Περὶ τῶν θαυματουργῶν Εἰκόνων τοῦ Ἁγίου Μεγαλομάρτυρος Γεωργίου τῶν ἐν τῇ Ἱερᾷ Μονῇ τοῦ Ζωγράφου ἐν Ἁγίῳ Ὄρει εὑρισκομένων.

Ἀλλ’ ὁ Ἐπίσκοπος, ἀντὶ νὰ φανῇ ταπεινὸς λόγῳ τοῦ ἐπισήμου τοῦ σχήματος καί, πιστεύων ὁλοψύχως εἰς τὰ τοῦ Τροπαιοφόρου θαύματα, νὰ πλησιάσῃ πρὸς τὸ θεῖον αὐτοῦ πρόσωπον, ὅπως ἔπρεπε, περιῆλθε μετ’ ἀδιαφορίας τὸν Ναὸν καὶ, σταθεὶς ἐνώπιον τῆς Ἱερᾶς Εἰκόνος τοῦ Ἁγίου, ἄνευ τῆς ὀφειλομένης σεμνότητος καὶ σεβασμοῦ, ἠρώτησε μετ’ ἀδιαφορίας τοὺς Μοναχούς· «Ὥστε αὕτη εἶναι ἡ παρ’ ὑμῖν θαυματουργὸς Εἰκών;». Μὲ τὸν λόγον δὲ ἥψατο διὰ τοῦ δείκτου αὐτοῦ τῆς παρειᾶς τοῦ Τροπαιοφόρου. Ἀλλ’ ὁ Θεὸς δὲν συνεχώρησε τὴν τοιαύτην τόλμην τοῦ Ἐπισκόπου, ὁ δὲ Ἅγιος Γεώργιος ἐτιμώρησεν αὐτὸν ἀμέσως, διὰ τοῦ ἰδίου μέσου τῆς ἐκείνου ἀδιακρισίας. Διότι εὐθὺς ὡς ὁ Ἐπίσκοπος ἤγγισε τὸν δάκτυλόν του εἰς τὴν παρειὰν τοῦ Μεγαλομάρτυρος, ὤ τοῦ θαύματος! ὁ δάκτυλος τοῦ Ἐπισκόπου προσεκολλήθη ὥς τις παραφυὰς εἰς τὴν παρειὰν τοῦ Ἁγίου.

Εἰς μάτην τότε ὁ ὑπὸ τοῦ φόβου καὶ τοῦ θάμβους καταληφθεὶς Ἐπίσκοπος ἐδοκίμασε, δι’ ὅλων τῶν δυνάμεών του, νὰ ἀποχωρίσῃ τὸν δάκτυλόν του ἐκ τῆς ἁγίας Εἰκόνος, διότι ὁ δάκτυλος προσεκολλήθη τόσον ἰσχυρῶς εἰς αὐτήν, ὥστε κατέθλιβεν αὐτὸν μὲ πόνους μαρτυρικούς. Τέλος δὲ μὴ δυνάμενος νὰ πράξῃ ἄλλως πως ἠναγκάσθη καὶ ἄκων νὰ δεχθῇ ὁ δυστυχὴς Ἐπίσκοπος ἐπέμβασιν πικρὰν καὶ ὀδυνηράν, διὰ τῆς ὁποίας ἔκοψαν τὸν τοῦ Ἐπισκόπου δάκτυλον καὶ τοιουτοτρόπως, ἐκ τοῦ γεγονότος τούτου, ἐπληροφορήθη καλῶς καὶ δι’ ἰδίας πείρας, τὴν γνησιότητα, τὸ ἀληθὲς καὶ τὴν δύναμιν τῶν θαυμάτων τοῦ Τροπαιοφόρου καὶ Μεγαλομάρτυρος Γεωργίου.

Ἡ Ἱερὰ αὕτη Εἰκὼν τοῦ Ἁγίου Γεωργίου εἶναι κεκοσμημένη δι’ ἐνδύματος ἀργυροῦ κατασκευασθεντος ἐν Πετρουπόλει τῇ εὐλογίᾳ τοῦ Μητροπολίτου Σεραφείμ, καθὼς φαίνεται τοῦτο σεσημειωμένον ἐν τῷ κρασπέδῳ τοῦ κάτωθεν μέρους τοῦ ἐνδύματος. Ἡ ἁγιογράφησις τῆς ἱερᾶς ταύτης Εἰκόνος εἶναι βυζαντινῆς τέχνης, λόγῳ ὅμως τῆς παρόδου τοῦ χρόνου εἶναι σκοτεινή.

 

β’. Περὶ τῆς ἐξ Ἀραβίας καὶ διὰ θαλάσσης ἐλθούσης εἰκόνος.

ΠΕΡΙ τῆς δευτέρας ἱερᾶς Εἰκόνος τοῦ Ἁγίου Μεγαλομάρτυρος Γεωργίου τοῦ Τροπαιοφόρου, τῆς ἐν τῷ κίονι τοῦ ἀριστεροῦ χοροῦ εὑρισκομένης, ὑπάρχει εἰς χειρόγραφον τῆς Ἱερᾶς Μονῆς τοῦ Ζωγράφου ἡ ἑξῆς διήγησις.


Ὑποσημειώσεις

[1] Λέων Ϛʹ ὁ Σοφὸς (886-912), υἱὸς καὶ διάδοχος Βασιλείου τοῦ Μακεδόνος (867-886). Ὑπῆρξε μαθητὴς τοῦ Πατριάρχου Φωτίου (858-867, 877-886), ἐπειδὴ δὲ ἦτο λίαν πεπαιδευμένος, ἀπεκλήθη Σοφός. Τῷ 893 οἱ Βούλγαροι ἐπεχείρησαν κατὰ τοῦ Βυζαντινοῦ κράτους πόλεμον, ὅστις ἀπέβη ὀλέθριος διὰ τὴν Βασιλίδα λόγῳ τῆς διαγωγῆς τοῦ Λέοντος. Ἐπὶ τοῦ Λέοντος τούτου ἦραν κεφαλὴν οἱ Σαρακηνοί. Οὕτω τῷ 904, ὑπὸ τὴν ἀρχηγίαν τοῦ ἀρνησιθρήσκου Λέοντος τοῦ Τριπολίτου, κατέλαβον τὴν Θεσσαλονίκην καὶ προέβησαν εἰς τρομερὰν σφαγὴν καὶ λεηλασίαν. Τῷ 906-907 οἱ Ρῶσοι ἐλεηλάτησαν τὰ πέριξ ἀφόβως, ἔλαβον δὲ καὶ δῶρα παρὰ τοῦ Λέοντος καὶ συνθήκην ἐπέτυχον ἐπωφελῆ διὰ τούτους, πολιτικὴν καὶ ἐμπορικήν. Ὁ Λέων ἐξέδωσεν ὑπὸ τὸν τίτλον «Βασιλικαὶ» πάσας τὰς ἀπὸ τοῦ Ἰουστινιανοῦ τοῦ Αʹ ἐκδοθείσας νομοθετικὰς διατάξεις. Ἔγραψε δὲ καὶ ὁ ἴδιος εἰς ἰαμβικοὺς στίχους βιβλίον ὑπὸ τὸν τίτλον· «Χρησμοί», ἐν τῷ ὁποίῳ πραγματεύεται περὶ τῆς τύχης τῶν μεταγενεστέρων αὐτοκρατόρων καὶ Πατριαρχῶν. Ἐπίσης ἔγραψε «Λόγους», θεολογικοὺς καὶ ἄλλους, «ᾌσματα», «Τροπάρια», κ.τ.λ.

[2] Ἀχρὶς (Ὀχρὶς, κοινῶς Ὄχριδα)· πόλις τῆς Μακεδονίας ἀνήκουσα ἀπὸ τοῦ 1912 εἰς τοὺς Σέρβους, μὲ σπουδαιοτάτην θρησκευτικὴν ἱστορίαν. Ὁ τσάρος τῆς Βουλγαρίας Σαμουὴλ (976-1014) μετέφερε τὴν καθέδραν αὐτοῦ ἀπὸ τῆς Πρέσπας εἰς Ἀχρίδα, ἐγκατέστησε δὲ ἐν αὐτῇ καὶ Ἀρχιεπίσκοπον, τὸν ὁποῖον ὠνόμασε Πατριάρχην πάσης Βουλγαρίας. Ὀλίγον ὅμως βραδύτερον ὁ Βασίλειος ὁ Βουλγαροκτόνος (976-1025) ἀνακατέλαβε τὴν Ἀχρίδα καὶ τὴν προσήρτησε καὶ πάλιν εἰς τὸ Βυζάντιον. Τότε οἱ διάφοροι ἄρχοντες, τιτλοῦχοι καὶ εὐγενεῖς τῆς πόλεως ταύτης, ἐζήτησαν τὸ ἔλεος τοῦ Ἕλληνος αὐτοκράτορος. Ὁ Βασίλειος ὑπεβίβασε τὸ αὐθαιρέτως ἀνακηρυχθὲν Πατριαρχεῖον Βουλγαρίας εἰς αὐτοκέφαλον Ἀρχιεπισκοπὴν τιτλοφορουμένην «Ἀχριδῶν καὶ πάσης Βουλγαρίας», ὥρισε δὲ ἕδραν αὐτῆς τὴν Ἀχρίδα, διὰ τριῶν δὲ διαταγμάτων ἅτινα διαδοχικῶς ἐξέδωκεν ὑπέταξεν εἰς αὐτὴν τὰς πέριξ ἐπαρχίας. Ἀπὸ τῶν χρόνων μάλιστα τοῦ Βασιλείου οἱ Ἀρχιεπίσκοποι Ἀχρίδος ὑπῆρξαν, πλὴν ἐλαχίστων ἐξαιρέσεων, Ἔλληνες, φορεῖς τοῦ Ἑλληνικοῦ Πολιτισμοῦ. Ἐκ τούτων μᾶλλον μνημονευτέοι εἶναι οἱ Θεοφύλακτος (1077-1095) ἀνεψιὸς Ἀλεξίου Αʹ τοῦ Κομνηνοῦ καὶ Ἰωάννης (ἐν κοσμικοῖς Σεβαστός, μέσα ΙΒʹ αἰῶνος). Τὰ βυζαντινὰ μνημεῖα τῆς Ἀχρίδος εἶναι περίλαμπρα, ἰδίως ἡ Μητρόπολις ταύτης τιμωμένη ἐπ’ ὀνόματι τοῦ Ἁγίου Κλήμεντος Βουλγαρίας ὡς καὶ οἱ Ναοὶ Ἁγίας Σοφίας καὶ Ἁγίου Γεωργίου.

[3] Τὸ Τίρνοβον αὐτὸ εἶναι πόλις τῆς Βουλγαρίας ἐπὶ τοῦ ποταμοῦ Ἰάντρα, μηδεμίαν ἔχουσα σχέσιν μὲ τὸν ἰδικόν μας Τύρναβον τῆς Θεσσαλίας. Τὸ Τίρνοβον τῆς Βουλγαρίας ὑπῆρξε πρωτεύουσα ὁμωνύμου κράτους ἀπὸ τοῦ ἔτους 1186 μέχρι τοῦ 1393.

[4] Στέφανος Δʹ ὁ Μέγας ἡγεμὼν τῆς Μολδοβλαχίας (1457-1504). Ὑπῆρξεν ἡγεμὼν λίαν ἡρωϊκὸς εἰς τοὺς κατὰ τῶν Τούρκων καὶ τῶν Τατάρων ἀγῶνας του. Εἰς ἐποχὴν ἐξάρσεως τοῦ θρησκευτικοῦ φανατισμοῦ τῶν Τούρκων, μετὰ τὴν κατάληψιν τῆς Κωνσταντινουπόλεως, εἰσέβαλον οὗτοι εἰς τὴν χώραν του μὲ στρατὸν 120.000 ἀνδρῶν, ὁ δὲ Στέφανος ἀντιπαρατάξας στρατὸν ἐκ 40.000 μόνον ἐνίκησε τούτους κατὰ κράτος, τοῦ ἀρχηγοῦ των Σουλεϊμὰν πασᾶ σωθέντος διὰ τῆς φυγῆς. Ὁ Στέφανος ἀπέθανε τῷ 1504.