Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ἁγίου Μάρτυρος ΚΟΡΝΗΛΙΟΥ τοῦ Ἑκατοντάρχου.

Ἀλλ’ ὁ Ἅγιος παρηγόρησε τὸν Ἐπίσκοπον καὶ εἰς τοῦτο· ἐφάνη εἰς τὸ ὅραμα ἑνὸς ἐναρέτου ἀνδρός, ὀνόματι Εὐγενίου, ὅστις ἦτο πλούσιος κατὰ πολλά, καὶ πρόθυμος εἰς βοήθειαν τῶν ἐν ἀνάγκαις, καὶ ἐπρόσταξεν αὐτὸν ὁ Ἅγιος νὰ δαπανήσῃ καὶ νὰ ἐπιμεληθῇ διὰ τὴν τελείαν οἰκοδομὴν τῆς Ἐκκλησίας. Ἐφάνη ἀκόμη εἰς τὸ ὅραμά του, ὅτι ἔφερεν ὁ Ἅγιος οἰκοδόμους τοῦ Ναοῦ, εἰς τοὺς ὁποίους ἔδειξε καὶ ἐσχεδίασε τὸ σχῆμα τῆς Ἐκκλησίας, καὶ πόσον τὸ μάκρος καὶ τὸ πλάτος ὡς καὶ τὸ ἔμβασμα τοῦ ἁγίου Βήματος νὰ εἷναι ἴσον μὲ τὸ γλωσσόκομον, τὸ ὁποῖον περιεῖχε τὸ ἅγιον λείψανον. Ἐτελειώθη ὅθεν ὁ Ναὸς μὲ τὰ ἔξοδα καὶ τὴν ἐπιμέλειαν τοῦ εὐγενοῦς Εὐγενίου, καὶ καθ’ αὑτὸ μὲ τὴν θαυματουργίαν τοῦ Ἁγίου, ὁ ὁποῖος ἔφερε διὰ θαύματος καὶ τοὺς οἰκοδόμους ἀπὸ τὸ χωρίον Τρυγῶνος καλούμενον, εἰς τὸ ὁποῖον χωρίον ἔκαμνε καὶ τὴν πανήγυριν τοῦ Ἁγίου Ἀνδρέου ὁ Ἐπίσκοπος. Ἔδωκαν λοιπὸν τὴν εἴδησιν εἰς τὸν Ἐπίσκοπον, ὅτι ἐτελειώθη ὁ Ναός, καὶ ὅτι εἶναι καιρὸς νὰ μεταφέρουν τὸ ἅγιον λείψανον προτοῦ νὰ κλείσουν τὴν θύραν τοῦ θυσιαστηρίου.

Τότε ὁ Ἀρχιερεὺς τοῦ Θεοῦ εὐθὺς ἔλαβεν εἰς χεῖρας του τὸ ἱερὸν Εὐαγγέλιον καὶ ὁμοῦ μὲ τὸν Εὐγένιον ἐπῆγαν εἰς τὸν τάφον τοῦ Ἁγίου, ποιήσας δὲ εὐχήν, ἤρχισαν νὰ ψάλλουν τὸ τρισάγιον· καὶ ἐκεῖ ἐφάνη θαῦμα παραδοξότατον· καθὼς ἐκίνησεν ὁ Ἐπίσκοπος μὲ ὅλον τὸ πλῆθος (ὢ τῶν θαυμασίων σου, Χριστὲ Βασιλεῦ) ἐκίνησε καὶ τὸ γλωσσόκομον μὲ τὸ ἅγιον λείψανον, χωρὶς νὰ τὸ ἐγγίσῃ τις· καὶ κατ᾽ ἀρχὰς παρ’ ὅλον ὅτι ἔβλεπον τὸ θαῦμα, δὲν τὸ ἐπίστευον, ἔπειτα ὅμως, κατανοήσαντες ἀκριβῶς, ἔκραζον μὲ μίαν φωνὴν τὸ «Ἅγιος, Ἅγιος, Ἅγιος, Κύριος Σαβαώθ, σύ, Κύριε, ὅστις διὰ μέσου τοῦ δούλου σου Κορνηλίου ἔδειξας εἰς ἡμᾶς τοιαῦτα θαύματα καὶ παράδοξα». Τοῦτο τὸ θαῦμα ἔπεισε καὶ ὅσους Ἕλληνας παρέμενον ἀφώτιστοι νὰ πιστεύσουν ὅλοι καὶ νὰ βαπτισθοῦν, εὐχαριστοῦντες τὸν φωτοδότην Χριστὸν καὶ τὸν Αὐτοῦ Μάρτυρα Κορνήλιον.

Ἡ λιτανεία λοιπὸν ἐπροχώρει πρὸς τὰ ἐμπρός, καὶ τὸ γλωσσόκομον μὲ τὸ ἅγιον λείψανον ἠκολούθει κατόπιν μόνον του, χωρὶς νὰ τὸ κρατῇ κανείς· ὅτε δὲ ἔφθασαν εἰς τὸν Ναόν, ἐστάθησαν ἐκεῖνοι οἵτινες ἠκολούθουν τὴν λιτανείαν, τὸ ἥμισυ μέρος δεξιὰ καὶ τὸ ἕτερον ἥμισυ ἀριστερά, καὶ παρετήρουν ποῦ θὰ ἐπήγαινε τὸ γλωσσόκομον καὶ ποῦ ἔχει νὰ σταθῇ.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ὁ Ἀλεξανδρείας θεσπέσιος Κύριλλος ἑρμηνεύων τὸ δωδέκατον κεφάλαιον τοῦ κατὰ Ἰωάννην Εὐαγγελίου, καὶ ἐρχόμενος εἰς τὴν περικοπὴν τὴν λέγουσαν· «Ἦσαν δέ τινες Ἕλληνες ἐκ τῶν ἀναβαινόντων, ἵνα προσκυνήσωσιν ἐν τῇ ἑορτῇ», λέγει, ὅτι οἱ Ἕλληνες οὗτοι δὲν ἦσαν πολύθεοι καὶ εἰδωλολάτραι, καθὼς ἦσαν οἱ ἄλλοι Ἕλληνες καὶ Ἐθνικοί· διότι πῶς ἠδύναντο νὰ ἀναβοῦν εἰς τὰ Ἱεροσόλυμα διὰ νὰ ἑορτάσουν τὸ τῶν Ἑβραίων Πάσχα καὶ νὰ προσκυνήσωσιν ἐν τῷ Ναῷ τοῦ Σολομῶντος; Ἀλλ’ οὔτε πάλιν ἦσαν περιτετμημένοι καὶ πάντα τὰ τῶν Ἰουδαίων παραδεχόμενοι. Ἀλλὰ τὴν μὲν πολυθεΐαν τῶν Ἑλλήνων καὶ Ἐθνικῶν ἀπεστρέφοντο, τὴν δὲ μοναρχίαν τοῦ ἑνὸς Θεοῦ, τὴν ὑπὸ τῶν ᾽Ιουδαίων κηρυττομένην, ἀπεδέχοντο· ὁμοίως καὶ πολλὰ ἠθικὰ ἐκ τοῦ Ἰουδαϊκοῦ Νόμου ἐφύλαττον, ὅσα ἦσαν εἰς τὸν φυσικὸν νόμον σύμφωνα, οὐχὶ δὲ καὶ πάντα, ὅσα δηλαδὴ περιέχει τὸ τελετουργικὸν μέρος αὐτοῦ. Εἷς δὲ ἐξ αὐτῶν ἦτο καὶ ὁ θεῖος Κορνήλιος ὁ Ἑκατόνταρχος, περὶ οὗ γράφουσιν αἱ Πράξεις τῶν Ἀποστόλων ἐν κεφαλαίῳ δεκάτῳ.

[2] Ταῦτα πάντα ἀναφέρονται κατὰ πλάτος εἰς τὰς Πράξεις, κεφ. Ιʹ.

[3] Ἴσως τὸν Ἀπόστολον Παῦλον.

[4] Ἡ πόλις τῶν Σκεψέων ἴσως εἶναι ἡ παλαιὰ Σκῆψις ἡ ἐν τῇ Ἐλάσσονι Μυσίᾳ τῇ ἐν Ἀσίᾳ εὑρισκομένη κατὰ τὸ ὑψηλότατον ὄρος τῆς Ἴδης, περὶ ἧς γράφει ὁ Μελέτιος σελ. 453.

[5] Σημείωσαι ὅτι τινὲς κλήρους καὶ λαχνοὺς ἐννόησαν ὅτι ἐποίησαν οἱ θεῖοι Ἀπόστολοι τοὺς ἀλόγως καὶ κατὰ τύχην ἀκολουθοῦντας τοὺς ὁποίους συνειθίζουν νὰ κάμνουν οἱ σαρκικοὶ καὶ κοσμικοὶ ἄνθρωποι. Τοῦτο ὅμως δὲν δέχεται ὁ Ἀρεοπαγίτης θεῖος Διονύσιος, ἀλλὰ λέγει ὅτι κλῆρον ὀνομάζουσιν οἱ θεῖοι λόγοι ἓν θεϊκὸν δῶρον, τὸ ὁποῖον ἐφανέρωνεν εἰς τὸν χορὸν τῶν Ἀποστόλων ἐκεῖνον τὸν ὁποῖον ἐξέλεξεν ὁ Θεός, λέγων οὕτω· «Περὶ δὲ τοῦ θείου κλήρου τοῦ τῷ Ματθίᾳ θειωδῶς ἐπιπεσόντος, ἕτεροι μὲν ἄλλα εἰρήκασιν, οὐκ εὐαγῶς, ὡς οἶμαι· τὴν ἐμὴν δὲ καὶ αὐτὸς ἔννοιαν ἐρῶ. Δοκεῖ γάρ μοι τὰ λόγια κλῆρον ὀνομάσαι θειαρχικόν τι δῶρον, ὑποδηλοῦν ἐκείνῳ τῷ Ἱεραρχικῷ Χορῷ τὸν ὑπὸ τῆς θείας ἐκλογῆς ἀναδεδειγμένον» (κεφ. ϛʹ τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Ἱεραρχίας). Λέγει δὲ ὁ Κλήμης Κανόνικος περὶ τῶν κλήρων· «Τῶν δὲ κλήρων ἡ συνήθεια κατεστάθη δεισιδαίμων, ὅταν ἤρχισαν οἱ ἄνθρωποι νὰ μεταχειρίζωνται αὐτὴν χωρὶς τὴν θεϊκὴν προσταγὴν ἢ ἐπαγγελίαν. Καὶ ὅτι ὁ Θεὸς ἐνίοτε ἔδειξεν εἰς τοὺς ἀνθρώπους τοὺς κλήρους, ὡς ἱκανοὺς νὰ ἀποκαλύψουν ἐκεῖνα, τὰ ὁποῖα ἤθελεν ὁ Θεὸς νὰ φανερώσῃ εἰς αὐτούς. Ὅταν λοιπὸν ὁ Θεὸς προστάξῃ, τότε ἡμεῖς, μεταχειριζόμενοι τοὺς κλήρους, ὑπακούομεν εἰς τὸν Θεόν, ἐν ἄλλαις δὲ περιστάσεσι, πειράζομεν αὐτόν» (σελ. 215 τῆς «Ἀνασκευῆς»).

Ἀλλὰ καὶ ὁ Ἀπολλινάριος ἑρμηνεύων τὸ γραφικὸν ἐκεῖνο· «Διὰ κλήρων μερισθήσεται ἡ γῆ τοῖς ὀνόμασι» (Ἀριθμῶν κϛʹ 55) λέγει· «Οὐ τύχῃ τὰ πράγματα ἐπιτρέπεται παρὰ τοῖς θεοσεβέσιν· ἀλλ’ ὁ μὲν κλῆρος εἰς δήλωσιν, τὸ δὲ αἴτιον, ἡ τοῦ Θεοῦ βούλησις· κλήρῳ δὲ καὶ οἱ Ἀπόστολοι τὴν ἀντικατάστασιν τὴν ἀντὶ τοῦ Ἰούδα ἐποιήσαντο· οὐ τῇ συμβάσει τοῦ κλήρου τὴν αἵρεσιν τοῦ ζητουμένου πιστεύοντες, ἀλλὰ τῇ βουλήσει τοῦ Θεοῦ, ἣν καὶ ᾐτήσαντο, λέγοντες· «Σὺ Κύριε καρδιογνῶστα»· οὐκ ἄρα κατὰ τὸ συμβὰν ὁ κλῆρος, ἀλλὰ κατὰ τὸ τῷ Θεῷ δοκοῦν». Ὅρα δὲ καὶ τὸν ἱερὸν Θεοφύλακτον ἑρμηνεύοντα τὸ ρητὸν τοῦ Ἰωνᾶ· «Καὶ ἔβαλον κλήρους αὐτῶν», καὶ λέγοντα περὶ τῶν κλήρων· «Μηδεὶς δὲ ἀκούων, ὅτι παρ’ ἐκείνοις ὁ κλῆρος εὐδοκίμησε, δεξάσθω ἤδη ὡς ἐφειμένον τὸ τοῦ κλήρου χρῆμα· ἀλλ’ ἐννοείτω, ὅτι ὁ Θεὸς ἕκαστον ἀπὸ τῶν οἰκείων καὶ συμφύλων καὶ γνωρίμων αὐτῷ ἐπάγεται, ὥσπερ τοὺς Μάγους δι’ ἀστέρος … κἀνταῦθα τοίνυν, ἐπειδὴ σύνηθες ἦν τὸ κληροῦσθαι τοῖς ναυτικοῖς ὡς ἐθνικοῖς, συγκαταβαίνων ὁ Θεὸς αὐτοῖς, διὰ τοῦ ἐγνωσμένου αὐτοῖς συμβόλου, τὸν αἴτιον τοῦ κινδύνου ἐγνώρισεν ἐπεί γε ὁ κλῆρος οὐ πνευματικόν ἐστι».

[6] Ἐν ἑτέρῳ χειρογράφῳ προστίθεται «καὶ χειροτονήσας αὐτοῖς Ἐπίσκοπον, Ἱερεῖς καὶ Διακόνους».

[7] Ἐν ἑτέρῳ χειρογράφῳ σημειοῦται ὅτι ὁ ἡγεμὼν Δημήτριος μετὰ τῆς συζύγου καὶ τοῦ υἱοῦ αὐτῶν ἐμαρτύρησαν διὰ τὴν πίστιν τοῦ Χριστοῦ, λιμῷ τελειωθέντες· ἴσως δὲ οὗτοι εἶναι οἱ ἑορταζόμενοι κατὰ τὴν 11ην τοῦ παρόντος (βλ. σελ. 267 τοῦ ἀνὰ χεῖρας τόμου).

[8] Ἐν ἑτέρῳ χειρογράφῳ τῆς Σκήτης Καυσοκαλυβίων σημειοῦται ὅτι ταῦτα ἐγένοντο ἐν ἔτει υιʹ (410), Ἀττικοῦ ὄντος Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως.