Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ἁγίου Μάρτυρος ΚΟΡΝΗΛΙΟΥ τοῦ Ἑκατοντάρχου.

Τότε λοιπὸν ὁ Δημήτριος μὲ ὅλον τὸ πλῆθος, τὸ ὁποῖον τὸν ἠκολούθει, ἔπεσεν εἰς τοὺς πόδας τοῦ Ἁγίου καὶ τὸν ἐπροσκύνησε λέγων μεγαλοφώνως· «Μέγας ὁ Θεὸς τοῦ Κορνηλίου, ὁ ὁποῖος ἠλευθέρωσε τὴν σύζυγον καὶ τὸν υἱόν μου ἀπὸ τοιοῦτον πικρότατον θάνατον εἰς τὴν καταστροφὴν τοῦ ναοῦ». Καὶ οὕτως εὑρισκόμενος πρηνὴς εἰς τὴν γῆν, παρεκάλει τὸν Ἅγιον λέγων· «Δοῦλε τοῦ ἀληθινοῦ Θεοῦ, πιστεύομεν ἅπαντες ἡμεῖς εἰς τὸν Ἐσταυρωμένον ὅπου κηρύττεις, ἀνίσως καὶ ἐξαγάγῃς ἀπὸ τὰ βάθη τῆς γῆς, εἰς τὴν ὁποίαν κατεποντίσθησαν, τὴν γυναῖκα καὶ τὸν υἱόν μου ζωντανούς».

Ὁ δὲ Ἅγιος μὲ πραεῖαν καὶ ἤρεμον φωνὴν λέγει· «Λάβετε, πρῶτον τὴν σφραγῖδα τοῦ Χριστοῦ, τὸ Ἅγιον Βάπτισμα, καὶ τότε ὑπάγομεν ὁμοῦ, καὶ θέλετε ἰδεῖ παραδόξως ἐκεῖνο ὅπου ἐπιθυμεῖτε». Τότε ὁ ἡγεμὼν μὲ ὅλους τοὺς ἀκολούθους του ἔκραζον· «Μέγας ὁ Θεὸς τῶν Χριστιανῶν»· ἐδέχθησαν δὲ καὶ ἔλαβον τὸ Ἅγιον Βάπτισμα, οὕτω δὲ ἀναγεγεννημένους παρέλαβεν αὐτοὺς ὁ Ἅγιος καὶ μετέβησαν ὁμοῦ εἰς τὸν κατεστραμμένον ναόν, καὶ φθάνοντες ἐκεῖ ἔκλινε τὰ γόνατα εἰς τὴν γῆν καὶ προσηύχετο λέγων· «Κύριε, ὁ Θεὸς τῶν δυνάμεων, ὅπου βλέπεις εἰς τὴν γῆν καὶ τὴν κάμνεις νὰ τρέμῃ μὲ τὴν παντοδυναμίαν σου, καὶ ἀπὸ τοῦ φόβου τοῦ κράτους σου συντρίβονται τὰ ὄρη, καὶ μὲ τὴν ἐξουσίαν σου ξηραίνονται οἱ ἄβυσσοι· αὐτός, Κύριε, εἰσάκουσον τῆς προσευχῆς μου καὶ ἐξάγαγε ἀπὸ τὸ βάθος τῆς γῆς τὴν Εὐανθίαν μετὰ τοῦ τέκνου της· ἐπίβλεψον καὶ ἐλέησον αὐτούς, καὶ ἐλευθέρωσον ἀπὸ τὸ βάθος τῆς γῆς εἰς δόξαν καὶ μεγαλωσύνην τοῦ ὀνόματός σου». Ταῦτα προσευξαμένου τοῦ ἱεροῦ Κορνηλίου, τοῦ δὲ πλήθους τὸ ὁποῖον εὑρέθη ἐκεῖ εἰπόντος τὸ «Ἀμήν», ἐξαίφνης ἤνοιξεν ἡ γῆ καὶ ἀνέδωκε ζῶντας τὴν Εὐανθίαν καὶ τὸν υἱὸν αὐτῆς. Τότε πάλιν ἔκραξαν πάντες τό: «Μέγας ὁ Θεὸς τῶν Χριστιανῶν, ὅστις μᾶς ἠλευθέρωσες ἀπὸ τὴν πλάνην τῶν δαιμόνων, καὶ τὸν πικρότατον θάνατον τῆς ψυχῆς, καθὼς καὶ τούτους ἀπὸ τὸν τῆς ψυχῆς καὶ τοῦ σώματος θάνατον, διὰ μέσου τοῦ δούλου σου Κορνηλίου, καὶ ἐγνωρίσαμεν φανερὰ τὴν παντοδυναμίαν τῆς Βασιλείας σου». Ἐκείνην δὲ τὴν ἡμέραν ἐβαπτίσθησαν ψυχαὶ διακόσιαι, οἵτινες εὑρέθησαν ἐκεῖ.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ὁ Ἀλεξανδρείας θεσπέσιος Κύριλλος ἑρμηνεύων τὸ δωδέκατον κεφάλαιον τοῦ κατὰ Ἰωάννην Εὐαγγελίου, καὶ ἐρχόμενος εἰς τὴν περικοπὴν τὴν λέγουσαν· «Ἦσαν δέ τινες Ἕλληνες ἐκ τῶν ἀναβαινόντων, ἵνα προσκυνήσωσιν ἐν τῇ ἑορτῇ», λέγει, ὅτι οἱ Ἕλληνες οὗτοι δὲν ἦσαν πολύθεοι καὶ εἰδωλολάτραι, καθὼς ἦσαν οἱ ἄλλοι Ἕλληνες καὶ Ἐθνικοί· διότι πῶς ἠδύναντο νὰ ἀναβοῦν εἰς τὰ Ἱεροσόλυμα διὰ νὰ ἑορτάσουν τὸ τῶν Ἑβραίων Πάσχα καὶ νὰ προσκυνήσωσιν ἐν τῷ Ναῷ τοῦ Σολομῶντος; Ἀλλ’ οὔτε πάλιν ἦσαν περιτετμημένοι καὶ πάντα τὰ τῶν Ἰουδαίων παραδεχόμενοι. Ἀλλὰ τὴν μὲν πολυθεΐαν τῶν Ἑλλήνων καὶ Ἐθνικῶν ἀπεστρέφοντο, τὴν δὲ μοναρχίαν τοῦ ἑνὸς Θεοῦ, τὴν ὑπὸ τῶν ᾽Ιουδαίων κηρυττομένην, ἀπεδέχοντο· ὁμοίως καὶ πολλὰ ἠθικὰ ἐκ τοῦ Ἰουδαϊκοῦ Νόμου ἐφύλαττον, ὅσα ἦσαν εἰς τὸν φυσικὸν νόμον σύμφωνα, οὐχὶ δὲ καὶ πάντα, ὅσα δηλαδὴ περιέχει τὸ τελετουργικὸν μέρος αὐτοῦ. Εἷς δὲ ἐξ αὐτῶν ἦτο καὶ ὁ θεῖος Κορνήλιος ὁ Ἑκατόνταρχος, περὶ οὗ γράφουσιν αἱ Πράξεις τῶν Ἀποστόλων ἐν κεφαλαίῳ δεκάτῳ.

[2] Ταῦτα πάντα ἀναφέρονται κατὰ πλάτος εἰς τὰς Πράξεις, κεφ. Ιʹ.

[3] Ἴσως τὸν Ἀπόστολον Παῦλον.

[4] Ἡ πόλις τῶν Σκεψέων ἴσως εἶναι ἡ παλαιὰ Σκῆψις ἡ ἐν τῇ Ἐλάσσονι Μυσίᾳ τῇ ἐν Ἀσίᾳ εὑρισκομένη κατὰ τὸ ὑψηλότατον ὄρος τῆς Ἴδης, περὶ ἧς γράφει ὁ Μελέτιος σελ. 453.

[5] Σημείωσαι ὅτι τινὲς κλήρους καὶ λαχνοὺς ἐννόησαν ὅτι ἐποίησαν οἱ θεῖοι Ἀπόστολοι τοὺς ἀλόγως καὶ κατὰ τύχην ἀκολουθοῦντας τοὺς ὁποίους συνειθίζουν νὰ κάμνουν οἱ σαρκικοὶ καὶ κοσμικοὶ ἄνθρωποι. Τοῦτο ὅμως δὲν δέχεται ὁ Ἀρεοπαγίτης θεῖος Διονύσιος, ἀλλὰ λέγει ὅτι κλῆρον ὀνομάζουσιν οἱ θεῖοι λόγοι ἓν θεϊκὸν δῶρον, τὸ ὁποῖον ἐφανέρωνεν εἰς τὸν χορὸν τῶν Ἀποστόλων ἐκεῖνον τὸν ὁποῖον ἐξέλεξεν ὁ Θεός, λέγων οὕτω· «Περὶ δὲ τοῦ θείου κλήρου τοῦ τῷ Ματθίᾳ θειωδῶς ἐπιπεσόντος, ἕτεροι μὲν ἄλλα εἰρήκασιν, οὐκ εὐαγῶς, ὡς οἶμαι· τὴν ἐμὴν δὲ καὶ αὐτὸς ἔννοιαν ἐρῶ. Δοκεῖ γάρ μοι τὰ λόγια κλῆρον ὀνομάσαι θειαρχικόν τι δῶρον, ὑποδηλοῦν ἐκείνῳ τῷ Ἱεραρχικῷ Χορῷ τὸν ὑπὸ τῆς θείας ἐκλογῆς ἀναδεδειγμένον» (κεφ. ϛʹ τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Ἱεραρχίας). Λέγει δὲ ὁ Κλήμης Κανόνικος περὶ τῶν κλήρων· «Τῶν δὲ κλήρων ἡ συνήθεια κατεστάθη δεισιδαίμων, ὅταν ἤρχισαν οἱ ἄνθρωποι νὰ μεταχειρίζωνται αὐτὴν χωρὶς τὴν θεϊκὴν προσταγὴν ἢ ἐπαγγελίαν. Καὶ ὅτι ὁ Θεὸς ἐνίοτε ἔδειξεν εἰς τοὺς ἀνθρώπους τοὺς κλήρους, ὡς ἱκανοὺς νὰ ἀποκαλύψουν ἐκεῖνα, τὰ ὁποῖα ἤθελεν ὁ Θεὸς νὰ φανερώσῃ εἰς αὐτούς. Ὅταν λοιπὸν ὁ Θεὸς προστάξῃ, τότε ἡμεῖς, μεταχειριζόμενοι τοὺς κλήρους, ὑπακούομεν εἰς τὸν Θεόν, ἐν ἄλλαις δὲ περιστάσεσι, πειράζομεν αὐτόν» (σελ. 215 τῆς «Ἀνασκευῆς»).

Ἀλλὰ καὶ ὁ Ἀπολλινάριος ἑρμηνεύων τὸ γραφικὸν ἐκεῖνο· «Διὰ κλήρων μερισθήσεται ἡ γῆ τοῖς ὀνόμασι» (Ἀριθμῶν κϛʹ 55) λέγει· «Οὐ τύχῃ τὰ πράγματα ἐπιτρέπεται παρὰ τοῖς θεοσεβέσιν· ἀλλ’ ὁ μὲν κλῆρος εἰς δήλωσιν, τὸ δὲ αἴτιον, ἡ τοῦ Θεοῦ βούλησις· κλήρῳ δὲ καὶ οἱ Ἀπόστολοι τὴν ἀντικατάστασιν τὴν ἀντὶ τοῦ Ἰούδα ἐποιήσαντο· οὐ τῇ συμβάσει τοῦ κλήρου τὴν αἵρεσιν τοῦ ζητουμένου πιστεύοντες, ἀλλὰ τῇ βουλήσει τοῦ Θεοῦ, ἣν καὶ ᾐτήσαντο, λέγοντες· «Σὺ Κύριε καρδιογνῶστα»· οὐκ ἄρα κατὰ τὸ συμβὰν ὁ κλῆρος, ἀλλὰ κατὰ τὸ τῷ Θεῷ δοκοῦν». Ὅρα δὲ καὶ τὸν ἱερὸν Θεοφύλακτον ἑρμηνεύοντα τὸ ρητὸν τοῦ Ἰωνᾶ· «Καὶ ἔβαλον κλήρους αὐτῶν», καὶ λέγοντα περὶ τῶν κλήρων· «Μηδεὶς δὲ ἀκούων, ὅτι παρ’ ἐκείνοις ὁ κλῆρος εὐδοκίμησε, δεξάσθω ἤδη ὡς ἐφειμένον τὸ τοῦ κλήρου χρῆμα· ἀλλ’ ἐννοείτω, ὅτι ὁ Θεὸς ἕκαστον ἀπὸ τῶν οἰκείων καὶ συμφύλων καὶ γνωρίμων αὐτῷ ἐπάγεται, ὥσπερ τοὺς Μάγους δι’ ἀστέρος … κἀνταῦθα τοίνυν, ἐπειδὴ σύνηθες ἦν τὸ κληροῦσθαι τοῖς ναυτικοῖς ὡς ἐθνικοῖς, συγκαταβαίνων ὁ Θεὸς αὐτοῖς, διὰ τοῦ ἐγνωσμένου αὐτοῖς συμβόλου, τὸν αἴτιον τοῦ κινδύνου ἐγνώρισεν ἐπεί γε ὁ κλῆρος οὐ πνευματικόν ἐστι».

[6] Ἐν ἑτέρῳ χειρογράφῳ προστίθεται «καὶ χειροτονήσας αὐτοῖς Ἐπίσκοπον, Ἱερεῖς καὶ Διακόνους».

[7] Ἐν ἑτέρῳ χειρογράφῳ σημειοῦται ὅτι ὁ ἡγεμὼν Δημήτριος μετὰ τῆς συζύγου καὶ τοῦ υἱοῦ αὐτῶν ἐμαρτύρησαν διὰ τὴν πίστιν τοῦ Χριστοῦ, λιμῷ τελειωθέντες· ἴσως δὲ οὗτοι εἶναι οἱ ἑορταζόμενοι κατὰ τὴν 11ην τοῦ παρόντος (βλ. σελ. 267 τοῦ ἀνὰ χεῖρας τόμου).

[8] Ἐν ἑτέρῳ χειρογράφῳ τῆς Σκήτης Καυσοκαλυβίων σημειοῦται ὅτι ταῦτα ἐγένοντο ἐν ἔτει υιʹ (410), Ἀττικοῦ ὄντος Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως.