Περὶ τῶν θαυματουργῶν Εἰκόνων τοῦ Ἁγίου Μεγαλομάρτυρος Γεωργίου τῶν ἐν τῇ Ἱερᾷ Μονῇ τοῦ Ζωγράφου ἐν Ἁγίῳ Ὄρει εὑρισκομένων.

Τὸν οὐράνιον τοῦτον ξένον καὶ φίλον ὑπεδέχθησαν οἱ Μοναχοὶ τῆς Μονῆς μετ’ ἐγκαρδίου χαρᾶς καὶ πνευματικῆς πανηγύρεως καὶ ἐτοποθέτησαν τὴν ἁγίαν αὐτοῦ Εἰκόνα εἰς τὴν Μονὴν ἐντὸς τοῦ Καθολικοῦ Ναοῦ, ἐπὶ τοῦ κίονος τοῦ ἀριστεροῦ χοροῦ. Ὁ δὲ ἡμίονος, εὐθὺς ὡς κατεβίβασαν ἐξ αὐτοῦ τὴν ἁγίαν Εἰκόνα, ἐξέπνευσε καὶ κατέχωσαν αὐτὸν ἐν τῷ ἰδίῳ ἐκείνῳ τόπῳ. Εἰς ἀνάμνησιν τῆς θαυμαστῆς ταύτης ἐλεύσεως καὶ παρουσίας τῆς ἱερᾶς αὐτῆς Εἰκόνος τοῦ Ἁγίου Γεωργίου, ᾠκοδόμησαν ἐπὶ τοῦ λόφου ἐκείνου κελλίον καὶ μικρὰν Ἐκκλησίαν, ἐπ’ ὀνόματι τοῦ Ἁγίου Γεωργίου τοῦ Τροπαιοφόρου. Οὗτος ὁ λόφος εἶναι ἀπέναντι τῆς Μονῆς πρὸς τὴν Δύσιν, ἀπέχων ταύτη περὶ τὰ δέκα πέντε λεπτὰ τῆς ὥρας, διαχωριζόμενος ἀπ’ αὐτῆς ὑπὸ βαθέος ρύακος.

 

γ’. Περὶ τῆς ἁγίας Εἰκόνος τῆς ὑπὸ τοῦ ἡγεμόνος τῆς Μολδοβλαχίας Στεφάνου ἀφιερωθείσης.

ΕΝΑΝΤΙ τῆς ρηθείσης ἁγίας καὶ θαυματουργοῦ Εἰκόνος, ἐπὶ τοῦ βορειοδυτικοῦ κίονος, ἐφ’ οὗ στηρίζεται καὶ ὁ μέγας τροῦλλος, εἶναι ἀνηρτημένη καὶ ἄλλη ἁγία Εἰκὼν τοῦ Μεγαλομάρτυρος Γεωργίου, περὶ τῆς ὁποίας ὑπάρχει εἰς χειρόγραφον τῆς Ἱερᾶς Μονῆς τοῦ Ζωγράφου ἡ ἑξῆς διήγησις.

Ὁ τῆς Μολδοβλαχίας ἡγεμὼν Στέφανος [4] εἶχεν, ὡς εἶναι γνωστόν, συνεχεῖς πολέμους κατὰ τῶν Τούρκων. Κατ’ ἐκεῖνον λοιπὸν τὸν καιρὸν συνηθροίσθησαν ἀπροόπτως ἀναρίθμητα στρατεύματα τῶν Τούρκων μὲ τὴν στερρὰν ἀπόφασιν νὰ ἀφανίσωσιν αὐτὸν ὁλοσχερῶς. Βλέπων ὁ Στέφανος, τοσοῦτον πλῆθος ἐχθρῶν συνηθροισμένον ἐναντίον αὐτοῦ, ἐδίστασεν ὡς ἄνθρωπος καὶ ἐφοβήθη. Τότε μετὰ συντετριμμένης καρδίας καὶ πολλῶν δακρύων προσέπεσε πρὸς Κύριον τὸν Θεόν, δεόμενος καὶ ἐπικαλούμενος τὴν βοήθειαν Αὐτοῦ κατὰ τῶν ἐχθρῶν τοῦ Σταυροῦ. Μετὰ τὴν ἐγκάρδιον αὐτὴν προσευχὴν ὕπνωσεν ὕπνον ἐλαφρόν, εὐθὺς δὲ ἐνεφανίσθη εἰς αὐτὸν ὁ Μεγαλομάρτυς Γεώργιος, ἐνῷ περιέλαμπε αὐτὸν φῶς θαυμάσιον, οἱ ὀφθαλμοί του ἐξήστραπτον καὶ δόξα οὐράνιος περιέβαλλεν αὐτόν, ἐν τῷ ἅμᾳ δὲ τρόμος μυστικὸς ἡπλώθη καθ’ ὅλας τὰς ἀρθρώσεις τοῦ ὑπὸ τοῦ ὁράματος ἐκπλαγέντος Στεφάνου.


Ὑποσημειώσεις

[1] Λέων Ϛʹ ὁ Σοφὸς (886-912), υἱὸς καὶ διάδοχος Βασιλείου τοῦ Μακεδόνος (867-886). Ὑπῆρξε μαθητὴς τοῦ Πατριάρχου Φωτίου (858-867, 877-886), ἐπειδὴ δὲ ἦτο λίαν πεπαιδευμένος, ἀπεκλήθη Σοφός. Τῷ 893 οἱ Βούλγαροι ἐπεχείρησαν κατὰ τοῦ Βυζαντινοῦ κράτους πόλεμον, ὅστις ἀπέβη ὀλέθριος διὰ τὴν Βασιλίδα λόγῳ τῆς διαγωγῆς τοῦ Λέοντος. Ἐπὶ τοῦ Λέοντος τούτου ἦραν κεφαλὴν οἱ Σαρακηνοί. Οὕτω τῷ 904, ὑπὸ τὴν ἀρχηγίαν τοῦ ἀρνησιθρήσκου Λέοντος τοῦ Τριπολίτου, κατέλαβον τὴν Θεσσαλονίκην καὶ προέβησαν εἰς τρομερὰν σφαγὴν καὶ λεηλασίαν. Τῷ 906-907 οἱ Ρῶσοι ἐλεηλάτησαν τὰ πέριξ ἀφόβως, ἔλαβον δὲ καὶ δῶρα παρὰ τοῦ Λέοντος καὶ συνθήκην ἐπέτυχον ἐπωφελῆ διὰ τούτους, πολιτικὴν καὶ ἐμπορικήν. Ὁ Λέων ἐξέδωσεν ὑπὸ τὸν τίτλον «Βασιλικαὶ» πάσας τὰς ἀπὸ τοῦ Ἰουστινιανοῦ τοῦ Αʹ ἐκδοθείσας νομοθετικὰς διατάξεις. Ἔγραψε δὲ καὶ ὁ ἴδιος εἰς ἰαμβικοὺς στίχους βιβλίον ὑπὸ τὸν τίτλον· «Χρησμοί», ἐν τῷ ὁποίῳ πραγματεύεται περὶ τῆς τύχης τῶν μεταγενεστέρων αὐτοκρατόρων καὶ Πατριαρχῶν. Ἐπίσης ἔγραψε «Λόγους», θεολογικοὺς καὶ ἄλλους, «ᾌσματα», «Τροπάρια», κ.τ.λ.

[2] Ἀχρὶς (Ὀχρὶς, κοινῶς Ὄχριδα)· πόλις τῆς Μακεδονίας ἀνήκουσα ἀπὸ τοῦ 1912 εἰς τοὺς Σέρβους, μὲ σπουδαιοτάτην θρησκευτικὴν ἱστορίαν. Ὁ τσάρος τῆς Βουλγαρίας Σαμουὴλ (976-1014) μετέφερε τὴν καθέδραν αὐτοῦ ἀπὸ τῆς Πρέσπας εἰς Ἀχρίδα, ἐγκατέστησε δὲ ἐν αὐτῇ καὶ Ἀρχιεπίσκοπον, τὸν ὁποῖον ὠνόμασε Πατριάρχην πάσης Βουλγαρίας. Ὀλίγον ὅμως βραδύτερον ὁ Βασίλειος ὁ Βουλγαροκτόνος (976-1025) ἀνακατέλαβε τὴν Ἀχρίδα καὶ τὴν προσήρτησε καὶ πάλιν εἰς τὸ Βυζάντιον. Τότε οἱ διάφοροι ἄρχοντες, τιτλοῦχοι καὶ εὐγενεῖς τῆς πόλεως ταύτης, ἐζήτησαν τὸ ἔλεος τοῦ Ἕλληνος αὐτοκράτορος. Ὁ Βασίλειος ὑπεβίβασε τὸ αὐθαιρέτως ἀνακηρυχθὲν Πατριαρχεῖον Βουλγαρίας εἰς αὐτοκέφαλον Ἀρχιεπισκοπὴν τιτλοφορουμένην «Ἀχριδῶν καὶ πάσης Βουλγαρίας», ὥρισε δὲ ἕδραν αὐτῆς τὴν Ἀχρίδα, διὰ τριῶν δὲ διαταγμάτων ἅτινα διαδοχικῶς ἐξέδωκεν ὑπέταξεν εἰς αὐτὴν τὰς πέριξ ἐπαρχίας. Ἀπὸ τῶν χρόνων μάλιστα τοῦ Βασιλείου οἱ Ἀρχιεπίσκοποι Ἀχρίδος ὑπῆρξαν, πλὴν ἐλαχίστων ἐξαιρέσεων, Ἔλληνες, φορεῖς τοῦ Ἑλληνικοῦ Πολιτισμοῦ. Ἐκ τούτων μᾶλλον μνημονευτέοι εἶναι οἱ Θεοφύλακτος (1077-1095) ἀνεψιὸς Ἀλεξίου Αʹ τοῦ Κομνηνοῦ καὶ Ἰωάννης (ἐν κοσμικοῖς Σεβαστός, μέσα ΙΒʹ αἰῶνος). Τὰ βυζαντινὰ μνημεῖα τῆς Ἀχρίδος εἶναι περίλαμπρα, ἰδίως ἡ Μητρόπολις ταύτης τιμωμένη ἐπ’ ὀνόματι τοῦ Ἁγίου Κλήμεντος Βουλγαρίας ὡς καὶ οἱ Ναοὶ Ἁγίας Σοφίας καὶ Ἁγίου Γεωργίου.

[3] Τὸ Τίρνοβον αὐτὸ εἶναι πόλις τῆς Βουλγαρίας ἐπὶ τοῦ ποταμοῦ Ἰάντρα, μηδεμίαν ἔχουσα σχέσιν μὲ τὸν ἰδικόν μας Τύρναβον τῆς Θεσσαλίας. Τὸ Τίρνοβον τῆς Βουλγαρίας ὑπῆρξε πρωτεύουσα ὁμωνύμου κράτους ἀπὸ τοῦ ἔτους 1186 μέχρι τοῦ 1393.

[4] Στέφανος Δʹ ὁ Μέγας ἡγεμὼν τῆς Μολδοβλαχίας (1457-1504). Ὑπῆρξεν ἡγεμὼν λίαν ἡρωϊκὸς εἰς τοὺς κατὰ τῶν Τούρκων καὶ τῶν Τατάρων ἀγῶνας του. Εἰς ἐποχὴν ἐξάρσεως τοῦ θρησκευτικοῦ φανατισμοῦ τῶν Τούρκων, μετὰ τὴν κατάληψιν τῆς Κωνσταντινουπόλεως, εἰσέβαλον οὗτοι εἰς τὴν χώραν του μὲ στρατὸν 120.000 ἀνδρῶν, ὁ δὲ Στέφανος ἀντιπαρατάξας στρατὸν ἐκ 40.000 μόνον ἐνίκησε τούτους κατὰ κράτος, τοῦ ἀρχηγοῦ των Σουλεϊμὰν πασᾶ σωθέντος διὰ τῆς φυγῆς. Ὁ Στέφανος ἀπέθανε τῷ 1504.