Τῇ Δ’ (4ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς ἡ Σύναξις τῶν Ἁγίων ἐνδόξων ΕΒΔΟΜΗΚΟΝΤΑ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ

Ἑβδομήκοντα, ἀλλὰ ἐξελέγη εἰς ἀντικατάστασιν τοῦ Ἰούδα καὶ συνηριθμήθη μετὰ τῶν Δώδεκα. Ἐπίσης μετὰ τῶν Ἑβδομήκοντα ἦσαν καὶ οἱ θεῖοι Ἀπόστολοι καὶ Εὐαγγελισταὶ Λουκᾶς καὶ Μάρκος, τοὺς ὁποίους δὲν ἀνεφέραμεν ἐπειδὴ ἑορτάζονται μετὰ τῶν Δώδεκα τῇ λ’ (30) Ἰουνίου καὶ ἰδιαιτέρως ὁ μὲν Λουκᾶς τῇ ιη’ (18) Ὀκτωβρίου, ὁ δὲ Μάρκος τῇ κε’ (25) Ἀπριλίου. Ἀναφέρομεν δὲ ἐνταῦθα καί τινας ἄλλους ἀπὸ τοὺς συνεορταζομένους μετὰ τῶν Δώδεκα, διότι πρῶτον ἀνήκουν εἰς τοὺς Ἑβδομήκοντα, ὧν τὴν Σύναξιν ἑορτάζομεν σήμερον καὶ μετὰ τῶν ὁποίων πρέπει νὰ συναριθμοῦνται, ἐφ’ ὅσον δὲν ἀνεβιβάσθησαν εἰς τὴν τάξιν τῶν Δώδεκα, καὶ δεύτερον διὰ νὰ φυλαχθῇ ὁ ἀριθμὸς τῶν Ἑβδομήκοντα.

Ταῦτα λοιπὸν τὰ ὀλίγα περὶ τῶν Ἁγίων Ἑβδομήκοντα Ἀποστόλων, ὧν τὴν ἁγίαν Σύναξιν ἑορτάζομεν σήμερον· αὐτοὺς καὶ ἡμεῖς ἂς μιμηθῶμεν καὶ ἂς κακοπαθήσωμεν καὶ ἡμεῖς ἔστω καὶ ὀλίγον διὰ τὴν πίστιν τοῦ Χριστοῦ τὴν ἁγίαν, αὐτοὺς ἂς ἀκολουθῶμεν καὶ αὐτοὺς ἂς ἔχωμεν ὡς παράδειγμα εἰς τὴν ζωήν μας. Πόσα αὐτοὶ ὑπέφεραν καὶ πῶς ἐθυσιάσθησαν διὰ νὰ ἐξαπλώσουν τὴν πίστιν τοῦ Χριστοῦ, ἡμεῖς δὲ σήμερον ἐντρεπόμεθα καὶ τὸν σταυρόν μας νὰ κάμωμεν, ὅταν διερχώμεθα πρὸ τῶν Ἱερῶν Ναῶν διὰ νὰ μὴ μᾶς κατηγορήσωσιν ὡς Χριστιανούς! Ἐντρεπόμεθα δηλαδὴ καὶ χωρὶς τυράννους καὶ διώκτας νὰ ὁμολογῶμεν τὴν πίστιν μας τὴν Ἁγίαν. Ἂς διορθωθῶμεν λοιπόν, ἀδελφοί, ἐξαιτοῦντες καὶ τὴν ἐνίσχυσιν τῶν Ἁγίων Ἑβδομήκοντα Ἀποστόλων, ὧν τὴν ἁγίαν Σύναξιν ἐθέσπισαν οἱ Ἅγιοι Πατέρες νὰ ἑορτάζωμεν σήμερον πρὸς δόξαν Θεοῦ τοῦ ἐν τοῖς Ἁγίοις Αὐτοῦ ἐπαναπαυομένου καὶ τιμὴν τῶν Ἁγίων τούτων Ἑβδομήκοντα ἐνδόξων Ἀποστόλων, ὧν ταῖς ἁγίαις πρεσβείαις Χριστὲ ὁ Θεὸς ἐλέησον καὶ σῶσον ἡμᾶς. Ἀμήν.


ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Οὕτως ἀναφέρει τὸ Συναξάριόν του· διατὶ δὲ δὲν συνεορτάζεται μετὰ τοῦ Πρωτομάρτυρος Στεφάνου, ἀλλὰ μετὰ τῶν διακόνων Προχόρου, Τίμωνος καὶ Παρμενᾶ οὐδὲν ἀναφέρεται. Ἴσως διότι ἐθεωρήθη προτιμότερον νὰ συνεορτάζεται μετὰ τῶν συνδιακόνων καὶ ὄχι τοῦ Ἀρχιδιακόνου.