Οὗτος ἐν μιᾷ τῶν ἡμερῶν, ὅτε περιεκύκλωσαν αὐτὸν ἄμετρα σχεδὸν πλήθη ἐχθρῶν, διελογίζετο τίνι τρόπῳ θὰ εὕρῃ τὴν σωτηρίαν ἐντὸς τῶν τοῦ φρουρίου περιβόλων, ἀλλὰ παραστᾶσα ἐπὶ τοῦ τείχους ἡ μήτηρ αὐτοῦ, εἶπε πρὸς αὐτόν· «Οὐδόλως θέλω ἐπιτρέψει εἰς τοὺς ἐχθρούς σου νὰ ἀνοίξωσι τὰς πύλας τοῦ φρουρίου σου. Ἂν δὲ δὲν νικήσῃς, καὶ δὲν δυνηθῇς νὰ ἀντισταθῇς εἰς αὐτοὺς ἐπὶ τοῦ πεδίου τῆς μάχης, τότε ὀλίγη θὰ πρέπῃ νὰ ἀναμένεται παρὰ σοῦ ἐλπὶς καὶ ὄπισθεν τῶν περιβόλων».
Κατ’ ἐκείνην λοιπὸν τὴν ἰδίαν νύκτα ἐφάνη κατ’ ὄναρ πρὸς τὸν τεταραγμένον ἡγεμόνα ὁ Μεγαλομάρτυς Γεώργιος, ὑποσχόμενος εἰς αὐτὸν τὴν νίκην ἀλλὰ καὶ διέταξεν αὐτὸν ἵνα ἀποστείλῃ τὴν ἁγίαν ἐκείνην Εἰκόνα, τὴν ὁποίαν πάντοτε ἔφερεν ὁ Στέφανος μεθ’ ἑαυτοῦ, εἰς τὴν τοῦ Ζωγράφου Μονὴν καὶ νὰ ἀνακαινίσῃ αὐτὴν ἐρημωμένην ἤδη οὖσαν. Πότε δὲ καὶ πῶς ἠρημώθη ἡ Ἱερὰ αὕτη Μονὴ εἶναι ἄδηλον. Ἡ νίκη πάντως τὴν ὁποίαν ὑπεσχέθη ὁ Ἅγιος κατέστεψεν ἀληθῶς τὰ ὅπλα τοῦ ἡγεμόνος Στεφάνου, ὅστις καὶ ἐκπληρώσας τὴν τοῦ Μεγαλομάρτυρος ἐντολήν, ἀνεκαίνισε τὴν Μονὴν αὐτοῦ μεγαλοπρεπῶς. Καὶ αἱ τρεῖς δὲ αὗται ἅγιαι Εἰκόνες τοῦ Μεγαλομάρτυρος Γεωργίου ὑπάρχουσι περιβεβλημέναι ἐνδύματα ὡραιότατα ἀργυρᾶ μετὰ πολυτίμων λίθων κεκοσμημένα. Ὅλος ὁ εἰς ταύτας τὰς ἁγίας Εἰκόνας διάκοσμος ἐτεχνουργήθη εἰς Ρωσίαν.
Περὶ τῆς θαυματουργοῦ Εἰκόνος τοῦ Ἁγίου Μεγαλομάρτυρος Γεωργίου τῆς εὑρισκομένης ἐν τῇ Ἱερᾷ Μονῇ τοῦ Ξενοφῶντος.
ΑΡΧΑΙΑ προφορικὴ παράδοσις σῴζεται ἐν τῇ ἐν Ἁγίῳ Ὄρει Ἱερᾷ Μονῇ τοῦ Ξενοφῶντος, καθ’ ἣν καὶ ἡ ἁγία αὕτη Εἰκὼν ὑπῆρχε κατὰ τοὺς χρόνους τῶν δυσσεβῶν καὶ κακοδόξων εἰκονομάχων, ὁπότε διὰ παρανόμων βασιλικῶν προσταγμάτων ἀσεβῶς κατεκαίοντο αἱ ἅγιαι καὶ σεβάσμιαι Εἰκόνες.
Τότε λοιπὸν οἱ τοῦ παρανόμου βασιλέως παρανομώτεροι ὑπηρέται, ἐρευνῶντες πανταχοῦ ὅπως εὕρωσιν ἁγίας Εἰκόνας διὰ νὰ συντρίψωσι καὶ κατακαύσωσιν αὐτάς, εὗρον καὶ ταύτην καὶ παραλαβόντες ἔρριψαν εἰς τὸ πῦρ ἵνα τὴν κατακαύσωσιν. Ἀλλ’ εἰς μάτην ἐκοπίαζον οἱ ἀνόσιοι, διότι, ἡ ἁγία Εἰκών, ἄν καὶ εὑρίσκετο ἐν μέσῳ τῶν φλογῶν, ὅμως ἔμεινε τελείως ἀπρόσβλητος, ὡς ἀδάμας ἢ λίθος ἀκατάφλεκτος, ἕως ὅτου τὸ πῦρ ἐσβέσθη ἐντελῶς.