Ὀπτασία ΚΟΣΜΑ Μοναχοῦ φοβερὰ καὶ ὠφέλιμος.

Καὶ ἡ μία μὲν ἦτο γεμάτη ἀπὸ βρωμερὰν ὁμίχλην, ἡ δὲ ἄλλη ἀπὸ σκώληκας καὶ ἄλλη ἀπὸ ἄλλας βασάνους καὶ τιμωρίας. Ὅλαι δὲ αἱ λίμναι ἐκεῖναι ἦσαν γεμᾶται ἀπὸ πλῆθος ἀνθρώπων ἀναριθμήτων, οἵτινες ὅλοι ἐλεεινῶς καὶ γοερῶς ἔκλαιον καὶ ὠδύροντο».

«Ἀφ’ οὗ δὲ ἐπεράσαμεν τὰς λίμνας ἐκείνας καὶ ἐπροχωρήσαμεν ὀλίγον ἐμπρός, πάλιν εὕρομεν τον Γέροντα, ὅστις ἦτο ὁ Ἀβραάμ, τὸν ὁποῖον ἐγὼ εὐθὺς προσκυνήσας ἠσπασάμην. Ἐκεῖνος δὲ μοὶ ἔδωκε ποτήριον χρυσοῦν πλῆρες οἴνου, γλυκυτέρου καὶ αὐτοῦ τοῦ μέλιτος. Ἔδωκέ μοι δὲ καὶ τρία τεμάχια ξηροῦ ἄρτου, ἀπὸ τὰ ὁποῖα, τὸ μὲν ἓν ἔβαψα μέσα εἰς τὸν οἶνον, καὶ μοὶ ἐφάνη ὅτι τὸ ἔφαγον καὶ ἔπιον καὶ ὅλον τὸν οἶνον. Τὰ δὲ ἄλλα τεμάχια μοὶ ἐφάνη ὅτι ἔβαλον μέσα εἰς τὸν κόλπον μου, τὰ ὁποῖα καὶ ἐζήτουν χθὲς ἀπὸ σᾶς. Εἶτα μετ’ ὀλίγον ἐπήγαμεν πάλιν εἰς τὸν τόπον ἐκεῖνον, ὅπου ὁ γιγαντιαῖος ἐκεῖνος εὑρίσκετο, ὁ ἀσχημότατος καὶ ὅμοιος ὢν μὲ τὴν σκοτεινὴν νύκτα κατὰ τὸ πρόσωπον, ὅστις βλέπων με ἔτριξε μεγάλως τοὺς ὀδόντας του, καὶ μὲ θυμὸν καὶ πικρίαν ἔλεγε πρὸς ἐμέ· «Τώρα μὲν ἐγλύτωσες ἀπὸ τὰς χεῖράς μου, εἰς τὸ ἑξῆς ὅμως δὲν θέλω παύσει ἀπὸ τοῦ νὰ κατασκευάζω σκάνδαλα καὶ κακὰ καὶ ἐναντίον σου καὶ ἐναντίον τοῦ Μοναστηρίου σου». Ταῦτα μέν, ὅσα ἠξεύρω καὶ ὅσα ἐνθυμοῦμαι, ἰδοὺ σᾶς ἐφανέρωσα. Πατέρες καὶ ἀδελφοί. Πῶς δὲ ἦλθον πάλιν εἰς ἐμαυτόν, παντελῶς δὲν ἠξεύρω».

Ἀφ’ οὗ δὲ ταῦτα εἶπε καὶ διηγήθη ὁ Κοσμᾶς, ἐστάλη εἷς ἀδελφὸς εἰς τὸ Μοναστήριον, τὸ ἐπονομαζομενον τοῦ Τραϊανοῦ, καὶ εὑρίσκει τὸν Μοναχὸν Ἀθανάσιον ἀποθανόντα καὶ ἔξω τοῦ κελλίου του νεκρὸν ἐπὶ τοῦ κραββάτου φερόμενον [7]. Ἐρωτήσας δὲ ὁ ἀποσταλεὶς ἀδελφός, πότε ὁ Ἀθανάσιος ἀπέθανεν, ἔμαθεν, ὅτι χθὲς κατὰ τὴν ἐνάτην ὥραν τῆς ἡμέρας, κατὰ τὴν ὁποίαν καὶ ὁ Ὅσιος Κοσμᾶς εἶδε τὴν ρηθεῖσαν ὀπτασίαν καὶ ἦλθεν εἰς τὸν ἑαυτόν του.

Καὶ ταῦτα μὲν οὕτως ἠκολούθησαν. Μετ’ ὀλίγον δὲ καιρὸν ἔγιναν ἓν Μοναστήριον τὰ δύο ἐκεῖνα Μοναστήρια, τὸ τοῦ θείου Κοσμᾶ καὶ τὸ τοῦ Τραϊανοῦ, διότι ἦσαν καὶ τὰ δύο γειτονεύοντα, καὶ οὕτως εἶναι ἕως τὴν σήμερον. Ζήσας δὲ ὁ Ὅσιος Κοσμᾶς τριάκοντα χρόνους μετὰ τὴν ἀνωτέρω ὀπτασίαν καὶ ἡγουμενεύων εἰς τὰ εἰρημένα δύο Μοναστήρια, πολλὴν προκοπὴν καὶ αὔξησιν προεξένησεν εἰς αὐτὰ καὶ κατὰ τὴν θεάρεστον καὶ ἐνάρετον πολιτείαν τῶν Μοναχῶν καὶ κατὰ τὰ εἰσοδήματα τὰ πρὸς διοίκησιν καὶ τροφὰς ἀναγκαίας τῶν ἀδελφῶν, εἰς δόξαν τοῦ φιλανθρώπου Θεοῦ ἡμῶν· ᾧ πρέπει πᾶσα δόξα, τιμὴ καὶ προσκύνησις εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων. Ἀμήν.

     

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Σαγγάριος· ποταμὸς τῆς Μικρᾶς Ἀσίας πηγάζει ἐκ τῶν βορείων κλιτύων τῶν Διδύμων Ὀρέων τῆς Φρυγίας (Σεϊζὶ-Ντάγ, Καρὰ-Μπουγιουκλοῦ-Ντὰγ καὶ Γιαποὺλ-Ντὰγ) καὶ ἐκβάλλει εἰς τὸν Εὔξεινον Πόντον μετὰ διαδρομὴν 700 περίπου χιλιομέτρων. Τὸ βάθος του ποικίλλει ἀπὸ 2 μέχρι 5 μέτρων καὶ τὸ πλάτος 40. Εἶναι γνωστὸς ἐν Ἑλλάδι ἀπὸ τὰς παρ’ αὐτὸν ἐπιχειρήσεις τοῦ Ἑλληνικοῦ Στρατοῦ κατὰ τὸ ἔτος 1921.

[2] Διὰ τούτων αἰνιγματωδῶς δηλοῦται, ὅτι ὁ διάβολος, πρὸς μὲν τὰ δεξιά, ἤτοι πρὸς τὰ ἀγαθὰ καὶ τὰς ἀγαθὰς κινήσεις, εἶναι πάντῃ κατάψυχρος καὶ ἀκίνητος, πρὸς δὲ τὰ ἀριστερὰ ἤτοι πρὸς τὰ πονηρὰ καὶ τὰς πονηρὰς κινήσεις, εἶναι ἐνεργός, θερμὸς καὶ εὐκίνητος.

[3] Διὰ ποῖον δὲ λόγον τὰ μέλλοντα ἐκεῖνα ἀγαθά, «ἃ ὀφθαλμὸς οὐκ εἶδε καὶ οὖς ἤκουσε» (Αʹ Κορ. βʹ 9), προσομοιάζονται καὶ σχηματίζονται μὲ τὰ γήϊνα ταῦτα ἀγαθά, βλέπε εἰς τὴν ἑνδεκάτην τοῦ Σεπτεμβρίου ἐν τῇ ὑποσημειώσει τοῦ Συναξαρίου τοῦ Ὁσίου Εὐφροσύνου τοῦ μαγείρου, ἐν τόμῳ Θʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[4] «Ἐν τῇ οἰκίᾳ τοῦ πατρός μου μοναὶ πολλαί εἰσιν» (Ἰωάν. ιδʹ 2).

[5] Οἱ δώδεκα οὗτοι τίμιοι λίθοι εἶναι οἱ ἑξῆς: Ἴασπις, Σάπφειρος, Χαλκηδών, Σμάραγδος, Σαρδόνυξ, Σάρδιον, Χρυσόλιθος, Βήρυλλος, Τοπάζιον, Χρυσόπρασος, Ὑάκινθος καὶ Ἀμέθυστος. Τούτους τοὺς λίθους εἶδε καὶ ὁ Εὐαγγελιστὴς Ἰωάννης εἰς τὴν ἱερὰν Ἀποκάλυψιν ὅτι ἦσαν οἱ θεμέλιοι λίθοι τῆς ἄνω Ἱερουσαλὴμ (Ἀποκ. καʹ 19-20).

[6] Οὗτοι φαίνεται ὅτι ἦσαν Ἄγγελοι, ἴσως δὲ καὶ νὰ ἦσαν οἱ δύο Ἀρχάγγελοι, ὁ Μιχαὴλ δηλαδὴ καὶ ὁ Γαβριήλ.

[7] Τὸ Συναξάριον καὶ ὁ Βίος τοῦ Ὁσίου Ἀθανασίου τούτου εὑρίσκεται κατὰ τὴν τρίτην Ἰουνίου, ἐν τόμῳ Ϛʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».