[Ἐκ τοῦ «Νέου Θησαυροῦ» διασκευασθείς.]
ΚΑΤΑ τέσσαρας τρόπους δύναται νὰ γίνῃ ἡ εὐεργεσία, εὐλογημένοι Χριστιανοί· πρῶτον διὰ χρημάτων, δεύτερον διὰ τοῦ σώματος, τρίτον μὲ τέχνην καὶ τέταρτον μὲ λόγον. Διότι, ὅταν τις ἴδῃ ἄλλον ἄνθρωπον πτωχὸν καὶ ἐνδεῆ, ὁ ὁποῖος εἶναι ὑστερημένος τροφῆς ἢ ἐνδύματος ἢ ἄλλων ἀναγκαίων πραγμάτων καὶ τοῦ δώσῃ χρήματα καὶ τὸν βοηθήσῃ εἰς τὴν ἀνάγκην του, τότε ἐκεῖνος λέγεται, ὅτι προσέφερε τὴν εὐεργεσίαν καὶ τὴν βοήθειαν διὰ χρημάτων. Ὅταν δέ, ἂς ὑποθέσωμεν, κινδυνεύῃ τις ἄνθρωπος νὰ πνιγῇ καὶ δράμῃ ἄλλος καὶ τὸν λυτρώσῃ τοῦ κινδύνου ἢ καίεταί τινος ἡ οἰκία καὶ τρέχει ἄλλος καὶ σβύνει τὰς φλόγας, ἢ κτυπῶσι τινὰ καὶ σπεύδει ἄλλος καὶ τὸν ἐλευθερώνει ἢ ὁδηγεῖ τυφλὸν εἰς εὐθεῖαν ὁδὸν ἢ ἄλλας τοιαύτας καλωσύνας πράξῃ, τότε λέγεται, ὅτι ἐκεῖνος ὁ ἄνθρωπος διὰ τοῦ σώματός του ἐποίησε τὴν εὐεργεσίαν καὶ τὴν καλωσύνην. Ὅταν δὲ πάλιν οἱ ἰατροὶ θεραπεύουσιν ἓνα ἀσθενῆ ἢ ὅταν οἱ ρήτορες δικηγοροῦσι μετὰ τέχνης ρητορικῆς εἰς τὰ κριτήρια ὑπὲρ τῶν ἀδικουμένων, τότε οἱ τοιοῦτοι λέγεται, ὅτι μὲ τὴν τέχνην των ποιοῦσι τὴν εὐεργεσίαν. Ὅταν δέ τις ἄνθρωπος, μὴ γνωρίζων τέχνην ρητορικήν, διδάσκει τὸν λόγον τῆς ἀληθείας, ὅταν νουθετῇ τοὺς ἀτάκτους, ὃταν παραινῇ τοὺς ἀμαθεῖς, ὅταν παρακινῇ τοὺς ἀνθρώπους μὲ λόγους διδακτικοὺς πρὸς μίμησιν μὲν τῶν Ἁγίων, πρὸς τελείωσιν δὲ τῆς ἀρετῆς, τότε ὁ τοιοῦτος λέγεται, ὅτι μὲ τὸν λόγον ποιεῖ τὴν εὐεργεσίαν καὶ τὴν βοήθειαν πρὸς τὸν ἄνθρωπον.
Καλοὶ ὅθεν εἶναι καὶ οἱ ἄλλοι τρεῖς τρόποι τῆς εὐεργεσίας καὶ ἔχει μισθὸν ἐκ Θεοῦ ἐκεῖνος ὃστις ἐφαρμόζει ἕνα ἐκ τούτων, ἀλλὰ ὁ τέταρτος τρόπος, ὅστις γίνεται διὰ λόγου, εἶναι εἰς τὰς θείας Γραφὰς ἐπαινετώτερος, εἰς δὲ τὸν Θεὸν κατὰ πολὺ περισσότερον δεκτός· διότι οἱ μὲν ἄλλοι τρεῖς τρόποι πολὺ προσφέρουσι τὴν εὐεργεσίαν εἰς τὸ σῶμα τοῦ ἀνθρώπου, οὗτος δὲ ὁ τρόπος εἰς τὴν ψυχὴν μεταβιβάζει τὸ κέρδος· λοιπόν, ὅσον εἶναι πολυτιμοτέρα ἡ ψυχὴ ἀπὸ τὸ σῶμα, τοιουτοτρόπως εἶναι καὶ οὗτος ὁ τρόπος πολυτιμότερος τῶν ἄλλων τριῶν. Καὶ ἀπὸ ἄλλην δὲ ἀπόδειξιν ἂς ἐννοήσῃ ὁ καθ’ εἷς πῶς ἡ διὰ λόγων γενομένη εὐεργεσία εἶναι πολυτιμοτέρα ἀπὸ τὰς ἄλλας τρεῖς εὐεργεσίας. Λέγει ὁ Προφήτης Ἱερεμίας, εἰς τὸ ιε’ (15) κεφάλαιον, ὡς ἐκ προσώπου τοῦ Θεοῦ. «Τάδε λέγει Κύριος· ἐὰν ἐξαγάγῃς τίμιον ἀπὸ ἀναξίου, ὡς τὸ στόμα μου ἔση». Λέγει δηλαδὴ ὁ Θεός, ὅτι ἐὰν ἐξαγάγῃς ἄξιον ἀπὸ ἀναξίου, θέλει εἶσαι ὡς τὸ στόμα μου. Ὁμοίως καὶ ὁ Ἀδελφόθεος Ἰάκωβος λέγει