τῶν διαλελυμένων μερῶν καὶ ἔφερον, ὡς ἦτο ἑπόμενον, ἀποτελέσματα δεινά, ἤτοι ἀλληλοκτονίας καὶ τραύματα πολιτῶν ἐν πλήρει εἰρήνῃ καὶ ἄνευ οὐδεμιᾶς αἰτίας. Τὴν ἀπάνθρωπον ὅθεν ταύτην καὶ βάρβαρον συνήθειαν θέλων ὁ ἱερὸς Αὐγουστῖνος νὰ καταπαύσῃ ἔρχεται κατὰ τὴν ἐπέτειον ἡμέραν τῆς μάχης εἰς τὴν πεδιάδα, ὅπου ὁ λαὸς ἦτο συνηγμένος καὶ προπαρασκευάζετο εἰς τὴν μάχην, ὁμιλεῖ πρὸς τοὺς πολίτας καὶ πάντες ὑποδέχονται τοὺς λόγους του μετὰ ἐπευφημιῶν, ἀποδίδοντες οὕτω φόρον θαυμασμοῦ συνήθη καὶ δίκαιον εἰς τὴν εὐγλωττίαν τοῦ μακαρίου Αὐγουστίνου.

Ἀλλ’ αἱ κολακευτικαὶ αὗται ἐκδηλώσεις δὲν ἱκανοποιοῦσι τὸν ἱερὸν ρήτορα· ἐπανέρχεται εἰς τὸ θέμα τοῦ λόγου του μὲ ἐκφράσεις τοσοῦτον παθητικάς, ὥστε πάντες ἀρχίζουν νὰ αἰσθάνωνται ἐκ τῶν λόγων του αἴσθημα ἄλλο παρὰ τὸν ἁπλοῦν θαυμασμόν· συνωθοῦνται περὶ αὐτὸν καὶ συσφίγγονται, ὅπως ἀκούωσι κάλλιον· ἡ φιλανθρωπία καὶ ἡ θρησκεία ἐλάλουν τὴν ὥραν ἐκείνην ὑπέρ ποτε ζωηρῶς καὶ ἐνθέρμως διὰ τοῦ μελισταγοῦς στόματός του αἱ σφενδόναι καὶ οἱ λίθοι πίπτουσιν ἀπὸ τὰς χεῖρας τῶν ἀκροωμένων καὶ ἀπὸ τῶν ὀφθαλμῶν των ρέουσι κρουνηδὸν συγκινήσεως δάκρυα. Πάντες οἱ ἄγριοι ἐκεῖνοι βάρβαροι ἐν λυγμοῖς ἀνευφημοῦσι καὶ προσπίπτουσι προσκυνοῦντες τὸν ρήτορα, ἔπειτα δὲ ἐνηγκαλισμένοι κατὰ στίφη ἐπανέρχονται εἰς τὴν πόλιν δοξάζοντες καὶ εὐλογοῦντες τὸν Θεόν, ὅτι ἔδωκεν εἰς αὐτοὺς τοιοῦτον διδάσκαλον καὶ ὁδηγόν, καὶ ἔκτοτε ἡ ἀπηρχαιωμένη ἐκείνη συνήθεια ἐντελῶς κατηργήθη. Τοιαύτας ὁ Αὐγουστῖνος ρητορικὰς νίκας συχνότατα ἐπετύγχανεν.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ὑπὸ τὸν τίτλον «Μόννικα· Ἡρωῒς Μητέρα» ἐξεδώκαμεν κατὰ τὸ παρελθὸν ἔτος 1961 βιβλίον ἐκ πεντήκοντα σελίδων συγγραφὲν ὑπὸ τοῦ διαπρεποῦς θεολόγου-καθηγητοῦ κ. Διονυσίου Μπατιστάτου. Ἐν αὐτῷ, μὲ ὑπέροχον γλαφυρότητα, περιγράφεται ἐν εἴδει διαλόγων ἡ ὑποδειγματικὴ ζωὴ τῆς μακαρίας Μοννίκης ὡς συζύγου καὶ μητρός.

[2] Τὰ συγγράμματα τοῦ ἱεροῦ τούτου Πατρὸς κατὰ τὴν τῆς Ἀμβέρσης (τῷ 1700 ἕως 1704) ἔκδοσιν καταλαμβάνουσιν ἔνδεκα τόμους, πάντα γεγραμμένα λατινιστί, ὅπερ τῇ ἀληθείᾳ εἶναι πολλῆς λύπης ἄξιον, διότι ἡμεῖς οἱ Ἕλληνες στερούμεθα τοιούτου πλούτου πνευματικοῦ. Ἐκ τῶν συγγραμμάτων τούτων ὀλίγα ἔχουν μεταφρασθῆ εἰς τὴν Ἑλληνικήν, ἐξ ὦν εἶναι τὰ δέκα πέντε βιβλία (ἤτοι λόγοι), τὰ περὶ Τριάδος διαλαμβάνοντα, μεταγλωττισθέντα ὑπὸ Μαξίμου Πλανούδη εἰς ἕνα τόμον περιεχόμενα καὶ σῳζόμενα ἐν τῇ κατὰ τὸν Ἄθω ἱερᾷ καὶ Βασιλικῇ Μονῇ τοῦ Βατοπεδίου, τὸ Κεκραγάριον, αἱ Μελέται, οἱ Μονόλογοι, τὸ Ἐγχειρίδιον περὶ τῆς τοῦ Χριστοῦ θεωρίας καὶ τὸ Περὶ συντριβῆς καρδίας, τὰ ὁποῖα μετεγλωττίσθησαν ὑπὸ Εὐγενίου τοῦ Βουλγάρεως καί τινα νεωστὶ ἐκδοθέντα μεταξὺ τῶν ὁποίων ἐξέχουσαν θέσιν κατέχουσιν αἱ Ἐξομολογήσεις. Αὗται ἀποτελοῦνται ἐκ 13 βιβλίων εἰς τὰ ὁποῖα ὁ ἱερὸς Πατὴρ ἐκθέτει τὰ συμβάντα τῆς ζωῆς του ἀπὸ τῆς παιδικῆς του ἡλικίας μέχρι τοῦ 46ου ἔτους. Ἐν αὐταῖς δὲν περιορίζεται εἰς τὴν ἐξιστόρησιν τῶν ἐξωτερικῶν ἀντικειμενικῶν περιστατικῶν τῆς ζωῆς του, ἀλλὰ παρέχει περιγραφὴν τῶν ἐσωτερικῶν αὐτοῦ ψυχικῶν καταστάσεων καὶ κρίσεων, παρεμβάλλων προσευχὰς καὶ δοξολογίας πρὸς τὸν Θεόν. Ἀναπτύσσει δὲ καὶ φιλοσοφικὰ προβλήματα. Ἀπαράμιλλος εἶναι ἡ ἐν τῷ 12ῳ βιβλίῳ ἀνάλυσις τῆς ἐννοίας καὶ τοῦ βιώματος τοῦ χρόνου. Αἱ Ἐξομολογήσεις ἔχουν ὁπωσδήποτε γραφῆ μετὰ τὸ ἔτος 400. Ἡ εἰς τὴν ἑλληνικὴν μετάφρασις τούτων ἐγένετο ὑπὸ τοῦ Ἀ. Δαλεζίου. Ἡ μετάφρασις αὕτη εἶναι λίαν ἐπιτυχὴς ἀποδίδουσα ἐπακριβῶς τὰ νοήματα τοῦ ἱεροῦ ἀνδρὸς εἰς λίαν γλαφυρὸν ὕφος.

Ἅπαντα τὰ ἔργα τοῦ ἱεροῦ Αὐγουστίνου ἔχουν συμπεριληφθῆ καὶ εἰς τὴν «Λατινικὴν Πατρολογίαν» τοῦ Migne εἰς τοὺς τόμους 32-47. Δικαίως ὅθεν θεωρεῖται οὗτος ὡς ὁ φιλόσοφος ὅστις ἀνοίγει νέαν περίοδον διὰ τὸν Δυτικὸν κόμον. Ἐξ ἴσου ὅμως δίκαιον εἶναι νὰ εἴπωμεν, ὅτι τὸ σύνολον τῶν φιλοσοφικῶν ἰδεῶν, ὑπὸ τῶν ὁποίων διακατέχεται τὸ πνεῦμά του, ἔχει τὴν ρίζαν του εἰς τὰς ἀντιλήψεις τὰς κρατούσας εἰς τὴν Ἑλληνικὴν Χριστιανικὴν Ἀνατολήν. Ἐν πολλοῖς μάλιστα ἡ ὁμοιότης αὕτη εἰναι ἐκπληκτική.

Ἐὰν π.χ. παραβάλωμεν τὸ ἐπιχείρημα, ὅπερ παρουσιάζει ὁ ἱερὸς Αὐγουστῖνος εἰς τὸ βιβλίον του «Περὶ Θεοῦ Πολιτείας», διὰ τοῦ ὁποίου συνάγει τὸ «εἶμαι» ἐκ τοῦ «ἀπατῶμαι», θὰ ἴδωμεν ὅτι τὸ ἐπιχείρημα τοῦτο συμπίπτει σχεδὸν κατὰ λέξιν μὲ τὰς σκέψεις αἵτινες ἀναπτύσσονται εἰς τὸ ἑλληνικὸν σύγγραμμα «Ἐρεσίου φιλοσόφου ἐξήγησις εἰς τὰ μετὰ τὰ φυσικά». Ἡ ὁμοιότης ἐπίσης τῶν ἐπιχειρημάτων καθίσταται ἐκπληκτική, ἂν παραβάλωμεν τμήματά τινα ἐκ τοῦ δεκάτου βιβλίου τοῦ «Περὶ Τριάδος» συγγράμματος τοῦ ἱεροῦ Αὐγουστίνου μὲ τὸ ἑλληνικὸν κείμενον.

Κατὰ τὸν Δοσίθεον τὰ συγγράμματα τοῦ ἱεροῦ Αὐγουστίνου ἐνοθεύθησαν ὑπὸ τῶν αἱρετικῶν, διὰ τοῦτο καὶ οἱ Ὀρθόδοξοι Ἀνατολικοὶ δὲν δέχονται ταῦτα ἁπλῶς καὶ ὡς ἔτυχεν, ἀλλ’ ὅσα συμφωνοῦσι μὲ τὴν κοινὴν δόξαν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας.

[3] Εἰς τὸν Ἅγιον Αὐγουστῖνον πλήρη καὶ πανηγυρικὴν ἀκολουθίαν ἐποίησεν ὁ Πατὴρ Γεράσιμος Μικραγιαννανίτης.